Kirjoittaja Aihe: Kirjoittajien offtopic  (Luettu 136476 kertaa)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #255 : 06-08-2012, 14:34:38 »
Cele, luultavasti syy oli siinä että mä en selittänyt sitä tarpeeksi hyvin.  ;D Mä kirjoitan kovasti tunteella, mikä on ristiriidassa sen kanssa, että mä en missään nimessä halua että tunteet menee tekstissä yli ellei hahmo ole sellainen, että sillä menisi ne yli. Yleisesti ottaen koko kirjoittamisen idea on mulle fiktiossa tunnekokemusten kuvitteleminen, niiden myötäeläminen kuvitteellisena henkilönä X (tai kuvitteellisesti todellisena henkilönä X  ;D).

Fiorella,

Lainaus
Omien ficcien lukemisen iloa selittää myös se, että muiden kirjoittamissa ficeissä on kuitenkin hahmot kuvattu sellaisina kuin he näkevät ne, ja vaikka minusta on mukava lukea muiden tekstejä, etenkin omista lempihahmoista lukee mieluiten ficciä, jossa ne ovat juuri sellaiset kuin ne itse on mieltänyt olemaan

Omista hahmoistani mäkin tykkään, mutta en jaksa innostua enää omista teksteistäni kun ne kerran olen kirjoittanut. Mä tykkään eniten siitä, että teksti ei ole minun mutta hahmot vastaa mahdollisimman lähelle sitä, mistä mä tykkään. Täydellinen teksti on sellainen, jonka joku muu kirjoittaa ja jonka hahmot on just eikä melkein sellaiset, mitkä on itsekin ajatellut. Silloin ei tarvitse edes itse kirjoittaa. Pakko on kirjoittaa lähinnä silloin, kun kukaan muu ei kirjoita aiheesta ja parituksesta, josta on itselle tullut pakkomielle. ;D Tämä yhdistyy varmaan siihen, että lukeminen on minusta kivempaa kuin kirjoittaminen. On aina ollut ja tulee aina olemaan. Mä kirjoitan, koska olen turhautunut, kun ihmiset ei tuota mulle riittävästi tunne-elämyksiä. ;D Sitten on pakko tuottaa niitä itse ja elää niitä kuvitteellisesti itse, mutta oman tekstin on jo kirjoittaessaan elänyt niin vahvasti ja lukenut sen jo siinä vaiheessa niin monesti, että sitä ei myöhemmin enää jaksa lukea kuin joiltain osin, jos niiltäkään.  ;D Silloinkin yleensä vaan naureskelee jollekin epäolennaiselle kuten leijuville sorapilville, jotka on pakko jättää siinä vaiheessa paikoilleen. ;D
« Viimeksi muokattu: 06-08-2012, 14:37:25 kirjoittanut Lizlego »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2503
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #256 : 18-08-2012, 13:49:20 »
... muutoin olen pääosin omiin teksteihini hirveän tyytyväinen ja tykkään jopa lukeakin omia tuotoksiani.
Toisaalta tää voi tietysti kertoa vaan siitä, ettei mun rima ole järin korkealla  :P

... Ehkä siinä on sitten saanut hiottua pois ne pahimmat itseä häiritsevät säröt ja samalla tottunut siihen omaan tyyliinsä niin tehokkaasti, ettei enää edes yritä kirjoittaa sitä, mitä ei osaa.

Toisaalta kaikessa tässä on se paska puoli, että vaikka ihan tykkäänkin omista ficeistäni, kaikki oma tuntuu olevan jo niin nähtyä, että huh.

Cele luki ajatukseni. Minun kirjoittamiseni alkoi alunperinkin siitä, että kirjoitin tarinoita joita itse tykkäisin lukea. Tyylini on hioutunut ja fandomi vaihtunut useaankin kertaan, mutta ne perusjutut ovat kyllä pitkälti samoja. On siinä tietysti se, että välillä tuntuu kuin kirjoittaisin sen saman iänikuisen tarinan tuhannetta kertaa... ::)

Mutta toisaalta, kirjoittaminen on minulle tapa rentoutua, enkä siksi ole sen suhteen kovin kunnianhimoinen. Niin kauan kuin itse nautin kirjoittamisesta, jatkan, mutta mitään kivirekeä en aio sen vuoksi alkaa perässäni vetämään.

Ja JES! Kirjoitusblokkini on ainakin jatkikseni kohdalta ohi. Taidan saada sen kirjoitettua valmiiksi vielä viikonlopun aikana.  :D


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #257 : 19-08-2012, 14:54:58 »
Olet onnellisessa asemassa, zilah. Musta kirjoittamisessa ei ole niin mitään rentouttavaa!  ;D Mä oon niin rentoutunut nyt, kun olen ajatellut koko viikonlopun kirjoittaa, mutta en ole kirjoittanut kuin pari sanaa. ;D Miksei voisi vain lopettaa kirjoittamista? Itse asiassa aloin jo miettiä sitäkin tässä, että johtuukohan mun kirjoittaminen sittenkin enimmäkseen sosiaalisesta paineesta. Kaikki ympärilläni kirjoittaa. Mitä muuta mulla olisi annettavaa kenellekään paitsi tekstit tai se, että kirjoitan tai luen, vaikka en mitään oikeasti tekisikään? Jos en kirjoittaisi tai lukisi mitään enää, niin olisiko kukaan kiinnostunut minusta muutenkaan, siis kaveripiirissäni ja tulisinko hyväksytyksi jos vaan kokonaan lopettaisin kirjoittamisen ja lukemisen ja foorumeille osallistumisen? :P Se on niin iso osa nykyistä elämää, että se mietityttää ja mietityttää, että kuinka paljon kyse on sosiaalisesta paineesta ja siitä, että on pakko kirjoittaa. Onko se enää sisäinen pakko vai onko se muuttunut ulkoiseksi pakoksi ja hyväksynnän ostamiseksi kavereilta?
« Viimeksi muokattu: 19-08-2012, 14:56:42 kirjoittanut Lizlego »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2503
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #258 : 19-08-2012, 16:06:02 »
Kuule Liz raksu. Minusta et eroon pääse, vaikket kirjoittaisi enää koskaan sanaakaan. Toki minä sinun tarinoitasi rakastan, mutta se on vain pieni osa sinua itseäsi ja sitä, mitä sinulla on annettavaa. Olisin valmis veikkaamaan aika paljon sen puolesta, että muutkin ystäväsi ajattelevat samoin.


lah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #259 : 19-08-2012, 16:35:28 »
En mä sitä niin suuresti oikeasti epäile, mutta se tulee aina välillä mieleen ahdistavana asiana kun nykyinen elämäntilanne ja kaveripiiri niin pitkälle perustuu kaikelle kirjoittamiselle, että mitä jos ei pystyisikään tai haluaisikaan enää kirjoittaa yhtään sanaa tai lukea muiden tekstejä? Ehkä sen pitäisi olla toi jälkimmäinen enemmän kuin ensimmäinen, koska niin kauan kun on kiinnostusta lukemiseen, sillä ei ole niin paljon väliä, koska aina voi kommentoida muiden tekstejä tai puhua ja kommentoida muiden kirjoittamisesta. Ihmiset kuitenkin kaipaa aina lukijoita ja on vaikea kuvitella, että lukeminen lakkaisi kiinnostamasta.

Ei mulla tarkalleen ottaen taida olla sisäistä pakkoa kirjoittamiseen. Sisäinen pakko on pelkästään kuvittelemiseen. Mä en saa kirjoittamisesta kiksejä vaan kuvittelemisesta. Siksi mä en ikinä tykkää mistään, mitä mä kirjoitan ja siksi mä mietin, että ehkä mun ei pitäisi kirjoittaa vaan pelkästään kuvitella.  ;D Kirjoittaminen pettää kuvitelman ja sitten se on pilalla. ;D Ne kohtaukset, joita en ole pilannut kirjoittamalla, elää yhä toimivina mun pään sisällä ja viihdyttää yhä. Ehkä niitä ei pidä edes yrittää jakaa. Se tarkoittaisi sitä, että pitäisi kirjoittaa, jos haluaa oikeasti kirjoittaa, jotain sellaista mitä ei ole kuvitellut. ;D
« Viimeksi muokattu: 19-08-2012, 16:38:38 kirjoittanut Lizlego »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2503
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #260 : 19-08-2012, 17:00:41 »
Itse ainakin toivoisin, ettei kukaan ystäväni tuntisi pakkoa tai velvoitetta lukea/kommentoida tekstejäni. Vaikka joskus kommenttien puute harmittaa, niin kirjoittaminen tai siihen laitettu vaivannäkö ei koskaan. Tuotokseni ovat kuitenkin sillä tapaa lapsiani, että minulle niiden olemassaolo on jo sinänsä itseisarvo, vaikkei kukaan niitä lukisikaan.

Ymmärrän kyllä ajatuksesi tuosta kirjoittamisesta ja kuvittelemisesta. Minullakin käy hyvin harvoin jos koskaan niin, että valmis tuotos on sellainen kuin alunperin aioin. Mutta en jaksa surra sitä, koska se on kuitenkin minun tekeleeni.  ;D

Hups, taisi kuulostaa aika isopäiseltä, mutta elekee kertoko kenellekkään.  :D



zilah

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #261 : 19-08-2012, 17:06:56 »
Mä en saa kirjoittamisesta kiksejä vaan kuvittelemisesta. Siksi mä en ikinä tykkää mistään, mitä mä kirjoitan ja siksi mä mietin, että ehkä mun ei pitäisi kirjoittaa vaan pelkästään kuvitella.  ;D Kirjoittaminen pettää kuvitelman ja sitten se on pilalla. ;D
Mulla on tää sama juttu. Yleensä pilaan mun kuvitelmat sillä, että yritän pakottaa niitä sanoiksi. Siitä seuraa väkisin kaksi asiaa; en enää saa alkuperäisestä kuvitelmasta mitään irti, ja se tuotettu teksti saa mut vaan repimään hiuksia päästä. ::)
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #262 : 19-08-2012, 18:27:01 »
zilah, ei se ole isopäistä vaan ihan normaalia. ;D Se teksti on sun eikä kenenkään muun. Siitä saa olla ylpeä! ;D Mä olen samalla tavalla ylpeä siitä, että teksti on mun eikä välttämättä pahin kriitikkokaan saisi mua muuttamaan mielipidettäni siitä, pystyisinkö muuttamaan sitä paremmaksi vai en. Mutta vaikka olen ylpeä siitä, että sain sen aikaan, en ole tyytyväinen. ;D Tai sanotaanko, että toi pätee osaan tekstejä: Siihen osaan, jossa on suuria tunteita tai tunteiden vaihteluita. Kaikki vähemmällä tunteella kirjoitetut tekstit tuottaa vähemmän tyytymättömyyttä eikä niillä ole itselle niin suurta merkitystä, koska niitä ei ole päänsä sisällä junnannut kerta toisensa jälkeen. ;D

malla, joo se menee just noin! ;D Sitten on pakko keksiä joku uusi kuvitelma ja elää ja kuvitella sitä, koska sen edellisen on kirjoittanut ja mennyt silleen pilaamaan.  ;D Ei sitä sitten enää saa takaisin siksi alkuperäiseksi.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #263 : 21-08-2012, 20:27:13 »
Mä saan nyt floodata kirjoittajatopiccia, kun kukaan ei sano mitään ja mun on pakko avautua, että musta ei ole enää ilmeisesti kirjoittamaan tarinoita (edes lyhyitä) missä vaihdetaan näkökulmaa tarinan sisällä. Menee niin uskomattoman pehvalleen tää teksti mitä just kirjoitan, ettei mitään rajaa! Yäääääh! Byhyyyy! :'( :'( :'( :'( Jessus sentään! Fiksu lopettaisi kirjoittamisen siihen kun tietää itse että menee pehvalleen, mutta mua ärsyttää niin paljon, että jatkan. Tämän paskan mä väännän vaikka väkisin ihan loppuun. ;D Voin sitten itkeä sitä lopputulosta myöhemmin tai luultavasti en, koska mä itken ainoastaan kirjoittaessa ja jos pääsen loppuun, mä dumppaan sen jonnekin alimpaan ö-mappiin, jossa se saa mädäntyä. Talteen on pakko jättää. Näin paskasta suorituksesta täytyy jäädä itselle joku jälki.  ;D

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #264 : 25-08-2012, 11:49:49 »
Mä saan nyt floodata kirjoittajatopiccia, kun kukaan ei sano mitään ja mun on pakko avautua, että musta ei ole enää ilmeisesti kirjoittamaan tarinoita (edes lyhyitä) missä vaihdetaan näkökulmaa tarinan sisällä.
Jos yhtään lohduttaa, niin mä en ainakaan tykkää lukea yhtään kertomuksia yksikön ensimmäisessä, missä "kertoja" vaihtuu koko ajan. Yksikön kolmannessa ne on ihan jees, mut sellanen jos "minä" vaihtuu koko ajan on tosi rasittavaa.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #265 : 25-08-2012, 15:48:06 »
Sellainen on muuten tosi ärsyttävää kirjoittaakin. Mulla on muutama Twilight-ficci, joka on kirjoitettu sillä tavalla ja se on rasittavaa sekä lukea että kirjoittaa. Muiden ficeissä tykkään siitä kyllä, jos jutussa ei ole liikaa toistoa. Mulle on samantekevää onko kertoja minäkertoja vai yksikön kolmas persoona.

Tässä ficissä, josta puhuin nyt, ongelmana on se, että mä en erota henkilöitä toisistaan tai musta ne kuulostaa kaikki jotenkin liiaksi samanlaisilta niin kuin ne olisivat sama henkilö, vaikka ne eivät tietenkään ole.  ;D Niiden pitää kuulostaa samaan tarinaan kuuluvilta, mutta ei siltä, että ne olisivat yksi ja sama henkilö.

Poissa Tinppa

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 549
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #266 : 28-08-2012, 22:17:34 »
Pakko avautua nyt vähäsen. Luvassa sekava ja vaikeaselkoinen viesti (ehkä).

Oon nimittäin ihan pirun kiintynyt mun hahmoihin. :D Yks mun originaalijatkiksista on mulle tyyliin varmaan yks tärkeimpiä kirjotusprojekteja ikinä, ja mä oon kiintynyt niihin hahmoihin, joihinkin enemmän, toisiin en ihan niin paljon, ja mulla on ihan lempihahmotkin. Mulla on kaikkiin niihin tyyppeihin kuitenkin jonkunnäkönen kiintymyssuhde. Musta on ihanaa olla kiintynyt hahmoihin, mutta se on toisaalta jotenkin tosi... Voiskohan sanoa raastavaa? Siis sillä tavalla, et joidenkin kohtausten kirjottaminen käy ihan helkutisti omiin tunteisiin, riippuen siitä, mitä tapahtuu ja kenelle ja niin edelleen.

Ja tosta samasta originaalijatkiksesta vielä. Se on jo aika pitkä, vaikka onkin kesken. En halua sen jäävän kesken, vaan tahdon ja aion kirjottaa sen loppuun. Mut välillä mietin, et jos se jääkin jostakin syystä kesken? En haluu jättää sitä kesken, vaiks mä voisin toisaalta ehkä kirjottaa sitä ikuisesti koska sen kirjottaminen on tosi kivaa. Oon ajatustasolla välil mietiskelly et kuin pitkä siit vois tulla, mut en tiijä, aika pitkä siitä varmaan tulee. Enkä edes halua laittaa itselleni mitään rajotuksia osien määrästä, voisin kuunnella ihan omia tuntemuksia. Mut sitten mietin välillä, että mitäs sitten, kun mä saan kirjotettua sen loppuun? Rakastan sen kirjottamista ja niit hahmoja, ja vähän mietityttää sen kirjotusprosessin valmistumisen jälkeinen tyhjyys. Jotenki välillä miettii, et onks mulla mitään kirjotettavaa sen jälkeen, kun toi jatkis on loppu, vaikka mulla on muitakin keskeneräisiä projekteja ja kaikkia mietteitä, jotka voisi ehkä joskus toteuttaa.

Saattaa kuulostaa ristiriitaiselta, tiedän. ;D Sain sentään vähän tyhjennettyä sisintäni tämän asian suhteen.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #267 : 29-08-2012, 06:55:44 »
^ Se on ihan hirveetä kun pitkä rojekti loppuu, mutta hei, aina voi jatko-osia luoda jos siltä tuntuu ;D Mutta joo, mulle tulee jo ihan kymppitonnisanaisten ficcien valmistumisen jälkeen sellainen "synnytyksenjälkeinen masennus", joka voi mennä ihan naurettaviin mittoihin (usein meneekin ;D). Mut yleensä se väistyy kun tulee uusi projekti-idea haha :D

Tinppa, elä rajoita mitään, anna virrata jos ja kun virtaa! Ja hei, vaikka se jäis keskenkin, niin todennäköisesti se vielä jatkuu myöhemmin. Olihan sulla Vakolan kans taukoa aikaisemminkin ja silti jatkoit ;D Ja mä haluun vetää taas sen kuuden vuoden kortin esiin: joskus sitä onnistuu saamaan loppuun vaaa-aanhojakin jatkiksia :D
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Tinppa

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 549
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #268 : 29-08-2012, 19:42:50 »
Mua vähän vaan hirvittää, et jos mulle tulee breikki kirjottamisessa ja vaikka yleisesti sit jonkun ajan päästä hanat aukeiskin, ni sit ei just se inspaa. Mul on nytki keskeneräsii useempi (yhtä vanhempaa keskenerästä originaalia oon miettinyt, että voisin sen ehkä uudelleenkirjoittaa alusta, koska se on ollut kauan kesken ja kuitenkin oon varmasti kehittynyt kirjoittajana, vaikka en todellakaan koe olevani mitenkään ns. superhyvä. Mutta kahtellaan tätä nyt vielä... Tai sitten vaan jatkan siitä mihin jäin, vaikka uudelleenkirjotus kyllä houkuttaisi. :D ).

Mut joo, Vakola tosiaan on mulle ehkä yks rakkaimpia pikkupirpanoita ikinä mun "kirjoitusuralla". [Ää, seuraava osa on kai jo kuudeskymmenes!] Varsinki aikoina, jolloin kirjoituksellinen luovuus on huipussaan, melkee jatkuvasti alitajusesti funtsailee kaikkea että mitäs siihen taas...

Taidan suhtautua kirjoittamiseen ja Vakolaan vähän liian tosissani... Mun oma Vakola-rakkauteni on kans varmaan paisunut hieman... suuriin mittasuhteisiin. ;D Oikeestaan, voiko kirjottamiseen edes suhtautua liian tosissaan?

Ja hei, tuntuu ihan jotenki... En tiiä, kauheelta mutta kiehtovalta/jotain, en tiedä, siis kun omasta jatkiksesta saa paritusviboja sellasista henkilöistä, jotka ei välttämättä ite jatkiksessa vois mennä ollenkaan yhteen! Kai pitää sit kirjustaa enempi jatkiksen hahmoilla niitä jatkiksen ulkopuolisia ja tapahtumiin vaikuttamattomia one shotteja. Hmm... Ois muuten vähän jännää lukea jonkun toisen kirjottamaa fan fictionia sun omasta jatkiksesta... Hahhah.
« Viimeksi muokattu: 29-08-2012, 19:44:33 kirjoittanut Tinppa »

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #269 : 30-08-2012, 23:19:22 »
Voi kirjoitusangstia. Yleensä oon suht tyytyväinen omiin tuotoksiin. En ehkä ole niin hyvä, kuin haluaisin, mutta ei se yleensä haittaa. Mikään ei ole ennen kaatunut tai pahasti takellellut siitä, etten ihan vaan osaisi (paitsi seksikohtaukset). Nyt kuitenkin kun kirjoitan loppulukua pitkään (pitkään.) jatkikseen, tuntuu, että oon ihan kömpelö käsi. En saa vaan tekstiä soljumaan, en osaa puhua tälläisistä asioista ja silloin ei näemmä hahmotkaan osaa. Kaikki menee ihan kököksi, rakenne on pielessä ja tekee mieli pelata pasianssia.
Yritin tehdä kaikenlaisia kaavioita, että mitä tässä nyt pitäisi tapahtua, mutten mitenkään saa sovitettua niitä yhdeksi kokonaisuudeksi.
Lopun pitäisi kuitenkin olla hyvä, koska se jää päällimmäisenä mieleen. Jos loppu on kehno, niin ei siihen auta vaikka keskikohta tai alku oliskin olleet ihan jees  >:(