Kirjoittaja Aihe: Piparkakkuja/ Luna/ S  (Luettu 3289 kertaa)

Poissa Kani

  • touché
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 121
Piparkakkuja/ Luna/ S
« : 10-12-2012, 09:09:21 »
Nimi: Piparkakkuja
Kirjoittaja: se minä olen
Ikäraja: Sallittu
Genre: Draama
Hahmot: Luna ja Rolf Scamander

AN: Oma joulukalunteri-luukkuni, jee. Melkein iski ideapula ja paniikki, mutta lopulta keksin, että leipomisesta on aina mukava kirjoittaa ja vähän jouluisemmaksi virittämällä, siitä saisi myös hyvän osaanottajan kalunteriin.



Piparkakkuja


Luna ei ollut koskaan osannut leipoa pikkuleipiä, pipareista nyt puhumattakaan. Muffinit ja täytekakut onnistuivat vaivatta, herkät macaron-leivokset kädenkäänteessä ja jopa monimutkainen, tuulihatuista koottu croquembouche syntyi kuin luonnostaan naisenalun näppärissä käsissä. Mutta pikkuleivät, kaikenlaiset, epäonnistuivat aina.
Vaikka Luna olisi kuinka muistuttanut itselleen mantramaisesti, että aina tuli ottaa huomioon taikinan suhde muotoon nähden, että leipominen oli vain eräänlaista tiedettä ja siinähän hän juuri kaikesta hajamielisyydestään huolimatta oli erinomainen, mikään ei auttanut. Piparien reunat mustuivat karrelle edelleen ja osa menetti uunissa muotonsa, jolloin lopputuloksena oli epämääräinen sotku pellillä ja savunkäryinen keittiö.

Eräänä aamuna Luna löysi soluasuntonsa keittiöstä pienen lasipurkillisen perinteisen muotoisia piparkakkuja. Purkin kannen ympärille oli aseteltu huolella pieni lahjanarunpätkä, jossa killui hänen nimellään varustettu, talviaamunsävyinen kortti. Toiselle puolelle oli miehen käsialalla tekstattu vain kehotus ”Ole hyvä, kotikutoisia piparkakkuja” ja lähettäjä, ”uusi asuintoverisi Rolf Scamander”. Luna hymyili itsekseen iloiselle yllätykselle ja avasi purkin. Vihdoinkin hän saisi joka-aamuisen tiivijuuriteensä kanssa joululta maistuvia pikkuleipiä.

Kun ”uusi asuintoveri” alkoi viimeinkin osoitella heräämisen merkkejä, oli Luna mutustanut pipareita jo kymmenen ja jokainen niistä oli ollut yhtä täydellinen kuin edeltäjänsä.
« Viimeksi muokattu: 10-12-2012, 09:14:30 kirjoittanut Kani »
You are the result of four billion years of evolutionary success. Freaking act like it.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #1 : 10-12-2012, 13:59:01 »
Uuuhh, kybäluukku! \o/

Onpas siinä ammattislangia. Ootko nää jotenkin ruoka-alan asiantuntija tai jotain? :P Mutta ficci itsessään on huiman jännä ja hupaisa, toki lämpimällä fluffikauluksella <3 Suloista, että Rolf olisi Lunan kämppäkaveri ensin ja jotain muuta sen jälkeen <3 Ja soveliasta lahjoa tulevaa kämppistä pipareilla varsinkin kun, tiesi Rolf sitä tai ei, tämä ei osaa itse niitä valmistaa :P

Miksi ne on muuten muffineita eikä muffinsseja? Onko niillä joku ero vai onko se sama asia eri sanalla? Onko toinen murretta? Musta muffinit kuulostaa hienostelevammalta kuin muffinssit, mutta mistäpä mäkään mitään tiedän :F


Kiitos tästä kanikani <3
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Kani

  • touché
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 121
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #2 : 10-12-2012, 14:24:23 »
No, miehän opiskelin aikani kokiksi ja kun oli samoja kursseja leipurityyppien kanssa, niin tarttui konditoriaslangi päähän.

Kiitoksia, halusin tehdä melko parituksettoman pätkän ja tämä syntyi. Tietysti kellekään ei varmaan jää epäselväksi, että mihin Lunan ja Rolfin "kämppäkaveruus" vielä kehittyy, mutta no, tässä ei hirveästi mitään ihastumista mainita suoraan.

Muffini ja muffinssi käy molemmat. En tiedä, onko kyseessä niinkään murre, ehkä enemmänkin tottumus tms? Mulla on semmonen juttu, että jos leivonnainen on makea, se on muffini ja suolaiset on sitten muffinsseja. En tiedä, mistä se tulee ;D

Kiitos itsellesi kommentista, Bbuts.

P.S. Rolf niin tiesi.
« Viimeksi muokattu: 10-12-2012, 14:26:08 kirjoittanut Kani »
You are the result of four billion years of evolutionary success. Freaking act like it.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #3 : 10-12-2012, 15:13:14 »
Kyllähän mää tiesin sun kokkailukyvyistä :P olis ehkä pitänyt jättää se kyssäri pois.

P.S. Rolf niin tiesi.
Arvastin! ;D

Fifi-ficitLJAO3

Poissa Chuuko

  • superhessu
  • Viestejä: 609
    • Toinen tähti oikealta suoraan aamunkoittoon
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #4 : 10-12-2012, 15:54:54 »
Awwww olipas Lunassa taas jotain supersööttiä. Mulla on ihan sama ongelma pipareiden kanssa, ne ei ikinä näytä semmosilta kauniin symmetrisiltä, vaan aina niissä on jotain vikaa.
Oon tosin muutenkin ihan peukalo keskellä kämmentä keittiössä, mutta kyllä mä sen piparkakkutalon vielä taas rakennan!

No mutta pointti oli, että tykkäsin tästä luukusta.
Häntä pystyyn vaikka hakaneuloilla.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #5 : 10-12-2012, 21:17:17 »
Hah, piparit on ihan hyviä kun niissä on vähän mustuneet reunat. Kunhan eivät ole muuten kokonaan kärähtäneet. Vaan olisi se silti aika ihana yllätys löytää purkillinen pipareita syötäväksi. Nam.. nam. Tämä oli mukavan hyväntuulinen ficci, vaikka vähän sääliksi kävi Lunan leipurintaitoja. Kaikessa ei vaan voi onnistua.  ;D

Poissa Kani

  • touché
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 121
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #6 : 11-12-2012, 09:00:46 »
Bbutts: Nääh, kyllä multa kysellä saa. Älykkäistä vastauksista ei ole takuuta, mutta jos sen riskin haluaa ottaa, niin...

Chuuko: Mulla on vähän samaa vikaa. Tosin mun kohdalla melkein mikään leivonnainen ei onnistu, olen aina ollut parempi ruoissa.  Kiitos, kiva että tykkäsit.

Lizlego: Makuasioista kun ei parane kiistellä, niin en ota kantaa reunoista mustuneiden pipareiden makuun (taisin tosin tehdä sen jo epäsuorasti). Kiitos kommentista.
You are the result of four billion years of evolutionary success. Freaking act like it.

Poissa Jolandina

  • Perusketku
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 219
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #7 : 11-12-2012, 21:08:26 »
Oikein suloinen ja lämmittävä luukkuficci! :) Mun mielestä on jotenkin tosi lunamaista, että vaikeammat, hienot leivonnaiset sujuvat, mutta sitten tavallisten, helpompien piparien ja muiden pikkuleipien kanssa on ongelmia. Tai ainakin olettaisin pikkuleipien olevan helpompia, mun taitoja keittiössä kuvastaa hyvin äskeinen tapahtuma, kun voitelin leipää ja lopputuloksena sormesta vuotaa verta, niin ihan varma en kyllä ole! Taikinan suhde muotoon nähden kyllä kuulostaa kieltämättä melko haastavalta :D

Lainaus
lopputuloksena oli epämääräinen sotku pellillä ja savunkäryinen keittiö
Samaistun Lunan fiiliksiin! ;D

Tuo talviaamunsävyinen on kovin kaunis kuvaus kortille. Itse tarinakin on kaunis ja lopetus nostatti hymyn huulille, ihanan toiveikas ja myöhempiä tapahtumia petaileva, ehkäpä leipurikin osoittautuu yhtä täydelliseksi kuin piparkakkunsakin ;)

Kiitoksia tästä :)

When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
~ Sherlock Holmes

Ficcilistaus  ||  LJ-ficcilistaus

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #8 : 12-12-2012, 00:15:37 »
Oli juu hyväntuulinen, lämmin ja suloinen pieni ficci - tykkäilin myöskin tästä. Toi 'miehen käsialalla tekstattu kehotus...' oli musta jollain tapaa tosi sympaattinen: näin mielessäni ne suloiset harakanvarpaat siinä kortissa. :3

Mulle kyllä kelpaa myös sellaiset osittain ehkä kärähtäneet hyvin kypsyneet piparit, nomnom!

Kiitokset tästä luukusta!
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa Kani

  • touché
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 121
Vs: Piparkakkuja/ Luna/ S
« Vastaus #9 : 17-12-2012, 09:59:13 »
Jolandina: Pikkuleivät on ainakin mun mielestä helpompia joo. Tosin tuosta taikinan suhteesta muotoon nähden mullakaan ei ole mitään hajua, se vaan syntyi jostain. Halusin kai yrittää luoda jonkinlaista viittausta Lunan tulevaan uraan (luonnon)tieteen parissa - vaikka tuo lause onkin enemmän matemaattinen, kai. Olen humanisti, anna anteeksi :'D Mutta kiva, että tykkäsit ja kiitos kommentista.

malla: Kiitoksia. Satuin tässä käräyttämään eilen yhden satsin pipareita, täältä saa tulla hakemaan ;D

You are the result of four billion years of evolutionary success. Freaking act like it.