Kirjoittaja Aihe: Off-topic #2  (Luettu 279287 kertaa)

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #780 : 28-09-2012, 19:19:08 »
Miksi ne pitäis kieltää? En mäkään näe pointtia niille ainakaan omissa ficeissäni, mut helposti voisin kuvitella tarinan, jolle vois äänestää esim. kahdesta vaihtiksesta. Vähän niinkuin ne lastenkirjat tms. joita luin penskana, joissa oli vaihtiksia kuten "Jos haluat, että Kalle katsoo arkkuun, mene sivulle 22. Jos taas haluat, että Kalle jatkaa matkaansa pysähtymättä, jatka lukemista."

Haha, pitäiskö tehdä tuommonen :D
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1017
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #781 : 28-09-2012, 23:46:37 »
En muista ikinä lukeneeni tai edes nähneeni ficciä jossa olisi ollut äänestys (siis sellainen virallinen jota klikataan varta vasten ja tulos tulee näkyviin), ja en osaa ajatella sellaista kovin tarpeelliseksi. Luultavasti se myös söisi kirjoittajan ja ficin uskottavuutta mielessäni. Voin olla väärässä, mutta ensimmäinen mielikuva on juuri sellainen että joku kirjoittaa pelkän trailerin ja laittaa äänestykseen "hei lukijat, äänestäkää kirjoitanko pidemmälle vai en".

Toisaalta joskus aikaa sitten oli näitä reality-sarjojen tyylisiä ficcejä paljonkin ja niissä usein äänestettiin joku pois ihan kommentoimalla normaalisti. Sellaiseen tuo "oikea äänestys" voisi toimiakin, tosin en tiedä onko mahdollista tehdä montaa äänestystä samaan ketjuun? (Yleensähän niissä äänestetään moneen kertaan.)

Tuo Bbuttiksen idea oli hauska, minäkin muistan ne kirjat! (Joissa aina valitsi niin että kävi huonosti, vaikka miten yritti taktikoida...) Siinä tosin on sama asia, että voiko samassa ketjussa olla monta äänestystä, ja siinähän ei voi lukea kaikkia vaihtoehtoja, jos jatkoa kirjoitetaan vain enemmistön valinnan mukaan.

Yksi idea mikä tuosta äänestyksestä tuli mieleen, että sehän voisi toimia niille jotka haluavat täsmäkommentteja ficceihinsä, kun jotkuthan ovat kertoneet etteivät tykkää kun ihmiset kommentoivat "ihan kiva" tai "jatkoo...". Voisi itse kirjoittaa kommenttivaihtoehdot niin moniulotteisesti kuin haluaisi ja lukijan tarvitsisi tekstin luettuaan valita vain osuvin vaihtoehto ja klikata kerran. Siitähän voisi laajentaa vastausvalikoimaa vaikka millaiseksi, saadakseen selville toimiko henkilökuvaus tai yllättikö loppuratkaisu lukijan. Olisi myös helppo kysellä, kuka henkilöhahmoista muodostui suosikiksi. Voisi tehdä sellaisenkin monivalintaäänestyksen. Tai jopa sellaisen "luitko ficin vai avasitko sen pelkästään" -kyselyn. Tai että vaihtoehtona on myös syitä sille, miksi ei lukenut tai kommentoinut. (Veikkaan että yleisin vastaus olisi "halusin vain nähdä, mikä tuo äänestys siinä oikein oli". ;) )

Tässähän alkaa tulla ideoita äänestystä varten vaikka kuinka, kun alkaa miettimään! :D En siis näe syytä kieltää sellaisten tekemistä ennen kuin siinä vaiheessa jos niitä alkaa tulla häiritsevän paljon tai ne ovat muuten jollain tapaa pahasti häiritseviä. En ole taaskaan joutanut perehtymään mistä tämä juttu lähti Finissä liikkeelle, mutta voin kuvitella että isolla foorumilla sinänsä mitättömästäkin asiasta voi tulla helposti häiritsevä, jos siitä tulee äkillinen massailmiö.

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #782 : 29-09-2012, 00:58:51 »
Haha, pitäiskö tehdä tuommonen :D
Mä oon suunnitellut pitkään sellasta multimediatarinaa, jossa olis just kaikkia kysymyksiä ja sitten joku luku olisi osaksi piirretty (vaikka sitten tikku-ukoilla), joku laulettu ja sitten pitäis pomppia linkistä toiseen. Rastirataa!

Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #783 : 30-09-2012, 14:55:45 »
Mä en tajuuuu noita marsuja 8I Merlin-herra oli onnistunut onkimaan herravehkeensä tuppeen semmoisen kolmesenttisen heinänkorren minkälie. Jutun juju? Mokoma korsi oli siellä pitkittäin eikä edes näkynyt ulospäin ennen kuin aloin tehä tarkistusta :I Mitä ihmeen heinäkasaa se on paneskellut 8I

Oon vain iloinen etten omista ruunaa, heh :P

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.

Poissa niiina

  • Tahmatassu
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Malfoysexual
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #784 : 30-09-2012, 20:18:28 »
Pakko korjata, mutta äänestykset ei kyllä ole Finissä kiellettyä, jos ne liittyvät oleellisesti ficin juoneen, kuten esim toi buttiksen esimerkki on hyvä.

Lainaus
Miksi ne pitäis kieltää? En mäkään näe pointtia niille ainakaan omissa ficeissäni, mut helposti voisin kuvitella tarinan, jolle vois äänestää esim. kahdesta vaihtiksesta. Vähän niinkuin ne lastenkirjat tms. joita luin penskana, joissa oli vaihtiksia kuten "Jos haluat, että Kalle katsoo arkkuun, mene sivulle 22. Jos taas haluat, että Kalle jatkaa matkaansa pysähtymättä, jatka lukemista."

Haha, pitäiskö tehdä tuommonen

Mutta jos jossain twaikku ficissä on äänestys "Kuka voittaa tämän vuoden BB:n?" on kiellettyjä. :D
wii!

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1017
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #785 : 30-09-2012, 22:55:09 »
Lainaus
Mutta jos jossain twaikku ficissä on äänestys "Kuka voittaa tämän vuoden BB:n?" on kiellettyjä. :D
Ohoh. ;D Tuollaisen tilanteen kohdalla on helppo ymmärtää kielto. ;)

Peccantis, onpas sinulla erikoisuuden tavoittelua harrastava marsuherra. Ehkä se koetti katetroida itsensä tai jotain? Toivottavasti ei kuitenkaan vahingoittunut mitenkään.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #786 : 30-09-2012, 23:02:36 »
Ei mutta nythän tuolla äänestetään sitten ihan turhaan.  ;D Ja vielä alun perusteella kielteinen kanta voittaa, jolloin säännöt vain tiukkenee. Dääm! ;D Mä oon miettinyt tuota kommentointia viime aikoina niin paljon ja tullut siihen tulokseen, että koska mua ei miellytä mikään kommentti kuten jossain muualla kirjoitin, niin mun kannattaisi nimenomaan laittaa vaan pelkät äänestykset, joihin voisin itse muotoilla itseäni miellyttävät vaihtoehdot ja olla itse itseeni tyytyväinen.  ;D Jos nyt olettaisi, että joku edes äänestäisi. Yhtä tyhjän kanssa se olisi sitten, jos kukaan ei kuitenkaan äänestäisi.
« Viimeksi muokattu: 30-09-2012, 23:05:29 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #787 : 01-10-2012, 08:19:10 »
^ Toteuta toi ihan rauhassa Fifissä, täällähän se ei oo kiellettyä eikä TOIVOTTAVASTI tuu koskaan olemaankaan.
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #788 : 01-10-2012, 10:58:21 »
Se olisi vielä kätevämpi jos täällä olisi se sama kudos-nappula mikä löytyy ainakin Archive of Our Own-sivustolta. Silloin sen ei tarvitsisi edes olla mikään äänestys.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #789 : 01-10-2012, 11:35:41 »
Eikös meillä oo se karmamahdollisuus? Voisko sitä hyödyntää?
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #790 : 01-10-2012, 14:30:03 »
Karma on se mikä liittyy käyttäjään henkilökohtaisesti. Sitä ei ihan tuohon voi käyttää ellei kaikki äänestä karmaa sen mukaan kuinka hyviä tai huonoja ficcejä käyttäjä kirjoittaa. ;D

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #791 : 01-10-2012, 14:38:43 »
Haha joo niin olikin. No mut sit äänestystä että oliko ficci aa hyvä bee huono cee keskinkertainen vai dee eos :P
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #792 : 04-10-2012, 02:49:14 »
Haha joo niin olikin. No mut sit äänestystä että oliko ficci aa hyvä bee huono cee keskinkertainen vai dee eos :P
tai ee hevipitsaa.

Voiko sen karman nimeä muuttaa? Voitaisiin olla kaikki oikein karvaisia!
« Viimeksi muokattu: 04-10-2012, 10:45:59 kirjoittanut Lavande »

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #793 : 04-10-2012, 08:45:20 »
LOL toi vaihtoehto pitää tutkia. Jos se vaikka voisi muuttaa, niin olisi aika hienoa. :D

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #794 : 07-10-2012, 22:06:44 »
Hämmennys-topic olisi poikaa.

Oon nyt pari päivää ollut ihan kuutamolla. Siis en varsinaisesti pihalla, tiedän kyllä, mitä tapahtuu, mutta tavattoman hämmentynyt kaikesta. Tapahtuu niin paljon; haen töitä ja valmistelen ranskaan lähtöä, samaan aikaan elän elämäni kevyintä koulujaksoa (alle 19 tuntia viikossa!), ihmettelen tukiasioita, katselen matkoja Hesaan (niitä tulee parin kuun sisällä useita), mietin tulevaa joulua ja pikkuveljeä (sillä on synttärit ja oon niin kummissani - kun se on mun ikänen, oon jo muumio! Huhhuh, toistakymmentä vuotta ikäeroa...), sain uuden erittäin hyvän ystävän ja yritän järjestää tapaamista ja taas haen töitä. Kummaa, niin kummaa. Kamalasti muutosta kumman lyhyessä ajassa, mutta kuitenkaan mikään ei ole ollenkaan paha juttu ja asiat näyttää menevän kokoajan vain parempaan ja parempaan suuntaan. Pääsen Tallinnaankin ekaa kertaa elämässäni! Ja asiat on menossa niin realistisesti parempaan, hillityn rauhallisesti ja vakaasti, ei mitenkään lottovoittotyylisesti. Kummaa, niin kummaa. Vielä kun saisi töitä ihan oikeasti, mutta siitäkin on niin hyvä fiilis, oon ihan varma saavani yhden ihanan paikan (löl, ainahan mää varma oon!) tai ainakin jonkun noista miljoonasta. Huonekin on siisti, silitin hameeni, muistin korjata toisen, uusin lainani kirjastossa kerrankin ajoissa ja edes koulu ei stressaa, vaan oon ihan oikeesti mukana kaikessa eikä oo ees kamalasti hommia tehtävänä. Kummaa, niin kummaa. Ja samaan aikaan pelkään tän ihanan kuplan puhkeevan ja tajuan kaiken olevan pyllyllään, Ranskan olevan mahdottomuus, Hesan ja Kelan kadonneen maailmankartalta ja olevani liian urpo mihinkään työhön. Kummaa, niin kummaa.

Ja hitsi, yleensä kun on kupla olo kaikki tunteet tuntuu kumman tukahduneilta, mutta ei tää sellastakaan oo! Pelkäänjännitäntärisen kamalasti Ranskaan lähtöä (yritän päästä sinne töihin ensi kesäksi, mieluiten etelään ja johonkin pieneen kahvilaan/ boulangerieen, mutta mikä vain kelpaa) ja hypin riemusta monista asioista, toisaalta tappelin juuri varsin verisesti kahden parhaan kaverin kanssa. Kummaa, mitä lie sieniä olen taas syönyt.

Ja kaikki jatko-opiskelutkin on täysin selvää, ei vain tasolla "tiedän, mitä suunnilleen haluan", vaan melkein mustaa valkoisella. Melkein, mutta tiedän sentään tasan, mihin seuraavaksi haen, mitä siihen vaaditaan ja täydelliset suunnitelmatkin on valmiita. Ihanaa siis, mutta en tiedä, kummaa. Todella kummaa. Ei mikään yksittäinen, vaan yleensä kaikki. Tulkaa joku ravistaan mut hereille! (koska hei haloo, minä ranskassa? hah, tällä yhden kurssin kielitaidolla! Tosin kesään mennessä niitä on takana jo viisi ja tekemällä oppii, mutta... no, ehkä menen sinne myymään kahden euron croissantteja, muuhun kun ei kielioppi riitä :P ja pitää laittaa tiskiin kirjasta repäisty malli ostokeskustelusta, että ne varmasti osaa toimia oikein eikä hölötä mitään erilaista, enhän mä muuten vastata osaisi! :P trolololo nauroin kaverille lähteväni sinne vaikka katusoittajaksi ja siihen tää taitaakin päättyä - soitan kitaralla c-duuriasteikkoa, koska muuhun ei taidot riitä.)