Kirjoittaja Aihe: Lost: Verisiteet [K16] l uusi osa 7.7 l adventureromance l Sawyer/OFC  (Luettu 3719 kertaa)

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
Title: Verisiteet
Author: Guadalupe
Rating: R/K16

Fandom: Lost
Disclaimer: Lost-universe and all Lost-characters are property of J.J. Abrams. I don’t own anything. This is purely fan-made text.

Genre: adventure, romance, humor.
Pairing: Sawyer/OFC, sivussa muuta hettiä.
Warnings: synkkyyttä, väkivaltaa.
Summary: Kun Oceanic 815 putoaa mystiselle saarelle, neljänkymmenenyhdeksän selviytyjän joukossa on myös seitsemäntoistavuotias Cheyenne Shephard isänsä kanssa.

A/N: Tv-sarjarakastettuni Lost taipuu nyt ensimmäistä kertaa käsissäni ficiksi. Heitin pakkaa sekoittamaan Jackin yttären, joka muuttaa muutamia asioita saarella aika olennaisestikin. Kommentit ovat edelleen elämäni.


Lento-onnettomuus.
Lentokoneen romu makaa palasina trooppisella hiekkarannalla. Ihmisiä harhailee ympäriinsä.

Isä ja tytär.
Jack kyykistyy punahiuksisen tytön viereen.
”Minä olen sinun isäsi, Chey. Minulla on oikeus määräillä sinua.”
”Minun isäni kuoli kauan sitten!”

Saari.
Mereltä napattu kuva saaresta.
”Mikä tämä paikka on?”

Taistelu eloonjäämisestä.
Cheyenne pitelee veistä koholla ja tuijottaa silmät siristyneinä eteensä.
”Juokse, Cheyenne!”
”Minun täytyy kohdata se!”

Ystävyys.
Locke ja Cheyenne nuotion kajossa. Tyttö pyörittelee veistä käsissään.
”Jos olisin saanut valita, sinä olisit minun isäni.”

Kielletyt tunteet.
Sawyer iskee silmää Cheyennelle.
”Mitäs nyt ajattelet, Pocahontas?”
”Mitä arvelet?”

Menneisyys.
Verinen veitsi putoaa hitaasti asfaltille.

Valinta.
Kaatosade. Cheyennen katse poukkoilee Jackin ja Locken välillä.
”Tämä saari tarvitsee sinua. Sinulla on kohtalo.”
”Hän on sekopää, Cheyenne. Minä vien sinut pois täältä.”

Salaisuus.
Lähikuva Locken järkyttyneistä kasvoista.
”Voi hyvä jumala.”
”Se on, mitä minä todella olen."

Verisiteet.
Jack rutistaa itkevää Cheyenneä tiukasti.
”Minä en voisi koskaan vihata sinua. En koskaan.”

Verisiteet. Sinunkin nettiselaimessasi 2010.
« Viimeksi muokattu: 06-08-2012, 14:20:44 kirjoittanut Chuuko »
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Hei, Lost fic! Upeaa, Lost on loistava sarja kaikessa nerokkuudessaan.
Tekstistä ainakin näin toistaiseksi; Vau. Yllätyin tosi positiivisesti. Mielenkiintoinen idea että Jackilla olisi tytär mukana saarella! Great *taputtaa käsiään yhteen*
En malta odottaa että pääsen lukemaan tätä. Tämä oli näin alustavasti tosi vangitseva, kiinnostuin heti. Olit saanut hyvin ja osaavasti Lostin tunnelmaa tähän traileriin mukaan.
Minusta sait ainakin itsellesi lukijan ja luultavastikin aktiivisen kommentoijan. Monster kiittää ja kuittaa jääden odottamaan fickiä kieli pitkällä.
 
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
Monster: Kiitoksia paljon kommentista. :-) Ensimmäinen osa saapuu tässä. Kursivoidut ovat flasbackeja.

I.
Strangers

”Hei! Hei, herää nyt!”
Cheyenne raotti silmiään epäuskoisena siitä, mitä oli juuri tapahtunut. Aurinko paistoi kirkkaasti suoraan hänen silmiinsä, kun äskeinen pimeys oli ollut läpitunkematonta. Olenko minä kuollut? Sitten tytön muutenkin kivusta jyskyttävään päähän tunkeutuivat ympäröivät äänet. Kirkunaa, räjähdyksiä, huutoja ihmisten etsiessä toisiaan. Tyttö ponnisti istualleen, eikä mikään paikka tuntunut vastustavan liikettä. Cheyenne katseli ympärilleen uskomatta näkemäänsä. Lentokoneen romu oli levinnyt kappaleiksi trooppiselle hiekkarannalle, oikealla puolella näkyi vain merta ja vasemmalla viidakkoa. Tyttö käänsi katseensa häntä herätelleeseen mieheen, jonka toisen silmän päältä meni pitkä haava. Miehellä oli sininen paita ja kaljuksi ajettu pää.
”Oletko kunnossa?”
Cheyenne nyökkäsi yhä pöllämystyneenä.
”Olen. Kiitos.”
Cheyennen silmät haravoivat matkustajia, ja hetken kuluttua hän tajusi, etteivät tässä todellakaan olleet kaikki valtavan lentokoneen matkustajat. Huudot tuntuivat repivän hänen päänsä hajalle.
”Sattuuko jalkaasi pahasti?”
Kalju mies oli jäänyt Cheyennen viereen, sanat saivat tytön kääntämään katseensa. Valkeat reisitaskuhousut olivat veressä vasemman pohkeen kohdalta.  Cheyenne rullasi lahkeen ylös ja tuijotti pitkää haavaa jalassaan. Se ei ollut syvä, vaikka vuosikin paljon verta, eikä oikeastaan tehnyt edes kipeää. Tyttö tunsi olevansa kuin unessa.
”Hei, oletko sinä ihan kunnossa?”
Mies tarttui Cheyennen leukaan ja käänsi tämän katsekontaktiin läimäyttäen häntä kevyesti poskelle. Samassa pukuun pukeutunut mies ryntäsi paikalle nähtyään punaiset kiharat joukossa.
”Onko hän kunnossa? Cheyenne?”
”Hän vaikuttaa olevan vähän shokissa.”
”Cheyenne? Isä tässä. Ei mitään hätää.”
”Isä? Mutta isä on kuollut?” tyttö mumisi.
Kalju mies rypisti kulmiaan, pukumies kääntyi häneen päin anteeksipyytävästi.
”Pitkä tarina. Jack Shephard, muuten. Tyttäreni Cheyenne.”
”John Locke.”
”Kuule, John, minun on pakko auttaa näitä ihmisiä. Olen lääkäri. Voitko pysyä Cheyennen kanssa vähän aikaa?”
”Totta kai. Minulla ei ole ketään, jota etsiä täältä.”
Jack katosi ihmisten ja lentokoneenromujen sekaan, Locke jäi tytön viereen.

”Cheyenne?”
”On nimeni”, tyttö mumisi pokkarinsa takaa.
Jackilla oli kädessään pussillinen evästä aseman kahvilasta, hän istui penkille tytön ja matkalaukkuvuoren viereen ja katsoi muovikassiin.
”Ostin meille evästä. Oletko nälkäinen?”
”En oikeastaan”, tyttö vastasi ja käänsi sivua.
”Suklaata?”
”Ei kiitos.”
”Juotavaa? Fantaa?”
”En juo limsaa.”
Jack poimi kuitenkin pussista kanaleivän ja pullon lähdevettä pudottaen ne tytön syliin. Cheyenne katsoi niitä hetken.
”Syö kunhan tulee nälkä. Minun on pakko hoitaa vielä pari asiaa. Tässä on suklaata ja sen sellaista”, mies sanoi jättäen pussin tavaroiden viereen.
”Olen allerginen kanalle”, Cheyenne sanoi yhtä ilmeettömästi.
Jack huokaisi ja nappasi pokkarin tytön käsistä hakien katsekontaktia. Cheyennen silmät olivat kovat ja melkein vihaiset, kun ne iskostuivat miehen omiin.
”Cheyenne, minä tiedän ettei tämä ole helppoa meille kummallekaan. Mutta minä yritän. Voisitko sinä edes ajatella korjaavasi tuon asenneongelman?”
Tyttö ei vastannut.

Cheyenne vastaanotti hymyillen Locken ojentaman hedelmän. Tyttö oli nukahtanut vähän Jackin lähdön jälkeen, nyt iltapäivä oli pitkällä, pimenemässä, ja nälkä alkoi tuntua hänen sisällään. Pää tuntui paljon selkeämmältä ja joku, ilmeisesti Locke, oli sitonut hänen jalkahaavansa.
”Cheyennehän se oli?”
”Kyllä. Kiitos avusta”, tyttö vastasi nyökäten haavaan päin.
”Samassa veneessä täällä ollaan.”
”Toivottavasti kohta ollaan veneessä”, Cheyenne hymähti.
Locke oli vastaamassa jotain, mutta paikalle kävelevä raskasrakenteinen, kiharahiuksinen mies keskeytti heidät. Miehellä oli käsissään laatikollinen lentokoneen aterioita.
”Hei. Minä vähän niin kuin olen vastuussa näistä? Oletteko nälkäisiä?”
”Minulle maistuisi”, Cheyenne hymyili kiitollisesti ja otti vastaan lasagnevuoan ja kertakäyttöaterimet, ”Cheyenne.”
”Hugo. Mutta sano Hurley.”
Hurley katsahti Cheyennen anorektista olemusta, kun tyttö kuori foliota ruuan päältä. Tytön kylkiluut näkyivät selvästi paidan lävitse ja käsissä oli tuskin muuta kuin luuta ja nahkaa.
”Sinun pitäisi saada tyttösi syömään enemmän”, mies huomautti Lockelle.
”Ei hän ole tyttäreni, vaan sen lääkärin. Jackin.”
”Ai. Sori”, Hurley mumisi ja ojennettuaan yhden annoksen Lockelle poistui.
Jack kävelikin pian paikalle ja hymyili nähdessään tyttärensä hereillä, yritti saada tytönkin vastaamaan hymyyn. Cheyenne kuitenkin painoi päänsä ja sorkki lasagneaan haarukalla. Locke huomasi ilmapiirin, mutta katsoi viisaammaksi olla sanomatta mitään.
”Cheyenne? Oletko kunnossa?”
”Toki. Mitä sinä välität”, tyttö piruili, ”syöksyithän heti auttamaan minua tärkeämpiä ihmisiä.”
Jack huokaisi, Locke vaikutti vaivaantuneelta ja alkoi tehdä lähtöä. Cheyenne käänsi katseensa häneen hymyillen, smaragdinvihreät silmät pehmenivät jälleen.
”Oli hauska tavata, herra Locke. Ja kiitos avusta.”
”Ole hyvä vain.”
Cheyenne heilautti kättään miehen kadotessa hämärään. Jack kyykistyi tytön viereen, muttei saanut kontaktia tähän.
”Cheyenne kiltti. Älä viitsi käyttäytyä tuolla tavalla. Minun lääkärinvalani velvoittaa minut pitämään huolta ihmisistä, ja sinä voit kerrassaan hyvin.”
”Älä sinä viitsi komennella minua”, Cheyenne sihahti.
”Minä olen sinun isäsi!” Jack tulistui.
Välittämättä jalkaansa syöksyvästä kivusta Cheyenne ponnahti ylös, eivätkä hänen aivonsa ehtineet pysäyttää kieleltä kirpoavia asioita.
”Minun todellinen isäni on kuollut! Sinä et ollut osa elämääni niinä seitsemänätoista vuonna kun olisin tarvinnut sinua, joten älä yritä esittää mitään! Sinä et voi noin vain kävellä minun elämääni!”
Tyttö ei välittänyt heihin kohdistuneista katseista, vaan lähti linkkaamaan rantaa pitkin. Jack jäi avuttomana katsomaan tyttärensä päättäväistä menoa. Hitto, hän oli tullut äitiinsä.

”Mikä hänen tarinansa on?”
Kate hymyili rohkaisevasti Jackille.
”Ai, sinä kuulit.”
”Koko saari kuuli”, Kate hymyili puoliksi nolostuneena.
Jack huokaisi, Kate taputti häntä rohkaisevasti olkapäälle. Nainen oli aiemmin kursinut Jackin kasaan, joten heidän välillään oli kai jonkinlainen suhde.
”Onko sinulla lapsia”, mies kysäisi kuin ohimennen.
”Ei vielä toistaiseksi.”
Kaksikko istui rannalle, Jack piirteli sormellaan kuvioita hiekkaan.
”Hän vihaa minua. En tiennyt hänen olemassaolostaan ennen kuin pari kuukautta sitten, joten hän on kasvanut seitsemäntoista ensimmäistä vuottaan ilman minua, eivätkä perheolot olleet kovin auvoiset. Hän syyttää minua siitä, että hylkäsin hänet, eikä suostu nyt kanssani yhtään mihinkään. Se oli vain parin viikon suhde hänen äitinsä kanssa, mutta tiedän Cheyennen pitävän itseään vahinkona. Ehkä hän olikin, mutta haluaisin silti rakastaa häntä.”
”Oletko koskaan sanonut sitä hänelle?”
Jack ohitti kysymyksen.
”En saa häneen mitään kontaktia.”

Cheyenne istui kauempana rannalla ja tuijotti hiljalleen hiekkaan särkyviä aaltoja. Hän ei ollut enää vuosiin osannut itkeä, mutta puristava möykky hänen rinnassaan tuntui vain tiukentavan otettaan. Luoja, mikä kuukausi tämäkin oli ollut. Ensin viikkotolkulla sairaalassa, sitten täysin uusi ihminen hänen elämäänsä ja nyt lento-onnettomuus. Ei tämä ainakaan pahemmaksi voisi mennä.
”Mikä tuo on?”
Cheyenne käännähti. Koko viidakko näytti muuttuneen tummaksi ja uhkaavaksi, sieltä kuului kummallinen ääni ja ryminä puiden lennähdellessä kumoon. Selviytyjäjoukko tuijotti näkymää epäuskoisena.
”Eihän tuollaista olekaan”, joku sihahti.
Cheyenne olisi voinut esittää miehelle kitkerän kommentin siitä, että oli paljon asioita joihin ihmiset eivät uskoneet, mutta jotka silti olivat olemassa. Tyttö piti kuitenkin kielensä kurissa ja tyytyi vain tuijottamaan metsää, joka näytti siltä kuin olisi joutunut pyörremyrskyn uhriksi. Sitten kaikki loppui yhtä äkkiä kuin oli alkanutkin.
”Pelottavaa”, joku totesi.
Cheyenne oli ennemmin utelias kuin pelokas. Vaikutti siltä, ettei tämä ollut kovinkaan tavallinen saari. Tyttö hymyili hiljaa itsekseen, ennen kuin kääriytyi vilttiinsä. Aamulla hän suuntaisi viidakkoon. Huolimatta siitä, että hän oli nukkunut puoli päivää, uni vei hänet äkkiä mukanaan. Cheyenne ei kuullut, kuinka Jack käväisi hänen vieressään, peitteli hänet paremmin ja suuteli tyttärensä otsaa.

Jack tuijotti hiljaa lasin läpi sairaalavuoteella makaavaa tyttöä. Punaiset kiharat olivat tismalleen samat kuin Zoeylla aikanaan. Cheyenne oli laiha ja näytti entistäkin pienemmältä ympärillä piipittävien koneiden takia. Jack olisi halunnut syöksyä sisään, ottaa nukkuvan tyttärensä syliinsä ja keinuttaa häntä kuin pikkulasta kuiskaillen rauhoittavia sanoja. Mutta sitä hän ei voinut tehdä, ei edes pitää tytärtään kädestä. Teho-osaston säännöt olivat tiukat, Jack tunsi ne paremmin kuin hyvin.
”Herra Shephard?”
Jakkupukuun pukeutunut sosiaalityöntekijä tuli hänen viereensä asettaen kätensä lohduttavasti miehen olkapäälle.
”Jaksatteko puhua huoltajuudesta?”
”Toki”, Jack kääntyi.
”Isyystestin tulokset ovat tulleet. Hän on ilman epäilystäkään teidän tyttärenne. Olen myös ollut yhteydessä Zoey Blackiin. Hän sanoo, ettei hänellä ole tytärtä, mutta allekirjoitti paperit, joissa teille myönnetään täysi huoltajuus, mutta vain sillä ehdolla ettette ole koskaan enää yhteydessä häneen. Haluatteko te ottaa Cheyennen luoksenne?”
Naisella oli lomake kädessään, Jack otti kynän ja allekirjoitti epäröimättä. Sosiaalityöntekijä hymyili.
”Hän on nyt virallisesti teidän tyttärenne.”
Jack hymyili takaisin, paikalle tullut sairaanhoitaja kysyi halusiko Jack käydä tyttärensä luona. Mies nyökkäsi ja vaihdettuaan suojavaatteet ylleen asteli sisään. Cheyenne ei ollut tajuton, mutta kipujen takia hänet pidettiin lääkekoomassa. Mies tuijotti veristä sidettä tytön olkapäässä. Kaksi senttiä alemmas, ja Cheyenne olisi kuollut. Kaksi senttiä. Jack sipaisi hiukset sivuun riutuneilta kasvoilta.
”Isä on tässä. Isä pitää sinusta huolta.”


”Sinä et tule.”
”Totta helvetissä tulen!”
”Et tule.”
”Tulenhan!”
”Et.”
”Kyllä.”
”Lopeta tuo, Cheyenne. Se on liian vaarallista.”
”Minä olen ollut vaarallisemmissakin paikoissa!”
”Sitä suuremmalla syyllä. Sinä et tule.”
”Sinä et voi määrätä minua!”
”Minä voin.”
”Etkä voi!”
Kate seurasi Jackin ja Cheyennen sanaharkkaa. Tyttö oli tahtonut isänsä mukaan etsimään koneen etuosaa, mutta Jack oli kieltäytynyt ja Cheyenne näytti siltä, että hän läimäyttäisi miestä kohta. Hänen temperamenttinsa oli yhtä tulinen kuin hänen hiusvärinsä.
”Cheyenne, kiltti. Pysy täällä, tämän kerran. Ja yritä löytää aurinkovoidetta, ettet pala.”
”Voi kristus, Jack!” tyttö puuskahti.
 Cheyenne näennäisesti luovutti ja käveli kauemmas rannalle istahtaen hiekalle kädet puuskassa kuin murjottamaan. Jack huokaisi, mutta katosi sitten viidakkoon Katen ja Charlien kanssa vilkaistuaan, ettei Cheyenne tosiaan seurannut heitä.

Heti, kun mies oli kadonnut näköpiiristä, tyttö ponnahti ylös. Jalka ei ollut enää kovinkaan kipeä, kun Jack oli aamulla puhdistanut ja sitonut sen tukevasti. Claire kävi läpi matkalaukkuja, Cheyenne tiesi hänen nimensä Jackin juteltua hänen kanssaan.
”Hei, Claire.”
”Hei”, nainen hymyili.
”Onko tässä kaikki laukut?”
”Kaikki ehjät kyllä.”
Cheyenne penkoi hetken aikaa ja löysi omansa, mustan suuren vetolaukun, jonka kyljessä roikkuva nimilappu ilmoitti pakkauksen kuuluvan Temperance C. Shephardille.
”Tuo sinun?”
”Jep. Temperance on oikea etunimeni, mutta pidän Cheyennestä, toisesta nimestäni, enemmän”, tyttö selitti.
Cheyenne raahasi laukkunsa sivuun isänsä pikaisesti pystyttämään suojaan ja avasi sen. Kaikki oli paikallaan, mitään ei ollut hävinnyt kiitos numeroyhdistelmälukon, jonka Jack oli kiinnittänyt laukun sivustaan. Cheyenne heitti veriset housunsa pois ja heitti ne sivuun myöhempää pesua varten. Hän vaihtoi ylleen vihreät reisitaskuhousut ja vetäistyään kaupan lapun irti mustasta t-paidasta kiskoi sen likaisen tilalle. Jack oli vienyt hänet ensi töikseen ostoksille tytön muutettua hänen luokseen, eivätkä ihmiset ilmeisesti puhuneet turhaan kirurgien palkoista. Cheyenne hymähti itsekseen potkaistessaan sandaalinsa jaloistaan. Vaelluskengät olisivat parempi valinta siihen, mitä hän aikoi tehdä. Tyttö sitaisi vielä armeijanvihreän huivin hiuspannaksi pitääkseen villiintyneet kiharansa kurissa ja poissa silmiltään. Hän oli viime viikolla leikkauttanut itselleen otsatukan ensimmäistä kertaa vuosiin, ja piti tyylistä enemmän kuin entisestä.
”Mihin sinä olet suuntaamassa?” Locke kysäisi nähdessään Cheyennen pakkaavan vesipullon ja pari suklaapatukkaa pieneen reppuun. Tyttö käännähti kuin kiinnijääneenä.
”En mihinkään. Kunhan aion käveleskellä”, tyttö yritti kuulostaa viattomalta.
”Olet menossa isäsi perään, etkö?” mies kohotti kulmiaan.
”Enhän.”
”Et tietenkään. Mutta jos menet viidakkoon, saatat tarvita tätä. Vaistoni sanoo, että osaat käyttää sitä.”
Mies livautti Cheyennen repuntaskuun jotain ja katosi sitten, ennen kuin tyttö ehti edes kiittää. Hän kurkisti reppuunsa ja näki melkein kaksikymmensenttisen metsästysveitsen. Cheyenne tuijotti silmät laajenneena Locken perään. Vaikutti siltä, että tällä saarella ei ollutkaan tyyppiä, jolla ei olisi ollut salaisuutta. Cheyenne heilautti repun selkäänsä ja lähti seuraamaan jälkiä, joita Jack ja muut olivat jättäneet.
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Jes! Tätä olen odottanut  ;D Odotin tätä innolla enkä tosiaan joutunut pettymään. Fic rullasi sujuvasti eteenpäin ja halusin lukea kokoajan lisää, lisää ja lisää... ja sitten luettava olikin jo harmikseni loppunut. Olet saanut hahmoista ihan itsensä oloiset ja Cheyenne on tosi hienosti ujutettu mukaan. Flashbackit kursivoituina tuolla väleissä on tosi nerokas idea! Tosi hyvää luettavaa, tosi mielenkiintoinen, ei käynyt missään vaiheessa puuduttavaksi. Tässä on sama juju kuin Lost - sarjassakin, koukkuun jää ja on pakko saada tietää lisää xD Hienoa työtä, mitään negatiivista en tähän väliin keksi... Jatkoa jään innolla odottelemaan :-)
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
A/N: Kiitos kommenteista, Monster ja Purriainen. :) Tämä luku seurailee melko tiiviisti Lostin tapahtumia joskin yhdellä Cheyennellä höystettynä. Luku keskittyy siis tapahtumien sijasta lähinnä henkilöhahmojen suhteisiin ja flashbackeihin.

II.
Destination: Darkness

Metsä oli se, jossa Cheyenne oli kuin kotonaan. Kauan kauan sitten, onnellisina aikoina kun tyttö oli vielä asunut adoptioisänsä luona, mies oli opettanut hänet rakastamaan luontoa ja kulkemaan siellä kuin missä tahansa muualla. Hänelle tämä saari oli yhden sarjan paratiisi. Mittaamattomasti tutkimatonta, koskettamatonta. Cheyenne ei välittäisi, vaikkei pelastus tulisi koskaan. Ei hänelle ollut mitään muualla maailmassa. Kun tyttö oli syntynyt, hänen setänsä oli adoptoinut hänet ja kohdellut häntä kuin omaa tytärtään. Cheyenne oli ollut kolmetoista miehen kuollessa ja joutunut ajetuksi ulos loisteliaasta kartanostaan. Vuodet kaduilla olivat opettaneet hänet paitsi vahvaksi, myös huomaamattomaksi. Hän oli aivan isänsä ja muiden kannoilla, kun joukkio raivasi tietään läpi sitkeän viidakon. Ilmassa oli tulevan sateen tuoksu.
”Mikä se oli?” Charlie käännähti.
”Mikä?” Kate kurtisti kulmiaan.
”Luulin kuulleeni jotain.”
Cheyenne makasi liikkumattomana heinikossa ja kirosi mielessään. Hän ei saanut antaa itsensä paljastua, sillä Jack oli nimenomaan käskenyt hänen pysyä rannalla. Pitipä tyttö siitä tai ei, miehellä oli jonkinlaista käskyvaltaa hänen suhteensa.
”Se oli varmaan ukkonen”, Jack totesi.
Kuin vakuudeksi jossain kauempana jyrähti ja tummat sadepilvet tuntuivat putoavan taas hiukan matalammalle. Samassa taivas repesi kaatosateeseen ja Cheyenne oli kiitollinen sen tarjoamasta näkö- ja äänisuojasta. Hän ei saisi antaa ajatustensa herpaantua.

”Jack?”
Mies käänsi katseensa Cheyenneen. Lentokone oli ollut ilmassa jo hyvän aikaa, mutta tämä oli oikeastaan ensimmäinen kerta kun tyttö sanoi jotain. Hän oli hiukan kalpean näköinen.
”Minä en voi oikein hyvin.”
”Mikä hätänä? Pelkäätkö lentämistä?”
”En”, Cheyenne tiuskaisi, ”mutta minulla on hirveän paha olo. Saanko jotain juotavaa?”
”Totta kai.”
Jack viittasi henkilökunnalle ja vilkaisi sitten naista käytävän toisella puolella. Tämä näytti siltä, kuin olisi pyörtymässä. Lentopelkoinen. Mies lupautui pitämään hänelle seuraa siihen saakka, että aviomies palaisi wc:stä. Lentoemäntä tuli hymyillen Jackin luokse.
”Tarvitsetteko apua?”
”Cheyenne ei voi oikein hyvin. Voitteko antaa hänelle jotain juotavaa?” mies kysyi ystävällisesti ja vilkaisi sitten tyttöön, ”mitä sinä haluat?”
”Vettä vain”, Cheyenne totesi voimattomasti.
Hänellä oli hirvittävä olo ja hän oli valehdellut lentopelostaankin. Ei hän korkeita paikkoja varsinaisesti pelännyt, vaan ahtaita. Lentokone tuntui niin pieneltä. Cheyenne tärisi.
”Hei, nyt on joku oikeasti vialla”, Jack sanoi huolestuneesti ja kokeili tyttärensä otsaa.
”Anna nyt vain sitä vettä”, Cheyenne sanoi huitaisten käden pois.
”Hyvä on”, Jack huokaisi.
Samassa lentokone tärähti todella voimakkaasti. Cheyenne läikytti saamansa veden pitkin lattiaa ja haparoi oksennuspussia pahan olon käydessä sietämättömäksi. Jack ojensi yhden hänelle juuri ajoissa. Mies piteli tytön hiuksia ylhäällä.
”Oletko kunnossa?”
Sitten uusi tärähdys ja runko repesi kahtia. He molemmat menettivät tajuntansa.


Pitkän kävelyn jälkeen lentokoneen ohjaamon romu tuli näkyviin. Cheyenne puristi vettä litimäristä hiuksistaan ja sipaisi otsatukkansa sivuun siristäessään silmiään. Sade oli niin kova että haittasi näkyvyyttäkin. Jack, Kate ja Charlie olivat kulkeneet matkan melko vaitonaisina, eivätkä he nytkään vaihtaneet montaa sanaa mennessään sisälle. Cheyenne astui pois pensaikosta heti sen jälkeen, kun kolmikko oli kadonnut romun sisään. Tyttö ei oikeastaan itsekään tiennyt, miksi oli välttämättä halunnut tulla tänne. Ehkä siksi, että oli utelias, tai siksi, että halusi näyttää ettei Jackilla ollut mitään määräysvaltaa häneen. Pohjimmiltaan kyse oli varmasti siitä, ettei tyttö halunnut Jackin kohtelevan häntä kuin pikkupentua, joka ei saanut olla osallisena missään.
”Hitto”, tyttö sihahti silkasta kunnioituksesta.
Mikä ihme oli saanut lentokoneen ohjaamon sinkoutumaan tänne asti. Cheyenne yritti muistella, mitä umpitylsä opettaja oli kertonut fysiikasta, mutta eivät he lento-onnettomuuksia olleet käsitelleet. Paitsi tietysti nyt tyttö oli kirjaimellisesti käynyt läpi yhden. Sisältä kuului kolinaa, joku hakkasi jotain jotakin muuta vasten. Cheyenne asteli varovasti heinikossa lähemmäs ja kurkisti sisään perästä. Ehkä hän tekisi vuosisadan pilan hyppäämällä jostakin esiin ja aiheuttaisi isälleen sydänkohtauksen. Tyttö hymähti ajatukselle, mutta sitten uudenlainen kolahdus sai hänet kiinnittämään huomionsa taas rungon tapahtumiin. Jack oli saanut oven auki, mutta samalla kun lukko irtosi, ovesta pamahti esiin ruumis, joka kieri lentokoneen keskikäytävää melkein Cheyennen jalkoihin. Tyttö sai juuri ja juuri tukahdutettua kiljahduksensa.
”Etsitään se radiopuhelin ja lähdetään hittoon täältä.”
Kate ja Jack kiipeilivät ohjaamossa, Cheyenne ei vielä uskaltanut nousta ylemmäs, vaikka olisikin halunnut kuulla enemmän. Samassa pilotti heräsi henkiin ja Jack alkoi puhua hänen kanssaan. Cheyenne höristeli korviaan, tästä keskustelusta hän halusi ehdottomasti kuulla jotakin. Mies puhui kuitenkin niin vaivalloisesti, että tyttö erotti vain sanan sieltä, toisen täältä.
”Radio... mykäksi... poissa suunnasta... etsiä... väärästä paikasta.”
Cheyenne tajusi, mitä sanat tarkoittivat. Kukaan ei tulisi heitä pelastamaan.

Jack oli istunut päiväkaupalla tyttärensä sairaalavuoteen vieressä. Lääkärit antoivat arvionsa tavanomaisella kapulakielellä, mutta ortopedi kyllä tunsi sen koodin, eikä Cheyenne voinut lainkaan hyvin. Ampumahaava oli terveellekin keholle valtava rasitus ja Cheyenne oli ilmeisesti ollut kuumeinen tullessaan sairaalaan. Nyt kun mies oli päässyt näkemään tyttärensä  lähempää, hän tajusi että tyttö oli olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa. Hän oli kyllä laiha, mutta jäntevä ja jollain tapaa voimakkaan näköinen, eikä Jack voinut olla ihmettelemättä, kuinka hän näytti siltä, kun otti huomioon olosuhteet joissa hän oli sairaalaan tullut. Cheyennen henkäykset muuttuivat syvemmiksi, sitten tyttö raotti silmiään ja katsoi kuin pakokauhuisena ympärilleen. Jack hyppäsi ylös nojatuolista.
”Missä minä olen? Kuka sinä olet?”
Cheyenne tunsi kivun vasemmassa olkapäässään ja irvisti noustessaan istumaan. Kaikkialla ympärillä oli piipittäviä koneita ja hänellä oli yllään sairaalan paperiyöpaita. Tyttö haroi hiuksiaan sekavana.
”Mitä tapahtui?”
Jack nousi varoen säikyttämästä muutenkin aralta vaikuttavaa tyttöä. Mies hymyili ja räpytteli liikutuksen kyyneleitä silmistään.
”Minä olen Jack Shephard.”
”Jack... Shephard?” Cheyenne toisti kun nimi alkoi soittaa kelloja.
”Niin.”
”Minun isäni?”
Jack nyökkäsi ylpeänä.
”Niin.”


Kate asteli ulos ohjaamosta Jackin ja pilotin alkaessa askarrella lähettimen parissa. Cheyenne sukelsi piiloon häntä ja takaisin ulos sateeseen. Se oli virheliike. Metallinen ääni kaikui ympäri viidakkoa ja eilisiltana kuultu pedonhuuto lävisti koko saaren. Cheyenne näki, kuinka jokin liikkui vähän kauempana metsän suojassa, mutta ei kyennyt näkemään mikä se oli. Tyttö ei voinut enää tukahduttaa kaiken stressin, säikähdyksen ja nyt puhtaan alastoman pelon aiheuttamaa alkukantaista reaktiota. Hän kirkui. Sisällä ohjaamossa Jack havahtui ja irrotti otteensa Katesta.
”Se on Cheyenne!”
”Mitä?”
”Cheyenne on tuolla ulkona! CHEYENNE! TULE TÄNNE SIELTÄ!” mies huusi keuhkojensa täydeltä.
Miehen sydäntä kouraisi pelko, enemmän tyttärensä kuin itsensä puolesta. Huolimatta siitä, että hänen viettämänsä aika Cheyennen kanssa oli vielä toistaiseksi lyhyt, miehessä olivat jo heränneet isänvaistot. Ne olivat heränneet sinä päivänä kun hän oli nähnyt tytön ensimmäisen kerran. Jack kompasteli alemmas kaltevaa käytävää, kun tyttö sukelsi sisään romun turviin. Mies kurotti kätensä ja vangitsi tyttärensä käden vetäisten hänet ylös ohjaamoon.
”Se on aivan ulkopuolella.”
Metalliset kolahdukset saivat Cheyennen kavahtamaan, ja jokin sai tytön hakemaan turvaa isästään. Hän ei ollut niin typerä, että olisi uskonut pienen ihmisjärjen riittävän selittämään kaikkea maailmassa tapahtuvaa, ja jollain tapaa juuri se seikka mietitytti häntä nyt. Hän tajusi, että ulkona tapahtuva oli todellista. Ehkä yliluonnollistakin. Tyttö painautui tiukemmin isänsä viereen, Jack oli kietonut toisen kätensä hänen hartioilleen. Ikkunoiden ohi kulki varjo, mutta huurun ja sateen takia mitään ei nähnyt. Cheyenne uskalsi tuskin hengittää. Hän oli utelias tietämään mikä ulkona liikkuva oli, mutta ei niin typerä että olisi ryhtynyt kurkkimaan ulos sen nähdäkseen. Kaikki ohjaamossa olevat liimautuivat vasten ikkunalaseja, pilotti vilkaisi ulos rikkinäisestä ikkunasta. Sitten jokin rysähti seinään ohjaamon ulkopuolella ja sai koko romun tärähtämään. Cheyenne hätkähti. Sen täytyi olla valtava, mikä se sitten koskaan olikaan. Jack tiukensi otettaan tytöstä, mutta samassa pilotti tempaistiin ulos kuin näkymättömän voiman toimesta. Cheyenne kirkui ja tajusi muidenkin huutavan, kun mies rimpuili hetken aikaa vastaan. Jack pyöräytti tytön ympäri ja painoi tämän kasvot vasten rintaansa.
”Älä katso, älä katso!”
Verta satoi laseihin.

Cheyenne tiukensi otettaan isänsä paidanrintamuksesta, eikä välittänyt vaikka tunsi itsensä pikkulapseksi. Koko ohjaamo tärähteli pudotakseen viimein vaakatasoon. Jack tönäisi tyttärensä Charlien ja Katen perään napatakseen radiopuhelimen. Nelikko syöksyi ulos romusta ja lähti päättömään juoksuun kohti mitä tahansa, mikä olisi kaukana koko paikasta. Cheyenne keskittyi pysyäkseen pystyssä vaativalla viidakkoalustalla; nyt ei ollut varaa kompastumisiin. Kauempana takana Charlie kaatui maahan, Jack kääntyi auttaakseen häntä ja Cheyennekin pysähtyi epävarmana.
”Mene, Cheyenne, hitto soikoon!” Jack karjahti, mutta tyttö kääntyi ja juoksi miesten luo.
Hän kaivoi repustaan Locken antaman veitsen ja leikkasi nopeasti Charlien jalkaan tarttuneen köynnöksen poikki. Jack vetäisi toisen miehen ylös ja kaikki kolme sinkoutuivat juoksuun. Cheyenne seurasi isäänsä, jossain vaiheessa he eksyivät Charliesta syöksyessään päättömästi halki viidakon. Tytöllä oli yhä veitsi kädessään, kun olento tai mikä hyvänsä se olikaan oli aivan heidän takanaan.
”Tänne, Chey!”
Jack vetäisi tytön pensaikkoon suojaan ja olento meni heistä ohi. Cheyenne ei nähnyt, mikä se oli, Jack piteli hänestä tiukasti kiinni. Tyttö hengitti hitaasti ja syvään, kuin haukkoen happea järkyttyneeseen elimistöönsä. He odottivat hyvän aikaa, jotta se olisi varmasti kaukana. Sadekin lakkasi.
”Mistä sinä tiesit että se olin minä?”
”Hei, olet huutanut minulle aivan riittävän monta kertaa. Tunnistan raivofalsettisi”, Jack hymähti, ”mistä sinä sait tuon veitsen?”
Jokin kertoi Cheyennelle, ettei Locke halunnut vielä paljastaa salaisuuttaan. Tyttö hymyili ja katsoi isäänsä.
”Löysin sen.”
”Löysit sen?”
”Niin. Kun etsin matkalaukkuani. Joku oli varmaan pakannut sen ja se oli tippunut.”
”Miksi kukaan pakkaisi tuollaisen veitsen?” Jack pohti.
”En tiedä. Mutta se on meidän etumme”, Cheyenne kohautti olkapäitään.
Jack katsoi häntä, mutta kun tyttö ei näyttänyt mitään merkkejä valehtelusta, nousi ja kohautti olkapäitään.
”Meidän on parempi etsiä Charlie ja Kate. Ja sen jälkeen, nuori neiti, meillä on paljon puhuttavaa.”

Cheyenne hoippui pimeällä kadulla pidellen olkapäätään. Veri valui hänen sormiensa välistä, vaikka hän oli yrittänyt tukahduttaa verenvuodon paidastaan repimillään kangaspaloilla. Tyttö puristi silmänsä kiinni ja hampaansa yhteen. Ei paniikkia. Ei koskaan paniikkia. Paniikki johti kuolemaan. Vuosia sitten Cheyenne oli ollut adoptioisänsä Nicholasin kanssa retkeilemässä keskellä Kanadan erämaaseutuja, kun lumimyrsky oli yhtäkkiä noussut. He olivat kaivautuneet kolmeksi vuorokaudeksi lumiluolaan ja selvinneet hengissä. Jos he olisivat lähteneet noin vain harhailemaan, he olisivat kuolleita. Ei paniikkia. Cheyenne katsoi kukkulan päällä olevaa rakennusta. Askel askeleelta.
”Voi herranjumala, apua!”
Jonkun naisen hätääntynyt kiljahdus sai vastaanottotiskin takana istuneen sairaanhoitajan nousemaan ylös. Myös muut lääkärit ja hoitajat lähtivät ääntä kohti. Joku oli kaatunut maahan aivan sairaalan liukuovien eteen. Tytön punaiset hiukset olivat hänen kasvojensa peittona, vielä hiuksiakin punaisempi verilammikko laajeni nopeasti tytön vieressä. Lääkäri käänsi tytön kyljelleen, tämä oli tajunnanmenetyksen rajamailla.
”Kuuletko minua? Mitä tapahtui?”
”Minua... ammuttiin...”
Tytön ääni oli tuskin kuiskaus. Hänen kasvonsa olivat likaiset eikä hänellä ollut lainkaan meikkiä. Vaatteet olivat tavanomaiset, joskin hiukan nuhjuiset. Tyttö näytti siltä kuin olisi kuolemassa siihen paikkaan.
”Yritä pysyä hereillä. Me autamme sinua. Tulet kuntoon.”
Tyttö nostettiin paareille, joita sairaanhoitajat lähtivät kiireesti kuljettamaan. Hän haukkoi henkeä ja hoitaja kumartui lähemmäs erottaessaan korahduksessa sanoja.
”Mitä sinä sanoit?”
”Jack. Jack Shephard.”
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Ei hitto, koskahan mä olen viimeksi ollut oikeasti koukussa ficciin? Tämä on ihan loistava!
Vaikka luku seurasikin Lostin pilotti jaksoa tiiviisti (kuten sanoitkin että fic seurailee Lostin tapahtumia) niin tämä ei silti tuntunut toistavan jaksoa vaan sait tästä omanlaisesi pitäen sen silti Lost - tyylisenä :D Cheyenne ja Jack on ficcin kannalta toimiva ja mielenkiintoinen yhtälö.
Jään taas odottelemaan kahta innokkaampana jatkoa hitto soikoon  ;D
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
A/N: Kiitoksia ihanista kommenteista! <3 Olette ihania. Toiveenne on kuultu, Sawyer astuu kehiin tässä osassa. Vaihteeksi vähän pidempää, hieman enemmän irti Lostista kuin muut osat ja valottaa hieman Cheyennen synkkää menneisyyttä, kuten nimestäkin voi päätellä.

III.
Sins Of The Past

”Enkö minä sanonut sinulle hyvin suoraan, että sinä et tule?”
”Sanoit. Mutta sanoinko minä, että aion noudattaa sinun käskyäsi?”
Jack huokaisi. Cheyenne ei osoittanut mitään ärtymisen merkkejä. Hän ei vaikuttanut edes hirveän järkyttyneeltä, mistä Jack oli tyytyväinen, mutta tytön uhma kävi kovasti hänen luonnolleen. Cheyenne oli tullut Zoeyyn, siitä ei ollut epäilystäkään. Se oli ollut kahden viikon suhde aikanaan, eikä Jack ollut kyennyt laskemaan niitä kertoja, jolloin he olivat olleet napit vastakkain. Cheyenne oli aivan samanlainen, ei taipunut eikä varsinkaan perääntynyt.
”Cheyenne, sinä näit mitä se olento teki!”
Tyttö nyökkäsi irvistäen. Lentäjän ruumis oli ollut kaikkea muuta kuin kaunis näky.
”Näin. Mutta rannallako me olemme enemmän turvassa!”
Jack ei vastannut, huokaisi vain.

Jack ponnahti istualleen hotellihuoneensa sängyllä ja haparoi soivaa kännykkää käsiinsä. Mies pyyhki unisia silmiään vilkaistessaan kelloradion lukemaa. 03.48.
”Haloo?”
”Jack Shephard?”
”Puhelimessa”, Jack vastasi naiselle linjan toisessa päässä.
”Missä olette tällä hetkellä? Paljonko kello on Amerikassa?”
”En ole Amerikassa, olen Sydneyssä. Mistä on kyse?”
”Olen pahoillani, että jouduin herättämään, mutta tämä on oletettavasti hätätapaus.”
”Kuinka niin? Mitä on tapahtunut? Kuka te olette?” yhtäkkiä kaikki uni oli poissa Jackin silmistä.
”Marie Dursley, Sydneyn keskussairaalan vastaanottohoitajatar.”
”Mistä on kysymys?”
”Teidän tyttärenne on saapunut pahasti haavoittuneena sairaalaan, ja hänen äitinsä kieltäytyy puhumasta kanssamme”, nainen sanoi arkipäiväisesti.
Jack rypisti kulmiaan. Hän ei ymmärtänyt lainkaan, mistä oli kysymys.
”Anteeksi kuinka?”
”Cheyenne Black. Otimme yhteyden Zoey Blackiin, mutta tapaukseen liittyy useampikin ongelma. Pääsettekö tänne?” Marie toisti rauhallisesti.
”Olen jo tulossa.”
Jack heilautti peiton päältään. Nimi menneisyydestä oli jysähtänyt suoraan miehen tajuntaan. Zoeylla oli tytär?

Cheyenne seisoi rannassa ja antoi veden hyväillä paljaita jalkojaan välittämättä kirvelystä haavoissa. Jack oli mennyt tarkistamaan sen loukkaantuneen miehen, mutta Cheyenneä ei huvittanut jäädä seuraksi. Tytöllä oli yllään vain vaaleansininen bikinin yläosa ja samat vihreät reisitaskuhousut kuin aiemmin päivällä. Vesi oli lämmintä ja merituuli kuljetti lämpöä ja vapautta leikitellessään hänen hiuksillaan. Aiemmin aamulla tapahtuneet kauhut tuntuivat nyt yöllisiltä painajaisilta, mutta niin typerä tyttö ei ollut että olisi tuudittautunut valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Mitä tahansa viidakossa olikin, se ei ollut mitään, minkä Cheyenne olisi halunnut sulkea mielestään. Täytyi olla varuillaan, sillä vain se oli pitänyt hänetkin aikanaan hengissä. Tyttö havahtui ajatuksistaan, kun yksi selviytyjistä, korealainen mies, tuli tarjottimen kanssa ja kysyi jotain, mitä Cheyenne ei ymmärtänyt.
”Mitä? En minä puhu koreaa.”
Mies sanoi jotain odottavalla äänensävyllä ja osoitti tarjotintaan, jolla oli erilaisia mereneläviä. Tyttö oli vähän epäileväinen.
”Haluatko minun maistavan?” tyttö kysyi ja teki syömistä osoittavan eleen.
Mies vaikutti innokkaalta ja nyökytti, joten Cheyenne ei viitsinyt kursailla vaan nappasi yhden keltaisen ja hiukan limaisen tuntuisen palasen hymyillen epävarmasti. Hän ei halunnut kuitenkaan loukata miestä ja heitti ruuan suuhunsa. Se oli itse asiassa aika hyvää, maistui vähän ostereilta. Tyttö hymyili ja kohotti peukalonsa.
”Se oli hyvää.”
Mies nyökkäsi, hymyili ja tarjosi vielä pari palasta tytölle ennen kuin jatkoi kulkuaan rantaa pitkin. Cheyenne katsoi hymyillen hänen peräänsä, ennen kuin kääntyi ja käveli hiukan ylemmäs rannalle. Hän oli levittänyt löytämänsä viltin hiekalle ja kohotti nyt kätensä aurinkotervehdykseen. Hän oli harrastanut joogaa kymmenvuotiaasta saakka. Cheyenne ei pitänyt lainkaan siitä, millaiseksi oli muuttunut sairaalassa. Hän oli riutunut ja hänen hyvä kuntonsa oli laskenut. Ehkä tämä saari olisi uusi alku.

Cheyenne venytteli pitkään ja hartaasti, mutta avatessaan silmänsä hän huomasi jonkun katsovan häntä.
”Mitä?” tyttö kysyi mieheltä.
”Ei mitään, nautin vain näkymistä.”
Jostain syystä äänensävy ja puolipaheellinen virnistys sai Cheyennen posket hehkumaan. Tyttö risti kätensä rinnalleen muka puolihuolimattomasti.
”Ja sinä olet?”
”Sawyer. Haluaako arvon neiti esittäytyä?”
”Cheyenne Shephard.”
Mies käveli lähemmäs ja astui varjoista auringonvaloon. Cheyenne yritti pysyä vakaana nähdessään hänet, vaikka tunsikin jonkin jysähtävän vatsanpohjassaan. Tyypillä riitti ulkonäköä ja hänessä oli jotain hiukan paheellista, jonka Cheyenne huomasi hyvin puoleensavetäväksi. Tyttö kallisti kuitenkin täysin rauhallisesti päätään.
”Shephard?”
”Jackin tytär”, tyttö sanoi kyllästyneellä äänensävyllä.
”Enpä olisi uskonut tohtori Kunnollisen ryhtyneen teini-isäksi”, Sawyer hymähti ja tarkkaili Cheyenneä päästä varpaisiin, ”näytät nimittäin jo melkein aikuiselta.”
”Olen seitsemäntoista, sikäli kun se sinulle kuuluu”, Cheyenne totesi nokkavasti, ”ja kunhan olet lakannut arvioimasta minua, voisit kertoa, oliko sinulla jotain asiaa vai istuskeletko muuten vain rannalla kyttäämässä pahaa-aavistamattomia?”
Sawyer kohotti kulmiaan. Tytössä oli luonnetta.
”Muhammed ja Pisama aikovat painua viidakkoon parin muun kanssa. Ajattelitko liittyä mukaan?”
”Miksi liittyisin?” Cheyenne sanoi hätkähtämättä.
”Ajattelin, että haluat ärsyttää isääsi.”
”Ja mitä sinä haluat?”
”Ärsyttää meidän Sankaritohtoriamme hieman”, Sawyer hymyili.
”Miksi?”
”Sanotaanko vaikka niin, että hän luulee itsestään hieman liikoja.”
Cheyenne kallisti yllättyneenä päätään. Jackin pelastajakompleksi kävi kyllä hänenkin hermoilleen, eikä hän jättäisi käyttämättä tilaisuutta hiukan kolauttaa isäänsä. Sawyer selosti retken tarkoituksen.
”Mielelläni”, tyttö hymyili.

Cheyenne kiskoi t-paidan bikininsä päälle, laittoi sukat ja vaelluskengät jalkaansa ja pakkasi lisää vettä ja suklaata reppuunsa. Hän ei jaksanut sitoa hiuksiaan kiinni, vaan meni isänsä luo.
”Jack?”
”Niin?”
Mies nosti katseensa potilaastaan ja hänen silmänsä laajenivat hänen nähdessään tyttärensä retkivarusteissa. Cheyenne katsoi takaisin vihreillä silmillään, joihin aina joskus kohosi tuollainen omituinen, tuijottava katse. Tyttö kallisti päätään.
”Ei puhettakaan, Chey.”
”Älä sinä tule määräilemään minua!” tyttö sihahti vastaukseksi.
”Minä olen sinun isäsi. Minulla on oikeus määräillä sinua.”
”Minun isäni kuoli kauan sitten!”
Jack ei menettänyt malttiaan, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Cheyennekin hillitsi itsensä ja pudottautui kyykkyyn isänsä viereen.
”Minun täytyy mennä. Sinä voit kieltää minua, mutta jos haluat pitää minut täällä, saat luvan iskeä minut niillä pirun käsiraudoilla johonkin kiinni.”
”Ei olisi huono idea”, Jack hymähti ilottomasti.
Mies huokaisi syvään.
”Minä en ole tahallani sinulle ilkeä. Mutta minä olen huolissani, sillä sinä näit mitä siellä on.”
”Se ei saanut meitä silloin, eikä saa nytkään.”
Cheyenne oli uhmakas ja uhkarohkea, aivan kuten Zoeykin oli aikanaan ollut. Naisen luonne kuvastui niin täydellisesti tytöstä. Cheyenne heilautti hiuksensa niskaan ja nousi lähteäkseen, Jack vilkaisi ettei haavoittunut mies ollut hereillä tai muutenkaan yhtään nykyistä akuutimmassa tilassa, ennen kuin ponnahti jaloilleen ja tarttui Cheyennen käsivarteen.
”Chey.”
”Minä olen menossa. He tarvitsevat minua, sillä minä osaan suunnistaa.”
”Cheyenne, mikset sinä pelkää? Haluatko sinä kuolla?” Jack puuskahti.
Tytöltä puuttui kaikki terve itsesuojeluvaisto ja se ihmetytti Jackia. Kaiken järjen mukaan Cheyennen olisi pitänyt aamullisten tapahtumien jälkeen olla peloissaan, ellei jopa shokissa, ja tehdä kaikkensa ettei joutuisi palaamaan takaisin viidakkoon. Nyt hän oli kuitenkin syöksymässä sinne suuna päänä, eikä Jack vain voinut ymmärtää hänen logiikkaansa. Aivan kuin Cheyenne ei olisi edes huolissaan.
”Että haluanko minä kuolla?”
Cheyennen ääni oli vihainen, hän riuhtaisi käsivartensa isänsä otteesta suunnaten kipinöivät silmänsä miehen ruskeisiin. Hän puhui hampaidensa välistä sihisten, korostaen joka sanaa.
”Kuule, jos minä olisin joskus halunnut kuolla, olisin tehnyt sen ajat sitten. Jos et satu muistamaan, todellinen isäni kuoli ja äitini sai hänen talonsa. Äitini, joka vihasi minua ja syytti minua elämänsä pilaamisesta, heitti minut ulos. Elin kuusi vuotta kadulla, omillani, kunnes minua ammuttiin. Joten jos minulla ei olisi elämänhalua, en seisoisi nyt tässä.”
Cheyenne hillitsi halunsa läimäyttää isäänsä poskelle ja marssi pois hänen luotaan. Jack seisoi avuttomana paikallaan tuijottaen tyttärensä perään.

”Tässä ollaan”, Cheyenne sanoi valoisasti.
Kate kohotti kulmiaan, kun tyttö katsahti muita mukaan lähtijöitä täysin tyynenä. Nainen ihmetteli, miksi Cheyenne oli aamullisten tapahtumien jälkeen silti lähdössä innokkaasti mukaan ja ennen kaikkea kuinka Jack oli päästänyt hänet. Kieltäminen ei tosin tainnut tehota Cheyenneen lainkaan.
”Haluat lähteä?”
Tyttö nyökkäsi tyynenä, Kate ei sanonut yhtään mitään.
”Mennään sitten.”

Cheyenne seisoi hotellihuoneensa ikkunan ääressä ja tuijotti vaitonaisena ulos. Jack kurkisti ovesta sisään.
”Chey?”
”Niin?”
”Jaksatko puhua Gretan kanssa?”
”Kai”, tyttö kohautti olkapäitään.
Nuorisopsykiatri asteli huoneeseen harmaa jakkupuku yllään ja istui nojatuoliin Cheyennen rojahtaessa vastakkaiseen. Jackilla oli ollut varaa ottaa tytölle isohko huone. Hän katsahti Jackiin, joka hymyili rohkaisevasti. Ilme hyytyi tytön kääntäessä katseensa pois. Cheyenne tuijotti kynsinauhojaan.
”Cheyenne, sinä tiedät että meidän täytyy puhua siitä.”
”Miksi?”
”Koska se on raskas taakka kantaa.”
”Mitä sinä tiedät”, tyttö sanoi halveksuvasti.
Nainen ohitti kysymyksen. Hän oli tavannut kymmeniä, satoja nuoria, mutta Cheyennen uppiniskaisuus oli jotakin minkä edessä hänkin oli voimaton. Tyttö yksinkertaisesti kieltäytyi puhumasta menneisyydestään sanallakaan. Greta tiesi, että hän oli elänyt onnellisen lapsuuden adoptioisänsä kanssa, mutta tämän kuoleman jälkeen tytöllä ei ilmeisesti ollut helppoa.
”Sinä karkaat kotoa ja kuusi vuotta myöhemmin tulet sairaalaan ammuttuna. Mitä tapahtui?”
”Minä olen sanonut ainakin tuhat kertaa: satuin osumaan jengitappelun luo ja sain vahinkolaukauksen. Ei sen kummempaa.”
”Kyse ei ole siitä ja sinä tiedät sen.”
”Mitä väliä sillä on, mitä tapahtui? Minä olen nyt valmis aloittamaan uuden elämän, enkö voi antaa sen vain olla?”
Greta vaikutti vaivaantuneelta ja silotteli hiuksiaan, jotka oli vedetty tiukalle nutturalle. Yksikään suortuva ei ollut irronnut kampauksesta. Nainen tuijotti hetken Cheyenneä, joka vaikutti aivan tavalliselta tytöltä farkuissaan ja mustassa t-paidassaan. Sairaalaruoka oli saanut hänet menettämään osan painostaan ja aiemmin kaunis jäntevyys oli muuttunut riutuneisuudeksi.
”Me emme taida päästä eteenpäin.”
”Emme, mikäli haluat pysyä tässä samassa asiassa.”
Greta nousi ja huokaisi.
”Minä en halua repiä sinun haavojasi auki. Mutta sinun täytyy ymmärtää, että haluan sinun parastasi. Haluan, että pääset eroon menneisyytesi painolastista.”
Nainen poistui ja Cheyennen kanssa kahden jäänyt Jack arasteli hiukan tyttärensä seuraa.
”Chey, minun on pakko hoitaa yksi asia. Pärjäätkö varmasti?”
Tyttö nyökkäsi puhumatta mitään. Jack hymyili, käski Cheyennen tilata huonepalvelusta mikäli huvittaisi ja poistui. Huoneen ulkopuolella hän nojasi hetken seinään. Kun se puhelu sairaalasta oli tullut, Jack ei ollut tiennyt mitä ajatella. Ja nyt, neljä viikkoa sen jälkeen, hän oli edelleen yhtä epävarma. Cheyenne oli sulkeutunut kuoreensa, hän kieltäytyi itsepintaisesti puhumasta mustasta jaksosta elämästään. Sairaalan sosiaalityöntekijät olivat penkoneet tytön taustoja ja hän oli karannut kotoa 1997, yksitoistavuotiaana. Sitten kuuden vuoden totaalisen tyhjä jakso, kunnes hän tuupertuu sairaalan portaille ampumahaava rinnassaan ja kieltäytyy puhumasta menneisyydestään. Ja Jackin oli nyt yhtäkkiä oltava isä, ja loistava sellainen. Cheyenne oli kärsinyt ihan riittävästi. Mies huokaisi syvään.


Cheyenne käveli vaitonaisena muun seurueen jutellessa hiljaa. Tyttö mietti kuumeisesti, mitä tekisi isänsä kanssa, sillä mies alkoi ilmiselvästi epäillä jotain hänen pelottomasta käytöksestään, eikä hän voisi paljastaa salaisuuttaan. Ei koskaan.
”Se on ylös sitten vain.”
Cheyenne havahtui ja tuijotti rinnettä. Se oli melko jyrkkä, mutta ei lainkaan mahdoton. Tyttö hengitti syvään ja näki muiden vilkaisevan häntä epäilevästi. Hän oli kyllä seurueen nuorin, mutta ei hän mikään nynny ollut! Cheyenne kallisti päätään.
”Hei, isällä ja minulla oli tapana retkeillä. Pääsen tuon helpostikin.”
”Totta kai”, Sayid paikkasi.
Cheyenne nakkeli niskojaan ja tarttui juureen. Hän oli harrastanut kalliokiipeilyä vuosia, eikä seinä ollut hänelle haaste eikä mikään. Shannonilla vaikutti olevan eniten ongelmia, mutta miesten avulla hänkin pääsi ylös ja seurue jatkoi matkaa. Cheyenne säpsähteli vähän väliä, hän oli jatkuvasti varuillaan. Tyttö oli viettänyt paljon aikaa erämaassa, ja nyt hänen vaistonsa kertoivat hänelle ettei kaikki ollut niin hyvin kuin miltä näytti. Ympäristö oli liian hiljainen. Liian seesteinen.
”Tarkista se radio!”
”En tarkista! Meidän täytyy säästää akkua –”
Sayidin ja Sawyerin kiista keskeytyi. Cheyenne oli ollut oikeassa, jokin oli tulossa heitä kohden. Korkeassa heinikossa siitä ei nähnyt muuta kuin sen, että se oli iso, raivokas ja suuntaamassa suoraan kohden.
”JUOSKAA!”
Shannon kirkui, lähes koko seurue kääntyi ympäri ja lähti tulosuuntaan. Cheyenne tiesi, että se olisi hyödytöntä. Saalistajan vaistot nousisivat vain kovemmille kierroksille riistan paetessa. Tyttö tempaisi veitsen reppunsa sivutaskusta astuessaan eteenpäin.
”Juokse, Cheyenne!” Katen ääni kuului jostain takaa.
”Minun täytyy kohdata se!”
Tyttö siristi silmänsä, tiukensi otettaan veitsen kahvasta ja kohotti sen suojakseen. Peto lähestyi.

Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
Purriainen: Kiitos kommentista. Sawyeriahan en kauan malttanut pitää poissa, on sen verran ihana hahmo. Cheyenneä taas pidän itsekin yhtenä parhaista hahmoluomuksistani, ja kuule et ole nähnyt hänen menneisyydestään vielä murto-osaakaan. ;)

A/N: Tämän luvun alku oli pakko kirjoittaa seurailemaan todella tiiviisti Pilot (Part 2) –jakson tapahtumia, mutta loppu on sitten kokonaan irrallinen. Pitkä luku näin hiihtoloman kunniaksi. Lupaan, ettei seuraava luku ole näin tiiviisti kiinni sarjassa, mutta nämä tapahtumat olivat niin tärkeitä etten voinut ruveta muokkaamaan niitä. Takaumat valottavat Cheyennen kotiolosuhteita ennen karkaamista.

IV.
Pocahontas

Yksitoistavuotias Cheyenne puhui langattomassa puhelimessa ystävänsä kanssa. He olivat käyneet päivällä ostoksilla, mistä todisteena oli iso kasa kauppakasseja suuren huoneen vaatekomeron edessä.
”Hän sanoi mitä? Älä valehtele!”
Mehukkaan juorun kertomisen keskeytti ovikellon pimputus. Ketään muuta ei ollut kotona, joten Cheyenne hyppäsi itse jaloilleen ja totesi puhelimeen.
”Odota hetki. Joku on ovella.”
Tyttö käveli talon halki ja avasi oven puhelin toisessa kädessään. Kaksi poliisia tuijottivat tyttöön.
”Cheyenne Black?”
”Minä olen. Mitä on tapahtunut?”
”Saammeko tulla sisään?”
Cheyenne päästi miehet sisälle ja katsoi heihin odottavasti. Surumieliset ilmeet saivat tytön sydämen hakkaamaan pelosta.
”Oletteko Nicholas Blackin tytär?”, toinen kysyi ja Cheyennen nyökätessä jatkoi, ”meillä on huonoja uutisia. Olen pahoillani, mutta isänne on joutunut auto-onnettomuuteen.”
”Mitä?” Cheyenne kysyi epäuskoisena.
”Isänne on joutunut auto-onnettomuuteen. Hänen autonsa liukui jäisellä tiellä vastaantulevien kaistalle ja törmäsi rekkaan. Mitään ei ollut tehtävissä.”
Cheyenne romahti lattialle.


Cheyenne peitti kaiken hermostuksensa, mutta puristi veistään rystyset valkoisina. Tyttö seisoi vakaasti ja hengitti syvään.
”Cheyenne, mene edestä.”
”En.”
Sawyer huokaisi hampaidensa välistä tytön jääräpäisyyttä, tarttui sitten varoittamatta kiinni tämän ranteesta. Hentorakenteinen ja riutunutkin Cheyenne ei voinut mitään, kun Sawyer vetäisi hänet edestään ja heilautti sivuun niin kovaa, että hän paiskautui heinikkoon. Peto tuli samassa tarpeeksi lähelle ja mies ampui. Cheyenne kuunteli laukausten ääniä maatessaan heinikossa. Ase? Mistä ihmeestä? Pedon karjunta leikkasi ilmaa, mutta vihdoin se usean laukauksen jälkeen kaatui maahan. Cheyenne nousi ja pyyhki mutaa kasvoiltaan.
”Äläkä viitsi viskellä minua ympäriinsä”, tyttö tuhahti.
”Olisitko halunnut olla aseen ja tuon elukan välissä?”
”Olen itse asiassa utelias tietämään, mistä sait tuon aseen”, Cheyenne ohitti kysymyksen.
”Kuten mekin”, Sayid tokaisi.
”Kuolleiden joukossa oli liittovaltion agentti. Ajattelin, että aseesta voisi olla hyötyä.”
”Liittovaltion agentti?” Sayid kohotti kulmiaan.
Sawyer väläytti virkamerkkiä.
”Otin tämänkin. Se oli makea. Miksi teitä edes kiinnostaa?” mies tuhahti.
Cheyenne käytti hyväkseen Sawyerin herpaantuneisuutta ja nappasi aseen hänen käsistään. Kaikkien katseet kääntyivät tyttöön, joka tutkiskeli asetta mielenkiinnolla.
”Ole varovainen.”
”Mikä sinä luulet minun olevan? Idiootti?” tyttö tuhahti Sayidille, jonka arka äänensävy ärsytti häntä.
Cheyenne oli yllättynyt siitä, että koneessa oli ollut ase. Jos niitä oli yksi, niitä saattaisi olla toinenkin, eikä tulivoimasta takulla olisi ainakaan haittaa tällä saarella.
”Sinun pitää luopua tuosta”, Sayid sanoi.
Cheyenne kohotti katseensa, mutta huomasi miehen puhuvan Sawyerille.
”Miksi ihmeessä? Minähän ammuin karhun.”
”Tämä ei ole mikään Kärpästen herra”, Cheyenne tokaisi väliin hiukan ironisesti, ”jos olemme toistemme kurkuissa kiinni, siitähän hyvä tulee.”
”Älä sinä puutu tähän, ja anna se ase takaisin ennen kuin ammut jonkun.”
Cheyennen silmät salamoivat, kun hän vilkaisi Sawyeriin. Mies katsoi takaisin ärtyneesti, mutta hänen ilmeeseensä nousi hiukan yllätystä kun tyttö poisti tottunein ottein lippaan ja viimeisen patruunan pesästä heittäen tyhjän aseen takaisin sen omistajalle.
”Ole hyvä”, tyttö virnisti.
”Ha-ha. Patruunat, kiitos.”
Cheyenne iski lippaan kuitenkin Sayidin ojennettuun käteen.
”Te vihaatte toisianne, joten näin ne pysyvät erossa toisistaan.”

”Mikä sinä luulet olevasi päättämään asioista?” Shannon marisi, mutta Charlie keskeytti hänet.
”Hei, kaverit. Eikö pitäisi kiinnittää hiukan huomiota tuohon elukkaan?
Charlien äänensävy sai Cheyennen kääntämään päänsä kohti viimeisiä henkäyksiään vetävään jääkarhuun. Tyttö kohotti kulmiaan aikeissa sanoa jotain, mutta Kate ehti ensin.
”Jääkarhu.”
”Tropiikissa? Mistä hitosta se tuli?”
”Mistä minä tiedän”, Kate äsähti.
Cheyenne oli kiitollinen siitä, että huomio oli siirtynyt hänestä pois, mutta liian aikaisin. Sayidin silmät olivat tarkkaavaiset hänen katsoessaan tyttöön.
”Missä sinä olet oppinut käsittelemään asetta?”
”Harrastin metsästystä ja kävimme joskus isän kanssa ampumassa”, Cheyenne kohautti olkapäitään kuin kyseessä olisi ollut itsestäänselvyys. Sayid katsoi häntä epäilevästi, mutta antoi sitten olla.
”Pitäisikö meidän jatkaa matkaa?”
Muu joukkio meni edelle, Cheyenne oli kääntymässä heidän peräänsä mutta joutui Sawyerin yllättämäksi jo toisen kerran hetken sisällä. Mies nappasi häntä ranteesta.
”Mikä sinä kuvittelet olevasi? Pocahontas?”
Sävähdys käväisi tytön kasvoilla, hetkeksi se täytti hänen silmänsä raivosta, mutta sitten hän hillitsi itsensä.
”Vaikka se”, Cheyenne kohautti uudelleen olkiaan ja yritti päästä irti otteesta.
Sawyerin kasvot olivat ärsytetyt, ehkä hiukan vaarallisetkin. Cheyenne ei näyttänyt pelkoaan.
”Minä tunnen sinunlaisesi.”
”Sinä et kuule tunne minua hitusenkaan vertaa”, tyttö sylkäisi.
Cheyenne nakkeli niskojaan, repäisi itsensä irti miehen otteesta ja kiisi muiden perään.

”Saamarin äpärä! Toivon, ettet olisi koskaan syntynyt! Pilasit elämäni! Pilasit kaiken!”
Kolme kuukautta myöhemmin Cheyenne makasi mytyssä lattialla ja suojautui äitinsä raivokohtaukselta. Zoey oli saanut Cheyennen huoltajuuden ja hallinta-oikeuden Nicholasin jättämään omaisuuteen. Tyttö väisti läimäytystä.
”Painu helvettiin!” Cheyenne sihahti nostaessaan päänsä.
Tytön haljenneesta huulesta valui verta, mutta hänen silmänsä paloivat. Zoeyn katse oli sekava, eikä Cheyenne jaksanut miettiä, mitä hän oli taas ottanut. Zoeyn mies Randolf oli taas kerran työmatkalla, ja silloin nainen sekosi.
”Sinä et puhu äidillesi noin!”
”Minä en ole sinun tyttäresi!”
”Luoja, kuinka toivoisin ettet olisi! Randolfin pojasta tulee taatusti parempi kuin sinusta.”
Hetkeksi Zoeyn silmiin nousi hellä katse. Naisen vetyperoksidilla vaalennetut hiukset oli leikattu lyhyeksi ja trendikkääksi kampaukseksi, ulkopuolisille hän oli täydellinen. Cheyenne kuitenkin tunsi äitinsä synkemmän puolen, vaikka tämä näytti lähes tavalliselta hyväillessään alkavaa raskausvatsaansa. Cheyenne oli ainoa joka rikkoi pian kasvavan perheen idyllin, hän muistutti Zoeya suurimmasta virheestään.
”Ihmettelen, kuinka Nick suostui kasvattamaan sinunlaisesi! No, hän on aina ollut päästään sekaisin!”
Ja siinä samassa jokin napsahti Cheyennen päässä. Tyttö tuijotti naista leimuavin silmin, nousi ja paiskasi mennessään oven kiinni. Noustessaan yläkertaan huoneeseensa hän tiesi täsmälleen, mitä tekisi.
”Mikä sinä kuvittelet olevasi? Käyttäydy kuten pitäisi!”


Hiljaisuus vallitsi joukon keskuudessa vielä pitkään sen jälkeen kun karhu oli jäänyt taakse. He kaikki säpsähtelivät pienimmänkin äänen kuuluessa tiheästä viidakosta ja Cheyennekin oli kiitollinen heidän päästessään pois metsästä ja mäenrinteelle, jossa kasvillisuus oli matalampaa. Tyttö katsoi, kuinka Sayid kaivoi radion esille ja huokaisi kuullessaan Sawyerin heittävän jonkin sarkastisen kommentin, johon toinen mies ei onneksi vaivautunut vastaamaan samalla mitalla.
”Saatko signaalia?”
”Jokin muu peittää sen”, Sayid vastasi kulmat kurtussa.
Konemainen ääni puhui jotakin mistä Cheyenne ei saanut selvää, luetteli sitten sarjan numeroita ja antoi äänen vaihtua ranskankieliseksi naiseksi. Retkue iloitsi hetken kuullessaan ihmisääniä. Toivo syttyi Cheyennen sydämessä ja hetkeksi se peitti sen mustan aavistuksen saaren salaisuuksista.
”Kuka se on? Mitä se sanoo?” Charlie kysyi.
Viesti pyöri loppuun ja antoi taas vuoron koneäänelle, nyt numerosarja oli eri.
”Se toistaa tuota samaa viestiä.”
”Mutta mitä se sanoo, hemmetti?”
”Puhuuko joku ranskaa?”
Cheyenne ojensi kätensä ottaakseen puhelimen. Nicholas oli aina pitänyt kielitaitoa tärkeänä osana sivistystä, joten tyttö puhui äidinkielensä lisäksi ranskaa, espanjaa ja kreikkaa.
”Sinä osaat?”
”No osaan, jos annat sen hemmetin puhelimen”, Cheyenne huokaisi.
”Hienoa, Pocahontaksen täytyy nyt olla kaikessa osassa!”
Puhuja oli arvattavasti Sawyer, joka oli murisemassa vielä jotain, kunnes Sayid sinkosi häneen kärttyisän katseen. Cheyenne painoi radion korvaansa vasten. Numerosarja toistui.
”Auttakaa minua”, Cheyenne aloitti kääntämisen, ”Auttakaa minut pois täältä.”
”Tai sitten ei! Mistä tiedämme, mitä tuo tyttö sepittää!” Sawyer tiuskaisi.
”Turpa kiinni ja anna hänen kuunnella!”
Cheyenne mulkaisi kinastelijoita Charlien muistuttaessa pattereiden kestävyydestä. Tyttö keskitti jokaisen solunsakin kuuntelemiseen. Itse viesti ei ollut vaikeaselkoinen vuosia kieltä opiskelleelle tytölle, mutta äänenlaatu oli huono ja Cheyenne pelkäsi ettei toista tilaisuutta viestin kuulemiseen tulisi.
”Olen yksin täällä, tällä saarella. Olkaa kilttejä ja tulkaa.”
Cheyenne tajusi ympärilleen langenneen hiljaisuuden ja huomaamattaan alensi itsekin ääntään sanojen upotessa hänen tajuntaansa. He olivat iloinneet liian aikaisin. Viesti oli sittenkin kaikkea muuta kuin hyvä merkki.
”Muut ovat kuolleita. Se tappoi heidät, heidät kaikki.”
Radio vaikeni ja Cheyenne laski sen korvaltaan. Hän huomasi käsiensä tärisevän. Hetkeen kukaan ei puhunut.
”Kuusitoista vuotta. Jos numerot on oikeassa, se viesti on pyörinyt kuusitoista vuotta ja viisi kuukautta.”
 ”Kuusitoista vuotta?” Cheyenne tarkisti, ”Kuusitoista vuotta eikä kukaan tullut?”
”Mistä me tiedämme ettei kukaan tullut?”
”Tuo viesti olisi sammutettu”, Cheyenne sanoi hiukan terävästi, ”ei siinä muuten olisi järkeä.”
”Missä ihmeessä me olemme?” Charlien ääni oli hiukan pelokas.

***

Jack alkoi olla huolissaan. Aamu oli jo muuttumassa päiväksi, eikä edellisiltana lähtenyt retkue, Cheyenne mukaan lukien, ollut vieläkään palannut. Ikään kuin tyttäressä ei olisi ollut miehelle tarpeeksi päänvaivaa, hänen potilaansa oli näyttänyt sen kuvan Katesta. Jack huokaisi syvään, mutta sai muuta ajateltavaa Hurleyn rynnätessä telttaan.
”He tulivat!”
Jack hyppäsi jaloilleen ja juoksi ulos teltasta. Cheyenne heilautti kättään hänelle, mutta ei tapansa mukaan hymyillyt.
”Hei, Jack.”
”Chey? Kaikki hyvin?”
Tyttö nyökkäsi ykskantaan. Hän tiesi, ettei kukaan heistä kertoisi kenellekään retken todellisesta tapahtumista, eikä tyttö aikonut rikkoa sopimusta.
”Kaikki ok.”
Jack ei tiennyt, miten suhtautua nähdessään Katen tulevan luokseen, mutta naisella oli jotain kerrottavaa, joten mies seurasi häntä vilkaistuaan ensin Cheyenneen. Tyttö nyökkäsi ja näytti menevän  kauemmas rannalle, ehkä uimaan puhdistaakseen retken rasituksen iholtaan.

Tyttö tosiaan suuntasi rantaan. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun hän oli nukkunut ulkosalla, mutta tropiikin yö oli tehnyt hänen olonsa jotenkin tahmaiseksi. Tarkistettuaan tällä kertaa huolella, että Sawyeria ei ollut missään näkyvillä, Cheyenne vaihtoi turkoosit bikininsä ylleen kahlatakseen sitten veteen. Se oli lämmintä ja suola tuntui sytyttävän säären suuren haavan tuleen, mutta tyttö ei jaksanut välittää siitä. Hänen mielessään pyörivät illan tapahtumat, eikä hän voinut olla ajattelematta viestin tarkoitusta vielä sittenkään kun kahlasi pois ja näki isänsä tulevan rantaa pitkin. Jackin ilme oli tutkimaton.
”Cheyenne, mitä siellä oikein tapahtui?”
”Etkö kuunnellut Sayidia?”, Cheyenne totesi.
Tyttö kiskoi housut bikiniensä päälle, märkä uima-asu saisi jäädä alle viilentämään kuumaa päivää. Tyttö veti puhtaan topin ylleen ja katsoi isäänsä.
”Emme saaneet signaalia. Se kirottu radio ei toimi.”
”Niinkö siinä kävi?”
”Niin”, Cheyenne rypisti kulmiaan, ”miksi pidät hemmetin kolmannen asteen kuulustelua?”
Jack nappasi oikealla kädellään Cheyennen ranteesta kiinni, mutta piti toisen vyötäröllään, kun tyttö oli aikeissa lähteä pois keskustelusta. Miehen silmissä näkyi ärtymys, jollaiseen tyttö ei ollut uskonut hänen kykenevänkään. Jackin ääni oli kuitenkin aivan rauhallinen.
”Koska sinä valehtelet minulle.”
”Minä en valehtele! Päästä irti!”
”Kate kertoi minulle mitä siellä todella tapahtui!” Jack räjähti, ”joten lakkaa leikkimästä typerää!”
Cheyennen silmissä välähti yllätys. Hän ei ollut uskonut, että Jack saattaisi raivota hänelle sillä tavalla. Miehen silmät olivat tummat raivosta, joka sai tytön tuijottamaan häntä sulkeutuneena ja varautuneena.
”Meillä oli sopimus! Ei ole minun vikani, jos hän rikkoi sen! Minä pidin kiinni siitä mitä sovimme! Älä oleta, että minä kielin sinulle kaiken!”
”Tämä ei ole mikään Selviytyjät!”
”Anna minun olla!”
Cheyenne näytti siltä, kuin olisi aikonut sylkäistä isänsä kasvoille, mutta ei tehnyt sitä. Jack tuijotti häntä kulmat kurtussa.
”En anna. Olen antanut sinulle aivan tarpeeksi tilaa, mutta sinun on aika lopettaa tuo joutavanpäiväinen kiukuttelu! Meillä on suurempiakin ongelmia!” Jack tiuskaisi.
”Minä en ole sinun ongelmasi niin kauan kuin annat minun olla!” Cheyenne sihahti, ”Sinulla vain on joku kompleksi tuon pelastajan roolisi kanssa! Jätä minut rauhaan!”
Jack näytti vimmastuvan vain entistä enemmän, hän ei päästänyt irti rimpuilevasta tyttärestään, joka sähähteli loukkauksia hänen naamalleen.
”Et sinä välittänyt minusta ennenkään!”
”Minä en tiennyt että sinä olit olemassa!”
”Sinua ei kiinnostanut!” Cheyenne väitti itsepintaisesti, ”Minä olen pärjännyt yksin tähänkin saakka! Päästä irti senkin helvetin moniongelmainen kusipää!”
Tyttö oli sähissyt viimeiset sanansa sellaisella raivolla, että Jack irrotti otteensa tytön ranteesta ja heilautti oikean kätensä ilmaan luovuttamisen merkiksi. Mies ei tajunnut lainkaan sitä, mitä seuraavaksi tapahtui.

