Kirjoittaja Aihe: Off-topic #2  (Luettu 279228 kertaa)

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1017
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2100 : 08-11-2021, 21:40:21 »
En tiedä, mutta voisin kuvitella kommenttien olevan piilossa samasta syystä kuin tekstienkin; etteivät näkyisi ylimääräisten silmille. Varsinkaan ne korkean ikärajan jutut. Minusta ihan aiheellista pitää ne piilossa.

Poissa Vehka

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2101 : 15-11-2021, 22:48:06 »
Heippa, saanko määkin muuttaa tänne, vaikka oiskin vähän hiljaisempi paikka? :)

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1017
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2102 : 15-11-2021, 22:54:13 »
Tervetuloa ainakin minun puolestani. Siitähän se myös elävöityy, kun tulee lisää juttelijoita. :)

Poissa Paquette

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 195
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2103 : 15-11-2021, 23:34:05 »
Palaan nyt näin jälkijunassa hieman tuohon Pahattaren aiempaan kysymykseen.

Minä en tarkkaan muista, mikä siinä Finin keskustelussa erityisesti ärsytti, ei siellä mielestäni RPF:n kieltämistä tai muuta kovin radikaalia ainakaan vaadittu. Ehkä se oli vain yleinen moralistinen sävy joidenkin RPF:ään kielteisesti suhtautuvien viesteissä, joka nyppi. Muistaakseni ainakin joku aiheesta käyty keskustelu lähti RPF-harrastajien harmituksesta, että esimerkiksi ficcipiireissä suljettiin melkein aina RPF pois kun joku osallistuja ehdottomasti kieltäytyi sitä lukemasta.

Noin ylipäätään minusta on vähän hassua, miten ficcimaailmassa juuri RPF:ää pidetään erityisen syntisenä. Sitähän kuitenkin julkaistaan ihan arvostettuna kirjallisuutena, vaikka nimitys onkin silloin elämäkertaromaani tai vastaava. Vaikka nämä useimmin taitavatkin kertoa kuolleista ihmisistä, sotkee tämä kirjallisuudenlaji mielestäni toden ja sepitteen tavallaan paljon kyseenalaisemmin kuin RPF-fanifiktio. Kuuntelin joskus Sylvi Kekkosesta romaanin kirjoittaneen kirjailijan haastattelua ja minua ärsytti hänen tapansa selittää aivan faktana, kuinka Sylvi ajatteli näin tai tunsi noin, koska eihän hän sitä voi tietää! Puhe oli käsittääkseni kuitenkin todellisesta Sylvistä eikä romaanihenkilöstä, joita ei näissä tapauksissa oikein edes voi selvästi erottaa. RPF:ssä sentään rehellisesti myönnetään kaikki fiktioksi ja omaksi huviksi. :D Toki ymmärrän, että nimenomaan elossa olevat oikeat ihmiset ja varsinkin korkean ikärajan tekstit ovat sellainen yhdistelmä, joka ihan luonnollisesti monesta tuntuu vähintään kiusalliselta. Minusta olisi kuitenkin tavallaan paljon epämiellyttävämpi ajatus, että joku kirjoittaisi syväluotaavan tekstin, jossa kuvittelee ymmärtävänsä minun sielunelämääni, kuin se että minut kirjoitettaisiin harrastamaan seksiä jonkun satunnaisen tyypin kanssa.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2104 : 16-11-2021, 07:29:14 »
Heippa, saanko määkin muuttaa tänne, vaikka oiskin vähän hiljaisempi paikka? :)

Tänne muuttaminen on enemmän kuin tervetullutta, joten tervetuloa.


Lainaus
Noin ylipäätään minusta on vähän hassua, miten ficcimaailmassa juuri RPF:ää pidetään erityisen syntisenä. Sitähän kuitenkin julkaistaan ihan arvostettuna kirjallisuutena, vaikka nimitys onkin silloin elämäkertaromaani tai vastaava


Tämä on todellakin tosi ärsyttävää! Mua on aina häirinnyt se, että muka voisi jälkeenpäin kertoa toisesta ihmisestä, mitä hän on ajatellut ilman ettei se olisi vain jonkun kuvitelmaa tai vähintään tulkintaa höystettynä ihan selvällä fiktiolla, jotta kirja myisi. Edes ihminen itse ei muista värittämättä menneisyyttään saati joku toinen ihminen. Ja sitten nämä kirjailijat vielä rahastaa tämän oikean ihmisen tarinalla ja se on jotenkin kummallisesti korkeampimoraalisempaa toimintaa kuin tunnustettu fiktio.

