Kirjoittaja Aihe: Haluatko oikolukea tai tarvitsetko itsellesi oikolukijan/betan?  (Luettu 17120 kertaa)

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Tähän topikkiin voit ilmoittautua oikolukijaksi. Tässä voit myös pyytää itsellesi oikolukuapua, jos sellaista tarvitset.
Fifi-ficitLJAO3

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
No minäpä aloitan sitten.

Olen valmis beetailemaan,  eikä ole väliä fandomilla,  genrellä taikka ratingilla. Slash, het, parituksettomat, kaikki käy.

Jos canon-apua tarvitsee, niin sitä saa Lotr-, Twilight-, Sherlock Holmes-, Master And Commander ja HP-fandomeista. Muista en uskalla luvata, kun ei tietouteni ole niin vankka.

Ainoa mitä en suostu beetaamaan, on rankka väkivalta ja raiskaus. Tosin, jos se on juonen kannalta perusteltua ja ficissä on muutakin sisältöä, voin joustaa tästä periaatteestani.

Viestiä voipi laittaa vaikka tänne: zilah.archive ät gmail piste com


//edit: ok. On taas tämäkin ilmoni laitettu ajan tasalle ;D
« Viimeksi muokattu: 23-11-2011, 23:20:11 kirjoittanut zilah »

Sarelon

  • Vieras
Laitetaanko originaalitarinoiden betahaut tähän samaan? Tämä kuitenkin nyt on Fanfiction-osastolla. Vai teenkö/tekeekö joku muu Originaalituotokset-osastolle oman?

Lizlego

  • Vieras
Olisikohan tältäkin osastolta kaikista kätevintä ottaa pois tämä jaottelu originaaliin ja fanfictioniin?

Tämä kun on nyt fanfictionin alla, joten jos haluaa etsiä originaalibetaa, voisi laittaa originaalipuolelle. Mun aivot ei toimi nyt, mutta sanokaa onko se ihan hullun hommaa, että ovat erikseen vai pitäisikö poistaa alaosastot kuten tuoltakin vakavammastakin?

Sarelon

  • Vieras
Mun mielestä on ehkä vähän tyhmää, että originaali- ja fanfictionbetat ovat erikseen. Aika moni kuitenkin varmaan haluaa pitempiaikaisen betan, joka betaisi molempia, ja toisaalta monet betaehdokkaat varmaan lukevat mielellään molempia, niin että jaottelu on vähän keinotekoista. Minun mielestäni kepeä kirjoituskeskustelu voisi olla yhtenä osastona.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Jeh.


No, nyt tää on yhteisen otsikon alla, joten ongelmaa ei enää ole :D
Fifi-ficitLJAO3

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
No eipä tuossa sinun kuvauksessasi ole mitään, mitä en pystyisi sulattamaan, Sarelon. Vaikken olekaan vereen ja suolenpätkiin kovin ihastunut, niin vähän kaikkea on tullut beetailtua.  Femme on ok, siirappi on huume jota ilman en voi olla, ja kukaan ei varmaan minua laske kukkahattutädiksikään.

Jos kelpaan beetaksi, niin anna tulla. Osoite on siis: zilahinarkisto ät gmail piste com


zilah

Sarelon

  • Vieras
Okei, tosi kiva, zilah <3 Eikä se väkivaltaosio ihan splatteria ole, mutta ei lapsille sopivaakaan. Pistän prologin ja ykkösluvun tulemaan, ne ovat jollakin tavalla valmiita.

Poissa DWW

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 76
  • Idea +2, motivaatio -3
//Löytynyt!


Uusi foorumi, uudet kujeet jne.


Etsisin betaa tarinalleni.

Tekstistä: HP-fandom, K-18, BDSM, ainakin yksi luku. Ainii ja hettiä.
Betasta: Haluat kiinnittää huomiota niin tekstin asuun kuin sisältöönkin.
Kirjoittajasta: Ei ole kirjoittanut paljoa viime vuosina, tekstiasu kaivannee siis hiomista. Ideat on vähintään parhaita ja yleensä viel superimpii.


Suosiollista yhteydenottoanne odottaen,
DWW
« Viimeksi muokattu: 11-05-2009, 20:18:50 kirjoittanut DWW »
Pienet aivot kuluttavat vähän energiaa.

Lizlego

  • Vieras
Mä etsin betalukijaa täältä Twilight/Underworld crossover-parodialle/huumorille, en tiedä kummalle tuon luokittelisi, mutta joka tapauksessa ei pidä ottaa vakavasti. En ole ihan vielä valmis, mutta kyseessä ei ole mikään älyttömän pitkä teksti ja tällä viikolla varmasti valmistuu. Tiedot tekstistä:

Otsikko: Ei voi olla totta
Genre: Huumori/parodia
Ikäraja: K-18
Päähenkilöt: Lucian, Carlisle, Michael (ja niin edelleen, en luettele kaikkia), parituksia en luettele
Yhteenveto: Michael Corvin on viehättynyt pikkukaupunki elämään ja on etsiytynyt sinne harjoitteluun. Lucian on jäljittänyt hänet sinne arvellen, että isojen kaupunkien ulkopuolella hän olisi turvassa, mutta mites ollakaan kun tuntemattomat mahtivampyyrit astuvat kuvaan ja uhkaavat sotkea Lucianin suunnitelmat ja mielenterveyden?
Varoitukset: Hyödytön väkivaltaa ja varmaan yhtä hyödytöntä seksiä. ;D

Betaltani mä toivon ehkä, että on jotenkin tietoinen kummastakin maailmasta, jotta pystyy arvioimaan mun vitsien ja huumorin tason ylipäätään tasolla huono/erittäin huono.  :D

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
No minä olisin ainakin valmis beetaksesi, Liz raksu. Vaan en tiedä sitten, olenko paras tähän koska tuo Underworld-fandom on ihan uppo-outo. Toki kiinnostaa tutustua, jos vaan kerrot missä siihen pääsee käsiksi ja mikä juttu se oikein on.

Muttah, jos olen yhä edelleen vailla beetaa niin paiskaa meilillä. Osoitteen tiedät. Ja niitä valistavia linkkejä saa yhä edelleen laittaa.... ;D


zilah

Lizlego

  • Vieras
Nakki napsahti sitten nyt!  ;D Mä laitan sulle yksäriä kohta ja kerron lisää.  :D

Poissa Gwyneth

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 168
Jaksaisiko joku betata alle kymmensivuisen pateettisen ja kliseisen matalan ikärajan sisällissotatekstin? Kaipaisin ihan oikeasti kursailematonta palautetta, enkä suoraan sanottuna tiedä saako lukija tekstistä yhtään mitään irti. Mikään kiire betaamisella ei ole, enkä tiedä laitanko kyseistä tekstiä koskaan tänne tai muuallekaan.

// Asia hoidossa. Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 29-12-2009, 19:47:14 kirjoittanut Gwyn »
"We were addicts of ideology. A fatal drug, worse than heroin. A few cubic centimetres of it and you're done for life." ~ Franceschini.

Lizlego

  • Vieras
Olen vapaaehtoinen, mutta mulla on työnalla ensin toinen teksti, joten varmaan ei ihan heti palautetta tipu.

Poissa Arte

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 71
On täällä tällainen topic! Koska olen aina innokas betaamaan:

Kokemusta löytyy noin viiden vuoden ajalta ja itsekin kirjoittajana osaan kaiken maaliman kielioppisäännöt hyvin. Tykkään analysoida ja pohtia, keskustelen mielelläni teksteistä kirjoittajan kanssa. Annan palautetta ja jos huomaan jotain ei-niin-toimivaa, sanon siitä kohteliaasti ja myönteisesti, jotta asia voitaisiin korjata. Tykkään tehdä punaisia merkintöjä suoraan tekstiin.

Olen intohimoinen femmeilijä, mutta olen valmis betaamaan ihan mitä paritusta tahansa. Vaikka mainittakoon, etteivät kaikki yleisimmät hetti-paritukset ole suosikkejani. Rarea suosin kaikessa. Olisin erityisen mielissäni parituksettomista ficeistä, niissä on aina se oma hohtonsa. Olen valmis betaamaan niin lyhyttä kuin pitkääkin, vakibetana tai vain sen yhden kerran. Ikärajoilla tai genreillä ei ole sinänsä väliä, tahdon avartaa itseäni. Fandomeina käyvät mm. Harry Potter, Narnia, originaali, FMA, House, L-koodi... Voin periaatteessa betata minkä fandomin tekstin tahansa, mutta sisällöllistä apua minusta ei siinä tapauksessa välttämättä ole, jos en tunne miljöötä. Mutta aina kannattaa kysyä! Olen tutustunut vähän vaikka mihin. Ja niin, betaan vain suomeksi. Englanti ja saksa ovat vahvoja kieliä, mutta eivät virheettömiä että jos haluaa uskaltautua luottamaan ei-täydellisyyteen niin... Olen myös utelias käännösten suhteen!

Ilmoitus voimassa toistaiseksi. Ainakin yksärillä saa kätevästi huomion. Ja saa kysellä asioita, olen hajamielinen ihminen. Pyrin betaamaan tekstin viikon sisällä, jos menee kauemmin niin sitten on jo poikkeus ja unohdus kyseessä.

Poissa Kazard

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 19
Itsellä ei ole aiempaa betakokemusta, mutta aikaa ja innostusta sitäkin enemmän. Kaikki aloittavat jostakin, vai?

Voin betata tekstejä englanniksi ja suomeksi, sekä kääntää englannista suomeksi tai toisinpäin. Voin paitsi oikolukea ja pyrkiä kalastelemaan kielioppivirheitä ja epäjohdonmukaisuuksia, myös auttaa tarinanrakennuksessa ja muissa ficceilyn ja originaalien kimuranteissa ongelmissa. Erityisesti käännöstehtäviä ottaisin kuitenkin mieluusti vastaan oman kielitaitoni kehittämiseksi.

Olen kaikkiruokainen, mutta parhaiten osaan toimia originaalejen kanssa, koska niitä itsekin kirjoitan. Omaan kuitenkin hyvät peruspohjat moniin TV-sarjafandomeihin ja myös ikisuosittuihin Harry Potteriin ja TSH:n. Twilightista ei kokemusta. Tarvittaessa voin myös pikaperehtyä aiheeseen, jos henkilöhahmot sitä vaativat. Minulle käyvät kaikki tekstit lyhyistä drabbleista aina moniosaisiin jatkotarinoihin.

Poissa Herkkuoone

  • myrkkyherkkukarkki
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 89
    • Rakkaudesta Kirjoittamiseen
Miksei mulle oo kerrottu tällasesta topicista, ärrinmurrin..

Heipä hei, tarvitsetko betaa ficciisi/tarinaasi? Täältä löydät vapaaehtoisen!
Olen kohta seitsemäntoistavuotias peikkotyttönen, jolla on kokemusta betaamisesta useampien ficcien ja originaalitarinoiden verran.
Kielenä käy vain ja ainoastaan suomi, sillä englanti ja ruotsi ovat vähän heikoilla jäillä, enkä kykene niiden kielisiä ficcejä betailemaan. (:
Betana korjaan tietysti kaikki typot ja jos silmiini osuu jokin epäselkeä kohta, laitan sen perään sulkuihin ehdotuksen, miten itse asian sanoisin. Voin myös antamaan rakentavaa palautetta sekä kehittämisehdotuksia, jos niin sovitaan. Rakastan itsekin kirjoittamista, joten voin myös tarjota vertaistukea mesessä/irkissä/tjs. sekä auttaa ideoimaan juonta. (:

Koneella vietän aikaani aivan liian paljon, eli pyörin täällä joka päivä. Pyrin betailemaan pidemmät tekstit viikossa ja lyhyemmät hieman alle sen. Joskus kuitenkin osa asioista unohtuu, joten jos betausta ei ole kuulunut takaisin (enkä ole ilmoittanut mistään poikkeuksillisista menoista) kahden viikon jälkeen, saa tökkäistä ja kysyä, missä mennään.