Cheyenne romahti. Tyttö putosi istualleen hiekalle, painoi päänsä alas polviinsa ja nosti kätensä kuin suojaksi Jackilta. Hän oli puristanut silmänsä kiinni.
”Älä. Ole kiltti, älä.”
Cheyennen ääni oli arka, hän kuulosti avuttomalta pikkulapselta ja hetken Jack vain seisoi jähmettyneenä paikallaan, kunnes tajusi tytön raottaneen silmiään, ja niissä näkyi jotain mikä sai kylmät väreet juoksemaan pitkin miehen selkää. Aito, puhdas pelko.
”Älä”, Cheyenne sanoi ääni väristen, ”ole niin kiltti.”
Jack oli nähnyt sellaisen katseen vain kerran aikaisemmin. Se oli ollut kun hän oli ensiapulääkäriaikoinaan paikannut erästä poikaa, joka oli joutunut humalaisen isänsä raivokohtauksen tielle. Alaston, lannistunut kauhu. Toisenlainen kauhu paistoi nyt Jackin silmistä. Mies laski kohotetun kätensä hitaasti alas.
”Cheyenne”, mies sanoi kun ei keksinyt muutakaan sanottavaa.
Tyttö oli romahtanut toiselle kyljelleen hiekkaan, Jack näki kasvoilla kimaltavat kyyneleet, jotka olivat valuneet tiukasti yhteen puristettujen luomienkin ohi. Mies tunsi itsensä täysin kädettömäksi Cheyennen edessä.
”Cheyenne”, mies toisti lempeästi.
”Mene pois.”
”En mene.”
Jack pudottautui tytön viereen ja pyyhki varovasti suortuvia tämän kasvoilta. Hän halusi koskettaa Cheyenneä, kertoa tälle ettei tekisi mitään pahaa. Tyttö nousi istualleen ja katsoi Jackia punaisin silmin. Mies vangitsi silmät katsekontaktiin.
”Cheyenne, onko joku lyönyt sinua?”
Tyttö käänsi päänsä pois, mutta Jack tarttui hänen leukaansa.
”Oliko se Zoey?” Jack kysyi ääni voimattomasta raivosta täristen, ”Hakkasiko hän sinua? Siksikö sinä karkasit?”
”Jack...”
”Oliko se niin?” mies vaati vastausta.
Cheyenne katsoi isäänsä silmiin räpytellen kiivaasti. Hän pureskeli muutenkin repaleisia huuliaan ja nyökkäsi sitten hitaasti. Jack yritti pysyä rauhallisena.
”Cheyenne...”
”Älä. Anna minun olla. Lopulta sinä kuitenkin menet”, Cheyenne sanoi niin hiljaa, että Jack tuskin kuuli.
”En mene.”
Välittämättä voimattomasta rimpuilusta Jack veti tyttärensä käsivarsiensa suojaan ja keinutti häntä kuin pikkulasta. Cheyenne hautasi kasvonsa miehen olkapäähän. Jack teki kaikkensa pitääkseen äänensä vakaana.
”Minä en mene mihinkään. Minä en jätä sinua. Et voi tehdä mitään, mikä saisi minut vihaamaan sinua. Et koskaan. Ja ennen kaikkea, Cheyenne, minä en koskaan, en koskaan satuta sinua.”
Tyttö tuntui hauraalta, hän hikkasi pidätellyn itkun takia. Jack tunsi, kuinka hän tärisi ja puri hampaansa raivosta yhteen tuntiessaan törröttävät kylkiluut. Cheyenne oli kärsinyt suhteettoman paljon.
”Sinä vihaisit minua, jos tietäisit mitä olen tehnyt.”
”En vihaisi.”
”Usko pois, sinulla ei ole aavistustakaan mihin minä olen kyennyt.”
Cheyennen ääni oli iloton.

Cheyenne penkoi keskittynyt ilme kasvoillaan ja ohuet puuvillahanskat kädessään kylpyhuoneen kaappia ja pyyhkäisi kaikki äitinsä mielialalääkepurkit alas. Tyttö kävi oransseja purkkeja läpi ja tyhjensi niitä kämmenelleen. Viattomia, valkoisia pillereitä. Kukaan ei koskaan saisi tietää. Kaikki uskoisivat Zoeyn saaneen jonkin kohtauksen ja syöneen kaiken itse, kun nainen vielä kaiken lisäksi tavallisesti söi lääkkeensä tavallisestikin sekoitettuna ruokaansa. Hän oli kerran aikaisemminkin seonnut lääkkeidensä määrässä ja ottanut yliannostuksen. Cheyenne kurotti kylpyhuoneen pöydälle laskemansa terveysjogurttikulhon lähemmäs. Pitääkseen syntymättömänsä terveenä Zoey söi paljon luontaistuotteita ja oli eilisiltana tyhjentänyt loput jogurttipurkista lasiseen kulhoon. Cheyenne murskasi kahdella lusikalla kaikki käsiinsä saamat lääkkeet, noin kahdeksankymmentä kappaletta, ja sekoitti jauheen jogurttiin. Kukaan ei koskaan huomaisi. Tyttö vei viattomalta näyttävän kulhon takaisin jääkaappiin ja hävisi yläkertaan napaten aiemmin pakkaamansa rinkan. Missä tahansa olisi parempi kuin täällä. Joku liikkui keittiössä suoraan Cheyennen alapuolella, jääkaapin ovi aukesi ja sulkeutui. Tyttö kuunteli hiiskahtamatta, kunnes alakerrasta alkoi kantautua kakomista. Lasikulhon räsähtäessä lattialle Cheyenne avasi huoneensa ikkunan, tipautti rinkan alas ja kiipesi itse perässä. Kun ambulanssin sireenit kaikuivat tiellä, hän oli jo ehtinyt kadota metsään. Ensimmäistä kertaa kuukausiin hymy karehti hänen huulillaan.
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Kaksi mielenkiintoista uutta lukua  ;D Mä en ole tosiaan päässyt koneelle pahemmin niin on kestänyt. Tosi kihetovaa tekstiä kummassakin luvussa! Juoni etenee sujuvasti eteenpäin. Kiva kuinka asiat selkenevät pikku hiljaa mutta jää kuitenkin sen verran auki että on pakko jatkaa lukemista *naureskelee* Cheyennen tausta on synkempi kuin aluksi ajattelinkaan muttei kuitenkaan tunnu mitenkään kliseiseltä. Mielenkiintoni vain herää kokoajan  ;D

Lainaus
”Mikä sinä kuvittelet olevasi? Pocahontas?”
Sävähdys käväisi tytön kasvoilla, hetkeksi se täytti hänen silmänsä raivosta, mutta sitten hän hillitsi itsensä.
”Vaikka se”, Cheyenne kohautti uudelleen olkiaan ja yritti päästä irti otteesta.

Repesinkö? :'D
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
Jatkoa tulee nyt. Kiitokset kommenteista.



A/N: Tämä on tökkinyt ihan törkeän paljon. Anteeksi nyt kun ”vähän” venähti, mutta tässä on ollut hirveän paljon kaikkea muuta. Luku on oikeastaan tosi irrallinen Lostista, mutta nauttikaa siitä huolimatta. (: Takaumat valottelevat Jackin ja Zoeyn suhdetta. Lupaan että tekstiä tulee nyt tästä lähtien nopeammassa tahdissa.

V.
Restless
”Zoey? Kulta?”
Nuori, noin seitsemäntoista vanha nainen, jolla oli punaiset hiukset ja samanlaiset silmät kuin Cheyennellä, nosti katseensa kirjastaan ja hymyili lempeästi sisään tulleelle Jackille. Vaikkeivät he asuneetkaan yhdessä, oli Jack antanut naiselle kotiavaimensa ja tämä olikin usein miehen luona, kun hän tuli kotiin. Zoey nousi ja antoi pikaisen suukon Jackin huulille. Jack nappasi häntä vyötäröltä kiinni.
”Rankka päivä?”
”Aivan riittävän.”
”Laitoin ruokaa.”
Jack oli kyllä huomannut asunnossa leijailevan lasagnen tuoksun heti tullessaan sisään. Zoey ohjasi hänet istumaan ja suukotti hänen huuliaan.
”Hyvää ruokahalua. Syö äkkiä, että päästään jälkiruoan pariin.”
Jack nauroi.


***

Jack ei voinut uskoa sitä. Hän kieltäytyi uskomasta. Cheyenne oli hänen sylissään kevyt kuin pikkulapsi, ja sellaiselta hän tuntuikin itkiessään ja täristessään täysin sekaisin.
”Rauhoitu. Shh. Minä en anna kenenkään tehdä sinulle mitään.”
Hän halusi tietää enemmän, mutta nyt ei ollut kysymysten aika. Cheyenne niiskautti, hänen silmänsä olivat punaiset ja turvonneet.
”Hän syytti minua kaikesta. Elämänsä pilaamisesta.”
”Se ei ole sinun vikasi.”
”Hän sai Nicholasin talon, eikä minulla enää sen jälkeen ollut kotia. Oli ihan sama karata”, Cheyenne huokaisi hiljaa, ”sitten niillä ainakin oli joku syy hyökätä päälleni.”
”Keillä?” Jack kysyi kauhistuneena ja pyyhki suortuvia tyttärensä otsalta.
”Milloin kelläkin”, Cheyenne vastasi vältellen, ”Sydneyn kadut...”
Hänen ei tarvinnut sanoa enempää. Jack voi pahoin. Zoeylla oli ollut omat huonot päivänsä, mutta ei hän ollut koskaan uskonut että nainen saattaisi hakata omaa lastaan. Jack ei ylipäänsä uskonut, että joku saattaisi tehdä sellaista lapselleen. Nämä muutamat viikot Cheyennen kanssa olivat saaneet hänet repimään hiuksiaan ja laskemaan kymmeneen yhden jos toisenkin kerran, mutta ei hän kertaakaan ollut ajatellutkaan... Mies pudisti päätään.
”Rakastan sinua”, Jack vakuutti tyttärelleen.
”Anna minulle aikaa. Anna minulle vain aikaa”, Cheyenne pyysi.
Säikähtäneenä äkillisestä avoimuudestaan hän riuhtaisi itsensä irti, nappasi reppunsa ja katosi viidakkoon puristaen kätensä tiiviisti nyrkkiin. Hän halusi hakata päätään lähimpään puunrunkoon, mutta pysähtyi vasta kun oli mielestään tarpeeksi kaukana rannasta.
”Helvetin idiootti”, tyttö sihahti itselleen ja istui katkenneen puun päälle.
Hänellä ei ollut aikomustakaan päästää Jackia lähelle. Vielä vähemmän hän aikoi avautua menneisyydestään, koska sen haavat olivat juuri ja juuri umpeutuneet. Cheyenne puri alahuultaan niin kauan, että tunsi verenmaun suussaan.

”Mitäs pikku Pocahontas täällä murjottaa? Antoiko isukki kotiarestia?”
”Painu vittuun”, Cheyenne tiuskaisi.
Sawyeriahan hän oli kaivannutkin. Mies kuitenkin seisoi vähän matkan päässä, eikä aikonutkaan lähteä.
”Siivoa suusi, nuori neiti.”
”Kuule, minä olen takulla käynyt pimeämmän helvetin läpi kuin sinä, joten lakkaa tytöttelemästä minua!”
Sawyer rypisti kulmiaan nähdessään Cheyennen itkusta punaiset silmät, ne olivat melkein yhtä punaiset kuin hiekkaiset hiukset ja alahuulesta valuva veri.
”Minua ei kuule vähääkään liikuta se mitä sinä sanot minusta, joten voit pitää mielipiteesi omana tietonasi”, tyttö jatkoi, ”eikö helvetin viidakossakaan saa olla rauhassa?”
Sawyer näytti edelleen häkeltyneenä tytön kielenkäytöstä ja vihamielisyydestä. Cheyenne kallisti päätään kädet puuskassa kohottaen kulmiaan. Hän kätki kuohunsa kuorensa alle.
”Voisit esimerkiksi häipyä.”
”Mielelläni”, Sawyer virnisti, ”mutta sinä satut olemaan minun alueellani.”
”Sinun alueellasi? Mikäs helvetin sinun alueesi tämä on?”
”Löytäjä saa pitää.”
”Ilmiselvästi”, Cheyenne sanoi ja nousi mulkaistuaan vielä yhden kerran pahasti Sawyeria.
Tyttö näytti siltä että olisi voinut kynsiä miehen silmät päästä kävellessään tämän ohitse. Sawyer kuitenkin tuijotti takaisin kiusaava hymy kasvoillaan.
”Pocahontas hei, relaisit vähän. Ei isäsikään taatusti tykkää tuosta happamasta naamasta.”
”Älä kutsu minua noin. Äläkä puhu hänestä.”
Sen jälkeen Cheyenne hävisi viidakkoon, eikä alentunut kysymään mitä ihmettä Sawyer oli paikalla tehnyt. Hänen puolestaan mies sai painua vaikka hevon kuuseen, kunhan pysyi kaukana hänestä.

Päästyään eroon Sawyerista Cheyenne päätti turvautua keinoon, joka hänen mieltään oli aina rauhoittanut. Hän tarvitsi jotain tekemistä, jotain joka vaatisi häneltä tarkkuutta ja keskittymiskykyä. Tyttö otti veitsen esiin repustaan, sitaisi hiuksensa sotkuiselle poninhännälle ja tuijotti uhmaavasti edessään kasvavaa puuta. Jalka hidastaisi häntä vähän, mutta ei merkittävästi. Tyttö varmisti, että jalkaa suojaava side pysyisi paikallaan ja sidottuaan veitsen huolellisesti vyölleen alkoi kiivetä. Hänen taitonsa olivat ruosteessa, mutta ei vienyt kauaa kun hän oli jo niin latvustossa että ylettyi puussa kasvaviin mangoihin. Tuettuaan jalkansa tukevasti oksanhaaraan Cheyenne alkoi napsia mangoja reppuunsa. Hän ei ollut tyhmä ja koska hän tiesi mitä tiesi, oli parempi alkaa kerätä jotain syötävää. Ruoka ei riittäisi ikuisesti.
”Hei, Cheyenne!”
Tyttö oli pudota puusta silkasta säikähdyksestä. Hän vilkaisi Charlieen, joka heilautti kättään alapuolella.
”Hei”, hän sanoi melkein ystävällisesti.
”Mitä teet?”
”Poimin mangoja. Olen niin kyllästynyt lentokoneruokaan.”
”Mistä tiedät että nuo ovat syötäviä?” Charlie kysäisi.
”Ovat ne. Isä opetti minut selviämään.”
”Jack?”
”Nicholas. Minun adoptioisäni”, Cheyenne ei selittänyt enempää.
Cheyenne sai reppunsa täyteen mangoja ja vilkaisi alas pyytäen miestä ottamaan sen kiinni. Charlie sai kopin ja tyttö kapusi ketterästi alas puusta pudottautuen jaloilleen.
”Maista. Ne ovat oikeasti hyviä.”
Cheyenne haukkasi hedelmää ja otti repun tarjoten Charlielle mahdollisuutta napata maistiainen. Mies hymyili ja kiitti, he istuivat alas syömään.
”Sinä näytät olevan aika hyvässä kunnossa?”
Tyttö kurtisti kysyvästi kulmiaan saaden Charlien jatkamaan.
”Tarkoitan siis sitä, mitä se viesti sanoi. Että joudumme olemaan täällä vaikka kuinka kauan.”
”Minä olen ihan ok sen kanssa.”
Cheyennen äänensävy kertoi, että tyttö ei aikonut puhua aiheesta enempää. Hänen sulkeutuvuutensa oli Charlien mielestä omituista, mutta eipä se hänelle kuulunut. Hän ei tiennyt Cheyennen tilannetta eikä sitä, että ulkomaailmassa häntä varten ei ollut enää mitään.
”Taidan tutkia vähän ympäristöä.”
Cheyenne nousi ja heilautti repun selkäänsä. Hän halusi kauas Jackista ja Charliesta, kauas kaikista, edes hetken aikaa suojassa omilta ajatuksiltaan, joita pelkäsi melkein enemmän kuin viidakossa vaanivaa nimetöntä uhkaa.

