Keskustelut > Vakavampaa keskustelua kirjoittamisesta

Miten te kirjoitatte tekstejänne?

<< < (3/4) > >>

Pahatar:

--- Lainaus ---Kun nyt tässä keskustellaan, niin minäpä kysyn, onko teille tärkeää kirjoittaessa se, että hahmot tai jokin muu olennainen tekijä tarinassa on juuri joku tietty ja mieleinen? Koska olen kyllä huomannut että on tavallaan hauskaa sekin, kun ottaa jotkut ihan random tyypit ja alkaa miettiä, miten näistä saisi uskottavan parin.
--- Lainaus päättyy ---

Tämä varmaan koskee enemmän RPF:ää kuin vaikka Potter -ficcejä. Mutta mitä HP-fandomiin tulee, niin sanotaan, että minulla on hahmoista oma käsitykseni, joka ei mene ihan yksi yhteen kirjojen kanssa. Tiedän, että kirjoitan Siriuksen ja Remuksen ihailtavammiksi ja paremmiksi ihmisiksi kuin mitä he varmaan olivatkaan, ja Severuksen taas pehmeämmäksi. :D Se on ehkä sellainen harkittu linja myös, koska silloin nämä hahmot saa helpommin ja paremmin yhteen kuin jos olisivat ihan IC. Mutta tarkoitus on pitää heidät aina kuitenkin jossain määrin tunnistettavina. Mutta olikohan tämä nyt edes se sama asia, mitä ajoit takaa tässä? :D

Lizlego:
Mä luulen, että oikeissa ihmisissä enemmän häiritsee se, jos poikkeaa oikeasta mitä henkilön kirjoittamiseen tulee, mutta eihän sitä voi toisaalta tietää edes millaisia ne on niin sinänsä sen ei pitäisi haitata millaisiksi ne kirjoittaa. Mutta henkilöistä muodostaa mielikuvan silti ja se mielikuva voi muuttua tarinan eli elämän edetessä. Tarkoitus kirjoittamisessa on varmaan sama kuin fiktiivisilläkin hahmoilla eli tehdä jotain, mitä ei ole kerrottu, spekuloida tapahtumilla kulissien takana. (Mua edelleenkin kiusaa esimerkiksi se, ettei kukaan paljasta paniko Jeff Carter Scott Harnellin vaimoa ja joutui sen takia treidatuksi tai miksi Jevgeni Malkin veti turpiin Alex Ovechkinin agenttia. Kummastakaan en ole nähnyt edes ficciä enkä ole itse saanut kirjoitetuksi, mutta ehkä joskus. Noi siis on molemmat yli kymmenen vuotta vanhoja juttuja).

Severus olisi varmaan pehmeämpi jos olisi saanut enemmän rakkautta osakseen elämänsä ja sen kohdalla toteutuu varmaan se klassinen juttu, että se on äreä ja kohtelee muita huonosti, koska ei ole saanut tarpeeksi rakkautta.  ;D

Pahatar, jos meinaa saada julkaisukelpoisen tekstin aikaan, kannattaa vastustaa kiusausta jättää aukkoja, koska niitä aukkoja ei vaan tule täytetyksi. Siinä täytyisi kirjoittaessa ajatella, että aikoo julkaista. Itselle kirjoittaessa ei niin haittaa aukot ja silloin kevyemmin vaan hyppää yli, mutta joskus sekin häiritsee, koska tavallaan kirjoittaminen on itselle jonkinlainen haaste. Tosin toisinaan ja aika usein viime aikoina se on ollut vaan tarpeellinen edes jonkinlaisten kiksien saamiseen.  ;D

Pahatar:

--- Lainaus ---Mua edelleenkin kiusaa esimerkiksi se, ettei kukaan paljasta paniko Jeff Carter Scott Harnellin vaimoa ja joutui sen takia treidatuksi tai miksi Jevgeni Malkin veti turpiin Alex Ovechkinin agenttia.
--- Lainaus päättyy ---

Tuollaiset asiat jäisivät ihan varmasti itseäkin kiusaamaan, jos kirjoittaisi RPF:ää. Pakko on ihan uteliaisuudesta kysyä, miten sulle tuli alun perin tuollainen kolmiodraama mieleen yhtenä mahdollisuutena? ;D

Lizlego:
Se oli joku huhu mun muistaakseni, joka kiersi että Jeff Carter olisi pannut Scott Hartnellin vaimoa. Huhu on voinut lähteä ihan siitä, että ne ajoittui samoihin aikoihin, siis Scott Hartnellin ero vaimostaan ja Jeff Carterin treidi. Jeff Carter oli yksi Philadelphia Flyersin bilepojista siihen aikaan. Siitä kirjoitettiin juttuja, että joukkueella oli ongelma tämän bileosaston kanssa ja lopulta ne hankkiutuikin eroon kaikista niistä pelaajista, jotka siihen porukkaan kuului, mutta toi huhu voi siis olla ihan täyttä huttua. En tiedä yhtään mistä se oli edes lähtöisin, mutta jäi kyllä sitkeästi mieleen. Ja tämä koko kuvio palautui mun mieleen vahvemmin, koska Jeff Carter pelaa nyt Pittsburgh Penguinsissa.  ;D

