Kirjoittaja Aihe: Off-topic #2  (Luettu 279338 kertaa)

Poissa Chuuko

  • superhessu
  • Viestejä: 609
    • Toinen tähti oikealta suoraan aamunkoittoon
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #675 : 16-08-2012, 16:01:31 »
Niiina, en usko että kukaan olettaa sun täällä yksin edustavan koko finin ylläpitoa.  Mutta olihan tuo nyt ajatuksena hauska.

Ainiin, haha. Mietin joskus yön pimeinä tunteina. Voidaanko me saada nyt finissä bannit, jos puhutaan täällä riittävästi pahaa tai arvostellaan liian kärkkäästi ylläpitoa ja sen toimintaa?  ::)

//Nappeli väliin, juuri näin.
Häntä pystyyn vaikka hakaneuloilla.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #676 : 16-08-2012, 16:59:09 »
Mua kiinnostaa myös, että mikä on muka oikea määritelmä finiläiselle? Eikö finiläiseksi lasketa sellaista henkilöä, joka on rekisteröitynyt Finiin ja lukee foorumia, vaikkei sinne mitään kirjoittaisikaan? Se on julkinen paikka, jota voi julkisesti lukea, joten totta kai sitä voi myös arvostella ja ylläpitäjän toimintaa voi arvostella tai olla siitä kettuuntunut. Ihan niin kuin minkä tahansa foorumin kohdalla. Se on eri asia, jos sanoo että ylläpitäjä on paska ihminen ja muuta mukavaa, mutta kyllä sen voi sanoa, jos esimerkiksi ylläpitäjä vaikuttaa alentuvalta puhutellessaan käyttäjiä ja se ketuttaa. Se on henkilökohtainen mielipide, joka kohdistuu kyseisen ihmisen asemaan kyseisellä foorumilla ja ylläpitäjän asema on julkinen, ellei sitten ole ihan suljettu yhteisö ja jäsenet rekisteröityessään allekirjoita jotain vaitiolosopimusta. Ja täytyy sanoa, että Finin ylläpidon (ainakin ennen) vaatima ylläpidon asioista vaikeneminen on pelottava vaatimus, jos sen ainoa tarkoitus on estää draamailua.

Musta tuntuu myös että lähes yhtä usein ylläpidossa olevat itse olettaa, että kaikki luulee että ne puhuu aina koko ylläpidon puolesta, vaikka kukaan ei olisi sellaista oletusta edes tehnyt.  :P

niiina, entä jos ne joskus tuleekin samalle foorumille? Eikö se ole tekopyhää arvostella ihmisiä tietoisena siitä, että ne ei tule koskaan lukemaan kaikkea sitä mitä sä niiden toiminnasta olet sanonut, vaikka sun tarkoitus olisikin hyvä (eli että et loukkaa ketään)? Ja henkilökohtaisesti musta on paljon vittumaisempaa sanoa suoraan, että susta puhutaan paskaa, mutta jättää kertomatta että mitä. Eikö se olisi paljon rehellisempää sanoa suoraan, että mitä puhutaan ja mistä asioista?

//Ja tuolla viimeisellä tarkoitan nimenomaan henkilökohtaisia asioita ja henkilökohtaisuuksia. En sitä, että arvostellaan tietyssä asemassa olevan ihmisen toimintaa asemassaan. Kyllä se on hyvin ymmärrettävää, että ketuttaa, jos muualla puhutaan ja arvostellaan omaa toimintaa jossain asemassa, mutta jos se ottaa liian koville, niin sitten on kyllä itse väärässä asemassa. Koskaan ei meinaan kaikki voi olla tyytyväisiä, mutta on aika kamalaa, jos arvosteleminen pyritään kieltämään. Kyllä sitä arvostelua on tehty tarpeeksi ihan Finissäkin eikä sitä sielläkään ole yhtään sen paremmin otettu vastaan, mutta se mikä eniten ketuttaa henkilökohtaisesti on se, että kaikesta väkisin tehtiin henkilökohtaista, vaikka kuinka yrittäisi käsi Raamatulla vannoa, että ei edes tunne ihmisiä henkilökohtaisesti. Se muuttui jotenkin melkein vainoksi. Miksi se on niin mahdottoman vaikeaa erottaa asemaan kohdistuva arvostelu henkilökohtaisesta arvostelusta?
« Viimeksi muokattu: 16-08-2012, 17:08:29 kirjoittanut Lizlego »

Poissa niiina

  • Tahmatassu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Malfoysexual
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #677 : 16-08-2012, 17:12:14 »
Pakko sanoa, että nyt meni hieman ohitse. Pointtini taisi juuri olla, etten kirjoittele tuollaisia, luki joku ne tai ei. Kyllä minä ilmaisen ihmiselle suoraan, jos minusta joku mättää ja tunnen tarvetta sen sanoa ääneenkin, mutta yritän kyllä aina pysyä asiallisena. Ei mulla ole mitään ongelmaa sanoa suoraan ja keskustella asioista. Sellainen seläntakana juoruaminen ja nysvääminen on rasittavaa. :D
wii!

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2507
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #678 : 16-08-2012, 18:48:46 »
...se mikä eniten ketuttaa henkilökohtaisesti on se, että kaikesta väkisin tehtiin henkilökohtaista, vaikka kuinka yrittäisi käsi Raamatulla vannoa, että ei edes tunne ihmisiä henkilökohtaisesti. Se muuttui jotenkin melkein vainoksi. Miksi se on niin mahdottoman vaikeaa erottaa asemaan kohdistuva arvostelu henkilökohtaisesta arvostelusta?

Justiinsa näin. Minusta se jos mikä on henkilökohtaisuuksiin menemistä, että uhkaillaan kunnianloukkaussyytteellä jotakuta, joka rohkenee kritisoida asioita. Saman koin itsekin vielä Finin ylläpidossa ollessani ja se kyllä ketutti. Kritiikkini väännettiin väkisin sellaiseksi, että minulla oli mukamas henkilökohtaista kaunaa sitä henkilöä kohtaan, jonka toimintaa asemassaan arvostelin. Aika vainoharhaista, ja herää kysymys, onko tällainen uhkauksien heittelijä ylipäänsä pätevä asemaansa. Tämä oli myös yksi niistä syistä, joiden vuoksi itse lähdin toisen kerran Finistä.

Kysynpä vain uudelleenkin, että joko minäkin saan uhkausviestin, kun olen avannut suuni?


zilah


Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #679 : 16-08-2012, 19:43:24 »
niiina, sanoit kuitenkin että se on jotenkin eri asia ja parempi asia jos julkiselle foorumille ihmiset avautuu ihmisistä, joiden olettaa olevan sellaisia, jotka ei lue kuin että jos avautuu asiasta, joka ehkä koskee jotakuta, joka lukee.

zilah, mulla on just ihan sama kokemus ja ne asiat ei edes olleet mitään isoja. Viimeinen niitti oli toi kunnianloukkaussyytteellä uhkaus siitä syystä, että pitää tapaa avautua pelottavana ja uhkaavana. Ja mä pidän sitä edelleen pelottavana ja uhkaavana enkä ollut ainoa, koska siitä kuulinkin hieman huolestuneelta taholta. Haastakoon oikeuteen siitä sitten, että pidän sitä edelleen pelottavana, mutta vähintäänkin näinä aikoina hyvin ajattelemattomana. En tiedä sitten ollaanko me ainoat, joita on tuolla tavalla lähestytty ylläpidon jäseninä, mutta uskallan edes vähän epäillä. Ja sitten ihmeteltiin ylläpidossa, miksei ihmiset siellä sano mielipiteitään... No ei varmaan huvita pahemmin sanoa, kun yksi ylläpitäjä vainoharhailee jokaisesta eri mieltä olevasta asiasta. Ja silti sanoo, että hänen kanssaan saa olla eri mieltä. Ei todellakaan saa tai saa jos jaksaa ignoorata sen kuvitellun henkilökohtaisuuden. Luultavasti se johtui pärstäkertoimesta. Mun pärstäkerroin oli kusipään, joka perustui Finin vanhoihin viesteihin. Mun mielipidettä asiasta ei tietenkään kysytty (mulle sanottiin ettei se kiinnosta) vaan yksipuolisesti vaan olin vanhojen viestien perusteella kusipää, joka kohteli vanhoja ylläpitäjiä väärin. Näin mulle sanottiin ja siksi mua sai halveksua. Niiden vanhojen viestien, jotka oli vuodelta 2007, ei koko Finihistorian, ei vuoden 2003. Koko tarina ei kiinnostanut, koska olin vaan kusipää ja sillä sipuli. No, ihan sama, jos joku haluaa perustaa näkemyksensä vain siihen ja pelkkiin foorumin viesteihin joltakin rajoitetulta ajalta ja pitää sen perusteella kusipäänä, mutta vaikka mä ollisin (ja olen) kusipää eihän senkään pitäisi muuttaa sitä, että asiat voi riidellä ilman että ihmiset riitelee.  :P
« Viimeksi muokattu: 16-08-2012, 20:00:49 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #680 : 16-08-2012, 20:25:44 »
mutta vaikka mä ollisin (ja olen) kusipää eihän senkään pitäisi muuttaa sitä, että asiat voi riidellä ilman että ihmiset riitelee.  :P
Tämä. Musta yksi ylimelisyyden pahimmista osoituksista on just tämä, ettei jonkun henkilön asiallista ja perusteltua viestiä tarvi ottaa vakavasti, kun henkilö on vanhastaan leimattu ja kategorisoitu häiriköksi/kusipääksi/draamailijaksi, tai miksi hyvänsä. Kun asioista puhutaan pitäisi edes yrittää kiinnittää huomiota siihen mitä sanotaan enemmän kuin siihen kuka sanoo.

Poissa niiina

  • Tahmatassu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Malfoysexual
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #681 : 16-08-2012, 20:30:33 »
Lainaus
niiina, sanoit kuitenkin että se on jotenkin eri asia ja parempi asia jos julkiselle foorumille ihmiset avautuu ihmisistä, joiden olettaa olevan sellaisia, jotka ei lue kuin että jos avautuu asiasta, joka ehkä koskee jotakuta, joka lukee.
Eriasia, en ole sanonut, että se olisi jotenkin parempi asia. Kai tuossa pätee monilla periaate, että asia mitä toinen ei nää, ei satuta. :D Kuka tietää.

wii!

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #682 : 16-08-2012, 21:19:01 »
Finiläiset varmaan käy täällä paljonkin lukemassa ja en ihmettelisi, jos mielensä pahottaisikin. Toki tältä voisi sulkea silmänsä, mutta eiköhän monille muillekin käy samoin kun minulle, eli kun tietää että täällä puhutaan niin haluaa pysyä mukana, että mitähän nyt.

Ehkä se on vaan mun päässä, mutta musta ois ainakin todella "väärin" jos kovaan ääneen paukkaisin Finissä menemään, haukkuisin vaikka tätä paikkaa ja sen käyttäjiä käyttäjänimillä. Ottaisin kantaa jokaiseen täällä ilmenevään draamaan ja yrittäisin kerätä porukkaa mukaani voivottelemaan näitä kauheuksia. Ehkä mut on kasvatettu jotenkin vinoon, mutta ainakin itse kokisin tuollaisen törkeänä. Varsinkin kun olisin hyvin tietoinen, että te tulette näkemään ne. Välillä on pakko myöntää, että mieli pahoittuu kun lukee täällä ilmeneviä asioita, koska varsin usein tuntuu, että jotain on ymmärretty väärin ja syytellään asioista, mitkä ei ole omassa mielessä käynytkään.

Tähän täytyy sanoa sen verran, että ainakin aikanaan keltaisessa Finissä oli jonkinlaisena yleisenä huvina kritisoida Vuotista, ja itsekin osallistuin siihen monesti (en tiedä, miten nykyään on). Vuotis oli Finille jonkinsorttinen rakas vihollinen, vaikka moni käyttäjä kuului molemmille foorumeille, ja itse olen kokenut, että Fifissä ajatellaan nykyisestä Finistä välillä samalla tavalla kuin mitä Finissä silloin Vuotiksesta. Minulle jäi siitä sellainen käsitys ja muisto, että vuotislaiset tiesivät tämän, mutta suhtautuivat asiaan hyvin. Joskus joku vuotislainen rivikäyttäjä saattoi osallistua Finissä tällaiseen keskusteluun ja puolustaa Vuotiksen käytäntöjä, ja sitten niistä keskusteltiin, välillä leppoisammin ja välillä vähän kiivaammin, mutta aina hyvässä hengessä. Vuotislaisten pointti oli usein jotain sen tapaista, että siinähän mollaatte, mutta me tykätään Vuotiksesta sellaisena kuin se on. Oikeassahan he olivat! :D

Tarkoitan tällä muinaismuistelolla sitä, että tällaista mistä nyt täällä puhutaan on ollut ennenkin, mutta ennen sitä ei koettu loukkaavaksi. Silloinkin arvosteltiin Vuotiksen admineiden ja modejen käytöstä tai tyyliä, joskus ihan nimelläkin, mutta ei heistä kukaan viitsinyt lotkauttaa korvaansakaan asialle. Joko he eivät olleet kiinnostuneita finiläisten mielipiteistä tai sitten eivät edes lukeneet näitä keskusteluja siellä.  ;) Minusta on jännä juttu ja todella ikävää, että nämä Fifin keskustelut on nyt koettu loukkaaviksi ja ikäviksi.

En missään nimessä tarkoita, ettei tästä saisi puhua, jos siltä tuntuu, vaan se on hyvä asia. Jotenkin en vain käsitä, miksi Finissä se pahemmin ketään heilauttaisi, mitä täällä toisella foorumilla jutellaan. Itseäni ei ainakaan haittaisi, jos vaikka Finissä arvosteltaisiin Fifin tyyliä, siihen on jokaisella oikeus. Niin, ja etenkin jos kokee, että jokin arvostelu on väärää ja perusteetonta, niin silloin se varmaan kannattaa ainakin jättää omaan arvoonsa.
« Viimeksi muokattu: 16-08-2012, 21:26:02 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Poissa niiina

  • Tahmatassu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Malfoysexual
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #683 : 16-08-2012, 21:49:37 »
Tuosta tulee vaan välillä mieleen, että on väärin ilmaista, että ehkä kaikki kärhämät ei tunnu hyvältä kaikkien mielestä. Pikemminkin mun harmitus on enemmän muiden kuin itseni puolesta. Omaan elämään mitkään netissä tapahtuvat jutut ei paljon vaikuta ja en todellakaan menetä yöuniani tämmöisten vuoksi.

Veikkaan, että eiköhän vuotislaisetkin ole kohtuullisen kyllästyneitä finiläisten "olemme parempia" - asenteeseen, vaikka eivät joka käänteessä jaksa siitä olla mätkättämässä. Ehkäpä suurinosa ei ole lukenutkaan edes, kun ei jaksa ajatellakaan asiaa. Itse nyt vaan satun pyörimään näillä foorumeilla, missä näitä eri asioita on puhuttu, joten siksi nuo kai huomaakin. :D Empä minäkää usein mihinkään tämmöiseen puutu, mutta nyt teki mieli vaan ilmaista tämäkin puoli. Tosin liekkö tuo oli niin loistava idea. :P
wii!

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2507
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #684 : 16-08-2012, 22:02:53 »
Tottakai on selvää, etteivät kärhämät tunnu kivalta kenenkään mielestä, oli sitten kyse kritisoijasta tai kritiikin kohteesta. Pitäisi kuitenkin muistaa se, etteivät asiat kehity tai parane sillä, että kritiikki vaiennetaan. Jos se yhdellä foorumilla vaiennetaan väkisin, kritisoijat siirtyvät muualle. Ja faktaa on myös se, että jos julkisen nettifoorumin ylläpitoon  ryhtyy, niin siinä on pakko oppia sietämään sitä kritiikkiäkin. Ellei siedä, silloin on ihan oikeasti väärällä pallilla.

Yhä edelleen: miksi jäsenten pitäisi sietää mielivaltaa vain siksi, että "kun pitää olla kiva kaikkia kohtaan". Eikö se ylläpito ole yhtälailla silloin velvollinen olemaan kiva rivijäseniä kohtaan? Se vaan ei ylläpidossa oikeasti toimi. Kas, kun yhteen suuntaan kumartaa, toiseen väistämättä pyllistää. Kaikkia ei voi ikinä miellyttää, ja siksi ylläpitäjällä on oltava sen verran kova nahka, että sietää sitä arvosteluakin.


zilah
« Viimeksi muokattu: 16-08-2012, 22:04:46 kirjoittanut zilah »

Poissa niiina

  • Tahmatassu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Malfoysexual
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #685 : 16-08-2012, 22:08:52 »
On tässä aika monta vuotta siedettykin. Ja kumma, olen vieläkin suhkot selväjärkinen! :D Kuten sanoin, onneksi nettimaailma ei vaikuta pätkääkään irl elämään. Netissäkin sitä suhkot selvillä vesillä pääkopastani. Mitään ei kannata netissä ottaa liian vakavasti, mutta toki on ymmärrettävää jos välillä harmistuttaa asiat ja senkin saa varmasti ilmaista. :)

Mielestäni ainakin olen kestänyt suhkot hyvin kaikkea, mitä kukaan on keksinyt päälle kaataa. Veikkaan, että moni olisi oikeasti katkaissut piuhat ja lähtenyt lätkimään tai ainakin avautunut aika rankasti ja saanut lopulta potkut. Tottahan se on, että kaikkia ei voi miellyttää ja tuskin haluaakaan.

Lainaus
hä edelleen: miksi jäsenten pitäisi sietää mielivaltaa vain siksi, että "kun pitää olla kiva kaikkia kohtaan". Eikö se ylläpito ole yhtälailla silloin velvollinen olemaan kiva rivijäseniä kohtaan?
Mä oon kiva :( :D
wii!

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #686 : 16-08-2012, 22:12:42 »
Itse nyt vaan satun pyörimään näillä foorumeilla, missä näitä eri asioita on puhuttu, joten siksi nuo kai huomaakin. :D Empä minäkää usein mihinkään tämmöiseen puutu, mutta nyt teki mieli vaan ilmaista tämäkin puoli. Tosin liekkö tuo oli niin loistava idea. :P
Äläpä nyt! Minusta ainakin sun keskusteluun osallistuminen oli loistava idea. Tässähän on saatu näkökulmaa vaikka mihin suuntaan. 8)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #687 : 16-08-2012, 22:17:58 »
Ei ylläpitäminen ole mukavaa, mutta se on pakollista foorumien toimimisen kannalta, mutta tuota ilmapiirin koventumista mä en siltikään ihan ymmärrä. Mikä sen aiheutti? Aina on konflikteja ollut ja kaikki näytti jossain vaiheessa jo ihan hyvältä, mutta mstä syystä nyt on niin vahvasti alettu taas rajoittaa ihmisten puhumista? Niin paljon, että se ulotetaan jo toisille foorumeillekin? :P Ei näitä keskusteluja ole käyty sen huonommassa hengessä tai ei se ainakaan näytä siltä, mutta kaikkeen vaan puututaan jotenkin hirveän paljon herkemmin kuin ennen, mutta miksi?

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2507
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #688 : 16-08-2012, 22:58:30 »
Mitään ei kannata netissä ottaa liian vakavasti, mutta toki on ymmärrettävää jos välillä harmistuttaa asiat ja senkin saa varmasti ilmaista. :)

Juuri tätä olen yrittänyt ajaa takaa. Ihmisillä pitää olla vapaus harmistua ja kritisoida ilman, että se heti otetaan henkilökohtaisesti ja aletaan jaella uhkauksia kunnianloukkaussyytteistä. Jos itse silloin sen tapahtuneen konfliktin olisin ottanut vakavasti, olisi levinnyt pää.

Lainaus
...Mä oon kiva :( :D

 ;D Oothan sinä. Mukavaa kun tulit tännekin meitä katsastamaan.


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #689 : 16-08-2012, 23:17:35 »
No, siinä vaiheessa on pakko ottaa vakavasti jos aletaan uhkailla oikeuteen haastamisella, vaikka kyllä mä olen yhä valmis lähtemään siitä jutusta vaikka oikeuteen. Ja ehkä foorumit on keskimäärin ihmisille vakavampi paikka kuin niiden luulisi, jos ne aiheuttaa tällaista. :P Kyllä mua ainakin oikeasti sapettaa kaikki mistä avaudun. Toisaalta en mä menetä sen takia yöunia, mutta tiedän ihmisiä, jotka menettää. :P

Mun mielestä kaikki ihmiset on mukavia, koska asiat riitelee, ei ihmiset ja olen idealisti kun ajattelet että olisi mahdollista olla eri mieltä ja silti tykätä toinen toisistaan. En nyt sitten tiedä paljonko täälläkin on ihmisiä, jotka on nyt hyvin ahdistuneita siitä, että asioista ollaan eri mieltä, mutta on normaalia olla eri mieltä niiden ihmistenkin kesken, joista pitää. Olettaako ihmiset sitten niistä ihmisistä, joiden kanssa ei olla bestiksiä, että ne on todellisuudessa vihamielisiä kun ne on eri mieltä? Miksi olettaa, koska kavereidenkin kanssa ollaan eri mieltä?