Tyttö oli ollut partiossa nuorempana ja hallitsi vieläkin osan siellä oppimistaan taidoista, vaikka osa niistä olikin ruosteessa. No, täällä olisi aikaa harjoitella. Cheyenne pyyhkäisi hiuksia otsaltaan ja nojautui keskittyneesti verkontekeleensä puoleen, kolme ensimmäistä oli mennyt pieleen, mutta tämä vaikutti onnistuvan. Hän oli punonut ruohosta narua, jota nyt solmi huolellisesti samankokoisiksi silmiksi ja lähetti mielessään kiitoksen Nicholasille kaikista tämän opetuksista. Hän ei ainakaan luovuttaisi helpolla. Tyttö sai sopivankokoisen verkon valmiiksi ja nosti sen tyytyväisenä ylös onnitellen itseään onnistuneesta suorituksesta. Hän venytteli työssä jäykistyneitä sormiaan, viidakko alkoi muuttua hämäräksi eikä hänellä luultavasti olisi tänä iltana enää aikaa viimeistellä työtään. Soihtua kantava hahmo lähestyi häntä.
”Missä olet tuon taidon oppinut?”
”Partiossa”, Cheyenne vastasi Lockelle, ”kiitos veitsen lainasta, muuten.”
Tyttö ojensi veistä takaisin, mutta Locke pudisti päätään.
”Pidä se. Se ansaitsee tulla käytetyksi.”
”Kiitos”, tyttö sanoi kursailematta ja laittoi veitsen takaisin vyölleen.
”Mitä aiot tehdä tuolle?”
”Jos löytäisin köyttä ja siimaa, voisin virittää ansan.”
Locke kasasi pienen nuotion, sytytti sen soihdullaan ja vilkaisi Cheyenneen. Tyttö puri huultaan katsellen verkkoa mietteliäästi.
”Isäsi etsi sinua, mutta hänellä on nyt kädet täynnä työtä.”
”Miksi?” Cheyenne sanoi kääntämättä katsettaan.
”Sawyer ampui armonlaukauksen sen sheriffin rintaan. Ei osunut.”
”Autsh”, tyttö sanoi äänellä, jossa oli hädin tuskin myötätuntoa.
Hän korjasi yhtä solmua ja pohti itsekseen, voisiko punoa köyttä mikäli ei löytäisi sitä. Kuopan kaivaminen olisi liian työlästä ja paikkasidonnaista.
”Taidat ottaa tämän paikan melko vakavasti. Tarkoitan, että haluat selviytyä?”
”Minä karkasin kotoa yksitoistavuotiaana. Elin kuusi vuotta Sydneyn kaduilla. Selviytymistahto vähän niin kuin jäi päälle.”
Cheyenne vilkaisi Lockeen kuin odottaen tämän kysyvän lisää, mutta mies ei tehnyt niin. Tyttö alkoi pitää hänestä yhä enemmän ja enemmän.
”Ruoka loppuu ennemmin tai myöhemmin. En ole hirveän optimistinen pelastajien tulon suhteen, ja siinä vaiheessa kun muut tajuavat saman, tästä tulee Kärpästen Herra.”

Locke oli edelleen vaiti, Cheyennen tapa hyväksyä asia täydellisesti oli hänestä outoa, mutta siinä oli samalla jotain tuttua. Tyttö näytti kuuluvan Saarelle samalla tavalla kuin hän itsekin. Hetkeen kumpikaan ei puhunut, sitten mies sanoi lopulta:
”Sinun pitäisi varmaan käydä isäsi luona. Hän vaikutti olevan huolissaan. Sanoi että olit poissa tolaltasi.”
”Perheriita”, Cheyenne tokaisi ja huokaisi, ”hän kohtelee minua niin kuin kakaraa. Minä olen seitsemäntoista, hitto sentään.”
”Se on varmaan niitä vanhemmuuden kiroja.”
”Onko sinulla lapsia?” Cheyenne kysyi hiukan epävarmana, oliko puheenaihe sopiva.
”Ei”, Locke sanoi.
”Jos saisin valita, sinä olisit minun isäni”, tyttö puuskahti
”Arvostan tuota.”
”Saako olla mango?” Cheyenne ojensi reppuaan miehelle.
Locke nappasi yhden katsoen sitten taas tyttöön, joka pureskeli huultaan. Ennen kuin mies ehti kysyä, tyttö kääri verkon kokoon ja nosti sen kainaloonsa.
”Täytyy kai mennä tervehtimään Jackia.”
”Ehkä sinun kannattaa.”
Tyttö sytytti itselleen soihdun ja hävisi viidakkoon. Locke ei ollut huolissaan hänestä.

”Oletko sinä pettänyt minua?”
”Zoey, mitä ihmettä sinä tarkoitat?”
Jack oli tullut myöhään yliopistolta ja kohdannut tyttöystävänsä eteisessä kädet puuskassa. Hän ei tosiaan olisi jaksanut tätä juuri nyt.
”Sinä olet jatkuvasti myöhään ulkona. Onko sinulla joku toinen?”
”Ei ole, Zoey.”
”Valehtelet!”
”Minulla on vain paha jakso meneillään. Kyllä se tästä. Sitten meillä on taas enemmän aikaa.”
Jack alkoi tottua Zoeyn ailahtelevaisuuteen, samoin kuin naisen tapaan melkein asua miehen luona vaikka he olivat seurustelleet alle kaksi viikkoa. Naisen ilme lientyi.
”Hyvä on. Olen pahoillani. Tule nukkumaan.”
”Ihan pian.”
Zoey meni takaisin vuoteeseen ja jätti Jackin taas kerran ihmettelemään käytöstään.


Ja Cheyenne oli ihan samanlainen. Nytkin tyttö marssi pimeästä viidakosta kuin olisi tullut päiväkävelyltä.
”Missä sinä olet ollut?”
”Siellä täällä”, Cheyenne vältteli.
”Tarkalleen?”
”No tällä helvetin saarella ei ole tienviittoja”, tyttö tuhahti, ”etsin ruokaa. Minua väsyttää. Haluan vain nukkua.”
Cheyenne haukotteli sanojensa vakuudeksi ja käveli isänsä ohi nakellen niskojaan. Hän ei halunnut luopua rakentamistaan suojamuureista, ei todellakaan. Kun Jack meni heidän rakentamaansa suojaan, tyttö nukkui jo, selin häneen.
”Hyvää yötä”, mies sanoi vaikkei tyttö kuullutkaan.

***

Cheyenne venytteli niskojaan. Jos hän jotain kaipasi Saaren ulkopuolisesta maailmasta, se oli ehdottomasti kunnon tyyny. Kasa lentokoneesta varastettuja pikkutyynyjä kun ei oikein ajanut asiaansa. Tyttö huokaisi. Hänellä oli nälkä, eikä hän viitsinyt mennä kinuamaan lentokoneaterioita, kun osasi itsekin hankkia ruokansa. Täällä oli aivan tarpeeksi monta suuta ruokittavana.
"Huomenta."
"Huomenta, Jack", Cheyenne vastasi.
Sana isä tuntui liian oudolta hänen suussaan, sillä hän ei ollut käyttänyt sitä Nicholasin kuoleman jälkeen, ellei otettu lukuun sitä kun hän oli sekavana, juuri lääketokkurastaan heränneenä sanonut Jackia isäksi.
"Chey, meidän pitäisi puhua. Viidakossa on vaarallista. Siellä on villisikoja."
"No hui", Cheyenne pyöräytti silmiään.
"Eilen illalla Charlie sai yhden hampaista, kun niitä oli rungossa syömässä ruumiita", Jack sanoi, ääni särähtäen viimeisen sanan kohdalla kuin hän olisi miettinyt, oliko tyttö jo tarpeeksi vanha kuulemaan elämän tosiasioista. Cheyenne halusi melkein nauraa hänelle.
"Minä pärjään kyllä, usko minua, Jack."
Hän kaivoi repustaan tekemänsä verkon ja mies tunsi tarvetta sanoa jotain isällistä.
"Tuo on hieno."
"Kiitos."
"Mitä varten?"
"Ajattelin kokeilla kalastusta tällä."
"Onko ruoka loppumassa?" Jack kurtisti kulmiaan.
"En tiedä", tyttö kohautti olkapäitään, "kysy Hurleylta. Mutta tosiasia on se, että me olemme täällä jumissa. Pakko hankkia ruokansa itse, jos meinaa elää. Sillä kunhan näille selviää se seikka, ettemme ole ihan heti pääsemässä pois täältä, siitä tulee pikkuisen rumaa."
Cheyennen irvistys kertoi, että hän tiesi jotain vastaavanlaisista tilanteista, mutta Jack katsoi parhaaksi olla kyselemättä mistä hän oli tietonsa hankkinut. Hänen täytyi vain antaa tytölle aikaa, ehkä tämä sitten aikanaan alkaisi puhua menneisuudestään.
"Menen rantaan."
"Ok."
Edistystä sentään. Cheyenne kertoi, mihin oli menossa. Jack hymähti, tyttö vilkaisi häntä oudosti ja otti vesipullon mukaansa. Rannassa seisoi se korealainen mies, Jinköhän oli? Vai Jim? Cheyenne veikkasi ensimmäistä, heilautti kättään tervehtivästi ja sai heilautuksen takaisin. Ilmeisesti merenelävien syöminen oli tehnyt hyvän vaikutuksen mieheen. Cheyenne käveli hänen ohitseen ja kahlasi verkkonsa kanssa veteen, tuntien uteliaan katseen selässään. Tyttö jäi seisomaan rantaveteen.
"Kalakalakala", hän kutsui piloillaan mutta seisoi ihan paikallaan, pidellen verkkoa vedessä.

Jin sanoi jotain käsittämätöntä ja naurahti hänelle. Cheyenne kurtisti kulmiaan.
”Mitä?”
Jin toisti lauseen ja otti maasta kiven, osoitti sitä ja selitti kädet huitoen jotain Cheyennelle. Tyttö tajusi ja läimäytti otsaansa ymmärtäessään, mitä toinen ajoi takaa. Totta kai.
"Kiitos."
Jin nyökkäsi. Cheyenne kahlasi pois vedestä ja sitoi verkkonsa reunoihin kivet, niin että se uppoaisi todella nopeasti. Tyttö hymyili omalle typeryydelleen. Tämä oli tietysti parempi keksintö kuin pelkkä verkko. Hän kahlasi takaisin veteen odotellen, että kalat tulisivat lähelle, mutta tällä kertaa piteli verkkoa käsissään veden yläpuolella. Hänen kätensä alkoivat jo täristä kivien ja märän verkon painosta, kun ensimmäinen tilaisuus saada saalista ilmaantui. Cheyenne pudotti verkon alas ja kohtuullisen pulska kala jäi sen vangiksi, pyristeli sen alla, muttei päässyt silmien läpi. Cheyenne hymyili voitonriemuisena, otti kalan verkon läpi käsiinsä ja raksautti tottuneella otteella sen niskat katki. Hän yritti tarjota kalaa Jinille kiitokseksi, mutta mies vain hymyili ja pudisteli päätään.

Cheyenne palasi takaisin isänsä luo, mutta leirissä oli täysi hälinä päällä. Tytöllä ei ollut hajuakaan mistä oli kysymys, ennen kuin hän kuuli Sawyerin sanovan:
"Mistähän me hankimme sitä ravintoa?"
Tyttö oli jo tiuskaista jotain, mutta hänet, kuten kaikki muutkin, vaiensi ilman halki viuhahtava veitsi, joka iskeytyi aivan Sawyerin viereen. Kaikki käänsivät katseensa Lockeen ja Cheyenne myhäili tyytyväisenä, kala roikkuen toisesta kädestään. Hän oli osunut oikeaan: mies oli aivan varmasti joku rajaseudun rambo. Tytöllä ei ollut mitään sitä vastaan, päinvastoin. Locken kaltaiset ihmiset jäisivät henkiin tämän kaltaisessa ympäristössä. Kun mies ilmoitti kokoavansa metsästysseureen, Cheyenne ei epäröinyt hetkeäkään, ei vaikka Jack vilkaisikin häntä hyvin varoittavasti.
"Minä tulen."
Mukaan ilmoittautuivat myös Kate ja se mies jolla oli poika. Michael? Cheyenne oli aina ollut huono nimien kanssa, eikä vajaat viisikymmentä tuntematonta tyyppiä ympärillä ainakaan parantanut asiaa.
"Chey, oletko nyt ihan varma?"
"Minä pärjään siellä, Jack", tyttö huokaisi, "täytyyhän meidän jollain elää."
"Totta, mutta..."
"Minä menen. Piste."
Jack ei viitsinyt väittää vastaan, koska tiesi sen olevan täysin turhaa.

***

"Zoey? Zoey?"
Talo oli pimeänä, kun mies tuli sisään. Zoey oli ilmeisesti vaihteeksi kotonaan. Jack venytteli pitkän päivän jäykistämää selkäänsä ja käveli keittiöön napsauttaen valot päälle. Hän otti tölkin Cokista kaapista ja vilkaisi kelloa. Puoli viisi. Ehkä tästä ehtisi vielä lenkillekin tälle illalle. Mies tunsi lievää syyllisyyttä siitä, että kuntoilu oli jäänyt viime aikoina vähiin. Zoey oli näköjään jättänyt viestin keittiön pöydälle, Jack otti sen käteensä ja sana sanalta hänen kulmansa kurtistuivat.
"Jack. Tämän täytyy loppua. Minä en enää voi olla sinun kanssasi. Hyvästi."
Zoey oli lähtenyt? Jättänyt hänet muistilapulla, ilman mitään syytä?

Jack ei kohdannut tyttöä enää koskaan.
« Viimeksi muokattu: 13-06-2010, 17:54:10 kirjoittanut Guadalupe »
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
Kiitoksia kommentista. <3 Enhän minä voi Cheyenneä pistää ihan yksinkään hyppimään saarella, ja Jin on tosiaan söpö <3
A/N: Cheyenneä, Cheyenneä, Cheyenneä. Tämä kuvailee nyt vähän tytön sisäistä maailmaa, mutta myös jonkin verran suhteita muiden henkilöhahmojen kanssa. Enjoy.