Mä kirjoitan enimmäkseen RPF:ää niin huomasin tosiaan, että yleensä se oli sellainen, joka suljettiin pois, koska joku osallistuja ei halunnut sitä lukea, samoin monesti K-18 oli jätetty pois. Se aikalailla rajoitti kyllä RPF-harrastajien osallistumista ficcipiireihin muuta kuin juuri sille tarkoitettuun piiriin. Mä ymmärrän sen moralismin toisaalta, mutta kyllä se harmitti silloin.

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2105 : 16-11-2021, 18:16:29 »
Heippa, saanko määkin muuttaa tänne, vaikka oiskin vähän hiljaisempi paikka? :)
Todellakin tervetuloa!

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1017
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2106 : 16-11-2021, 20:52:17 »
Noin ylipäätään minusta on vähän hassua, miten ficcimaailmassa juuri RPF:ää pidetään erityisen syntisenä. Sitähän kuitenkin julkaistaan ihan arvostettuna kirjallisuutena, vaikka nimitys onkin silloin elämäkertaromaani tai vastaava. Vaikka nämä useimmin taitavatkin kertoa kuolleista ihmisistä, sotkee tämä kirjallisuudenlaji mielestäni toden ja sepitteen tavallaan paljon kyseenalaisemmin kuin RPF-fanifiktio. Kuuntelin joskus Sylvi Kekkosesta romaanin kirjoittaneen kirjailijan haastattelua ja minua ärsytti hänen tapansa selittää aivan faktana, kuinka Sylvi ajatteli näin tai tunsi noin, koska eihän hän sitä voi tietää! Puhe oli käsittääkseni kuitenkin todellisesta Sylvistä eikä romaanihenkilöstä, joita ei näissä tapauksissa oikein edes voi selvästi erottaa. RPF:ssä sentään rehellisesti myönnetään kaikki fiktioksi ja omaksi huviksi. :D Toki ymmärrän, että nimenomaan elossa olevat oikeat ihmiset ja varsinkin korkean ikärajan tekstit ovat sellainen yhdistelmä, joka ihan luonnollisesti monesta tuntuu vähintään kiusalliselta. Minusta olisi kuitenkin tavallaan paljon epämiellyttävämpi ajatus, että joku kirjoittaisi syväluotaavan tekstin, jossa kuvittelee ymmärtävänsä minun sielunelämääni, kuin se että minut kirjoitettaisiin harrastamaan seksiä jonkun satunnaisen tyypin kanssa.
Tämä herätti mieleeni, että olen lukenut lähivuosina useampia kirjoja, joissa on kerrottu fiktiivisesti tunnettujen henkilöiden, kuten nyt vaikkapa Helene Schjerfbeckin, elämästä nimenomaan tunteita ja läheisiinsä suhtautumista kuvaten, rakkausjutuista puhumattakaan. Minua häiritsi nimenomaan tuo, että eihän tosiaan voi laittaa faktoiksi toisen ihmisen ajatuksia ja tunteita, ja vielä rahastaa sillä!  ::)

Tämä on todellakin tosi ärsyttävää! Mua on aina häirinnyt se, että muka voisi jälkeenpäin kertoa toisesta ihmisestä, mitä hän on ajatellut ilman ettei se olisi vain jonkun kuvitelmaa tai vähintään tulkintaa höystettynä ihan selvällä fiktiolla, jotta kirja myisi. Edes ihminen itse ei muista värittämättä menneisyyttään saati joku toinen ihminen. Ja sitten nämä kirjailijat vielä rahastaa tämän oikean ihmisen tarinalla ja se on jotenkin kummallisesti korkeampimoraalisempaa toimintaa kuin tunnustettu fiktio.
Toki taustalla voi olla joku päiväkirjateksti tai kirje, mikä antaa edes jotakin viitettä siitä, miten ihminen on ajatellut, mutta silti... Sellaiset ajatukset ovat useimmin tarkoitettuja yksityiseksi. Aikamoiset romaanit saisi minunkin päiväkirjoistani aikaan, jos niitä lähtisi värittämään! ;D On todennäköistä, että päiväkirjaan puretaan usein ne ajatukset, jotka on pakko saada ulos, muttei välttämättä voi semmoista mennä kenellekään oikeasti sanomaan. Minustakin voisi saada väärän käsityksen, jos jotain nuoruuden päiväkirjavuodatuksia lähtisi esittämään päällimmäisinä ajatuksina, jotka johdattavat elämässä eteenpäin... ;)

Mä kirjoitan enimmäkseen RPF:ää niin huomasin tosiaan, että yleensä se oli sellainen, joka suljettiin pois, koska joku osallistuja ei halunnut sitä lukea, samoin monesti K-18 oli jätetty pois. Se aikalailla rajoitti kyllä RPF-harrastajien osallistumista ficcipiireihin muuta kuin juuri sille tarkoitettuun piiriin. Mä ymmärrän sen moralismin toisaalta, mutta kyllä se harmitti silloin.
Tuo oli kieltämättä murheellista, etenkin RPF-kirjoittajan näkökulmasta.  :-\ Toisaalta minä itse taisin olla yksi niistä, joita RPF:n kirjoittamisen moraalinen puoli kiusasi, tai ei ehkä edes niinkään se kirjoittaminen, vaan nettiin julkaisu. Ja se kieltämättä mietityttää edelleenkin, nyt varsinkin kun itsekin kirjoitan. Minusta hyvin piilotettu osasto (piilotettuine kommentteineenkin) on siihen asiaan oikein asiallinen ja hyvä ratkaisu. Uskaltaa julkaistakin, mutta riski, että teksti päätyisi vääriin käsiin, on huomattavasti pienempi.

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2107 : 17-11-2021, 16:51:49 »
Tervetuloa minunkin puolestani, Vehka! Sun nicki on jollain lailla kovastikin tuttu. Oletko ollut pitkään Finissä?

Tähän RPF-keskusteluun täytyy sanoa, että teillä on kyllä hirveän hyvät pointit. On erittäin hyvä kysymys, mikä todellakin on hyväksyttävää RPF:ää ja mikä ei. Mulla tuli mieleeni TV-sarja The Crown, ja vaikka olen itse sitä katsonutkin ja tykkään siitä, niin onhan se varmaan kamalaa kuningasperheen jäsenten kannalta, kun omaa elämää revitellään tuolla tavalla hyvin näyttävästi kaiken kansan eteen, ja aika monesssakin maassa. Jotenkin ajattelen lämmöllä 95-vuotiasta kuningatarta, jonka voisin kuvitella ajattelevan tuosta sarjasta vaikka jotenkin niin, että tämäkin vielä.

Oletteko te katsoneet muuten tuota sarjaa? Siinä minua nauratti kovasti noin niin kuin slasharina, kun siinä esitettiin prinsessa Margaretin aviomies sellaisena miehenä, jolle kävi yhtä lailla naiset kuin miehetkin. Ymmärtääkseni ihan todenmukainen juttu, mutta olisiko hänkään halunnut, että sen saa kaikki nähdä televisiosta?  ::) Kyseinen herra on kylläkin kuollut muutama vuosi sitten, joten ei ole enää itse kärsimässä tästä.
« Viimeksi muokattu: 17-11-2021, 17:31:36 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Poissa Paquette

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 195
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2108 : 18-11-2021, 01:06:35 »
Ai niin tuo Crown! En ole sarjaa katsellut, mutta RPF:äähän sekin mitä ilmeisimmin on, ja vielä suurelta osin elossa olevista ihmisistä. Ei varmaankaan tunnu heistä kovin mukavalta. Kuvittelisin, että tuonkin katsojista moni omaksuu sarjassa esitetetyt tulkinnat tosina, ja vaikka yrittäisikin pitää mielessä, että kyse on fiktiosta, niin väistämättä syntyneet mielikuvat vaikuttavat käsityksiin.

Olen itse lukenut Helena Sinervon Runoilijan talossa, joka kertoo Eeva-Liisa Mannerista. Se oli minusta ihan hyvä kirja, mutta lukiessa välillä tarkoituksella mietin, että luen tässä nyt ficciä, enkä oikean Eeva-Liisan ajatuksia. Kirja on ilmestynyt vuonna 2004 ja mielestäni silloin käytiin jonkinlaista keskustelua myös moraalisesta puolesta, tosin saatan muistaa väärinkin, koska luin itse kirjan vasta myöhemmin. Tuossakin on muistaakseni mukana joku romanssi, jonka totuudenmukaisuus on kyseenalainen, tai ainakaan asia ei ole ollut julkinen. Sekä paljon tulkintaa ylipäätään, onhan se vieläpä minämuodossa kerrottu. Viime vuosinahan tällaisia kirjoja on ilmestynyt vaikka kuinka, enkä enää muista nähneeni juuri eettisiä pohdintoja, miksiköhän näin? 
« Viimeksi muokattu: 18-11-2021, 18:02:37 kirjoittanut Paquette »

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2109 : 18-11-2021, 05:44:06 »
Mä en ole The Crownia katsonut, mutta jo ajatuksena se, että käsitellään elävien ihmisten romansseja ja kulissien takaisia asioita ennen heidän kuolemaansa on asia, joka mietityttää ja kenelle se edes tulee mieleen. Mä ymmärrän että kirjoitetaan aiheesta ficcejä, mutta että tehdään ihan julkisia sarjoja, joista maksetaan... no toisaalta kuninkaalliset elää verovaroin niin ehkä ne on sitten julkista riistaa. Musta nyt on jonkun aikaa jo ollut ihan muotia ratsastaa jollain tunnetulla nimellä ja kyhätä romansseja ja seikkailuja sen henkilön ympärille ja mun mielestä se on ihan suoraan rahastusta toisen nimellä ja maineella, koska jos niistä tarinoista poistaa sen tunnetun nimen niin kiinnostus sellaiseen romaaniin olisi varmasti eri. Ja sitten ottaa päähän, että kirjailijoita pitäisi jotenkin eri tasolla kunnioittaa kuin ficcareita, jotka ei sentään pyydä tekeleistään rahaa.  ;D

RPF:stä tuli mieleen, että mun suosikki on kyllä tuolla saralla Itse Valtiaat. Musta tuntuu, että ajattelen yhä presidentti Niinistöä Itse Valtiaiden hahmona.  ;D

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2110 : 18-11-2021, 22:10:54 »
Lainaus
Kuvittelisin, että tuonkin katsojista moni omaksuu sarjassa esitetetyt tulkinnat tosina, ja vaikka yrittäisikin pitää mielessä, että kyse on fiktiosta, niin väistämättä syntyneet mielikuvat vaikuttavat käsityksiin.

Näinhän se varmasti on. Tuokin sarja on hyvin tehty, ja  sen vuoksi juuri vaikuttava. Samalla tavalla tuntuu, että itselläni meni jo kauan sitten Harry Pottereiden canonit ja fanonit sekaisin. Kun tarpeeksi kauan luki fanfiktiota, ja siinä jokin asia toistui, niin se alkoi tuntua hyvinkin todenmukaiselta. Mutta mun mielestäni se ei haittaa mitään, eikä RPF:ssäkään. Iso ja näkyvä tv-sarja onkin sitten ihan eri juttu.

Lainaus
RPF:stä tuli mieleen, että mun suosikki on kyllä tuolla saralla Itse Valtiaat. Musta tuntuu, että ajattelen yhä presidentti Niinistöä Itse Valtiaiden hahmona.  ;D

Kiitos Liz, kiitos! Nyt kun mainitsit, niin mullakin on koko ajan mielessä ne rullaluistimet jalassa, ilkeä hymy ja rööki suussa. ;D

Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2111 : 19-11-2021, 11:28:53 »
Ole hyvä vaan. Se jostain syystä jäi liiankin hyvin mieleen ja jouduin joskus ihan miettimään mistä se on ennen kuin tajusin että tuosta sarjastahan se on.  ;D ;D

Poissa sulo2

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 133
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2112 : 01-12-2021, 23:26:53 »
Täällähän näyttää keskustelu taas aktivoituneen.

Tosiaan, tuli möngittyä uudestaan foorumille, kun tuli mieleen, että täällä sitä ei koe olevansa outo, vaikka viihtyisikin hyvän maun tuolla puolen. Tuli meinaan teksteistä semmoista palautetta, kun viime ajat olen originaaleja enemmän naputellut.

Tai siis joo. Kirjoittanut ja taas kohta lopettanut kirjoittamisen. Ja taas kirjoittanut. Ja vannonut, että nyt se loppuu. Ja sitten taas alusta.

Että hii-o-hoi. Jos joku vielä muistaa.

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2113 : 02-12-2021, 10:38:32 »
Hei sulo, minä en taida muistaa, kun olen itsekin ollut niin pitkään poissa, ja aktivoiduin vasta nyt. Mutta tervetuloa!  :D Nyt alkoi kiinnostaa, minkälaista palautetta olet saanut noihin originaaleihin?
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1017
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic #2
« Vastaus #2114 : 02-12-2021, 11:07:07 »
Tervetuloa takaisin, Sulo! :D