Fandomit, ikärajat, ficin pituus, paritukset
~ Potterit, Taru Sormusten Herrasta, Percy Jackson, Twilight ovat minulle ne tutuimmat fandomit ja tietysti originaalitkin menevät.
~ Jos ficcisi liittyy jotenkin fantasiaan, niin sekin käy. :>
~ Ikärajoilla ei ole väliä, mikä tahansa sallitusta K-18 menee. Tekstissä saa esiintyä myös rankkojakin teemoja; minua on vaikea saada voimaan pahoin tekstissä esiintyvillä asioilla (:
~ Ficci/tarina saa olla mitä vain raapaleen ja miljoona lukua pitkän jatkiksen välillä, betaan sen loppuun asti, jos olen kerran luvannut.
~ Myöskään parituksilla ei ole väliä, saa olla hettiä, slashia, femmeä tai kokonaan paritukseton, eli mitä vaan!

Jos kiinnostuit, ota toki yksärillä yhteyttä, en pure! Ilmoitus on voimassa siihen asti, kunnes toisin ilmoitetaan! Kiitos.
Rakastan sua tänään enemmän
Kuin koskaan ennen sen nyt käsitän

~

Poissa Marketta

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 32
  • Obstinate, headstrong girl!
Hei!

Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi betaajaksi. Fanficia tai originaalia, suomeksi, englanniksi ja pintapuolisesti ruotsiksikin. Suomeksi saa kaupanpäällisiksi myös oikoluvun.

Oma genreni on historia, joten jos etsit esimerkiksi anakronismitsekkausta, ole yhteydessä! Aika moni aikakausi menee (keskiajasta nykypäivään parhaiten), mutta läntisen maailman ulkopuolelta tiedot ovat vähäiset.

Fanficin kirjoittajana olen aloittelija, mutta kirjoittajana ja anakronismien pelättinä kokemusta riittää.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Mä haluan betan, joka on erikoistunut brittienglantiin. Kaipaan siis britpickingiä, enkä nyt puhu vain siitä, että osaat kirjoittaa travelling kahdella ällällä tai tiedät, että 'gas pedal' on Brittilässä 'accelerator'. Tarviin sellaisen, joka tietää, että "jerk" on jenkkiä ja "sod" on brittiä. Sellaisen, joka tietää, että "up yours" on brittiä ja muitakin vaikeampia termejä. Melkein vaatisi, että joko asut tai olet asunut siellä tai jostain syystä olet erittäin perehtynyt juuri brittipuoleen. Mä osaan noi helpot jutut itsekin, mutta esim. sanonnat ja varsinkin slangi on mulle oudompaa. Bullshit -> absolute toss alkaa olla jo siinä rajoilla mun tietämyksessä ja nopeella guuglauksella löysin termin 'splash out' joka kaiketi tarkoittaa tuhlaamista tai suurempaa rahankäyttöä. Didn't know, but could use in a fic. Aa, mistä tulikin mieleen, että normigrammarin puitteissa mä tarviin ehdottomasti eniten apua prepositioiden kanssa. Sukkaan niissä spectacularly.

Sun ei tarvitse betata korkeamman ikärajan tekstejä. Sun ei tarvitse betata mitään mitä et halua, ja voidaan vaik ottaa sellainen, että jokaisen betaushomman jälkeen tsekataan, että vieläkö halutaan jatkaa. Molemmilla on oikeus sanoa "sopimus" irti milloin tahansa, mitään selittelemättä. Sehän on vain reilua. Aina ei synkkaa, aina ei jaksa tai halua tehdä asioita x, y ja z.

Mitä sitten kirjoitan? No nää fandomit ainaskin: Harry Potter, (Supernatural,) BBC!Sherlock. Sitten myös Gaimanin kirjoista on jossain vaiheessa tulossa ficcejä, (ehkä mahdollisesti myös CSI:stä). Suluissa ne, jotka on jenkkipuolen matskua, joten niihin en britpickausta luonnollisestikaan tarvitse ;)

Plus sun pitäisi olla kova kommunikoimaan. Mulla on nyt vuosien kokemus betoista, jotka lupaa paljon ja sit häviää viikkokausiksi jonnekin eikä vastaa maileihin. Mä en aio enää sietää sellaista. Mun mielestä on vai kohteliasta ilmoittaa, että "nyt en pysty betaamaan siihen ja siihen päivään mennessä". En mä ketään syö, jos dedikset sukkaa. Betaaminen on vapaaehtoista, palkatonta toimintaa (tosin mä olen kyllä ficci-wise valmis "maksamaan" sitä esim. betaamalla vastavuoroisesti jotain betan tekstiä, jos kykyni siihen riittävät), joten mikäs minä olen vaatimaan nopeita tuloksia? Totta kai mä olen kärsimätön ja ideaalimaailmassa betat lukis tekstin just silloin kun sen lähetän ja palauttais sen viimeistään tunnin päästä takas (tai no super-ideaalimaailmassa mä olisin mahtavin ja paras enkä tarvis betaa!), mutta tokihan mä elämän realiteetit ymmärrän :D Ei mulle viikkokaan ole paha betausaika, jos on kyse esim. 3000-sanaisesta luvusta, tai edes kaksi. Mutta tosiaan jos betasta ei ficin lähettämisen jälkeen kuulu mitään kuukauteen, mä alan hiukkasen ärsyyntyä. Ei se oikeasti vaatisi muuta kuin lyhyen viestin "nyt en ehdi, kestää pitempään". Tai jopa "nyt en ehdi/jaksa, katsotaan sitten kun kiireet hellittää/kirjoitus- ja lukemishalut palaavat, kannattaa etsiä nyt joku toinen beta tälle tekstille".

Jooh, ehkä mä vain olen liian vaativa ja siksi mun betat ei pysy ainakaan enkkupuolella. Mutta tulipahan kirjoitettua tää hakemus kuitenkin.
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Mä tarttisin juuri nyt akuutisti betan tai jonkun sen tapaisen, joka on lukenut Mestariveivaajan, mutta yleensäkin jatkoficceihin jonkun kannustajan tai betan, joka samalla kertoo että sopiiko jatko edeltävään osaan ja joka jaksaa lukea jatkoficcejä. Varsinkin tauon jälkeen tuntuu vaikealta itse arvioida osuuko jatko ollenkaan sopivasti edeltävään tarinaan ja sitten kun olosuhteet muuttuu, pysyykö yllä tarinan kiinnostavuus, henkilökoemia tai mikään muukaan vai hajoaako se niin kuin kirjoittajan nuppi. ;D

//Muutamaa ihmistä muutenkin kiusaan näillä jatkoilla, mutta haluaisin saada vähän tarkempaa kommenttia ja betalta sitä voisi ihan työnkuvan mukaan vaatiakin. ;D
« Viimeksi muokattu: 26-11-2012, 12:26:50 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Lainaus
Mä tarttisin juuri nyt akuutisti betan tai jonkun sen tapaisen, joka on lukenut Mestariveivaajan, mutta yleensäkin jatkoficceihin jonkun kannustajan tai betan, joka samalla kertoo että sopiiko jatko edeltävään osaan ja joka jaksaa lukea jatkoficcejä.

Kun äsken näin tämän viestisi, mietin pitkään, kehtaanko ylipäätään tarjoutua, kun olen ollut pitkän aikaa tosi epäaktiivinen, enkä ole täälläkään lukenut ficcejä aikoihin - ja taas on sun viimeisin viestikin jäänyt ilman vastausta... :'( Mutta siis siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että et löydä ketään parempaa, niin haluaisin kuitenkin ilmoittautua. :-[ Tykkään lukea kovasti mitä vain kirjoitat, mutta näköjään se pitää lähettää tai muuten osoittaa mulle, että saan aikaiseksi lukea ja kommentoida.

Minkälaista tarkempaa kommenttia haluaisit muuten kuin tuohon pitkän ficin jatkamiseen liittyen?
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Lizlego

  • Vieras
Tahtooko joku lukea oikolukea lätkäartikkelia? Asiasisällön arvioinnissa ei niin väliä, koska sitä ei ole, mutta puuttuvat sanat olisi syytä bongata ja kirjoitusvirheet korjata. Olisi aika kiire aikataulu, koska täytyisi tehdä tämän illan aikana jahka ensin saan koko jutun valmiiksi, mikä on sekin ehkä. :P
« Viimeksi muokattu: 29-04-2013, 15:43:16 kirjoittanut Lizlego »