Kirjoittaja Aihe: Osastojaoista  (Luettu 44690 kertaa)

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2507
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #90 : 01-09-2009, 00:03:22 »
Uh. Yksi pikku toivomus olisi. Ihmettelin, että minne minun yksi Lotr-tuotokseni katosi, ja löysin sen ihmeekseni HP-osastolta. Miten lienee sinne joutunutkin?  :D Kyseessä on tämä: http://fifi.arkku.net/index.php?topic=174.0

Saisinko pyytää sitä takasin tuonne Lotr-osastolle, moniosaisiin? Voipi muuten tulla Glorylle ja Turgonille ikävä... ;D



zilah

Paikalla Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #91 : 01-09-2009, 11:32:23 »
Uh. Yksi pikku toivomus olisi. Ihmettelin, että minne minun yksi Lotr-tuotokseni katosi, ja löysin sen ihmeekseni HP-osastolta. Miten lienee sinne joutunutkin?  :D Kyseessä on tämä: http://fifi.arkku.net/index.php?topic=174.0

Saisinko pyytää sitä takasin tuonne Lotr-osastolle, moniosaisiin? Voipi muuten tulla Glorylle ja Turgonille ikävä... ;D



zilah
Kappas, mitenhän se tuonne oli hypännyt! Nyt karkulainen on kuitenkin takaisin oikealla osastolla. :)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #92 : 01-09-2009, 12:07:16 »
Mä kyllä tiedän, miten se on hypännyt. Se on siirtynyt sinne, kun puusilmä eli minä olen katsellut sitä listaa! :o Meinasi meinaan moni muukin juttu hypätä ja hyppäsikin vääriin paikkoihin.  :P

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2507
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #93 : 01-09-2009, 13:18:08 »
No sattuuhan sitä aina työn tuiskeessa haavereitakin.   :D

Ehdin jo ihmetellä, että olenko itse tunaroinut sen topicin jonnekin bittiavaruuteen, mutta tajusin mennä tuonne ficcilistaukseeni ja sen linkin kautta sain paikallistettua karkulaisen olinpaikan. Nyt on joka tapauksessa kaikki hyvin, ja voin jatkaa ficcieni postaamista. On itse asiassa alkanut syyhyttää taas suomeksi kirjoittaminen. Katsoo nyt.  ::)


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #94 : 01-09-2009, 13:28:11 »
Se lista on puolustuksekseni sanottuna kyllä aika pitkä eikä välttämättä ollut hyvä ratkaisu laittaa Potterosastoja ja TSH-osastoja peräkkäin, mutta niin ne on nyt olleet eikä osastojen järjestyksen varsinainen muuttaminen ole hyvä juttu, vaikka nyt ne vähän muuttuivatkin. Kun tottuu tiettyyn järjestykseen, voi olla aika hakemista uuden järjestyksen kanssa. Toivottavasti porukka on riittävän kärsivällistä.

Ja offina on sanottava, että mä turhautuisin englanniksi kirjoittaessa vaikka sillä saakin enemmän lukijoita. Tuntuu kuitenkin että suomeksi saa sisällöltään huomattavasti parempaa kommenttia, vaikka ei sekään niin tärkeää ole, mutta ehkä sekin on kiinni osastosta.

Poissa piratesse

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 35
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #95 : 02-09-2009, 08:14:22 »
Liz, voisinko pyytämään siirtää kaikki nuo FF-ficit tuonne peli/manga/anime-osastolle, kun sellainenkin nyt on?
If looks could kill, women wouldn´t need frying pans

Lizlego

  • Vieras
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #96 : 02-09-2009, 09:54:53 »
Hei, mä yhdistän nuo osastot yhteen niin sitten ei ainakaan tuon fandomin osalta tartte miettiä, mihin ne perustuu.  :D No ehkä ei... pelit kun ei noin yleisesti ottaen yhdisty mangaan tai animeen.

*Kohta joku hirttää mut*  :D

Mä laitan ne nyt tuonne Peliosastolle, mut jos se on virhe, kerro niin mä siirrän ne pois. Ei se nyt oikeasti mun mielestä niin tarkkaa ole, jos kerran samasta asiasta on pelejä, animea ja mitä hyvänsä niin vaikea siinä onkin pysyä kirjoittajan perässä, että mihin ne kuuluu.
« Viimeksi muokattu: 02-09-2009, 09:59:25 kirjoittanut Lizlego »

Paikalla Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #97 : 02-09-2009, 12:06:59 »
Hei, mä yhdistän nuo osastot yhteen niin sitten ei ainakaan tuon fandomin osalta tartte miettiä, mihin ne perustuu.  :D No ehkä ei... pelit kun ei noin yleisesti ottaen yhdisty mangaan tai animeen.

*Kohta joku hirttää mut*  :D

Mä laitan ne nyt tuonne Peliosastolle, mut jos se on virhe, kerro niin mä siirrän ne pois. Ei se nyt oikeasti mun mielestä niin tarkkaa ole, jos kerran samasta asiasta on pelejä, animea ja mitä hyvänsä niin vaikea siinä onkin pysyä kirjoittajan perässä, että mihin ne kuuluu.
Mun mielestä olisi selvintä, jos fandom luokiteltaisi perustuvaksi siihen, mistä alkuperäinen teos on, esim. TSH:sta ei ole erikseen kirjaan ja elokuvaan perustuvaa osastoa. FF taitaa olla alunperin peli (??korjatkaa jos olen väärässä), joten selvintä ehkä olisi, että FF-ficit sitten peliosastolle, vaikka FF:stakin on myöhemmin tehty ties mitä elokuvista mangaan ja animeen.

Hyvä kun Liz sentään ehtii täällä jotakin järkevää tekemään, toisin kuin tämä allekirjoittanut, jonka panos näyttää jäävän hyvin hataraksi... eipä kyllä minun tekninen osaaminenkaan päätä huimaa!  ;D

Lizlego

  • Vieras
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #98 : 02-09-2009, 13:30:26 »
Lainaus
Mun mielestä olisi selvintä, jos fandom luokiteltaisi perustuvaksi siihen, mistä alkuperäinen teos on, esim. TSH:sta ei ole erikseen kirjaan ja elokuvaan perustuvaa osastoa. FF taitaa olla alunperin peli (??korjatkaa jos olen väärässä), joten selvintä ehkä olisi, että FF-ficit sitten peliosastolle, vaikka FF:stakin on myöhemmin tehty ties mitä elokuvista mangaan ja animeen

Mä taas olisin sitä mieltä, että samaan fandomiin perustuvia ficcejä (myös TSH:n tai Potterin itse asiassa, jos niissä on eroja itse kirjoihin) voisi olla eri osastoilla sillä perusteella, mihin ne perustuvat. Niissä kun on välillä juonieroja ja eri hahmojakin. Mä meinasin esimerkiksi kirjoittaa joskus 24 The Gameen perustuen, mutta jos sijoittaisin sen TV-sarjan alle, siinä ei olisi mitään järkeä, koska tapahtuma perustuu ja on tapahtunut käsittääkseni vain siinä peliversiossa, vaikka hahmot ovatkin itse sarjasta (ilmeisesti, en alun perin ollut varma edes siitäkään, kun en seuraa 24:ää aktiivisesti mutta tykkäsin pelistä, joten mua muutenkin arveluttaisi kirjoittaa sellaista ficciä TV-sarja kategorian alle, kun tietämykseni sarjasta ovat vähäiset ja perustuvat liikaa peliin.  ::) Se aukenisi ehkä siis eri tavalla niille, jotka ovat pelanneet peliä eikä toisaalta sarjan seuraamista edellytettäisi vaan pelin pelaamista, koska en minäkään sitä ole seurannut vaan pelannut.

Pointtini tuli kai selväksi?  :D Toisaalta tuolla jaolla olisi voinut aikoinaan välttää kaikki ne ärsyttävät Legolas/Aragorn-ficit, joissa hahmojen luonteet ja ulkonäöt ja muut jutut oli selvästi bongattu vaan elokuvasta, eikä olisi kirjafanin tarvinnut ärsyyntyä niin pahasti.  :D
« Viimeksi muokattu: 02-09-2009, 13:38:21 kirjoittanut Lizlego »

Poissa DWW

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 76
  • Idea +2, motivaatio -3
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #99 : 02-09-2009, 13:48:41 »
Mun mielestä olisi selvintä, jos fandom luokiteltaisi perustuvaksi siihen, mistä alkuperäinen teos on, esim. TSH:sta ei ole erikseen kirjaan ja elokuvaan perustuvaa osastoa. FF taitaa olla alunperin peli (??korjatkaa jos olen väärässä), joten selvintä ehkä olisi, että FF-ficit sitten peliosastolle, vaikka FF:stakin on myöhemmin tehty ties mitä elokuvista mangaan ja animeen.

Itse olisin samaa mieltä. Taitaa melkein suosituimmista fandomeista löytyä niin monia erilaisia rahastusmuotoja, että niiden sijoittelua saisi pohdiskella koko ikänsä... Useimmat fanit kuitenkin varmaan tietävät, mistä viihteen lajityypistä heidän fandominsa alunperin ponnistaa tai mikä niistä on fanien keskuudessa suosituin (esim. The Dark Knight -leffan Batman-universumiin perustuvan tarinan voi mielestäni hyvin laittaa elokuva-osastolle, vaikka Batman onkin alunperin sarjakuvahahmo).


//Hah, Liz ehti postata ennen meikäläistä. :D Jotain samantyyppistä ajoin itse takaa...
« Viimeksi muokattu: 02-09-2009, 13:50:50 kirjoittanut DWW »
Pienet aivot kuluttavat vähän energiaa.

Paikalla Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #100 : 03-09-2009, 11:40:54 »
Njoo, olette kyllä oikeassa tuossa, ettei ihan orjallisesti voi pistää tekstejä aina fandomin alkuperäisen teoksen mukaiseen paikkaan. Toisaalta kävisi kyllä ahdistavaksi etsiskellä fandomin perusteella ficcejä, jos ne ovat levällään kuin jokisen eväät kaikilla mahdollisilla osastoilla (kirjottajalle on kylläkin helpompi sijoittaa tekstinsä sen mukaan, mihin teokseen katsoo sen perustuvaksi, mutta kuten monesti muulloinkin, ajattelin tässä lukijan näkökulmaa). Tämä tietenkin vältetään siten, että jos alkaa näyttää, että jonkun fandomin tekstejä ilmestyy kohtuu rivakasti, aika herkästi lähdettäisiin perustamaan omaa osastoa fandomille.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #101 : 03-09-2009, 12:16:46 »
Lukijan näkökulmaa on hyvä ajatella, mutta samalla myös näkökulmaa, jolla ylipäätään tänne saataisiin ficcejä. Helpointahan kirjoittajallekin on sijoittaa ne yhteen paikkaan, mutta toisaalta onhan se lukijallekin helpompaa että hän löytää siltä osastolta minne menee, sitä mitä olettaa löytävänsä.  ;D Jos mä olen innostunut jostain elokuvasta, mä menen ja etsin sen fandomin ficcejä elokuvan alta, vaikka kyseessä olisi alun perin kirja eikä ole varmaa, että kaikki edes tietävät mikä tuli ensin. En tiedä helpottaako sitä edes oman osaston perustaminen, koska siellä sitten kaikki ficit perustuvat sekaisin kuka mihinkin ja siinäkin menee hermot.  :D Joten tehtiin miten hyvänsä, mikään ei ole hyvä, joten ihan sama vaikka tehtäisiin miten hyvänsä.  :D

Paikalla Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #102 : 03-09-2009, 14:33:26 »
Vaikka jokaisella asialla on puolensa, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että tehtiin miten hyvänsä, niin se on ihan se ja sama... Mutta onhan se toki niin, että teki miten teki, niin aina on jollakin jotakin vastaan panemista, niin että kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen pyllistää. ;D Mutta kyllä mä kuitenkin näkisin sekä lukijan, että kirjoittajan näkökulmasta, että pyrittäisiin pitämään fandomit edes jotenkin järjellisesti samoilla osastoilla, vaikka eipä sillä kyllä sikäli ole väliä, jos on ihan muutama ficci vain koko fandomista. Mutta jos kovin alkaisi sekametelisopalta näyttää, koko osastojako menettää merkitystään ja se olis sama ottaa osastot pois ja lyödä kaikki ficit vain yhteen läjään yhdelle osastolle.  ;)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #103 : 03-09-2009, 15:02:25 »
Lähinnä sanon vain, että turhaa alkaa nussia pilkkua liian tarkkaan sen suhteen ennen kuin siihen tulee oikeasti tarvetta. Vaikka päätettäisiinkin nyt tai heti tai joskus, että laitetaan jutut osastoilleen sen mukaan, mikä se alkuperäinen on, sen ei kannattaisi olla kiveen kirjoitettua vaan se voisi joustaa tai sen voisi päättää joissain tapauksissa esimerkiksi sen mukaan, mihin suurin osa ficeistä perustuu, koska se luultavasti yhdistyy myös lukijoiden mielikuvaan. Jos suurin osa vaikkapa mainitun Batmanin ficeistä perustuu mieluummin elokuviin (joihinkin niistä) kuin sarjakuvaan, niin ei tunnu mitenkään järkevältä alkaa vaatia, että fandomin ficit pitääkin sijoittaa sarjakuvaosion (jota ei muuten edes ole vielä) alle.   :D

« Viimeksi muokattu: 03-09-2009, 15:12:18 kirjoittanut Lizlego »

Paikalla Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Osastojaoista
« Vastaus #104 : 04-09-2009, 08:04:15 »
Jos suurin osa vaikkapa mainitun Batmanin ficeistä perustuu mieluummin elokuviin (joihinkin niistä) kuin sarjakuvaan, niin ei tunnu mitenkään järkevältä alkaa vaatia, että fandomin ficit pitääkin sijoittaa sarjakuvaosion (jota ei muuten edes ole vielä) alle.   :D
Eipä tietenkään. Ja tässä kuten muussakin, mielestäni kirjoittaja voi kyllä itse käyttää omaa harkintaansa. Tämä koko kysymys nousee esiin lähinnä silloin, jos kirjoittaja on itse epävarma, mihin hänen tuotoksensa kuuluu ja tosiaan sitten, jos fandomista alkaa olla runsaasti ficcejä, jotka hajoavat laajasti eri osastoille, jolloin ratkaisu on lähinnä se, että perustetaan fandomille oma osasto. Ei pakoteta ketään laittamaan ficcejään osastolle, jolle kirjoittaja ei sen miellä kuuluvan. Ei mitään natsimeininkä Fifissä. Muutenkin, esim. crossovereitten kohdalla voi käyttää harkintaansa: jos teksti koskee enimmäkseen vaikkapa potterversumia, mutta mukana vilahtaa hahmo jostain muualta, ei kirjoittajan tarvitse orjallisesti työntää tekelettään crossovereihin, jos ei sitä crossoveriksi itse miellä.