Fiorella:

--- Lainaus käyttäjältä: Pahatar -  16-10-2021, 18:23:26 ---
--- Lainaus ---Kun nyt tässä keskustellaan, niin minäpä kysyn, onko teille tärkeää kirjoittaessa se, että hahmot tai jokin muu olennainen tekijä tarinassa on juuri joku tietty ja mieleinen? Koska olen kyllä huomannut että on tavallaan hauskaa sekin, kun ottaa jotkut ihan random tyypit ja alkaa miettiä, miten näistä saisi uskottavan parin.
--- Lainaus päättyy ---

Tämä varmaan koskee enemmän RPF:ää kuin vaikka Potter -ficcejä. Mutta mitä HP-fandomiin tulee, niin sanotaan, että minulla on hahmoista oma käsitykseni, joka ei mene ihan yksi yhteen kirjojen kanssa. Tiedän, että kirjoitan Siriuksen ja Remuksen ihailtavammiksi ja paremmiksi ihmisiksi kuin mitä he varmaan olivatkaan, ja Severuksen taas pehmeämmäksi. :D Se on ehkä sellainen harkittu linja myös, koska silloin nämä hahmot saa helpommin ja paremmin yhteen kuin jos olisivat ihan IC. Mutta tarkoitus on pitää heidät aina kuitenkin jossain määrin tunnistettavina. Mutta olikohan tämä nyt edes se sama asia, mitä ajoit takaa tässä? :D
--- Lainaus päättyy ---
Joo, ajattelin lähinnä sitä, että ihmiset usein vähän niin kuin jumittuvat johonkin tuttuun juttuun. Ja se sitten vähän rajoittaa tai jopa estää edes kokeilemasta mitään erilaista. Niin kuin näitä "Harry kuuluu Dracolle ja en suostu muuta edes lukemaan" -tyylisiä ajatuksia (ihan minkä tahansa vastakkainasettelun suhteen, olipa kyse parituksesta, genrestä, slash/het-asetelmasta tai tyylikeinoista, jne). Minua on aina vähän kiehtonut se, että samoista hahmoista voi kirjoittaa niin erilaisia tarinoita. (Ja siksikin kai tykkään usein kirjoittaa jostain hassuista haasteista, joissa kaksi ihan random tyyppiä pitää jotenkin saattaa yhteen tai vastaavaa. ;D ) Olen huomannut, että toisin kuin moni sanoo, minua ei niin häiritse muiden erilainen visio. Voin ihan hyvin kirjoittaa hahmoista X ja Y omanlaista tarinaa ja samaan aikaan lukea jonkun toisen kirjoittaman tekstin, jossa hahmot ovat ihan toisenlaiset, ilman että se sotkee sitä omaa mielikuvaa. Tai jos kirjoitan hahmoista X ja Y yhdenlaisen ficin, se ei estä kirjoittamasta samoista tyypeistä jotain ihan toisenlaista lisäksi erilliseen tarinaan.
Tuo on muuten aika kiva, miten sitä alkaa tunnistaa vaikka sen "tietyn Remuksen" tms kirjoittajan perusteella. :) Kyllä sieltä myös poimiutuu ne omat suosikit ajan kanssa, ehkä juuri siitä, miten ajatukset ovat yhtenevät, tai miten tykkää vaan jonkun tavasta kirjoittaa joku hahmo tietynlaiseksi. :)


--- Lainaus käyttäjältä: Voldemort -  15-10-2021, 15:00:26 ---Mieleinen ei tartte olla mutta mielellään minusta IC, koska mä en näe mitään pointtia kirjoittaa enkä sen puoleen hirveästi lukeakaan edes RPF:ää jos henkilöt on ihan OOC tai täysin randomisti käyttäytyviä, joista on vaan otettu tarinaan nimet tai jotkut yksittäiset yksityiskohdat. Silloin voi yhtä hyviä nimetä ne joksikin ihan muiksi, koska mä ainakin saan kiksini nimenomaan hahmoista ja henkilöistä ja toisaalta itse kirjoittaessa se haaste on nimenomaan saattaa se oma mielikuvansa jostain hahmosta tai henkilöstä johonkin tilanteeseen eikä siinä ole ollenkaan samaa hohtoa, jos se henkilö tai hahmo jo lähtökohtaisesti käyttäytyy ihan eri tavalla. tai on ihan erilainen kuin se, jonka nimeä käytetään.
--- Lainaus päättyy ---
Tuo on kyllä totta, että jollei ole mitään yhtymäkohtaa todellisuuteen, silloin se on jo melkein sama kirjoittaa originaalia. Mutta esimerkiksi RPF:n kanssa minunkin mielikuva pohjautuu ficceihin ja joihinkin randomeihin faktoihin, joihin on jossain törmännyt. ;)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta