Ajankohtaista > Tietoa foorumista

Osastojaoista

(1/41) > >>

Beelsebutt:
Huomasit ehkä, että eri osastoilla on erilaisia kategorioita eri perusteilla. Osastojaot on tehty Nappelin ja Lizin kanssa havainnollistamaan mahdollisuuksia, ne EIVÄT siis ole lopullisia versioita vaan ovat tarkoitettu herättämään keskustelua aiheesta.


Siis mielipiteitä jaotteluista ja niiden perusteista?

toyhto:
HP-ficcien alaosastoista tai mitä nuo nyt on sen verran, että olisi kiva, jos niitä ei lajiteltaisi genren perusteella :D Genre on usein tarinassa niin vaikea määritellä, ja toisaalta se genren määrittely ahdistaa ainakin minua ja tuntuu syövän vähän vapautta siitä, millaista tekstiä voi kirjoittaa, koska usein tulee kuitenkin kirjoitettua sellaista, mikä ei mene omasta mielestä selkeästi mihinkään genreen. Eihän siinä, kyllä sen genremerkinnän voi sitten pistää ficin tietoihin, mutta se asia vaan jotenkin korostuu niin paljon, jos sen mukaan pitää päättää osastotkin...

RPF:ssä näkyi olevan hetin, slashin, femmen ja parituksettomien mukaan tuo alaosastojen jako, mun puolesta se on ihan ok ja sopisi vaikka HP-ficceihinkin. Toinen hyvä ja toimiva on varmaan ikäraja, se on kuitenkin suhteellisen selkeä. Toisaalta täällä tuskin ainakaan alussa on ihan kauheaa määrää tarinoita, jolloin kauhean montaa alaosastoa ei tarvitakaan, eli sitten HP-ficceihinkin ehkä riittäisi vaikka het/slash-jako tai ikäraja. Ääh, minä pistäisin mieluummin jaon ikärajan tai jonkun muun perusteella ainakin HP-ficceihin, het/slash-jakokin on vähän hankala, koska sitten on se että pyritäänkö sillä työntämään slash-ficit piiloon vain hettiä lukevilta eli jos het-ficissä on pieni slash-paritus sivuosassa, pitääkö se pistää slash-osastolle, vai ajatellaanko, että mennään sen mukaan mikä paritus on pääroolissa, vai vai...


//Ahaa, mä en katsonut tarpeeksi tarkasti, siellä onkin vielä alakategorioiden alakategorioina ikärajojen perusteella oleva jako! Varmaan hyvin toimivaa, mutta ei jooko noihin ensimmäisiin alakategorioihin jakoa angst/romance/humor? :D Tai ei kun en tiedä... Jos romance ei tarkoittaisi fluffia vaan synkähkö romance menisi myös, niin tuntuisi huomattavasti mukavammalta... Hankalaa tällainen! Tai sitten romance/ei-romance/humor? Tai sitten 1. sukupolvi (kelmit ja muut), 2. sukupolvi (Harry ja muut) ja 3. sukupolvi? Paitsi että tuollainen olisi taas ihan kauhean vaikea, koska yllätys yllätys ficissä voi olla monen ikäisiä henkilöitä :D

Beelsebutt:
No, oli se jaottelu genreittäin tai parituksittain tai sukupolvittain, niin ficcihän tuupataan sinne, minne pääparitus/-genre/-henkilö parhaiten passaa. Jos ficci ei ole vain yhtä genreä, niin usein siinä on se jokin genre, joka on hallitsevana. Tai jos ei ole, niin se passaa ainakin draamaan :P Mun mielestä huomattavasti vaikeampaa on miettiä paritusta, jos vaikka ficissä on päähenkilönä joku, mutta sivustalla menee koko ajan joku paritus, jossa päähenkilö ei ole mukana. Onko ficci silloin paritukseton vai parituksellinen? :P Plus se, että ainakin mun päässä paritukselliset ficit on yleensä romanssi/höttö/seksikategoriaan kuuluvia, joten parituksettomien osastolle tuupattaisiin suunnilleen kaikki muut. No okei, onhan sitten näitä angsteja ja semmosiakin, totta, voihan niissäkin olla parituksia :P

Mä olen itse genrejaottelija, koska angstaan paritusjaottelua niin pahasti. Sukupolvijaottelua en tullut ajatelleeksikaan ennen, se oli aika hyvä ajatus :D

Mutta lisää mielipiteitä, kiitos!

zcuny:
Musta ois aika jees jos tänne tulisi ihan yleisen keskustelun osastot myös. :) Koska ite ainakin mieluummin juttelen kun pelkästään luen fikkejä (vaikka tää fikkifoorumi onkin).

Beelsebutt:
Niitähän voidaan toki tehdä jos siltä tuntuu. Ja ei, tämä ei ole ficcifoorumi - ainakaan pelkästään ;) Tämä on kirjoitusfoorumi. Ficeille on oma osasto, mutta vastaavasti originelleille löytyy myös oma osastonsa :P

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta