Kirjoittaja Aihe: Posti kulkee, S  (Luettu 577 kertaa)

Poissa sulo2

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 131
Posti kulkee, S
« : 21-12-2021, 23:35:44 »
Nimi: Posti kulkee
Ikärja: Sallittu
Taustaa: tongin vanhan läppärin kovalevyä ja löysin tällaisen ikivanhan joulutekstin. Glitterivaroitus!




Mä ihan oikeasti yritin tänä vuonna hoitaa joulukortit.

Punanen kuori tuli jo hyvissä ajoin marraskuussa ja se laitettiin jääkaapin oveen pingviinimagneetilla. Mauri muistutti monta kertaa, että pitäis tarkistaa kuka on vielä kenen kanssa yhessä ja kuka on kuollu ja keneltä tuli viime vuonna kortti ja kuka on kommunisti, ettei lähetä mitään vääränlaisia kuvia, mutta enhän minä saanu aikaseksi.

Se on ennenki menny niin, että otetaan itsenäisyyspäivänä joku kasa kortteja jostain alennuksella hommattujen tavaroiden laatikosta, sitten lätkitään ne summassa kolmeen pinoon ja aletaan kirjottaa osotteita. Ja jos ei osu ihan kohalleen, ajatushan se tärkein on. Sitäpaitti on ne tehneet ihmeitä postissa, läpyskä on menny perille vaikka siinä ois lukenu vaan että mummola, punanen mökki josson pihalla seisomassa ruosteinen Valmetti, Parkano. Ja tietysti joku postinumero. Se pitää aina olla.

Maurin mielestä se on vähän hutilointia, mutta ei se koskaan tartu itte kynään vaan toljottaa vaan vieressä ja hokee että ”muista Anni-täti, muista Anni”. Muistanhan minä. Se on vanhapiikakin ja kaikkee.


Tänä vuonna mä yritin ottaa asian tosissaan, kun oli tullu näitä askartelujuttuja tehtyä penskojen kanssa töissä. Ensin me tietysti yritettiin ottaa koirasta hupasen joulunen kuva, mut se puri patterivalosarjan johdon poikki ja oli sen jälkeen vähän hölmön näkönen, nii ei siitä tullu mitään. Pentuna se sentään jakso olla tonttulakki päässä vähän aikaa ku sille näytti nakkia. Ei enää.

Sit me koetettiin lahjoo meijän Atte lätkimään glitterimaalilla kädenjälkiä paperille, mutta se täräytti ne maaliset kätensä keittiön tammikaapin oveen ja mä oon yrittäny hinkata niitä pois jo kaikella muulla paitti santapaperilla. Ehkä se on seuraava. Tai pitää vetää vaan dc-fixiä pintaan. Eihän nää tämmöset jutut oikeen kolmetoistavuotiasta kiinnosta. Jos ei oltais vahittu vieressä, mitähän se ois niihi kortteihin piirtäny. Kai niitä välimerkkejä.

Siinä sivussa ne glitterit kaatu matolle ja koira söi ne. Tulee ainaki piristystä harmauteen siitä.

Onneks marketista sai kymmenen korttii eurolla, niitä me sitten kirjoteltiin hartaina ja mielestämme postitettiinki ne. Ja vielä ihan ajoissa.

Mutta mihin ne sitten joutu? Kysynpä vaan. Ei oo kortteja anopin lootassa näkyny ja nyt on jo helmikuu. Se ei oo soitellu moneen viikkoon ja mun mies on siitä yllättävän huojentunu, mut mä en osaa oikeen relata. Pitäiskö sille lähettää ihan pääsiäiskortti? Hommaako joku muka vielä semmosiakin?

Korteista tuntuu olevan kiinni koko suvun mielenterveys ja omakin taloudellinen tulevaisuus. Jos muutama sukulainen suuttuu, saattaa nimi lähteä testamentista että huits vaan. Ja milläs me sitten nää lainat maksetaan, häh? Postimerkeilläkö?



Lizlego

  • Vieras
Vs: Posti kulkee, S
« Vastaus #1 : 22-12-2021, 08:16:47 »
Tästä tulee menneisyys mieleen. Ei niinkään oma, mutta vanhan vuokranantajani, joka oikeasti pohti oikeanlaisia joulukortteja ja mietti saamistaan joulukorteista että mitä niillä mahdetaan tarkoittaa ja vihjata, jos kuvassa on vaikkapa viisi talitinttiä. Tämä oli sellainen arkirealistisen tuntuinen samalla kun oli hauska. Ehkä arkirealismia ei ole kuitenkaan yrittää laittaa kolmetoistavuotiasta laittamaan kortteihin kädenjälkiä.  ;D ;D

Poissa Paquette

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 194
Vs: Posti kulkee, S
« Vastaus #2 : 23-12-2021, 00:46:51 »
Joo, tässä on paljon tunnistettavaa. Kun kortteja kirjoittaa vanhemmille ja kaukaisemmille sukulaisille, tulee mietittyä, että toivottavasti tämä on vielä hengissä. Mutta millaisia kuvia kommunisteille ei sovi lähettää? Hauska ja (lähes) arkirealistinen teksti tosiaan, kiitos tästä!

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Vs: Posti kulkee, S
« Vastaus #3 : 23-12-2021, 23:35:48 »
Tämä oli ihan mahtava, ja tiivisti olennaisen, eli tuo  joulukorttien lähettämistuskan. Tämä pariskunta sentään sai aikaiseksi kirjoittaa ne, itseltä se on jäänyt nyt viime vuosina, ja joka kerta on huono omatunto siitä, kuten nytkin. Ja ihan sisimpään sattui tuo, että kovasta työstä huolimatta ne pahukset sitten katoavat. ;D Loppulause oli aivan paras!

Lizin kommentissa tuo kiinnitti huomiota, että ihan kamalaa, jos joku vielä hakee jotain merkityksiä joulukorteista. ;D Itsellä se on ollut aina tyyliin "Apua, pitäisi löytää joulukortti, onko sellaista? No onneksi täältä laatikon pohjalta löytyi vanha käyttämätön. Vähän vääntynyt, mutta ei kai se haittaa?"  ;D Mutta uskon, että jotkut ovat niin fanaattisia, että laskevat lintujen määrää ja vaikka mitä...
« Viimeksi muokattu: 23-12-2021, 23:37:33 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Posti kulkee, S
« Vastaus #4 : 28-12-2021, 17:59:57 »
Voi apua! Tää kyllä niin kuvaa mun jouluvalmisteluja ylipäänsä.  :o. Joulukortteja en oo lähettänyt vuosiin, ja muukin hössötys tuppaa lähinnä ahdistamaan. Oivoi!

Kiitos todella oivaltavasta tekstistä! Ehkä en olekaan jouluahdistukseni kanssa yksin. :P



zilah

Poissa sulo2

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 131
Vs: Posti kulkee, S
« Vastaus #5 : 28-12-2021, 22:36:49 »
Kiitokset kommenteista! Mä oon niin täynnä tuota korttihössötystä tms. jouluöyhötystä, että tää oli näköjään pukattu ihan tunteella ja tosissaan.

Ja joo, kyllä niitä kuvia on pitänyt miettiä ihan tosissaan. Että menee seimijutut oikeaan paikkaan eikä heille sitä punatulkkua, kun se taas on kuulemma kommarilintu, varsinkin jos siinä on auringonlaskun sävyjä taustalla. Ja niille kommareille jos lähettää kynttilän tai kirkkoon ravaavan hepan, pitävät vittuiluna, seimitähtihommia myös. Joulupukki on myös vähän niin ja näin, kun se on kapitalistinen symboli. Mutta tonttu sinänsä jos ei oo liian kammattu ja oikein läski possu on ok.

Että joo. Jos vaan lumimaisemia, jos laittaa. Mutta enpä taida laittaa kovin monille.

Mutta kalunteri, se on eri juttu. Joulumieltä ihan oikeassa suhteessa.