Kirjoittaja Aihe: Ketutusarkisto  (Luettu 248449 kertaa)

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2509
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #585 : 22-05-2012, 09:58:53 »
Yksi vittumaisin homma mitä tiedän on saada haukut esimieheltä työkaverin laiminlyönnin vuoksi.  >:( Onneksi on viimeinen työpäivä ennen lomaa.

Zilah

Poissa Chuuko

  • superhessu
  • Viestejä: 609
    • Toinen tähti oikealta suoraan aamunkoittoon
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #586 : 22-05-2012, 17:34:54 »
Suuri positiivinen asia töissä olisi, ettei tarvisi täytellä noita pirun lippulappuja.
 
Myön äskön sieluni saatanalle ja täytin työkkärin työttömyyspaperiasian. Yritin samaa kelan työttömyystukimikäliekaavakkeen kanssa, mutta ei saaaatana. Luovutin, raahaan itseni, miehekkeeni ja valtavan paperikasan torstaina tai perjantaina kelaan. Jos vaikka säästäisi hermoja, aikaa ja parisuhdekriisejä.

Voi kumpa joku soittaisi että hei, me halutaanki sut töihin. Ei tarvis täytellä noita lippulappuja.  En halua olla työtön ja köyhä >:(
Häntä pystyyn vaikka hakaneuloilla.

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1018
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #587 : 22-05-2012, 17:54:06 »
Chuuko, luultavasti ne soittavat juuri kun olet vaivalla saanut ne laput vaivalla täytettyä ja toimitettua. ;)

Minua turhauttaa ja harmittaa että melkeinpä kukaan ei ymmärrä yhtä vanhaa ficciäni niin kuin olin tarkoittanut. Pyysin että se siirrettäisiin Finissä draamaosastolle, että ainakaan se huumorificin leima ei saa enää ketään järkyttymään sen sisällöstä. Pahinta siinä kai on se, että minusta se ei ollut edes mitenkään niin kovin paha, ja kun ottaa huomioon mitä kaikkea muuta sitä Finissäkin on K-18 -leiman alla, ei minusta voi olla mitenkään mahdoton ajatus että säälimättömänä tappajana tunnettu Bellatrix tappaisi myös lapsen ilman tunnontuskia. Jo HP-kirjoissa viitataan sellaiseen kuolonsyöjien toimintaan, ("kokonaisia perheitä löytyi murhattuina kotoaan", Voldun suorastaan ohimennen avadointi jne) ja ihmiset kirjoittavat kuolonsyöjät murhaamaan, raiskaamaan, kiduttamaan ja tekemään sun mitä muuta sadistista, myös huumorificeissä on usein viittauksia tappamiseen ja kuolemaan.

Pitäisi kai alistua suosiolla siihen että mitä ikinä minä kirjoitankin, se ei ole riittävän paljon mitään muuta kuin draamaa. Muut genret tuntuvat olevan minulle vain mausteita sopassa. Tosi ärsyttävää, ja korostan että nimenomaan se tässä harmittaa, että en osaa kirjoittaa muuta kuin draamaa (vaikka tosin draama onkin mieligenreni) eikä niinkään se mitä mieltä lukijat ovat. Jokainenhan kokee lukemansa omalla tavallaan, mutta olisi kiva osata kirjoittaa muutakin ja periaatteessa Finin ficcini ylipäätään ovat kirjoitusharjoituksia eri genreissä ja tyyleissä, eli olen siis epäonnistunut siinä tavoitteessani. xD Mutta minkäpä teet. Suutari pysyköön lestissään, tai jotain.   

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #588 : 22-05-2012, 20:39:56 »
Mulla on ehkä tuon suhteen useammin päinvastainen ongelma. Mä en osaa hämärtää genrerajaa vaan mun tekstit on usein tosi selvästi jotain genreä, vaikka mun itseni on alun perin vaikea määritellä mitä ne on.

Palaute on siinä mielessä aika kummallinen ja pelottavakin juttu varsinkin silloin, kun luulee kirjoittaneensa jotain ja palautteen perusteella tuntuu, että onkin kirjoittanut jotain ihan muuta. Mutta kysehän on lähinnä siitä, miten ihmiset tekstin lukee. Ei sille oikein mitään mahda, jos lukija lukee sen toisin kuin mitä on itse tarkoittanut tai joskus kuvitellut kirjoittaneensa tai jos lukijalle määräävämpi juttu on jokin toinen juttu kuin itselle. Sama juttu siinä, kun lukijat kertovat vihaavansa jotakin tekstin hahmoa sen perusteella mitä se sanoo tai mitä se ajattelee ja sitten itse on ajatellut sen jotenkin toisin, kun eiväthän ihmiset edes puhu aina sitä mitä ne tarkoittaa. Siinä on vuosien varrella usein tullut kauhea epäonnistumisen tunne, koska itsellä on niin vahva mielikuva asioiden oikeasta laidasta, mutta kirjoittaessa en tahtoisi millään käyttää kaiken tietävää kertojaa vain alleviivatakseni sitä, miten teksti pitäisi ymmärtää tai kertoakseni etteivät asiat ole sitä miltä ne näyttää tai ettei totuus edes ole se, mitä joku sanoo tai edes se mitä joku ajattelee. Usein totuutta ei edes ole yksinkertaisesti olemassa, koska eivät ihmiset tunne täysin itseään eivätkä motiivejaan ja harvoin kukaan pystyy olemaan itselleen täysin rehellinen.

Jotenkin ottaa nuppiin, että asiat muuttuu liian helposti mustavalkoisiksi ja tulkinnat yksioikoisiksi hyväksi ja pahaksi. Ei se tarkoita sitäkään, että selitettäisiin musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi.

Aika usein on tuntunut ihan siltä, että turha edes kirjoittaa mitään, kun se turhauttaa miten se luetaan ja ymmärretään, mutta toisaalta tulkinta on ja sen pitää olla omista lähtökohdista tapahtuvaa. Ainoastaan, jos se on ihan sairasta mä alkaisin tosissani väittelemään lukijan tulkinnan kanssa. LOL Romantiikan kirjoittaminen on pelastus, kun siinä harvemmin tulee tulkintaongelmia. :D Ja yleensä aina on sentään ollut joku lukija, joka on piristänyt sillä, että se on ymmärtänyt sen mitä mä olen kirjoittanut. Jos ei muuta, silloin tuntee olevansa vähemmän omituinen ja vaikeasti ymmärrettävä. :D

Tämä nyt on sitten sitä sun tätä, koska ei tekstiä voi lukea väärin, mutta kirjoittajana on pakko myöntää, että se on tyydyttävämpää, jos joku lukee tekstin siten miten sen on itse kirjoittanut ja ajatellut. Eli toisin kuin sulla, Fiorella, mua ei ärsytä se mitä mä kirjoitan (paitsi että se on paskaa LOL), koska se on just se mitä mä haluankin kirjoittaa. Mua ärsyttää vaan se, että en ole aina muiden kanssa välttämättä samalla aaltopituudella. Ja olisihan se ihanaa, jos kaikki tykkäisi mun teksteistä ja vielä tajuaisikin täydellisesti mitä yritän sanoa, paitsi että yleensä mä en yritä sanoa yhtään mitään ja olen sitten yllättynyt, että teksti aiheuttaa reaktioita. ;D Kai se jokaiselle kirjoittajalle olisi aika nannaa, kun olisi pidetty ja ymmärretty. Silti en haluaisi muuttaa omaa kirjoitustani, koska se edustaa niin hyvin kuin osaan sitä, mitä mä tykkään myös lukea. Tykkään lukea kyllä paljon muutakin, mutta just se, miten paljon tai vähän asioista kerrotaan, tuntuu ratkaisevalta siinä kohtaa kuinka hyväksi ja innostavaksi tekstin kokee. Sitä minäkään en tiedä, miten toisin itse aina toisten tekstit kirjoittajien mielestä ymmärrän, mutta varmaan se menee molemmin päin, että itse en ymmärrä sen paremmin kuin muutkaan.

//Mä saan kaikki kirjoittamista koskevat viestini aina kuulostamaan tosi isopäisiltä ja se häiritsee mua. :'( ;D
« Viimeksi muokattu: 22-05-2012, 21:11:23 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1018
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #589 : 22-05-2012, 21:47:50 »
Lainaus
//Mä saan kaikki kirjoittamista koskevat viestini aina kuulostamaan tosi isopäisiltä ja se häiritsee mua
No etkä saa, Liz! :) Olipa onni että kerkisin lukea viestisi ennen sen editoimista. Joka kerta kun olet muokannut viestiä, tulen kauhean uteliaaksi mitä siinä mahtoi lukea ensin. ;)

Mutta joo, se on ihan totta, että siitä tulee ihan huiman hyvä mieli kun joku paitsi lukee ja tykkää, myös käsittää ficin samalla tavalla kuin on itse sen ajatellut. Se on oikein superluksusta. Tietysti sen perusteella ei voi arvioida onko teksti hyvä vai ei, kun jokainen lukija kokee tekstin kuitenkin omalla tavallaan.

No, nyt kun olen vähän lauhtunut niin ei se minua haittaa että olen tällainen yksipuolinen kirjoittaja, etenkin kun kuitenkin tykkään siitä mitä kirjoitan. :) Mutta olisihan se hienoa kun osaisi vähän enemmän ja paremmin. ;)

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #590 : 23-05-2012, 07:17:20 »
Lainaus
Tietysti sen perusteella ei voi arvioida onko teksti hyvä vai ei, kun jokainen lukija kokee tekstin kuitenkin omalla tavallaan.
Mikä sitten on hyvä teksti? Tässä demokraattisessa maailmassa yleensä kai ajatellaan, että enemmistön tykkäämä, mutta. Musta teksti on hyvä, jos tykkään siitä itse. Enkä tarkoita että se olisi kaikille hyvä, mutta mulle on ja musta ihminen on vähän turhan rajoittunut puhuakseen muiden kuin itsensä puolesta (ainakaan tälläisissä asioissa). Ja hyvähän voi olla monella tapaa; joko kirjoitusasultaan, hahmoiltaan, juoneltaan jne. Hyvyys käsitteenä on myös niin järkyttävän epämääräinen, että siitä touhotetaan siihen nähden aika paljon :D

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #591 : 23-05-2012, 07:59:30 »
Ei sellaista ole olemassakaan kuin hyvä tai huono teksti. On vaan olemassa suosittuja ja vähemmän suosittuja tekstejä. :D Ei mun mielestä oikein voi ajatella niinkään, että ihmisillä, jotka tykkää jostain marginaalitekstistä olisi huono maku ja suurella enemmistöllä hyvä maku, mutta ei myöskään toisinpäin.

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1018
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #592 : 23-05-2012, 11:51:32 »
Lainaus
Tietysti sen perusteella ei voi arvioida onko teksti hyvä vai ei, kun jokainen lukija kokee tekstin kuitenkin omalla tavallaan.
Lähinnä tarkoitin tuolla lauseella sitä, että lukijan mielipide (etenkään se poikittainen ;) ) ei vaikuta siihen mitä itse pidän omasta tekstistäni, (ja yleensä tietysti itse niistä tykkään, miksipä muuten niitä olisin kirjoittanut tai esille laittanut) eli että en pidä ficciäni siksi huonona, että kaikki lukijat eivät tulkitse sitä samoin kuin minä.

Mutta näin yleisellä tasolla ajatellen, jos aletaan miettiä onko teksti hyvä vai huono, ollaan ehkä vähän samalla alueella kuin arvioidessa onko jokin taideteos hyvä vai huono. Toisen mielestä kaunis on toisen mielestä ruma, toisen mielestä kiinnostava on toisen mielestä tylsä, ja kirjoitetussa tekstissä vastaavasti mielipiteet jakautuvat. Myös se on oma lukunsa kerrassaan, että teksti voi olla todella hyvin kirjoitettu, mutta tarinana ihan kökkö. Joskus taas kun lukee jotain (vaikka painettua kirjaakin!) niin tulee sellainen olo, että voi ei, kun hyvä idea on mennyt tässä ihan hukkaan - tuntuu että olisi itse osannut kirjoittaa saman tarinan paremmin.

Siinä missä taide on "hyvää taidetta" tuottaessaan esteettistä mielihyvää tai herättämällä tunteita ja ajatuksia, voisi ajatella että hyvä teksti olisi miellyttävää lukea sekä kieliasultaan että kerronnaltaan. Minulle on myös tärkeää, että tarina vie mennessään ja että välitän henkilöhahmoista ja siitä mitä heille tapahtuu. Tämä tietysti on taas mielipidekysymys, mutta voisi kuvitella että sama pätee lähes kaikkiin - se tietysti vaihtelee mikä kenestäkin on kiinnostavaa tai miellyttävää. ;)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #593 : 23-05-2012, 14:17:20 »
Kiinnostava voi olla myös henkilö, joka aiheuttaa ärsytystä. Mulle jäi ikuisesti mieleen kuinka lukiossa luin jonkun Brinkin kirjan, jonka päähenkilö oli todella, todella ärsyttävä alusta lähtien, mutta se oli jopa niin ärsyttävä, että sitä oli pakko lukea, että tiesi käykö sille paskaisesti vai ei. No sille kävi ja se joutui kohtaamaan sen, että maailma ei ole ihan sellainen kuin se luuli, mutta siinä luulossaan se oli kyllä kasvatuksen uhri. Onhan ihmiset kai aika helppo aivopestä ajattelemaan, että he ovat luontaisesti jotain parempaa kuin muut ja sen ennakkoluulon pystyy useimmiten purkamaan vain kun henkilä pakotetaan kohtaamaan omat ennakkoluulonsa. :P Lukukokemuksen miellyttävyyskin on niin ja näin tai esteettinen kauneus, koska ne eivät taas välttämättä mene käsi kädessä sen kanssa, että haluaa herättää ajatuksia. Se ei aina ole kovin kaunista, kun ravistellaan ihmisten käsityksiä ja yritetään avata silmiä näkemään pimeä puoli maailmasta, mutta se voi juuri sen vähäisemmän kauneuden takia olla puhutteleva.
« Viimeksi muokattu: 23-05-2012, 14:21:14 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Pahatar

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 569
  • Rakkautta vain
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #594 : 23-05-2012, 20:12:35 »
Lainaus
Aika usein on tuntunut ihan siltä, että turha edes kirjoittaa mitään, kun se turhauttaa miten se luetaan ja ymmärretään

Liz, mä olen kauhean pahoillani tästä, koska olen mitä ilmeisimmin sen sun turhautumisen aiheuttaja. :'( Ja ihan turhaan, koska eihän se ole sinun tekstisi vika, etten minä ymmärrä lätkästä mitään, enkä tunne tapahtumia tai niiden taustoja yhtään. Kommentoin tätä jo tuonne ficciisikin, mutta siis tässä oli mulla jo heti alussa perustavaa laatua oleva väärinkäsitys, joka vaikutti kommenttiini paljonkin. ;)

Onko sulla syntymäpäivä tänään? Hyvää synttäriä!  :D
« Viimeksi muokattu: 23-05-2012, 20:16:20 kirjoittanut Pahatar »
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #595 : 23-05-2012, 20:52:56 »
Hih, onpas hieno kakkku! Hyvää synttäriä multakin, senkin vanhus :D

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #596 : 23-05-2012, 23:06:28 »
Kenellä on synttärit? Hyvää synttäriä!

Mulla ei oo noin syvällisiä mietteitä kirjoittamisesta tai lukemisesta. Oon kyl aika itsevarma siitä, et jos jokin on mun mielestä huonoa, se on yleensä kyl huonoa. Pidättäydyn siks kovin paljoa mitään harrastelijateksteihin kommentoimastakaan... En voi puhua suoraan, koska en osaa muotoilla mielipidettäni tarpeeksi nätiksi ja jos yritän keskittyä hyviin puoliin, päädyn yleensä valehtelemaan. Siksi tykkään pohtia vaan kirjoja tai muita ammattilaisen tekstejä! (plus siitä saa rahaa, netissä höpisemisestä ei) ^^

Olen hyvin kettuuntunut tuohon mieheen, jonka kanssa on ollut tässä jokunen viikko jotain meneillään. Se on liian hämmentävä tyyppi! Miksi miehet on niin vaikeaselkoisia? Okei, ehkä mun logiikka on vähä luolamiestasoa, mut miks pitää kehitellä jotai draamaa ja sit seuraavana päivänä olla pahoillaan siitä? : D

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #597 : 24-05-2012, 00:23:27 »
Aaargh! Mä tajusin vasta jälkikäteen, että mun viestin voi lukea niin että tunne olisi kovinkin tuore, mutta mun mielessä oli Finin kommentit, jotka oli tyyliä "Sirius on tyhmä kun se tekee noin". Tai niitä, missä vihataan ketä nyt hyvänsä, joka tulee jonkun parituksen väliin. Se, joka tulee väliin tai jonka tulkintaan tulevan väliin on aina vihattu ja kaiken pahan alku ja juuri ja sen pitäisi päätyä helvettiin ja sellaisten kommenttien perusteella on ärsyttävää kirjoittaa yhtään mitään. Niiden aikojen jälkeen en ole kovin monitulkintaisia tekstejä edes kirjoittanut tai jos olen, olen kätevästi unohtanut. :D Mä tykkään kirjoittaa ihmissuhdedraamaa, mutten kyllä tosiaan välttämättä tykkää saamistani kommenteista.  :D

Mulla ja Lady Krumilla oli syntymäpäivä eilen. Onneksi voin sanoa nyt, että vanhuuteni ei tule yksin hahaha :D
« Viimeksi muokattu: 24-05-2012, 00:26:11 kirjoittanut Lizlego »

Poissa culliina

  • Pentuprinssi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 789
  • lasciva est nobis pagina, vita proba.
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #598 : 27-05-2012, 00:42:07 »
Nyt on kyllä aika tatituksen huippu.
Taloyhtiössä asuu eräs totaalisen idioottimaisesti käyttäytyvä henkilö, päällisin puolin ihan normi työssäkäyvä ihminen ja lyhyiden keskustelujen perusteella ihan mukavakin, mutta se on jo erittäin pitkän ajan käynyt vähän väliä avaamassa kaikki pyörävajan renkaiden venttiilit, prkl! On kyllä niin tatituksen huippu, kun aamulla on kokeeseen lähdössä polkemaan ja ei kun kumit tyhjinä! Ja sama juttu kaikissa muissakin pyörissä, joissain lasten rattaissa on renkaat, joita ks. henkilö ei vielä ole onnistunut kuulemma kertaakaan tyhjäämään (sairasta tyhjätä renkaita lasten rattaista! Ihan kuin äiti pystyisi lapsikatraan kanssa niitä aamulla päiväkotiin mentäessä pumppaamaan!). Nyt saattaa sitten olla vanne vääntynyt tai sisärengas viilloilla tyhjällä kumilla ajamisen vuoksi, mutta kun en yksinkertaisesti ehtinyt taas pumpata renkaitani täyteen.

Tuollainen tuntuu niin idioottimaiselta! Kyse kun ei varsinaisesti ilkivallasta ole (mitään ei koskaan ole rikottu, renkaat vain tyhjennetty) eikä tekijä saa itselleen muuta kuin ilmeisesti jonkin kieroutuneen hyvän olon tunteen. Talossa lähes kaikki tuntuu tietävän kyseessä olevan juuri tämä henkilö ja häneen on usein törmätty vajassa toisen pyörää kopeloimassa, mutta ei tästä nyt mitään poliisijuttuakaan nostaa voi (ei sillä ettei mieli tekisi...). Lisäksi ks. ihana ihminen on niin rasittava, että kun yrittää hienotunteisesti vihjata "olevansa varsin kiukkuinen ja turhautunut siitä, kuinka joku vandaali on jatkuvasti käynyt meidän vajassa, oletko huomannut." ihanuus kehtaa vielä vastata, että ei, ei mun pyörään kukaan ole koskenut ja kumit on ollut ihan normaalisti täynnä aina -.-' että sillä lailla. Voisin vaikka lyödä vetoa hänen tietävän kaikkien tietävän ja nyt se sitten istuu omassa asunnossaan kokien sairasta onnellisuutta kamala virne naamalla, kun kukaan ei voi sille mitään. Pitää varmaan alata viedä pyörä jonnekin muualle, mutta kun en keksi minne. Koska ulkona se varastettaisiin lukosta huolimatta, turmeltaisiin, tai vietäisiin satula, ritsi, koppa tai polkimet (kaveriltani vietiin yks päivä polkimet keskellä päivää, niin randomia että se itsekin vain nauroi). Ehkä hommaan teräksiset renkaat, niitä ei tarvitsisi pumpata. Tai sitten vaihtaisin pyörän suoraan panssarivaunuun - ritsi katolle ja etukoppa piippuun vain.


Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #599 : 27-05-2012, 01:53:42 »
Taloyhtiössä asuu eräs totaalisen idioottimaisesti käyttäytyvä henkilö, päällisin puolin ihan normi työssäkäyvä ihminen ja lyhyiden keskustelujen perusteella ihan mukavakin, mutta se on jo erittäin pitkän ajan käynyt vähän väliä avaamassa kaikki pyörävajan renkaiden venttiilit, prkl!
Kuulostaapa veemäiseltä tyypiltä! Sinuna lähettäisin jonkun isokokoisen kyselemään siltä, et mikä mättää. Ei tarvi uhkailla ollakseen uhkaava :)

Mua ketuttaa äitipuoleni naapuri, kolmevitonen perheenisä. Kun moikkaan sitä iloisesti, se ei vastaa mitään, vaikka tietää hyvin kuka olen ja kaitsen myös hänen tytärtään useasti viikossa. Tänään aamulla oli huippu... Unohdin kiristää pyörän sarvissa roikkuvan kangaskassini kädensijoja, niin se meni tietenkin pinnojen väliin, sisällä oleva jugurttipurkki pysäytti eturenkaan ennen räjähtämistö ja lensin pyörän sarvien ylitse. Nousin ylös ja purin hammasta kivusta (onneksi naarmuja tuli vain kämmeniin ja nilkkoihin, polvetkin sain pidettyä irti maasta) ja huomaan, et naapurihan se siinä istuu vieressä ja katselee. En nyt sano, että on pakko auttamaan tulla, mut kyllä ihmiset yleensä reagoi jotenkin, jos joku nenän edessä kaatuu.