VI.
Darker Side Of Light

”Chey?”
Tyttö nosti katseensa lenkkariensa nauhoista, vilkaisi isäänsä ja palasi rusettien tekemiseen.
”Niin?”
”Oletko ihan varma tästä?”
Cheyenne sai nauhansa solmittua, suoristautui täyteen pituuteensa ja katsoi Jackia silmiin. Niissä loisti päättäväisyys, jonka mies oli jo oppinut tuntemaan, ja sen vuoksi hän tiesi että tämä taistelu oli hävitty.
”Olen.”
”Sitten en aio estää sinua. Mutta ole varovainen, ole kiltti.”
Cheyenne vakavoitui ja katsoi Jackin kasvoihin. Niillä ei näkynyt ärsytystä sen kummemmin kuin suruakaan. Miehen katse oli huolestunut, niin huolestunut että äkkiä Cheyennen sisällä jäätävä koura otti otteen hänen sydämestään. Jack ei yrittänytkään olla hänen tiellään. Mutta hän oli huolestunut. Isällisen huolestunut tyttärestään, joka oli nyt lähdössä viidakkoon vaikka tiesi hyvin mitä siellä oli.
”Sinä tiedät että minun on pakko. Ne tarvitsevat minua. Minulla on taitoja, mitä tarvitaan metsässä liikkumiseen.”
”Kuule, varo Lockea.”
”Miksi ihmeessä?” Cheyenne kummasteli, ”hänhän on ollut minulle aivan älyttömän mukava.”
”Ole vain varovainen. Hän vaikuttaa jotenkin... omituiselta.”
Jack tuijotti Cheyenneä silmiin, tyttö katsoi rävähtämättä takaisin ja otsa rypistyi tuttuun närkästyksen ryppyyn.
”Olen.”
Sitten hän heilautti repun selkäänsä ja käveli kepein askelin Locken, Michaelin ja Katen luo. Kukaan muu ei ollut tarjoutunut mukaan, mutta Cheyenne halusi pois rannalta. Nämä ihmiset... ne tuntuivat olevan niin toiveikkaita ja salaisuus, jonka hän ja vain muutamat muut saaresta tiesivät, ei saisi koskaan tulla julki. He menettäisivät kaikki syynsä elää. Ja siitä tulisi rumaa.

”Hengitä, Temperance. Hengitä. Aivan rauhassa.”
Tyttö puri hampaat yhteen ja pakottautui rauhoittamaan hakkaavan sydämensä. Hänellä ei ollut mitään hätää. Isä oli tuossa vieressä.
”Sinä tulet kuntoon. Ei mitään hätää. Hengitä.”
Hän veti henkeä ja sortui uuteen itkukohtaukseen. Hän oli vasta neljä ja kipu jalassa oli sen ikäiselle kestämätöntä. Luu törrötti ulkona jalasta, hänen pyöräilykypäränsä oli palasina asvaltilla ja hopeanharmaa pyörä ojassa. Nicholas silitti hänen hiuksiaan.
”Älä anna sen viedä sinua. Ambulanssi on tulossa. Hengitä vain.”
Cheyennen leuka tärisi, hän oli mustelmilla ja ruhjeilla mutta hengissä, mistä Nicholas oli kiitollinen. Tytön pyörä oli lähtenyt käsistä alamäessä. Ambulanssin valot vilkkuivat jo mäen päällä.
”Hyvä tyttö. Älä anna kivulle periksi.”

”Luuletko että se on lähellä?” Cheyenne sihahti kohti Lockea ja osoitti veitsellään hampaanjälkiä.
”Se ei ole kaukana.”
Cheyenne pudottautui kyykkyyn ja sipaisi kädellään aluskasvillisuutta. Se oli mennyt tästä. Ei epäilystäkään. Hän oli ollut partiossa, harrastanut metsästystä ja saanut isältään niin paljon opetusta tähän, että osasi kyllä. Michael näytti katsovan häntä aavistuksen epäilevästi, tai ehkä huolissaan, mutta hän ei ollut huomaavinaankaan. Hän ei kyllä käyttäytyisi kuin pentu.
”Mitä me -?”
”Shh”, Locke sihahti Michaelille.
Ja samassa se syöksähti pusikoista niin nopeasti, että Cheyenne ehti juuri ja juuri hypätä syrjään. Hän paiskautui syrjään lyöden otsansa juurakkoon, äkillinen hyppy ja laskeutuminen rintakehä edellä sai hänet haukkomaan henkeään, mutta isompia vikoja ei ollut tullut.
”Au! Au helvetti!”
Tyttö nosti päätään, mutta näkökenttään valuva veri esti näkemisen kunnolla. Joku kohta juurakosta oli repäissyt hänen otsansa auki, irvistäen hän painoi kaulassaan olevan jenkkihuivin ruhjeen päälle. Valittava ääni kuului Michaelille.
”Kaikki kunnossa?”
”Joo”, Cheyenne kuittasi, ”pikkunaarmu.”
Locke ponnahti jaloilleen.
”Vie hänet leiriin. Minä etsin sen sian.”
”Yksin? Yksin? Locke, se on –” Kate yritti.
”Älä sinä sano minulle mitä voin tehdä.”
Ennen kuin  kukaan ehti sanoa sanan puolikastakaan, mies oli harpponut viidakkoon ja kadonnut läheiseen tiheikköön, eikä Cheyenne voinut olla ajattelematta isänsä sanoja Locken outoudesta. Outo, ehkä, mutta ehdottomasti kiinnostava ja tutustumisen arvoinen.

”Cheyenne?”
Tyttö hätkähti hereille ajatuksistaan. Taivaalta paistava tropiikin aurinko oli uskomattoman kuuma, mutta hänellä ei ollut aikomustakaan kääntyä takaisin. Kate oli sitonut Michaelin jalan, mies pystyi seisomaan ja kävelemäänkin jotenkuten. Cheyenne sitoi huivin otsalleen, hän näytti takulla todella viehättävältä verisine hiuksineen, joihin oli väistöliikkeen yhteydessä takertunut multaa ja muuta roskaa. Täällä se oli kyllä yksi ja sama, tyttö tuhahti itselleen ja nousi jaloilleen.
”Osaatteko takaisin leiriin?” tyttö varmisti.
”Totta kai, mennään”, Kate sanoi itsevarmasti.
”Minä seuraan häntä. Minä en aio luovuttaa näin helpolla.”
”Cheyenne, sinä et saa häntä mitenkään kiinni tuossa –”
Tyttö kieltäytyi kuuntelemasta hänen sanojaan, ampaisi sen sijaan viidakkoon samaan suuntaan, johon Lockekin oli mennyt. Hän kaivoi kompassin reppunsa taskusta. Tyttö oli täysin varma siitä, että hallitsisi tämän lajin. Olihan hän tehnyt tätä niin kauan. Locke liikkui hyvin, mutta ei jälkiä jättämättä. Kukaan ei voinut liikkua jälkiä jättämättä viidakossa, joka oli niin tiheää, että Cheyenne joutui raivaamaan pahimpia paikkoja veitsellään päästäkseen edes läpi. Mutta hän tunsi itsensä vapaaksi, vihdoinkin niin täydellisen vapaaksi. Kukaan ei odottanut häneltä mitään täällä. Kukaan ei pakottanut, ei painostanut, ei tuntenut. Hän oli vain Cheyenne Shepard, sen lääkärin tytär. Ja ehkä täällä, ehkä tässä yhdessä maailman etäisessä kolkassa hän olisi turvassa menneisyydeltään.

Cheyenne makasi purjeveneen kannella ja tuijotti täydellistä tähtitaivasta. Se oli pilvetön ja kirkas, niin että kymmenvuotiaan oli helppo seurata Nicholasin piirtämiä kuvioita.
”Ja se on Suden tähdistö. Tuossa. Näetkö?”
”Näen, isä.”
Mies osoitti vielä pari tähtikuviota, mutta antoi tytön sitten vain katsella taivasta. Hänellä oli tapana keksiä omia kuvioitaan, niitä sellaisia joita muut eivät tienneet. Ne olivat kuin hänen salaisia turvapaikkojaan, niinä päivinä kun kaikki tuntui liian raskaalta. Tämä oli niitä päiviä. Zoey oli päässyt mielisairaalan hoitojaksoltaan avohoitoon ja käynyt. Käyminen naisen tapauksessa tarkoitti sitä, että hän tuli syyttämään Cheyenneä elämänsä pilaamisesta, haukkumaan Nicholasia ja pyytämään rahaa.
”Isä?”
”Niin, kulta?”
”Onko väärin, jos vihaan häntä? Jos toivon hänen vain häipyvän elämästämme?”
”Ei. Ei se ole.”
Nicholas oli vähän aikaa hiljaa, kääntyi sitten katsomaan vieressään makaavaa tytärtään. Hän oli kasvattanut Cheyennen omanaan, ja vaikka tämä tiesikin totuuden, Nicholas oli silti hänen ainoa vanhempansa.
”Tuo on ihan yksisarvisen näköinen.”
”Pohjoisella taivaalla on Yksisarvinen.”
”Mutta tuo näyttää sellaiselta enemmän.”

Cheyenne ei tiennyt missä oli. Kompassi kyllä piti, mutta saari oli kartoittamaton. Hän tiesi, missä suunnassa leiri oli, miten löytäisi takaisin, mutta Locken jäljet tyttö tiesi kadottaneensa. Hän täytti vesipullon puhtaan oloisessa purossa ja pyyhki hikeä otsaltaan.
”No hieno homma, Chey. Menepä eksymään tänne jumalan selän taakse.”
Tyttö naurahti omalle sarkastiselle äänelleen ja istahti alas vilkaisten kompassiaan. Leiri sijaitsi saaren itärannikolla, hän oli nyt jossain päin eteläistä rantaa. Viidakko oli tässä kohti harvinaisen läpitunkematonta, mutta tyttö ei valittanut. Hän hyräili vanhaa kappaletta, jota Nicholasilla oli ollut tapana hyräillä. Locke. Cheyenne hätkähti itsekin tajutessaan, miten paljon mies muistutti hänen isäänsä. Vaikka Locke oli paljon kovemman oloinen, oli mies joiltain osin aivan kuten Nicholas. Sama kyky liikkua luonnossa. Sama luottamus Cheyenneen. Sama vankka usko periaatteisiin. Tyttö hymähti itselleen, napsautti kompassinsa kannen kiinni ja lähti kulkemaan.

***

”Locke!”
Jack tuijotti miestä, jonka kasvot ja liivi olivat aivan veressä. Perässään hän raahasi villisian raatoa, josta koko leiri söisi taatusti hyvin.
”Hei, missä Cheyenne on?” Kate kysyi.
”Mitä, Cheyenne? Hän jäi teidän kanssanne”, Locke rypisti kulmiaan.
”Hän lähti sinun perääsi!”
Jack valahti kuolemankalpeaksi. Hän oli ollut huolissaan jo silloin, kun Kate oli kertonut Cheyennen menneen kahdestaan Locken kanssa viidakkoon sen sijasta, että olisi tullut takaisin leiriin, ja nyt tyttö oli yksin tuolla jossakin. Mies lähti jo juoksemaan viidakkoon, mutta Locke tarttui hänen käsivarteensa.
”Kaikella kunnioituksella, Cheyenne pärjää siellä luultavasti paremmin kuin sinä.”
”Hän on yksin! Hän on nuori tyttö.”
”Et nähnyt hänen jäljitystaitojaan. Hän tulee kyllä takaisin.”
”Mitä jos...”
”Saari pitää hänestä. Hän kunnioittaa sitä. Saari antaa hänen tulla takaisin.”
Locke raahasi ruumiin Jackin ohi välittämättä miehen kysyvästä katseesta. Hän oli taas ottamassa askelta, mutta nyt Kate tarttui hänen käsivarteensa.
”Ihan totta, Jack. Ole järkevä. Pimeän tuloon ei ole enää kauan.”
”Niin, ja Cheyenne on yksin tuolla!”
Kate ei puhunut siitä, että he olivat nähneet Monsterin liikkuvan viidakossa.

***

Hämärä oli noussut todella nopeasti koko viidakon ylle ja Cheyenne kulki soihdun valossa. Luovuttuaan Locken jäljittämisestä hän oli tyytynyt virittämään pari ansaa löytämästään köydestä ja poimimaan yhtä sun toista syötäväksi kelpaavaa. Reppu painoi, mutta tyttö ei valittanut. Kyse oli tottumuksesta. Cheyenne liikkui kevyesti ja varmasti, paniikkiin kun ei ollut mitään syytä. Hän oli aivan yhtä turvassa täällä kuin muuallakin saarella. Tyttö heilautti otsalle valuvia hiuksia taakse, pysähtyi sitten kun kuuli omituisen äänen. Se tuntui viidakkoon kuulumattomalta, liialliselta rasahdukselta hiljaisessa, pimeässä ympäristössä.
”Kuka siellä?” hän kysyi.
Kompassin ja omien arvioidensa mukaan hän oli jo lähellä leiriä, joten ei olisi ihmekään, jos joku liikkuisi näillä main. Ajatuksessa oli vain yksi ongelma: toisella kulkijalla ei ollut soihtua, ja soihtuineen Cheyenne oli todella helppo paikallistaa. Jos se ei ollut kukaan selviytyjistä, hän olisi helppo maalitaulu. Tyttö ravisti järjettömän ajatuksen päästään, eihän koko saamarin saarella ollut ketään muita kuin he. Siitä huolimatta kalvava pelko ja vaistot, jotka olivat virittyneet aivan liian kireälle, kieltäytyivät jättämästä häntä rauhaan, ja kun askelten ääni alkoi uudestaan, hän painoi soihtunsa multaan. Hetken hän oli täydessä pimeydessä, ennen kuin silmät tottuivat uusiin olosuhteisiin. Kyllä, joku liikkui hänen lähellään. Mies. Tytön sydän hakkasi, mutta hän ei aikonut antaa periksi pelolleen. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun hän joutuisi päällekarkauksen uhriksi.
”Kuka siellä?” hän toisti.
Jos se olisi leiristä, se olisi jo sanonut kuka on. Cheyenne luotti tähän päätelmäänsä, ja kun kädet painuivat hänen olkapäilleen, hän toimi vaistonvaraisesti. Kyynärpää leukaan, pyörähdys ja jalalla jalat alta. Mies tömähti maahan, Cheyenne pudottautui hänen päälleen ja painoi vyöltään ottamansa veitsen hänen kurkulleen. Tyttö sai tehdä kaikkensa ettei olisi painanut sitä syvälle.

”Kuka vittu sinä olet?” tyttö tiuskaisi.
”Siisti kielesi. Pilailin vain vähän.
Cheyenne kirosi pitkään ja hartaasti ja nykäisi veitsen pois.
”Luuletko että tuo on hauskaa, Sawyer!”
”Ei enää”, mies puuskahti ja hieroi leukaansa.
Cheyenne nousi.
”Pikkuvinkki. Älä yllätä minua pimeässä. Voi käydä pahemmin”, tyttö sylkäisi, ”mitä sinä täällä edes teet?”
”Ei kuulu sinulle.”
”Voinhan minä kertoa heille, että kuljeskelet täällä”, Cheyenne sanoi hurmaavasti, ”herättää varmasti epäilyksiä.”
”Ja minä voin kertoa heille, että sinä tappelet tuolla tavalla. Se jos mikä herättää epäilyksiä.”
”Seitsemän vuotta potkunyrkkeilyä”, tyttö napautti, ”kerro tai sanon Jackille että yritit raiskata minut.”
”Hyvä on, Amatsoni. Minulla on kätkö tässä lähellä. Tulin hakemaan tupakkaa.”
”Kiitos, ja hyvästi.”
Cheyenne poistui niskojaan nakellen ja jätti Sawyerin paikalleen. Hänen hermonsa olivat kireällä, eikä hän tosiaan kaivannut miestä hiippailemaan niskaansa. Se oli ollut niin lähellä, ettei hän ollut oikeasti iskenyt ja tunsi käsiensä tärisevän. Hänen täytyisi rauhoittaa itsensä. Hänestä oli tullut täysin vainoharhainen. Jopa se, että Sawyer oli sanonut hakevansa tupakkaa, sai hänet epäilemään miehen motiiveja. Tyttö ei tiennyt mikä häntä riivasi. Eihän koko saarella ollut muita kuin he, eikä kukaan ollut vielä osoittanut erityistä intoa tappaa ketään. Vuodet olivat tehneet hänestä varovaisen, eikä hänellä ollut aavistustakaan laskea suojauksiaan nyt. Hänen täytyisi pitää se salassa ennen kaikkea Jackilta. Se luuranko hänen mielensä kaapissa. Se perimmäinen. Hänen salaisuutensa, joka oli kaukana pienestä.
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen