Kirjoittaja Aihe: Kysymysloota, vastausboksi!  (Luettu 58029 kertaa)

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #75 : 09-11-2012, 22:14:05 »
Jos esim. vuosikirjassa ilmoitetaan, että henkilö N.N. on saanut stipendin tai palkinnon tai mitalin parhaasta esityksestä ja faktat on nämä:


Henkilön nimi: N.N.
Palkinnon suuruus. £ 50
Esitys/kappale/tjsp: Preludit op. 28 (linkki)


Niin vääntäkää mulle tästä kirjoitus tyyliin:
Lainaus
Paras tulkinta Chopinin preludeista op. 28, esittäjänä N.N., ikä 15 v. Stipendin/palkinnon suuruus: viisikymmentä puntaa.

Ääh. Mä en edes tiedä, miten toi op. 28 oikeesti ilmoitetaan :E ... miten noi menee noi ilmoitukset, sanotaanko niissä dudeksen ikä? Ideoita? :F
Fifi-ficitLJAO3

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #76 : 09-11-2012, 23:37:06 »
Mä sanoisin, että voit jättää ton opus 28:n pois. Koska jos joku tuntee Chopinin niin hyvin, että tuntee opukset, tietää hän myös kaikkien kahta lukuunottamatta olevan samassa (tämä on varsin yleinen tieto, minäkin tiesin sen ilman wikipediaa).

Ikä taas riippuu paljon kilpailun luonteesta; onko eri ikäisille omat sarjansa tai oliko voittaja erityisen vanha/ nuori.

Miten olisi: "Parhaan tulkinnan Chopinin preludeista esitti 15-vuotias N.N., palkinnoksi hän sai viisikymmentä puntaa." tai jotain sinne päin riippuen ympäröivästä tekstistä.



Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #77 : 10-11-2012, 09:50:01 »
^ Kaikki tietää ;D no mä en tiennyt ees preludeista ennenkuin wikitin :P Mutta joo, mä en tuntenutkaan Chopinia niin hyvin :P

Konteksti on tosiaankin vuosikirja tai käytännössä siis koulun nettisivut, joissa mainitaan moiset killuttimet/palkinnot. Tuo sun ehdotus näyttää kyllä hyvältä, kiitos :)

Niin no joo. Onko noi vaikeet osata jos on 15v? Pitäiskö sen olla nuorempi? Minkä ikäinen ois sellainen... ei nyt mikään ihmelapsi, mut kuitenkin aika hyvä ja sellainen... juttu, jos sen ikäinen jo osaa?
Fifi-ficitLJAO3

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #78 : 10-11-2012, 10:35:08 »
Lainaus
Onko noi vaikeet osata jos on 15v?
On, mutta ei mahdoton. Olen itse soittanut pianoa 11 vuotta ja ei ne helpoimmasta päästä ole. Ei mahdottomia, kuten sanoin, mutta henkilön on kyllä täytynyt harjoitella järjettömästi. Vaikeinta on, että teoksia on opuksessa niin hillittömän monta - on todella vaikeaa opetella parikymmentä tuon tason kappaletta hyväksi yhtä aikaa. Kai tiesit, että noiden soittamiseen putkeen menee about tunti, hyvin mahdollisesti enemmänkin? Siinä on tekemistä kokeneellekin pianistille ja jos kaikki osallistujat on soittaneet kilpailussa tuon saman, tunnin pituisen esityksen, on kyllä ollut pitkä kilpailu ihan jo kahdellakin osanottajalla.

Jos tahdot jonkin lyhyemmän ja 15-vuotiaalle realistisemman kappaleen, suosittelen sonaatteja. Niissä on muutama osa ja kappaleesta riippuen yhden sonaatin soittamiseen menee alle kymmenen minuuttia. Siis about, riippuu tietty tulkinnan temposta ja kappaleesta. Sonaatit on ihan yhtä arvostettuja kuin preludit, ehkä jopa arvostetumpiakin, koska ovat pidempiä. Enkä itse osaa nimetä ainuttakaan klassista säveltäjää, joka ei olisi sonaatteja säveltänyt, joten varmasti löydät mieleisesi :)


Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #79 : 10-11-2012, 11:29:12 »
Ja joo, katoin vaan parin preludin mitan ja silleen "ai nää kestää alle minuutin, no eikai näistä kovin pitkää sit tuu" :P

Mut okei, voin ottaa sonaatinkin, se oli itseasiassa ekana vaihtiksena. Kerro vielä joku joka ois vaikee?
Tai siis noi yllämainitut kriteerit täyttävä :D Ja mä luulen että jos tässä on ollut joku kilpailu, niin ei kaikki oo kuitenkaan samaa soittaneet. Tai sitten tää on joku erikoispalkinto todella hienosta suorituksesta tjsp. Emt.
Fifi-ficitLJAO3

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #80 : 10-11-2012, 11:33:21 »
Lisztin pianosonaatti h-mollissa on ainakin tosi tunnettu ja arvostettu, se on myös romantiikan ajalta. Tai jos jotain tosi kliseetä haluat niin mikä tahansa Mozart, mutta se tietysti olisi wieniläinen.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #81 : 10-11-2012, 13:20:11 »
Lisztin pianosonaatti h-mollissa on ainakin tosi tunnettu ja arvostettu,
Mä meen tolla. Siis tää tulee ficciin sivulauseeseen, eikä sillä oikeesti oo merkitystä, mutta oon vähän tämmönen, että pikkuseikatkin pitää olla ainakin autenttisen kuuloisia x)

Kiitos culliina :-*
Fifi-ficitLJAO3

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #82 : 10-11-2012, 13:23:30 »
;D mietinkin jo, kirjoitatko jotain muusikkoficciä wikipedian pohjalta... onneksi et. On ainakin kunnolla hiottu sivulause :D

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #83 : 18-11-2012, 22:25:56 »
Käyttääkö joku Spotifyn ilmaisversiota? Minulla on sellainen, olen pärjännyt sillä jo useamman vuoden, mutta nyt tökkii. Jokin käyttöaika meni taas umpeen enkä saa enää kuunneltua biisejä. Tietääkö kukaan mitään kikkaa, jolla saisin mokoman taas käyttöön ilmaiseksi? Puusilmälläni löysin sen omilta sivuilta kuukauden ilmaisen kokeilun preriumiin, mutta en tahtoisi syöttää sinne mitään tietojani :X Käyttöaika on loppunut monesti ennenkin ja olen aina tehnyt jotain, jolla se on taas lähtenyt käyntiin. Minulla ei vain ole minkäänlaista käsitystä, mitä tuo jotain on...

Jokin muukin musiikinkuuntelujuttu kelpaisi, ilmainen sellainen tai sellainen, jossa on ilmainen kokeiluaika. Youtubea käytän jo, mutta se ei ole mikään ihanteellinen vaihtoehto, laatu kun on mitä on ja biisin vaihto hidasta.



Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #84 : 18-11-2012, 22:52:27 »
Käyttääkö joku Spotifyn ilmaisversiota? Minulla on sellainen, olen pärjännyt sillä jo useamman vuoden, mutta nyt tökkii. Jokin käyttöaika meni taas umpeen enkä saa enää kuunneltua biisejä. Tietääkö kukaan mitään kikkaa, jolla saisin mokoman taas käyttöön ilmaiseksi? Puusilmälläni löysin sen omilta sivuilta kuukauden ilmaisen kokeilun preriumiin, mutta en tahtoisi syöttää sinne mitään tietojani :X Käyttöaika on loppunut monesti ennenkin ja olen aina tehnyt jotain, jolla se on taas lähtenyt käyntiin. Minulla ei vain ole minkäänlaista käsitystä, mitä tuo jotain on...
Joo käyttöaika on nykyään (alkaen 2011 kesästä muistaakseni) 10h/kk ilmaisversiossa ja saman biisin saa kuunnella vaan viidesti. Itsellä kun soi musiikki yleensä viis tuntia päivästä vähintään, en ole vaivautunut enää vekslaamaan... Jos sulla on myös älypuhelin käytössäs, kaverini suosittelee maksullista versiota :)

Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #85 : 19-11-2012, 02:45:17 »
(...)
Joo käyttöaika on nykyään (alkaen 2011 kesästä muistaakseni) 10h/kk ilmaisversiossa ja saman biisin saa kuunnella vaan viidesti. Itsellä kun soi musiikki yleensä viis tuntia päivästä vähintään, en ole vaivautunut enää vekslaamaan... Jos sulla on myös älypuhelin käytössäs, kaverini suosittelee maksullista versiota :)
[/quote]
Ne kyllä palauttivat sen niin että voi kuunnella mitä vaan ja vaikka koko päivän, mutta mainoksia tulee joka väliin. Onhan varmasti viimeisin Spotifyn versio käytössä?

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #86 : 19-11-2012, 09:56:13 »
Aa, hei kiitti! On uusin versio, päivitin sen vielä varmuuden vuoksi, kun ajattelin että ehkä sillä saisi lisää aikaa ::) Oli oikeesti hyvä tietää noista ajoista, tuohan on ihan hyvä juttu :) siis että itsellä loppui aika vasta nyt ja pärjään kyllä viimeisen viikon youtubella ja cd:illä. Harkitsin jo sen halvemman version ostamistakin, mutta eihän tässä mitään hätää ole.


Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #87 : 27-11-2012, 00:47:26 »
Onko meillä mitään "suosittele tekstiä josta tykkäsit" -topsua? Muiden ficeille/orkuille?

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #88 : 27-11-2012, 11:20:47 »
Onko meillä mitään "suosittele tekstiä josta tykkäsit" -topsua? Muiden ficeille/orkuille?
Eipä löytynyt ainakaan nopealla vilkaisulla. (Paitsi kommenttikampanja, mutta se taas on vähän eri asia.) Pistä ficcien suosittelu-topsu toki pystyyn vaan jos halajat. :)
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Kysymysloota, vastausboksi!
« Vastaus #89 : 02-12-2012, 00:16:09 »
Argh, spotify!  >:(
Ne kyllä palauttivat sen niin että voi kuunnella mitä vaan ja vaikka koko päivän, mutta mainoksia tulee joka väliin.
Edellisen vinkumiseni jälkeen on käynyt jo kahdesti niin, että aika loppuu ja alkaa taas joskus uudestaan. Sitten kuuntelen onnessani muutaman päivän (ja muuten mainoksista pääsee sillä, että pysäyttää biisin aina sekuntia ennen sen loppumista ja vaihtaa seuraavaan ::) ) ja yhtäkkiä mokoma ilmoittaa ajasta olevan jäljellä puoli tuntia ja sitten se loppuu. Kuukausi on vaihtunut tällä välillä vain kerran eli siitä ei voi olla kyse, mutta silti aina ilmestyy joku tyhmä aika ja kappaleet pimenee... Tätä pitää nyt alkaa selvittää, kamalan hämärää. Toistaiseksi en ole sen sivuilta mitään aiheesta löytänyt, mutta alanpa tonkia ja jos ei löydy, voisin kysellä jostain asiakaspalvelusta.

[/ pointiton kommentti]