Kirjoittaja Aihe: Ketutusarkisto  (Luettu 245139 kertaa)

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1008
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1815 : 11-01-2024, 20:24:47 »
Minäkin uskon, että vuokrahinta korreloi vahvasti etäisyyttä ja talon kuntoa.

Ideahan on loistava, jos joku löytyisi. Mutta ei ainakaan ole ketään löytynyt sinä 4,5 vuotena kun olen tässä asunut, ja satunnaisesti on joku näistä asunnoista ollut tyhjänä.
Onko siihen aktiivisesti etsittykään? Nyt some laulamaan ja remppaava naapuri hakuun, niin eihän sitä koskaan tiedä.  :)

Sinänsä lohdullista, että jos olet asunut siinä noin pitkään ja ei ole ollut vastaavaa ongelmaa ennen kuin nyt, voisi ajatella että hyvällä tuurilla siinä vielä muutama vuosi menisi ihan hyvin kevyemmillä toimenpiteillä?

Putkien sukitus joitakin vuosia sitten (no mitähän siitä nyt olisi, useampi vuosi ennen korona-aikaa ainakin, vai voisikohan olla jo lähemmäs kymmentä vuotta?) maksoi minulle kerrostalokaksiossa aika ison rahan. (Muistaakseni oli yli viiden mutta alle kymppitonnin - ainakin minulle tosi iso raha.) Me tehtiin se harkinta, että kun näytti että alkaisi olla tarvetta, ja sukitus alkoi vasta pikkuhiljaa lyödä läpi, lykättiin sitä vähän riskillä ja laitettiin ensin käyttövesiputket kuntoon. (Kuitenkin säännöllisesti tarkkailtiin putkien kuntoa ja otettiin asiakseen sen jälkeen, kun alkoi muutamasta paikasta putket jo ruveta kremppaamaan.) Säästi hirmuisen paljon rahaa, kun odotettiin se aika, että menetelmä vakiintui, ja samalla alkoi olla jo ammattitaitoisia tekijöitäkin enemmän kuin silloin alkuun.

Mutta mietin vain, että jos on yksityisen ihmisen omistama talo, jossa on paljon putkistoa, siitä voi tulla niin iso remppa, ettei kellään tavallisella ihmisellä sellaisia rahoja ole. Ja jos on muutakin korjattavaa, niin voikin olla fiksumpi tehdä niin, että purkaa koko höskän ja rakentaa uuden talon. Onhan niitäkin uutisia, joissa koko kerrostaloyhtiö on joutunut konkurssiin, kun on lykännyt remontteja ja sitten kun olisi pakko tehdä, ei ole enää mitään mahdollisuutta moiseen. Meidän naapurin taloyhtiökin teki niin, että rahoittaakseen useamman remontin kerralla myi jollekin rakennuttajalle tms pihansa ja siihen rakennettiin uusi kerrostalo! 

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1816 : 12-01-2024, 02:33:05 »
Lainaus
Onko siihen aktiivisesti etsittykään? Nyt some laulamaan ja remppaava naapuri hakuun, niin eihän sitä koskaan tiedä.  :)

Tiedän, että on etsitty hyvinkin aktiivisesti. Ja pari ehdokasta tässä on käynytkin pyörähtämässä, mutta liekö todennut urakan liian isoksi, tai muuten vaan ei sitten elo ole täällä landella luonnistunut. Tämäkin tietysti siinä mielessä omanlaistaan asumista, ettei kaikille tosiaan sovi.  Rauhallista toki on, mutta sitten kuitenkin eräänlaiseen kommuuniin pitää sopeutua. Samanlaista omaa rauhaa ja vapautta ei kuitenkaan ole kuin jos asuisi ihan omakotitalossa. Toisaalta taas, ei ole velvollisuutta pihatöihin ja asuntojen ylläpito sitä kautta helpompaa. Puolensa ja puolensa kaikella.

Kyllä tässä siinä mielessä on muhimassa isompi ongelma, että VA:lta hyvin todennäköisesti on rahat loppu. Sama tilanne siis kuin tuolla serkullasi. Ainakin tähän asti kaikki remontit mitä tässä on vuosien varrella tehty, ovat lähinnä sitä, että äyskärillä koetetaan hillitä vedenpaisumusta.


zilah
« Viimeksi muokattu: 12-01-2024, 02:34:52 kirjoittanut zilah »

Poissa sulo2

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 131
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1817 : 12-01-2024, 10:27:19 »
Kyllä tässä siinä mielessä on muhimassa isompi ongelma, että VA:lta hyvin todennäköisesti on rahat loppu. Sama tilanne siis kuin tuolla serkullasi. Ainakin tähän asti kaikki remontit mitä tässä on vuosien varrella tehty, ovat lähinnä sitä, että äyskärillä koetetaan hillitä vedenpaisumusta.

Ettei vaan kohta joku alkais katella sopivaa sytkäriä. Kuulostaa kyllä sellaiselta tilanteelta, että mieluummin oma kymppitonnin rötiskö jossain mörönperseessä kuin tuollainen kaaos.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1818 : 12-01-2024, 10:41:44 »
On kyllä sekin tullut mieleen. Jos vaan ois edes siihen kymppitonnin rötisköön jossain mörönperseessä varaa.  :( Ainoa asia, mikä tään uppoavan laivan vielä toistaiseksi on pinnalla pitänyt, on se, että täällä on yksi työväenopiston kursseista. Oulun kaupunki on ainakin hyvä ja varma vuokranmaksaja.


zilah
« Viimeksi muokattu: 12-01-2024, 10:43:44 kirjoittanut zilah »

Poissa Lizlego

  • värkkääjä
  • Viestejä: 226
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1819 : 12-01-2024, 14:12:02 »
Tätä keskustelua on mielenkiintoista lukea kun juuri itse olen ostamassa tällä hetkellä vuokralla olevaa itsemurhayksiötä.  ;D Taidan potkaista vuokralaisen heti mäkeen ennen kuin se haukkuu mut joka paikassa pataluhaksi. ;D

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1008
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1820 : 12-01-2024, 17:16:00 »
Tätä keskustelua on mielenkiintoista lukea kun juuri itse olen ostamassa tällä hetkellä vuokralla olevaa itsemurhayksiötä.  ;D Taidan potkaista vuokralaisen heti mäkeen ennen kuin se haukkuu mut joka paikassa pataluhaksi. ;D
Sen jälkeen se varmasti haukkuisikin. ;D Mutta joo, vuokralaisena on tietyllä tapaa helppo elää, kun ei ole rahallista vastuuta kuin siitä, että pitää paikat edes jotenkin kunnossa.

Onneksi minulle on sattunut hyvät vuokralaiset tähän asti tuohon miniyksiööni, yhtä epäonnen tapausta lukuunottamatta. Uskokaa tai älkää, se jätti maksamatta ja katosi niin, ettei saanut kiinni ja sen tavarat oli vielä sisällä! ??? Sain selville sen ex-tyttöystävän, joka tunsi sen siskon, ja sitä kautta tapaus sai onnellisen päätöksen viime hetkellä ennen uuden sisään muuttoa, mutta kyllä se sen verran kovetti, että enää en edes katso päin hakijaan, jolla ei ole luottotiedot kunnossa. Olisin toivonut, että ystävällisyys ja joustava suhtautuminen olisi tuonut vastavuoroisesti hyvää tahtoa, mutta näköjään johti vain tilanteen hyväksikäyttöön. Siinä mielessä sopiva ketju, että tuo asia ketuttaa edelleen vielä vuosien jälkeen. Ihan jo tyypin itsensä puolesta. Olin hyväksynyt jopa sen, että olisi lyhentänyt velkaansa edes sen ehdottamansa 20€/kk, niin monta vuotta kuin siihen olisi mennytkin, mutta sekin loppui lyhyeen. Turhauttaa edelleen pojan puolesta, koska nyt sillä on sitten perintätoimisto niskassaan, ja vaikka ei sillekään maksanut, niin niistä ei yhtä helpolla pääse.

Poissa Lizlego

  • värkkääjä
  • Viestejä: 226
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1821 : 12-01-2024, 17:56:01 »
Se itsemuhayksiö olisi noin viiden minuutin kävelymatkan päässä mun toimistolta. Voisin lounastauoilla käydä kissoja kiusaamassa. ;D Tiedä sitten miten ahdistuisin sekä kämpän pienuudests että toimiston läheisyydestä mutta kustannukset pienenisi. :P
« Viimeksi muokattu: 12-01-2024, 17:57:46 kirjoittanut Lizlego »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1822 : 12-01-2024, 19:30:04 »
Tätä keskustelua on mielenkiintoista lukea kun juuri itse olen ostamassa tällä hetkellä vuokralla olevaa itsemurhayksiötä.  ;D Taidan potkaista vuokralaisen heti mäkeen ennen kuin se haukkuu mut joka paikassa pataluhaksi. ;D

Yhteensattuma on mielenkiintoinen, mut en usko että sulla on syytä olla huolissasi. Minä olen asunut vuokralla suurimman osan elämääni, ja asuntoja sekä vuokranantajia on ollut kaikenlaisia. Vain kaksi on osoittautunut vähemmän hyväksi. Ja minä uskon, että se tämänkertaisenkin ongelma on enemmän se, että ei tosiaan tunne sitä huoneenvuokralakia riittävän hyvin kuin se, että olisi oikeasti epärehellinen. Tai sitten minä olen vain liian kiltti ja hyväuskoinen.

Ja itsemurhayksiönkin käsite on aika liukuva. Ihanin asunto missä olen asunut, on 32- neliöinen yksiö. <3 Yhä edelleen muistan sitä lämpimästi. Vaikka neliöitä oli vähän, niin siellä oli kaikki asiat, mitkä minulle asunnossa ovat tärkeitä. Viihtyisyys, rauhallisuus, oma sauna ja oma terassi. Kirsikkana kakun päällä viilentävä ilmastointi. Varmaan asuisin siellä vieläkin, jos ei veri olisi vetänyt takas Pohjoiseen ja kotiin. <3


zilah

Poissa Lizlego

  • värkkääjä
  • Viestejä: 226
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1823 : 12-01-2024, 20:27:13 »
Tästä puuttuu sekä parveke että terassi, mutta sauna on, neliöt kyllä riittää ja ovesta pääsee pihalle mutta näinköhän kissat karkaa. ;D

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1008
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1824 : 12-01-2024, 22:28:05 »
Saisikohan kissoille tehtyä jonkinlaisen ulkohäkin kesäksi? Yhdellä kaverilla on sellainen kiva rakennelma, jonne pääsee tuuletusikkunan kautta.

Minun yksiö on vaivaiset 25 neliötä, ja siinä mielessä melkoinen tilaihme, että ei ole niin ahtaan tuntuinen kuin miltä kuulostaa. Olen ihastellut välillä asukkaitten kivoja ratkaisuja ja nykyinenkin tyttö on sisustanut sen todella nätiksi! (Näin kun kävin asennuttamassa niitä kodinkoneita.) Ja siinä on kiva lasiterassikin, vaikka aika pieni niin sekin avartaa tilaa.

Se on tosi kiva asunto ja kauniilla paikallakin. Ajattelin että siinä olisi yksi mahdollisuus vanhuudenpäivien eläkeasunnoksi, jos myyn tämän oman sitten joskus, kun en pysty enää portaissa kiipeämään. Mutta toden nimessä, en tiedä pystyisinkö ikinä mahtumaan niin pieneen tilaan omaisuuteni kanssa, vaikka miten paljon karsisin!  ;D


Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1825 : 12-01-2024, 23:32:33 »
Lainaus
Saisikohan kissoille tehtyä jonkinlaisen ulkohäkin kesäksi? Yhdellä kaverilla on sellainen kiva rakennelma, jonne pääsee tuuletusikkunan kautta.

Varmasti saisi! Jos siinä asunnon seinustalla vain on tilaa rakentaa häkki. Äidin kissalla sellainen olo ja tykkäsi kovasti. ❤️

Zilah

Poissa Lizlego

  • värkkääjä
  • Viestejä: 226
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #1826 : 11-02-2024, 09:58:59 »
Mulla palaa hermot siihen, että Fifi on jonkun ryssäbottien kohteena ja päivittäin tulee kasa asiattomia rekisteräitymisyrityksiä.  :P