Kirjoittaja Aihe: Kirjoittajien offtopic  (Luettu 136430 kertaa)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #120 : 08-04-2012, 20:10:12 »
Mä saatan kirjoittaa pitkänkin ficin ilman, että jaottelen lukuihin, joten en osaa tuohon sanoa, mutta julkaisen yleensä kuitenkin alle kymmenen sivun pätkissä paitsi jos olen kirjoittanut tekstin jo valmiiksi, niin julkaisen kerralla ja se sitten joko saa tai ei saa lukijoita. Varmaan toi sun oneshotti kannattaisi jakaa ainakin kahtia, jos se mitenkään luontevasti onnistuu. :P Tai sitten vaan tylysti katkaiset sen jostain kohti. :D Cliffhanger-katkot on pahimpia, mutta ne saa parhaiten palaamaan lukemaan sen lopunkin. :D

Musta suurin osa fandomeista on sellaisia, joista ei pysty kirjoittamaan. Joko ne tarinat on liian hyviä jo itsessään tai sitten ne on kirjoitettu omasta mielestä riittävän hyvin ja kiinnostavat ihmiskohtalot on kerrottu tarpeeksi loppuun eikä tarina jätä tilaa eikä nälkää ficcaamiselle. 

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #121 : 08-04-2012, 20:30:11 »
Mussa on sellainen vika, että mä en osaa kirjoittaa oneshottina PWP:tä. Mulla on kymmeniä projekteja kesken, joiden ainoa tarkoitus on ollut saada lyhyt PWP oneshotti, mutta jostain kumman syystä lähden jaarittelemaan ja kiertämään, ja lopulta huomaan kasassa olevan 10 wordi sivua tekstiä, eikä seksistä ole tietoakaan. :D Sit jään automaattisesti miettimään, että pitäisikö teksti jakaa vähintäänkin kahteen osaan ja blah.

Tykkään kyllä lukea kaiken pituisia oneshotteja - lukemiseni kannalta niiden pituudella ei ole väliä. Niiden kirjoittaminen vaan tuntuu jostain syystä hankalalta. :D
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2503
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #122 : 08-04-2012, 21:09:49 »
Olen kyllä lukenut pitkähköjäkin one-shotteja, eikä se pituus ole koskaan suuremmin haitannut. Jos ei sitä saumakohtaa luontevasti löydy, niin ei minusta kannata väkisinkään tekstistä tehdä moniosaista. Omat tekstini pätkäisen yleensä vähintään siinä vaiheessa kahtia, kun tekstiä on yli 10 sivua. Eli sanoisin, että menettelytapa on up to yours, Matti Nykäsen kuolemattoman lausahduksen mukaan.  :D



zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #123 : 08-04-2012, 21:14:54 »
malla, mulla on samaa vikaa. Ei välttämättä aina noin, että siitä venyy pitkä, mutta monesti niinkin. Ylipäätään en osaa kirjoittaa seksiä ilman juonta, vaikka kuinka haluaisin. Aina siihen livahtaa jotain muutakin mukaan eikä se koskaan ole pelkkää seksiä seksin takia. :-[

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #124 : 08-04-2012, 21:51:10 »
Joo, hitto soikoon, mikähän siinä sitten on, ettei voi vaan kirjoittaa ihan puhdasta (tai likaista, miten vain) seksiä, vaan aina pitää kehitellä edes pientä juonentynkää rinnalle. Hmpf. Se on omalla kohdalla äärimmäisen turhauttavaa ja ärsyttävää.
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa Nukkemestari

  • Halipulla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 160
  • Söpöyskäsiterajoitteinen
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #125 : 09-04-2012, 11:52:10 »
PWP on vähän hankalaa jos sen haluu toimivaksi. Ei onnistu kunnolla multakaan.

Ficejä kirjoittaessa tulee välillä sellainen olo, että kirjoittaa hahmoista jotenkin tunteissaan liian tyttömäisiä. Johtuu siitä että että itse on 18-vee nainen niin kirjoittaa jotenkin liian sitä rataa mitä ite ajattelisi kun ei ole kokemusta miten vaikka joku vanhempi mies ajattelee.

Luin tässä taannoin Uma Karman kaiken se kestää. Eräässä kirja-arvostelussa todettiin, että hahmot rakastavat toisiaan slash/yaoi/ficci tyylisesti eikä niin kuin kaksi poikaa/miestä rakastavat toisiaan oikeassa elämässä. Aloin tässä sitten pohtia MITEN miehet rakastavat toisiaan? Eroaako se jotenkin kahden naisen välisestä rakkaudesta tai heteroromanssista? *raapii päätään*
Mokoma vonkale!

Poissa Sinikeiju

  • Mansikan raxu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 71
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #126 : 09-04-2012, 19:27:05 »
Mikähän siinä on että hömppä inspiroi suuresti? Mä niin rakastan tota uusinta tekstiäni ja sen ideaa. Johtuu ehkä siitä, että se idea juolahti Harlequin-kirjoista, jotka kuuluu suosikkeihin. Kolme lukua kirjotettu, kaksi julkaistu ja neljäs työn alla.

Mä en osaa suunnitella koskaan tekstien juonta kokonaan, koska oon huomannut niiden muuttuvan sitä mukaa kun mä kirjotan. Lähtöidea on pakko olla, mutta kaikki muu muovautuu kirjottaessa. Hahmojen kanssa on sama juttu. Jos mä suunnittelen niitä liikaa, niin sitten ne alkaa kyllästyttää. Se on aina mukavaa, kun niistä tulee sitten kirjoittaessa uusia puolia esiin.

Poissa Nukkemestari

  • Halipulla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 160
  • Söpöyskäsiterajoitteinen
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #127 : 09-04-2012, 21:47:28 »
Harkitsen tässä parin sivun deletoimista ja lopun aikaistamista, mut toisaalta teksti ei välttämättä olisi silloin K15 vaan K13... toisaalta en laita raiskauksia mieuusti K13 ficceihin, vaikka sitä ei ole suuremmin kuvattu. On se vaikeaa.

Toisaalta kiinnyin tohon pariin sivuun, vaikka pelkään sen menevän OoC:ksi... No ehkä mä nyt kirjotan sen loppuun ja katon mitä lukijat pitää :E sit voi kirjoittaa parempia jos siitä tulee negatiivista palautetta. Ehkä uhkapeli on hyväksi~


Edelliseen asiaan liittyen, keskustelin tänään homokaverini kanssa vanhempien miesten välisestä seksistä. Tämä johtuu siitä, että aloin miettimään miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat rakkauteen ja seksiin. Joskus ficcaajat (jotka ovat yleensä alle 20v naisia) jotka kirjoittava +40 miehistä, tuntuu että heidän rakkautensa ja seksinsä on jotenkin... naisellista. Toisaalta ficien lukijat ovat yleensä alle 20v naisia, jotka haluavat lukea juuri sen tyyppisesti kirjoitettuja.

Hm, olempa alkanut ottaan ficauksen vakavasti.
Mokoma vonkale!

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #128 : 09-04-2012, 21:57:49 »
LOL mä tunnen itseni nyt kyllä tosi vanhaksi. :D Mä haluan jakaa teidän kanssanne seuraavan jutun. Mä olen itkenyt joka yö viikon ajan. Siis oikeasti itkenyt ihan fyysisesti ja pelännyt, että kämppis kuulee ja kysyy että mikä hätänä. Ja mikä mulla on hätänä? Se, että mä eläydyn voimakkaasti ficcini tuleviin tapahtumiin.  ;D

Poissa Sinikeiju

  • Mansikan raxu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 71
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #129 : 09-04-2012, 22:04:34 »
LOL mä tunnen itseni nyt kyllä tosi vanhaksi. :D Mä haluan jakaa teidän kanssanne seuraavan jutun. Mä olen itkenyt joka yö viikon ajan. Siis oikeasti itkenyt ihan fyysisesti ja pelännyt, että kämppis kuulee ja kysyy että mikä hätänä. Ja mikä mulla on hätänä? Se, että mä eläydyn voimakkaasti ficcini tuleviin tapahtumiin.  ;D
Mulla tulee hei ficcien tai originaalieni tapahtumat uniini. Että joo. Vanhaksi mä tunnen ittenikin vaikka sä taidat olla mua vanhempi. Näin mulle ainaki on sanottu.

Ja jostain syystä tekee mieli hoilata "Oon kolmekymppinen" biisiä. Jospa hoilaamisen sijaan siirryn kirjottamaan neloslukua.

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #130 : 09-04-2012, 22:11:23 »
Mä haluan jakaa teidän kanssanne seuraavan jutun. Mä olen itkenyt joka yö viikon ajan. Siis oikeasti itkenyt ihan fyysisesti ja pelännyt, että kämppis kuulee ja kysyy että mikä hätänä. Ja mikä mulla on hätänä? Se, että mä eläydyn voimakkaasti ficcini tuleviin tapahtumiin.  ;D
:D Mä repesin tälle ihan täysiä, vaikka teen itsekin toisinaan ihan samaa - tai ehkä juuri siksi. Luulin olevani ainoa joka pillittää ihan hulluna ficcien vuoksi. x)

Hmm, en kyllä osaa sanoa mitään siihen, miten miehet rakastaa IRL toisiaan, ja mikä ficeissä sitten tekee siitä niin erilaista. Mä kyllä koen, että ihan samanlaista kiintymystä tunnen avovaimoani kohtaan mitä tunsin entistä poikaystävääni kohtaan - ainoana erona se fakta, etten koe rakastaneeni ex-heilaani niin miten vamokkiani rakastan. Tämä ei kuitenkaan johdu mielestäni siitä, että en voisi rakastaa miestä, vaan siitä, että rakkaus on mulle ihan hirmuisen suuri sana, ja mä koen että mun täytyy tuntea se toinen ihminen ensin hemmetin hyvin, ennen kuin uskallan myöntää rakastavani sitä. Mitä seksiin tulee, niin tottakai siellä varmasti tulee ylilyöntejä siinä missä rimanalituksiakin, jos ei itsellä ole yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta kokeilla sitä itse. (En tosin sano sitäkään, etteikö 20-vuotias nainen voisi kirjoittaa todenmukaista slashiä +40 miehistä - mä luulen, että kirjoitetaan enemmän sitä, mitä ihmiset haluaisivat lukea.)
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #131 : 09-04-2012, 22:29:13 »
Sinikeiju, mä yleensä olen välttynyt siltä, että kirjoittamani tapahtumat tulee mun uniin, mutta yhden kerran mulle on käynyt niin, että olen sotkeutunut eroottiseen uneen erään todellisen henkilön kanssa ja herännyt käytännössä... no joo. ;D Kokemus oli lievästi sanottuna nolo, mutta toisaalta nauratti aika kovasti. ;D

malla, mua naurattaa kanssa toi, mutta en voi sille mitään, että mä itken ficcini läpi. Varsinkin hurt/comfort-tekstit on moneen kertaan öisin läpi-itkettyjä ja itken myös kohtauksia, joita kuvittelen mutta joita en koskaan kirjoita läpi. Ja se on vihoviimeinen hetki miettiä niitä sängyssä nukkumaan käydessä, koska itkukohtaus vaan viivyttää unen tuloa.  ;D

Poissa Nukkemestari

  • Halipulla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 160
  • Söpöyskäsiterajoitteinen
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #132 : 09-04-2012, 22:58:47 »
Hm, oon ihan tyytyväinen nyt kuinka Tohtori hurmataan-ficciini. Kaikkien kriiseilyjen jälkeen. Toivon et sain siitä vähän... ei niin normaalisti kirjoitetun (edelliseen viestiini täällä viitaten).

Seuraavaksi voi miettiä "mitäs nyt kirjoittaisi". Olen kärsinyt jostain ideapulasta, niin uuden idean keksiminen ei tule olemaan helppoa.

***

Mietin tässä nyt minkä ikäinen Lizlego on xD
uteliaisuus, mitä se on?
Mokoma vonkale!

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #133 : 09-04-2012, 23:13:08 »
Voi Liz, mäkin itken kohtauksille, joita kelaan päässäni lävitse, vaikka en koskaan kirjoittaisi niitä ylös. :D Hirveen noloa on se, jos joudun lukea jotain tosi tunteita herättävää tekstiäni ääneen, ja tajuan siinä lukiessa miten ääni alkaa pettää ja silmäkulmia alkaa poltella... :D Voin vielä hyväksyä sen, että itken yksinäni piilossa omalle mielikuvituksen tuotteelle, mutta voi luoja sitä häpeää jos joku todistaa sellaisia tapahtumia. x)
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #134 : 10-04-2012, 13:07:10 »
Mä en itke kirjoittaessani ollenkaan. Siinä vaiheessa on lähempänä yleensä kiroaminen, kun pitäisi saada ne itse aikaisemmin läpikäymät voimakkaat tunteet sinne tekstiin asti ja se on vihoviimeinen juttu toteuttaa tyydyttävästi.  ;D

Harvemmin tulen itkeneeksi kirjoittaessani, mutta monet kerrat olen repinyt kiukkuisena hiuksia päästäni, kun olen keksinyt johonkin moniosaiseen ficciin jonkun loistavan hahmon tai tapahtuman tms ja sitten tajuankin, että piru vie, ei se vaan mitenkään sovi siihen ficciin. Oon myös kehitellyt monia hienoja naishahmoja, joille oon rustaillut muistiinpanoihin monipolviset elämäkerrat ja luonteenpiirteet ja piirrellyt kuvia niistä ja sitten niiden rooli onkin jäänyt suurinpiirtein muutaman rivin mittaiseksi maininnaksi. No, tiedänpähän ainakin itse perinpohjaisesti minkälaisia tyyppejä ficcieni sivuhahmoneitoset ovat :D

Sun pitää ottaa ne hahmot pääosaan ja keksiä uusi tarina, joka kulkeekin niiden ympärillä. Ei mene sitten hahmot hukkaan.