Keskustelut > Vakavampaa keskustelua kirjoittamisesta

Hahmojen luonti

<< < (2/8) > >>

Beelsebutt:
Tän keskustelun seuraaminen on vallan mielenkiintoista, mutta tavallaan ahdistavaa, koska musta tuntuu, että mun hahmot on tavattoman kaksiulotteisia. Ja kaikkitietäviä. Enkä annan niiden tehdä virheitä tarpeeksi ainakaan tajuamatta, että ne tekee virheitä. Musta tuntuu, että mun hahmoista puuttuu kompleksiuus (onko se sana?), jollaista tavalliset ihmiset on täynnä.

Ngh.

Lizlego:
No jaa, hahmojen luominen ja niistä kirjoittaminen ja ulotteisuudet sun muut riippuvat kanssa tekstin niin sanotusta tarkoituksesta, toisin sanoen siitä, mitä kirjoittaja haluaa sanoa. Ja jotta toi ei kuulostaisi niin ällöttävän laskelmoivalta ja vieraalta omaan korvaani (mä en kertakaikkiaan kykene kirjoittamaan, jos mä mietin sitä, mitä mä haluan sanoa. Mun kirjoittamisen tuntuu tappavan jo pelkästään se, jos pitää muotoilla kirjoitelmalleen teema, koska siinä tulee liian tietoiseksi pyrkimyksistään ja mä haluan luottaa intuitiooni ja tulla tietoiseksi pyrkimyksistäni vasta jälkikäteen  ;D), sanotaan se toisin sanoin eli mistä sä itse saat kiksit ja haluat kirjoittaa. Mun intuitioni ohjaa mut kirjoittamaan ristiriidoista ja hahmoista, joilla on ristiriita itsensä tai ympäristönsä ja yleensä molempien kanssa, joten luonnollisesti myös lukiessa tykkään siitä, koska se on se, mitä ymmärrän ja mikä minulle avautuu. Mä en varmaan edes osaisi tehdä mitään muuta. Sulla on varmaan vaan toisenlaiset lähtökohdat ja mielenkiinnon kohteen ja harrasteet ja niin edelleen.

//Muoks: Kuulostipa taas jotenkin tyhmältä. Kumminkin tarkoitin vain, että turha kenenkään ahdistua. Jotenkin tää keskustelu itsessäänkin tuntuu hienommalta kuin mitkään aikaansaannokset, ainakaan omat.  ;D

Beelsebutt:
No täytyy myöntää, että käytin sanaa 'ahdistava' melkoisen laajassa merkityksessä. En mä nyt täällä patjan alle oo kömpimässä, koska mun hahmot on simppeleitä :D

Me ollaan muistaakseni jossain keskusteltu tästä asiasta ennenkin. Ja on aika järkeenkäypää tosiaan se, että jos mä itse en pidä ristiriitaisista tilanteista ja menen käytännössä lukkoon riitatilanteissa, en välttämättä osaa/halua niitä kuvata tekstissäkään? ;)


Mä en oo huomannut mitään yleispätevää yksityiskohtaa luomieni hahmojen luonteiden ja oman luonteeni välillä. Tietysti tuo ym. nyt kumoaa äskön sanotun :D Ei vaan tarkotin, että enemmän mun hahmot tekee/reagoi asioihin sillä tavoin, kuten joskus minäkin olen tai joku kaveri on ja on kertonut mulle. Peilaan tietyssä määrin ympäristöä, itseänikin, hahmoihin, mutta ... äh, vaikea selittää. Totta kai niiden reaktiot riippuu niiden ajatuksista ja näin ollen niiden luonteista? No, mä nään niissä kuitenkin aika paljon itseäni/kavereita/tuttuja/tutuntuttuja. Sehän on vain normaalia.


Viestin asiasisältö = 0 :P

Lizlego:

--- Lainaus ---Ja on aika järkeenkäypää tosiaan se, että jos mä itse en pidä ristiriitaisista tilanteista ja menen käytännössä lukkoon riitatilanteissa, en välttämättä osaa/halua niitä kuvata tekstissäkään?
--- Lainaus päättyy ---

Luulisi toisaalta, että justiinsa sen takia se kiinnostaisi sua.  ::) Tai toi alkaa kyllä kiinnostaa mua, koska alan heti pohtia, että miksi sä menet lukkoon ja miksi se sua ahdistaa ja miksi et ymmärrä sitä tai haluat välttää ristiriitatilanteita.  :D Tässä tulee taas vastaan se, että mä uskon, että kaikelle on syy ja se löytyisi jostain, jos vaan penkoisi sun mieltäsi tarpeeksi. Joku asia varmasti selittäisi sen, miksi. Paitsi että tiedostan, että välttämättä ei selittäisi - mä vaan luulen niin, koska osaan järkätä ihmisten mielet vastaamaan mun omia harhakuvitelmia.  ;D

No joo, ei näin. Se ei kiinnosta sua samasta syystä kuin mua ei kiinnosta konfliktiton teksti tai konfliktittomat ihmiset. Lol. Onko sellaisia? Mua kiinnostaa kyllä tietää, miten voi kirjoittaa jotain ja saada siitä inspistä, jos puuttuu konflikti. Mitä se teksti ja ihmiset silloin sisältää? Kun mulle tulee mieleen, että sen täytyy olla vain ikuista auringonpaistetta ja jotain todella ristiriidatonta. Itse asiassa sä et kyllä kirjoita konfliktittomista ihmisistä tai tapahtumista, sä kirjoitat myös konflikteista, mutta kuvaat niitä toisin, tapahtumien kautta.


--- Lainaus ---Ei vaan tarkotin, että enemmän mun hahmot tekee/reagoi asioihin sillä tavoin, kuten joskus minäkin olen tai joku kaveri on ja on kertonut mulle. Peilaan tietyssä määrin ympäristöä, itseänikin, hahmoihin, mutta ... äh, vaikea selittää. Totta kai niiden reaktiot riippuu niiden ajatuksista ja näin ollen niiden luonteista? No, mä nään niissä kuitenkin aika paljon itseäni/kavereita/tuttuja/tutuntuttuja. Sehän on vain normaalia.

--- Lainaus päättyy ---

Toi kuulostaa aivan samalta kuin millä minäkin kirjoitan plus että jotkut jutut tulee siitä, että ihan vain kuvittelee, että miltä se ja se asia tai kokemus voisi siinä ja siinä tilanteessa mahtaa tuntua eli perustuu vain kuvitelmaan yhdistettynä omiin ja muiden kokemuksiin.

Beelsebutt:

--- Lainaus käyttäjältä: Lizlego -  02-04-2009, 14:54:22 ---Tai toi alkaa kyllä kiinnostaa mua, koska alan heti pohtia, että miksi sä menet lukkoon ja miksi se sua ahdistaa ja miksi et ymmärrä sitä tai haluat välttää ristiriitatilanteita.  :D Tässä tulee taas vastaan se, että mä uskon, että kaikelle on syy ja se löytyisi jostain, jos vaan penkoisi sun mieltäsi tarpeeksi. Joku asia varmasti selittäisi sen, miksi.

--- Lainaus päättyy ---
Mä tiedän kyllä tasan tarkkaan, miksi meen lukkoon ja miksi riitatilanteet ahdistaa mua, joten kyllä, sille löytyy syy ;)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta