Arkisto > Vanhoja keskusteluja

Äänestys osastojaoista

(1/11) > >>

Beelsebutt:
Nyt äänestetään osastojaoista. Äänestyksen lopputulos ei ole lopullinen, mutta sen perusteella kolme oletuksena suurinta ficciosastoa jaotellaan ainakin foorumin aukaisemista ennen. Äänestys jatkuu senkin jälkeen, jolloin tulos voi muuttua.

1.
Malliesimerkkinä tällä hetkellä HP-osasto. Jaotteluperusteena on ficin yksi-/moniosaisuus, jonka jälkeen vielä ikärajakategoriat.

2.
Malliesimerkkinä Taru sormusten herrasta -osasto. Jaotteluperusteenia (Finistäkin tuttu) genret, jonka jälkeen vielä ikärajakategoriat.

3.
Malliesimerkkinä RPF-osasto. Jaotteluperusteena (Vuotiksestakin tuttu) paritusperuste, jonka jälkeen vielä ikärajakategoriat.

4.
Jokin muu, mikä? Tämä vaatii tietysti perusteluja :)



Ääntään voi halutessaan perustella tähän topikkiin. Äänestysaikaa toistaiseksi.

toyhto:
Mä vastasin, että 1. vaihtoehto eli moniosaiset/yksiosaiset ja voin toki ihan omaksi ilokseni jauhaa vielä samat syyt, joita olen jauhanut jo muualla :D Tuo jako on yksinkertainen eikä aiheuttane päänvaivaa sen suhteen, mihin oma ficci kuuluu, eikä se myöskään "rajoita taiteellista vapautta" tai muuten pakota sijoittamaan ja sillä tavalla myös profiloimaan tekstiä niinkin vaikeasti määriteltävän asian kuin genre perusteella. Vaikka genret ovat hyödyllisiä ficcien alkutiedoissa, ficin sijoittaminen genren perusteella on rajatapauksissa vaikeaa, koska genrejen mukaan jaetut osastot on pakko tehdä aika karkealla jaolla, siis ääripäitä, ja sitten osastot tietysti profiloituvat sen ääripäänsä mukaan, jolloin sinällään siellä jossain välillä oleva ficci profiloituu turhan paljon johonkin suuntaan sen perusteella, minkä ääripään osastoon se sijoitetaan. Yhtään vaikeammin en ikävä kyllä osaa yrittää ilmaista itseäni :D

Niin ja parituksen mukaan tapahtuvassa jaossa mättää kai vähintään se, että samassa ficissä voi olla vaikka sekä slash- että het-parituksia, kun taas sama ficci ei kaiketi voi olla sekä moni- että yksiosainen (tai no jotain rajatapauksia varmaan on, jos esimerkiksi jakaa lyhyitä pätkiä numeroilla, mutta jos kirjoittaja kokee, että ficci kuuluu julkaista yhdessä erässä, silloin se on mun mielestä ihan tarpeeksi yksiosainen). Lisäksi tietysti tuo slashin ja femmen ja hetin ja parituksettomien sekoittaminen edistää sinällään sitä, että ihmiset tulevat lukeneeksi muutakin kuin sitä omaa lempiparitusta. En kyllä tiedä onko tuolla taas niin paljon väliä, että sitä pitäisi varsinaisesti pitää mitenkään pointtina tässä asiassa :D

Beelsebutt:
Minäkin myönnän äänestäneeni ykköstä. Osittain helppouden vuoksi, osittan siksi, että angstaan paritusjaottelua. Joo, ihmisille ei saa tuputtaa ideologioita, mutta minusta se on silti syrjivä jaottelu :P

Lizlego:
Mä kannatan kaikkea, mikä minimoi turhan aivotyöskentelyn.  ;D Slash/het-jaottelu rajoitti kirjoittamistani siinä määrin, että tiedostin sen. Ja häiritsi jo vanhastaan se, että jos kirjoitti vaikkapa ficin, jossa paritti Narcissan ja Luciuksen ja vaikkapa Severuksen ja jonkun naisen, sen laittoi mieluummin slash-osastolle kuin het-osastolle, vaikka paritukset olisivat olleet tasavahvat. Genrejaottelu oli kohtuullisen helppo mulle, mutta kiva olisi kokeilla jotain ihan uutta.  :)

Gwyneth:
Minäkin kannatan tuota yksi- ja moniosaisiin jakoa. Se on kirjoittajan kannalta selkeä jaottelu ja lukijan kannalta näkisin sen mielekkäämmäksi kuin genre- tai paritusjaottelun. Itselläni menee vaan hermot, jos pitää heti aluksi miettiä, mitä genreä haluaisin lukea etenkin kun niiden kategorioiden määrä paisuu vielä ikärajojenkin takia. Jaosta parituksellisiin ja parituksettomiin taas en ole koskaan oikein itse tykännyt ja toivoisin todella, ettei slashia ja hettiä erotettaisi eri lokeroihin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta