Kirjoittaja Aihe: Syy ja seuraus (Regulus, K-7)  (Luettu 2832 kertaa)

Poissa toyhto

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 105
    • LJ
Syy ja seuraus (Regulus, K-7)
« : 19-03-2009, 13:26:52 »
nimi: Syy ja seuraus
kirjoittaja: toyhto
päähenkilö: Regulus Musta
ikäraja: K-7
genre: drama, one-shot
summary: Reguluksen suunnitelmissa on aukkoja.

A/N: Viikottaiseen tarinahaasteeseen, aiheena loska. En ole pitkään aikaan julkaissut Reguluksesta mitään suomeksi, mutta ehkä sitten ihan hyvä aloittaa se uudestaan tällä tavalla :D

*

Syy ja seuraus

Okei, puhutaanko rehellisesti? En odottanut ihan tätä.
Tarkemmin sanottuna en odottanut juuri mitään. Luulin ajatelleeni kaiken pitkälle, mutta tätä en oikeastaan ollut pohtinut ollenkaan, selvä aukko suunnitelmissa. Melkein hävettää.

Suunnittelin kyllä kaiken melko tarkkaan. Vielä eilen illalla istuin kirjoituspöydän ääressä, pyöritin sulkakynää ja yritin miettiä. Suunnitelma oli yksinkertaisesti niin selkeä, että se ei voinut kuin onnistua tai epäonnistua. Souda, juo, kuole. Yksinkertaista ja nopeasti.

Aamulla mietin vaatteita: kaapu vai jästivaatteet? Kengät kiiltonahkaa vai mattapinnalla? Käänsin hihansuut ja tunsin itseni vähän hölmöltä, mutta jos ihmiset vaihtavat ruumiin päälle puhtaat vaatteet ennen hautausta, minun toimintani oli oikeastaan pelkästään järkevää. Jos on kuoltava, kuollaan sitten ainakin tarkasti silitetyissä vaatteissa. Valitsin ne kiiltonahkakengät. Myöhemmin yritin potkaista yhtä manalusta niillä päähän, mutta ei se tietenkään mitään auttanut.

Jostain syystä en kai yksinkertaisesti ollut ajatellut kuolemista. Tai totta kai, sitähän minä nimenomaan olen ajatellut viimeiset pari kuukautta, mutta vain tasan siihen pisteeseen saakka, kun se tapahtuu. Sen pidemmälle meneminen olisi ollut jo liian rohkeaa. Olen yrittänyt keskittyä helppoihin asioihin, kuten miten huijataan Pimeyden lordia, miten tehdään petos ilman, että kukaan muu kärsii siitä, ja kenelle jätän tavarani. Sitten tajusin, että ei minulla oikein mitään edes ole. Paitsi kamera, jonka ostin jästi-Lontoosta viime vuonna, ja sen pistin housujeni taskuun tänä aamuna.

Työnnän käteni taskuun, joka kumma kyllä on edelleen paikallaan. Housutkin ovat paikallaan. Ne ovat aika märät ja liimautuneet kiinni ihooni, mutta koska olen yllättynyt siitä, että minulla ylipäänsä on yhä iho, en oikein jaksa ärtyä pikkuasioista. Puristan sormeni kameran ympärille ja se tuntuu vähän kummalliselta, ikään kuin en olisi käyttänyt niveliä pitkään aikaan. Rypistän otsaani ja kuulen, kuinka nivelet raksahtelevat.

Kamera on märkä. Käännän sen ympäri ja vesi valuu pitkänä norona siitä maahan. Se on pieni pettymys, pakko myöntää. Yritän löytää taikasauvaani, jotta voisin kuivata kameran ja kokeilla, toimiiko se vielä, mutta sauvani on poissa. Taisin vetää sen taskusta yrittäessäni selviytyä manaliuksista, siis ennen kuin rupesin potkimaan. Kumpikaan ei tietenkään toiminut, ja nyt taikasauva on joka tapauksessa kaiketi mennyttä.

Itse asiassa jokin muukin on mennyttä. Räpäytän silmiäni ja hieron ohimoitani, ja pääni tuntuu aika tyhjältä, eikä suussani enää polta. Se on ehdottomasti myönteistä.
Olen aina ollut aika nirso. Se oli ongelma aina suvun juhlissa, koska yleensä tarjolla oli pelkkää sellaista ruokaa, jota en suostunut syömään. Arvasin, että se liemi tulee olemaan pahaa, mutta loppujen lopuksi se oli paljon pahempaa kuin kuvittelin, jopa kauheampi kokemus kuin ne lohipasteijat Cornelia Averyn viisikymmentävuotispäivillä, ja näin niistä sentään painajaisia kaksi viikkoa.

Kummallisinta on kuitenkin, että lopultakin pääni tuntuu tyhjältä ja kevyeltä. Liemen maku meni aika nopeasti ohi, mutta lähinnä siksi, että se hukkui siihen kaikkeen loppuun. Olen kyllä kuullut sen jutun, että vähän ennen kuolemaa koko elämä liukuu silmien ohi, mutta tässä tapauksessa se tuntui lähinnä pyörremyrskyltä. Kaikki aivosoluni menivät sekaisin ja filmi näytti sekavana pyörteenä pelkästään niitä kohtauksia, joita inhoan. Ja nyt tuntuu siltä, että olen vasta herännyt painajaisesta.

Paitsi että kenkäni ovat läpimärät. Vaatteeni ovat toki myös, minä kuitenkin hukuin, mutta kenkäni ovat vielä märemmät. Minun olisi pitänyt kai potkaista ne pois, kun jouduin veteen, mutta olen aika varma, etten edes yrittänyt päästä enää pinnalle. Se kai oli tarkoituskin, eikö niin? Mene ja kuole, yksinkertaista ja helppoa. Eikä keuhkoissani ollut yhtään happea, pelkkä onneton elokuva elämästäni, ja aika nopeasti aloin vetää vettä sisään. Se poltti vähän aikaa, ja kuvittelin huomaavani, miten silmäni kääntyivät ympäri, mutta nyt ne ovat taas oikein päin, tai sitten katson pääni sisään.

Lopulta happi tietysti loppui. Raajani alkoivat tuntua kylmiltä myös sisältä päin, enkä enää nähnyt mitään. Hetken aikaa melko varmasti ajattelin, että se oli nyt sitten siinä. Mutta ei kaiketi ollutkaan.

Mistä tämä loska tulee? Ihan vakavasti: jos olisin vaivautunut pohtimaan tätä etukäteen, olisin joka tapauksessa pohtinut jotain muuta. Pilviä, okei. Kukkaniittyjä, okei. Mutta loskaa? Nilkkoihin asti, ja vielä aika viileää? Onko tämä nyt jotain kuittailua elämästäni, tai siitä, että tein sen lumiukon takaoven eteen? Tai halutaanko minua muistuttaa siitä, miten monta kertaa olen kahlannut loskassa Iskunkiertokujaa pitkin kulmabaariin?

”Regulus?”
”Ei nyt”, tokaisen. ”Sori. On vähän muuta ajateltavaa…”

Hetkinen.

Käännyn ympäri. Sirius istuu puussa, joka nousee kaiken loskan keskeltä parin metrin päässä ja muistuttaa aika paljon sitä tammea, joka meillä on takapihalla. Tämä on kuitenkin korkeampi. Lisäksi sen alin oksa on paljon ylempänä kuin sen tammen pihassamme, ja silti Sirius on jotenkin onnistunut kapuamaan sen päälle. Hän roikottaa jalkojaan kohti loskaa, ja hänen housunlahkeensa ovat kuivat.

”Miten sä pääsit tuonne?”
Hän kohauttaa olkapäitään ja näyttää vähän hämmentyneeltä itsekin. Kävelen puun juurelle, ja loska nirskuu kenkieni alla ja varpaitteni välissä joka askeleella. Se tuntuu etäisesti epämiellyttävältä, mutta toisaalta olen juuri hukkunut.

Sirius tarttuu käteni. Hänen sormensa ovat vähän viileät ja niistä puuttuu jotakin, kuten verenkierto, mutta muuten hänen otteensa on luja ja tuntuu tutulta. Itse asiassa minusta alkaa tuntua kummallisella tavalla luonnolliselta. Sirius vetää minut ylös ja tarraudun puun runkoon, jotta en tippuisi. Teimme samalla tavalla lapsena. Ehkä kaikki palaset palaavat lopultakin paikalleen.

Sirius ojentaa minulle tupakan. Otan sen ja tajuan kadottaneeni taikasauvani, mutta jotenkin hän taitaa tietää sen, koska hän vetää taskustaan jästien sytkärin ja sytyttää savukkeen minulle. En juuri maista sitä, mutta se ei ole kauhea menetys.

”Miksi hitossa?” hän kysyy hetken kuluttua.

Katselen eteenpäin. Kiinnitin äsken niin kovasti huomiota loskaan, etten juuri yrittänytkään nähdä mitään muuta. En kyllä näe nytkään. Loska jatkuu harmaana kunnes katoaa. Ja sitten ei näy mitään. Jossain sen keskellä menee laiva, mutta jotenkin minusta tuntuu, että sekään ei ole matkalla minnekään. Eikä se edes häiritse, vaikka olen aina ollut aika lailla matkalla jonnekin. Pois, sitten takaisin. Pimeyden lordin luo ja sitten kauas sieltä. Järven pohjaan ja lopuksi puuhun.

”Ei aavistustakaan”, minä sanon.
”Aha.” Hän ei usko. Eipä tietenkään. ”Ei sellaista tehdä ilman aavistusta. Kyllä sä nyt jotain ajattelit.”
Puistelen päätäni. Totta kai, on vaan vaikea tietää, mitä.
”Olisit voinut kuitenkin pysyä hengissä”, Sirius jatkaa.
”En näköjään.”

”No olihan sulla kuitenkin joku syy.”
”Niin kai.”

Sirius odottaa lisää. Irrotan kiiltonahkakenkien nauhat ja pudotan kengät maahan. Ne uppoavat loskaan ja jättävät vain mustan kengänmuotoisen aukon. Painovoima toimii väistämättömästi, mutta jäljellä on vain aukko loskassa.
Ehkä se on siinä. Väistämätön liike maailman kierrossa. Jokin vaihtoi suuntaa ja kompastuin. Sitten muistan, että pudotin kenkänikin itse.
Ilman syytä tosin.

”En vaan tiedä mikä se oli”, lisään ja katson Sirukseen. Hän näyttää epätodelliselta. Mietin, kuuluuko tämäkin filminauhaan.

Laiva on kadonnut näkyvistä. Sen aallot ovat nyt puun luona, ja loska pirstoutuu tammen runkoa vasten. Välillä voin melkein nähdä kenkäni, sitten ne peittyvät taas.
« Viimeksi muokattu: 23-03-2009, 10:35:39 kirjoittanut toyhto »
Imagine what you would do if you knew you couldn't fail.

ficci-arkisto | avatar

Lizlego

  • Vieras
Vs: Syy ja seuraus (Regulus, K-7)
« Vastaus #1 : 19-03-2009, 14:01:13 »
Nyt mä tajuan, mitä sä olet sanonut genren päättämisen vaikeudesta! Jos tästä pitäisi päättää, mitä genreä tämä edustaa, olisin täysin hukassa!  ;D Mutta asiaan, minusta tämä on aivan ihana alkulauseesta lähtien. Aloituslauseet ovat napakoita.

Lainaus
Okei, puhutaanko rehellisesti? En odottanut ihan tätä.
Tarkemmin sanottuna en odottanut juuri mitään. Luulin ajatelleeni kaiken pitkälle, mutta tätä en oikeastaan ollut pohtinut ollenkaan, selvä aukko suunnitelmissa. Melkein hävettää.

Jos kirjoittaminen olisi suunnitelmallista, tämä olisi minusta täydellinen suunnitelma aloituslauseille. Mutta en tiedä kuinka suunnitelmallista itse kullekin ilmaiseminen on, koska ainakin minulle on tyypillistä se, että kirjoitan ensin ja sitten ehkä myöhemmin tajuan, mitä tekniikkaa ja millaisia ilmaisuja ja missäkin kohtaa olen käyttänyt. Joskus sillä yllättää itsensäkin. Joka tapauksessa noilla alkulauseilla oli mielenkiinto vangittu. Ja tekstin jatkossakin on jotain todella vangitsevaa. Se ilmentää niin elävästi tuota hahmoa, josta kerrotaan, että sen tuntee muuttuvan eläväksi päänsä sisällä. Siinä on persoonaa. Tekstissä ja sen valottamassa Reguluksessa. Regulus teki suunnitelman. Hän teki hienon suunnitelman, jossa oli kumminkin se aukko, että hän ei tiennyt mitä odottaa.  ;D

Sitten mä tykkään tämän kerronnan etenemisestä. Ensin tulee vaikkapa nuo märät vaatteet ja sitten vasta se syy, miksi Regulus kastui. Ja tulihan se loskakin esille sieltä. Siriuksen kanssa puussa ja kengät loskassa. Mukavan irrallista ja silti ei häiritsevässä määrin. :)

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Syy ja seuraus (Regulus, K-7)
« Vastaus #2 : 19-03-2009, 15:36:55 »
Varsin hämärä, mutta kovin viihdyttävä ja utopistinen ficci. Tykkäsin dialogista hurjasti, alan ilmeisesti tottua puhekielisiin hahmoihin, ja tykkäsin tuosta päämäärättömyydestä, vai oliko se sittenkin erittäin päämäärätietoista ;)

Kiva, kiitos! :)
Fifi-ficitLJAO3

Poissa toyhto

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 105
    • LJ
Vs: Syy ja seuraus (Regulus, K-7)
« Vastaus #3 : 19-03-2009, 22:44:26 »
Kiitos! Mä mietin kirjoittamisen jälkeen, onko tämä liiankin hämärä, mutta jotain hämärää teki mieli kirjoittaa joten ei kai siinä :D

Lainaus käyttäjältä: Lizlego
Nyt mä tajuan, mitä sä olet sanonut genren päättämisen vaikeudesta! Jos tästä pitäisi päättää, mitä genreä tämä edustaa, olisin täysin hukassa!

Eikös!  ;D Mä koen tämän epämääräisenä sekoituksena huumoria, draamaa ja angstia eikä tämä kuitenkaan sitten ole kai kunnolla mitään noista, ja genren mukaan lajittelu olisi kyllä erittäin ahdistavaa, tulen olemaan pulassa jos joskus haluan pistää tämän Finiin.

Kuulostaa tutulta se ensin kirjoittaminen ja sitten vasta ajatteleminen. Usein tarinoiden alkulauseet vaan lennähtävät päähän ja sitten lähden seuraamaan niitä, ja yleensä aika lailla vaan katson, mihin päädyn :D Vaikka kai mä jonkinlaisia tietoisia ratkaisuja silti aluksi teen, tässä esimerkiksi halusin sellaisen äänekkään ja läsnäolevan ja vähän ironisen minäkertojan jo ihan sikäli, että oon kirjoitellut muuta ficciä sentyyppisellä kertojalla ja tykästynyt siihen. Ja halusin kokeilla sitä Reguluksella!

Bbuttis, tuo puhekieli on ikuisuusongelma, muun muassa tässä se mua itseäni vähän häiritsee tai tökkii korvaan tai jotain, ainakin silloin kun mukana on noita ja , mutta toisaalta kirjakielikään ei olisi tuntunut oikealta eli kai tuo on noin parempi. Toivottavasti hämäryydessä tuntui olevan jotain itua, en uskalla ihan toivoa punaista lankaa, koska se jotenkin sotisi sitä absurdiutta vastaan, mutta sinne päin :D Luulen että mulla on jopa jokin päänsisäinen tulkinta esimerkiksi tuolle loskalle tämän tarinan suhteen, mutta sanamäärä ja kärsivällisyys loppuivat enkä ole hyvä tuomaan mitään etäisiä tulkintoja hienovaraisesti esiin, joten pitäydyttiin nyt siinä hämäryydessä.
Imagine what you would do if you knew you couldn't fail.

ficci-arkisto | avatar

Poissa Galenwen

  • arvaamaton
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 60
  • Pyörremyrskyn keskus
Vs: Syy ja seuraus (Regulus, K-7)
« Vastaus #4 : 25-03-2009, 20:10:09 »
Minäkin uskalsin lukea sallitun ficin! Taisi muuten olla ensimmäinen alle k-15 ficci, jonka olen lukenut.

Mutta pidin kerronta tavasta ja tämä eteni hyvin. Dialogi oli myöskin kiintoisa. Jos puhekieli tökkii kokeile savvoo, mie, sie  ;)

Olen ollut epäluuloinen alle k-15 ficeille, kun olen lukenut liikaa paljon huonoja k-15 ficcejä ja olen olettanut, että kaikki alle k-18 on huonoja, tosin niissäkin ficeissä olen erittäin nirso. Mutta tämä oli hyvä! En osaa oikein muuten kommentoida.

Galen
Lentelen kukkasesta kukkaan tai pikemminkin kirjasta kirjaan!

Poissa toyhto

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 105
    • LJ
Vs: Syy ja seuraus (Regulus, K-7)
« Vastaus #5 : 31-03-2009, 22:51:51 »
Galenwen, kiitos! :) Ei savoa uskalla kirjoittaa ficceihin, kun ei käytä sitä muutenkaan! Tosin täytyy myöntää, että se varmaan toisi mielenkiintoisen säväyksen  ;D Ylipäänsä puhekielen ongelma taitaa olla sekin, ettei se kuitenkaan kirjoitetussa muodossa ikinä ole puhekieltä vaan jotain standardisoitua (en varmaan oikeasti edes tiedä, mitä tuo sana tarkoittaa), yleistettyä, vakiintunutta puhekielen kirjoitusversiota, joka ei sitten todellisuudessa kuulostakaan puheelta vaan, hmm, tökkii. No jaa, tykkään silti työntää sitä puhekieltä silloin tällöin tarinoihin :D

Minkä takia mulla on sellainen mielikuva, että korkeamman ikärajan tarinoista löytyy enemmän niitä kehnoja! Tosin kauhean kehnoihin ficceihin kyllä törmää muutenkin onneksi suhteellisen harvoin (johtuisikohan surkeasta aktiivisuudestani...) ja kai mulla tosiaan tökkii suomenkielisen K-18-tekstin suhteen joku muu kuin varsinaisesti tekstin taso.
Imagine what you would do if you knew you couldn't fail.

ficci-arkisto | avatar