Keskustelut > Pälinää

Sorminäppäryyttä ja kädentaitoja - käsityöhöpinää

(1/18) > >>

rimps:
Minä aloin kaivata tällaista topikkia. Enhän ole ainoa, joka rakastaa ja vihaa käsitöiden tekemistä, eikä voi millään tehdä yhtä työtä kerralla loppuun, vaan aina pitää aloittaa uusia projekteja? Kannan kirjastosta kotiin kauheat määrät käsityökirjoja ja lehtiä, vaikka en todennäköisesti koskaan ennätä millään tekemään ja kokeilemaan kaikkea, mitä haluaisin.

Tämä voisi toimia ideoiden, ohjeiden ja kuvien jakopaikkana, kuin myös tukena ja turvana jos vaikka tarvitsee jossakin apua. Kaikki käsityötekniikat kelpaavat, olit sitten askartelija, neuloja, kutoja, virkkaaja, ompelija tai vaikka näpertelijä.



Itselläni on kriisi, kun tosiaan olen käsityötarvikekaupassa töissä tällä hetkellä ja haluaisin kantaa sieltä kotiin kaikkea ihanaa, mutta en voi vielä kahteen viikkoon, koska häävalmistelut ovat vielä kesken ja en uskalla riskeerata, että unohdun tekemään jotain aivan muuta (kuten esimerkiksi aloittamaan tätä topikkia). Haluaisin ommella itselleni ihanan sadeviitan ja mekon, neuloa revontulihuivin ja pari putkihuivia, kokeilla kaikkia eri lankoja mitä meillä on myynnissä ja vaikka mitä kaikkea muuta. Löysin myös ohjeen neulottuun laukkuun, mihin sulatetaan hamahelmiä, mutta kun ei vielä ennätä kokeilla sitäkään.

Tällä hetkellä työn alla on muun muassa oma hääpuku, kaksi kaasonmekkoa ja laukkua, neulemekko, villasukat miehekkeelle ja kukkapuulla tehty kukkakollaasi makkarin seinälle. On tuolla nurkka täynnä kaikkea muutakin mahdollista ikuisuusprojektia, mutta nuo nyt ovat tällä hetkellä aktiivisia.

Chuuko:
Ah! Käsityötopic.

Käsityöihmisiä täälläkin, vaikka huomattavasti vähemmän tommonen näprääjä ku rimps.

Neulepuikot pysyy kyllä käsissä, yksinkertaiset kaulahuivit ja lapaset onnistuu ihan helposti. Villasukat olen kerran tehnyt. Neulojana olen vain tavattoman laiska. Aloitan jonkun projektin tosi tiiviisti, neulon esimerkiksi 1½ lapasta ihan hetkessä, mutta se viimeinen puoliska saattaa odottaa loppua seuraavat kaksi vuotta. Näin kävi esimerkiksi pikkuveljeni lapasille jokunen vuosi sitten, raukkaparan kädet kasvoivat niin etteivät lopulta mahtuneet enää valmiisiin lapasiin. Hups.  ;D

Virkkailu on ehkä ollut aina enempi se mun juttu. Ikuisuusprojektina voisi mainita torkku/päiväpeiton jota olen työstänyt kohta neljä vuotta. Tarkoituksena siis virkata pinkkejä ja mustia isoäidinneliöitä villalangasta, ja kasata aikaiseksi ruudullinen peitto. Mukavaa iltapuuhaa, semmmosen neliön kuitenkin virkkailee n. 15-20 minuutissa riippuen keskittymiskyvystä. Päättely on sitten ihan eri juttu, siinä kestää ja kestää. Se lankojen pujottelu on ihan tuskaa.  ::)

Viimeisimpänä villityksenä voisi kai listata amigurumit. Löysin ohjeen jostain vanhasta käsityölehdestä ja virkkailinkin varsin symppiksen k00ttipupun. Nyt on työn alla pinkki kissakaveri synkiölle. Mutta kaikki tarvikkeet on Kouvostoliitossa, joten tämä odottakoon.

Vaikka käsityöt ja näpräily sinänsä on ihan hauskaa puuhaa, kyllä mä ihan rehellisesti kunnon ompelemisesta pirän enempi.

//Anteeks rimps liian perusteellisesta korsetin ompelusta.  ;D

rimps:
Mutta ompeleminen on hankalaa telkkaria kattoessa. Mä en oikein osaa keskittyä tv:n kattomiseen enkä autossa istumiseen jos mulla ei ole jotain käsityötä tekeillä. Lukiossa ja amiksessakin käytin tunnit hyödyksi ja neuloin tunneilla. Auttaa keskittymään kummasti. Ja mulla on nyt sellanen olo, että en kyllä oikeestaan taho ehkä hetkeen ommella, kunhan saan noi hääjutut tehtyä.

Et oo Chuuko kokeillu virkata niitä langanpätkiä suoraan seuraavan kerroksen sisään? Tosin en oo kyllä nyt ihan satavarma että toimiiko se isoäidinneliöissä. Ja hei, mä lopulta ompelin sen luukujan takasin käsin kun en jaksanu tapella sitä koneen alle :'DD

Chuuko:
Toimiihan se sen alotuslangan kohdalla, mutta ei oiken päättelylangalla. Enkä tahdo jättää sitä sinne väliin että virkkaisin sen kiinnittäessä paloja toiseen kohtaan, niistä tulee muutenkin riittävän paksuja. Kai mä muistin kertoa irrottaneeni ne kaikki 70 palaa toisistaan, kun päätin virkata niistä suurempia ja vaihtaa kiinnitystyyliä?  ;D

Huono puoli tämmösessä ikuisuusprojektissa on, että pinkki väri on aika kausiväri, ja kun niitä keriä ostaa silloin tällöin kun edellinen loppuu, niin värisävyt saattaa erien mukaan vaihdella, vaikka väri koodin perusteella olisikin sama.

Beelsebutt:
Neljä vuotta, pff. Meillä on ollut äiteen kanssa rojektina jo kai 20v sellainen virkatuista suurehkoista neliöistä muodostuva päiväpeitto. Kalalangasta. Ja mulla ollu varmaan yhtä kauan kesken palakukkasista koostettu neulepaidan tynkä, tosin valkkasin langat sillon teininä enkä usko, että enää pukisin ylleni yhtään mitään korallinväristä :D

rimps! Mä tarviin ootas, Marks & Kattens, Samo Palett -lankaa tai vastaavaa isoa ja värikästä! Voiksä diilaa mulle (halvalla) sellasta? :F 100% villaa ja neljä kerää menis. Väri 590 O.o

Löysin valtavan ihanan ponchomallin ja tahtoisin tehdä itselleni tuommoisen :D Olin kirjastossa 2kk harjoittelussa ja tuli joo kannettua lehtiä ja kirjoja kotikotiin mukana, varsinainen ammattitauti. Ja kun just olin ostanut monitoimilaitteen, niin sitten tuli kopsittua kivoja neulosohjeita.

Mä siis neulon ja virkkaan, yleensä mieluiten sellaista, jota voin tehdä kun katson Supernaturaleja "telkkaria" (eli jotain sarjoja/leffoja koneelta) mutta haluaisin virkata vaikean pitsiliinan joku päivä :D Sellasesta uberohuesta langasta ja käyttää ohjeita, joihin tarvii olla jonkinsortin insinööri! Emmä kyl oo, mut voisin opetella :P

Ompelisinkin, jos olisin tarpeeksi reipas ettimään kivoja kankaita ja hankkimaan ompelukoneen. Tykkäsin kyllä koulussa ompelemisesta tosi paljon, tosin en taida olla tarpeeksi tarkka sellaiseen :F

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta