Ajankohtaista > Tietoa foorumista

Osastojaoista

<< < (2/41) > >>

zcuny:
Ai niinpä näkyy :D Mutta joo, olisi kiva jos ne yleisen keskustelun osastotkin saataisiin. :)

Fiorella:

Osastojaot näyttivät noin äkkiseltään olevan ok, mutta elokuvat-kategoriaan voisi liittää myös tv-sarjat, eikö? Käsittääkseni niistäkin kirjoitetaan paljon, muttei varmaan niin paljon etteivätkö ainakin alkuun menisi samaan läjään elokuvien kanssa?

Minä tykkään myös genrejaottelusta ja slash/het -tyylinen jaottelu tuntuu nyt vieraalle, kun on tottunut genrettäiseen. Tietysti jokaisella on tapansa, mutta entä jos tekisi sen verran selkeät genrejaot, että sijoittelu ei olisi niin vaikeaa?  Romantiikka / draama / huumori, vaikkapa?

Tärkeintä varmaan, että ikärajallinen jako olisi selkeä. Ja että kaikissa noissa ikärajoissa ja kuvausteksteissä olisi selkeästi suomenkieliset nimet käytössä.

Yleisen keskustelun osastoista olen sitä mieltä, että ihan kiva jos täällä voi myös höpötellä, mutta vielä kivempi jollei se vie päähuomiota itse kirjoittamiselta.

Beelsebutt:
Lisäsin sarjat elokuviin, kiitos Fiorella.


Lizin kanssa tuossa lätistiin puhelimitse ja ajateltiin ehdottaa sellaista, että jospa jaottelu menisi esim. näin:

Harry Potter > Moniosaiset/Yksiosaiset > S-K-11/K-13-K-15/K-18


Eli siis tässä esimerkkinä HP-fandom, jonka sisällä olisi kaksi alakategoriaa, moniosaiset ja oneshotit, joiden molempien alla vielä jaottelu ikärajoittain. Koitettaisiin saada tohon K-18 osastoon jonkinnäköinen varmennus, esim. liittyminen ryhmään, jossa salasana. Vähän kuin Finissä oli Deathly Hallows -osasto, jos muistatte? Liittyessä pitäisi vakuuttaa, että on 18-vuotias, jolloin lukemisen vastuu siirtyisi lukijalle :)

Mutta jos tuolleen jaottelisi, niin ei tarvisi vaivata päätään genreillä tai parituksilla, kunhan vain tietäisi, onko ficci oneshot vai tuleeko enemmän osia ja että mikä on ikärajoitus :D


Mitä keskusteluosastoja kaivataan?

Fiorella:


--- Lainaus ---Harry Potter > Moniosaiset/Yksiosaiset > S-K-11/K-13-K-15/K-18
--- Lainaus päättyy ---
Ainakin alkuun tuo kuulostaisi toimivalle. Genren voisi sitten kirjoittaa alaotsikkokenttään. :) Ja jos foorumi kasvaa niin että osastot ryöppyävät yli, niin joutaahan sitä sitten jaotella tarkemmin, eikö?


--- Lainaus ---Mitä keskusteluosastoja kaivataan?
--- Lainaus päättyy ---
Minä toivoisin kirjoittamiseen keskittyvää keskustelua, ja mitä nyt oikeastaan foorumi olisi ilman jonkinmoista offailupaikkaa? ;)

Tuo K-18 -varmennus on hyvä ajatus. Jonkunlainen semmoinen on melkeinpä pakko olla.

toyhto:
Samaa mieltä Fiorellan kanssa, kuulostaa toimivalta tuo HP-ficcien jako one-shotteihin ja moniosaisiin.

Mua henkilökohtaisesti varmaan nyppii siinä genrejen perusteella jakamisessa se, että nimenomaan Finissä on kauhean vaikea aina päättää, meneekö joku tarina sinne romance, fluff -puolelle, joka on kuitenkin profiloitunut suhteellisen fluffiseen suuntaan, vai sitten angstiin, joka on taas profiloitunut aika synkistelyksi :D Ja siinä ahdistaa sitten se, että parituskeskeiselle ficille ei oikein tunnu löytyvän sellaista paikkaa, mihin voisi tunkea tarinan, joka omasta näkökulmasta näyttää jonkinlaiselta romancen ja angstin sekoitukselta. Ja kun samassa tarinassa voi olla niin paljon genrejä ja niitä voi olla niin vaikea määritellä ainakaan itse... Mutta joo, siis se siitä. Tuo moniosaiset/one-shotit-ehdotus kuulostaa hyvältä.

Joku syvälliset/kevyet-jako voisi tietysti olla ihan toimiva noihin keskusteluosastoihin, ja loppujen lopuksihan se keskustelun vilkkaus taitaa riippua täysin siitä, innostuvatko ihmiset luomaan keskustelunaloituksia ja tuleeko niihin vastauksia :D Mutta jos on jonkinlainen paikka mihin niitä voi luoda, eiköhän se ole ihan hyvä.

Ficceihin ja kirjoittamiseen liittyvä keskustelu on ehkä mitä minulle ensimmäisenä tulee mieleen. Ja jos vaikka sekä kirjoittamisesta että ficeistä keskusteluun (tai molemmille erikseen) luodaan omat osastot, sille/niille voisi olla käyttöä vaikka haastetopicien yms. sijoituspaikkana.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta