Kirjoittaja Aihe: Ketutusarkisto  (Luettu 248397 kertaa)

Poissa Pansy Paradise

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 5
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #435 : 13-03-2012, 22:50:21 »
Liz, sä ilkee :D Sähän oot ihana!

Mä en ottas finiläisten selän takana puhumista mitenkää vakavasti, nimimerkillä musta puhutaan paskaa jopa finimiiteissä :D Ehk sit ihmisil on nii tylsää et niide täytyy puhuu muista!

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #436 : 13-03-2012, 23:04:08 »
Sanon jotain, mitä en sano tarpeeksi usein, mutta ootte ihania just nyt. :D <3 Mut pääsee näissä yleensä just yllättämään se, että ihmiset ottaa niin henkilökohtaisesti, vaikka yrittäisi kuinka sanoa, että kritisoi kollektiivista toimintaa ja instituutiota eikä ihmisiä henkilökohtaisesti. Tuntuu, että silti sanat käännetään jotenkin aina niin, että on sanonut että kaikki on ihan paskoja.

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1018
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #437 : 14-03-2012, 00:03:14 »
Hyvin sanottu, Lavande. :)

Minäkin sanon vielä näin jälkikäteen, että älä Liz (tai muutkaan) ottako liian vakavasti tällaisia juttuja. Kuka teitä tuntee niin tietää kyllä että olette ihania ihmisiä. :) Ihmisillä tuppaa olemaan tapana leimata joku syylliseksi aina kun on joku hässäkkä, ja jos on silloin aktiivisesti äänessä niin jää mieleen. Luulen että sinun pitäisi enemmän muistuttaa siitä, että et tarkoita ihmisiä henkilökohtaisesti, sillä näyttää että moni ottaa nuo asiat todellakin henkilökohtaisina. No mutta, jospa se asia nyt on jäänyt taakse ja pysyisi siellä vähän aikaa. ;)

En hirveästi ole tuohon juttuun itse puuttunut, kun tuntuu että parempi varmaan vain jos siitä pysyy erossa. Vaikuttaa siltä että taas siinä oli kärpäsestä härkänen -tilanne. Olen sitä mieltä että tämänhetkinen ylläpito on sopuisin ja ymmärtäväisin näkemäni tähänastisista ja pyrkii joustamaan jopa liiankin kanssa. Ison foorumin kanssa ei vaan oikein voi tehdä asioita samalla tavalla kuin pienen. Mikä minua kummastuttaa näin ylipäätään, on se, miksi koko Finistä on pitänyt tehdä mitään ylimääräisiä FB tai muita ryhmittymiä, eikä pysytellä pelkässä ficcaamisessa. Loppujen lopuksi kaikki turhat draamat lienevät foorumin varsinaisen tarkoituksen ulkopuolisia asioita, eli jos ihmiset vain kirjoittaisivat ja lukisivat ficcejä ja keskustelisivat aihepiiriin liittyen niin mitään ongelmaa ei olisi. Tai sitten olisi kumminkin, heh. Eihän sitä voi kai millään estää, jos joillekin ei tasainen kyyti riitä vaan pitää päästä koskenlaskutunnelmiin. Minusta olisi vain niin kiva jos oltaisiin sovussa. Pienessä porukassa (kuten Fini ennen tai Fifi nyt) voi olla vapaata ja vallatonta, koska väkeä on vähän ja ihmiset tuntevat tai vähintään tietävät toisensa. Sitten kun on tuhattolkulla väkeä niin pakkohan siinä on alkaa sääntöjä kiristämään, kun ei kuitenkaan järjestys säily muuten. 

Tämä nyt on tällaista yleistä pohdiskelua jälleen, ei suoranaisesti tuohon tilanteeseen liittyen kun en siitä ole kovin suuresti perilläkään. Mutta näin kokonaisuutena kun on katsellut draamanaiheita toisensa jälkeen niin alan kallistua siihen suuntaan, että helpompi ja mukavampi olisi, jos isoilla foorumeilla asiat hoidettaisiin vähemmällä hässäkällä, vaikka siihen jonkinmoista holhoamista ja itsevaltaakin sitten liittyisi. Toisaalta pidän siitä, että Finissä tahdotaan ajatella käyttäjiä ja kuunnella mielipiteitä eikä pelkästään jyrätä asioita läpi yhdellä tavalla. Olen tehnyt havainnon, että monessa muussa paikassa ylläpito deletoi ilman eri ilmoitusta kaiken mikä millään tapaa häiritsee kokonaisuutta; viestit kuin käyttäjätkin, ja siihen ei vastaansanomista ole eikä tule. Onhan se käytännöllistä, mutta ei ollenkaan niin kotoisaa kuin tämä vapaa foorumielämä.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #438 : 14-03-2012, 08:48:03 »
No joo, ehkä mutta toisaalta juuri noiden muiden foorumien mielivaltaisuuksien vuoksi Fini on ollut ainoa foorumi, jossa ylipäätään on ollut aktiivisena ja on kokenut voivansa olla. Muille foorumeille ei ole syntynyt mitään tunnesidettä eikä edes huvita käydä paikassa, jossa tehdään summittaisia päättömiä päätöksiä, joista ei voi valittaa tai joutuu heti banniin tai jossa ylläpito kuittailee tosi halveksuvasti kaikkeen. Ja kuitenkaan ne foorumit eivät säännöillään yleensä ole saaneet aikaan sitä, että keskustelut olisivat tasokkaita ja pysyisivät asiassa. Finissä on ehkä just se ongelma omalta kannalta kun on nähnyt sen silloin, kun se oli pienempi ja sitten nähnyt, kun se on kasvanut ja tullut isommaksi, mutta on siinä ihan sekin, että on vaan vaikea  nähdä jotain trollaukseen liittyvää holhousta muualla tarpeellisena ja Finin edustaminen myös antaa kylmiä väreitä. Persujen puolueesta erotettiin just joku tyyppi, koska se sanoi jotain järkyttävää, mutta Finistä määräaikaisen bannin saamiseksi ei tarvitse kuin sanoa jotain tyhmää. Ja mun mielestä siinäkin on epäkohta siihen nähden, että ihan selkeiden loukkausten (tai jopa uhkausten) sanominen omalla foorumillakaan (siis Finissä) ei johda kuin korkeintaan varoitukseen. :P Vai kumpi on pahempaa? Se, että ilmaisee että tietyt ihmiset tekisi mieli ampua vai se, että te ootte ihan n00b, ette kelpaisi Finiin?
« Viimeksi muokattu: 14-03-2012, 08:52:25 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #439 : 14-03-2012, 09:08:30 »
Asiaa mietittyäni huomasin, että jopa enemmän kuin tämä nyt puheenaiheena ollut kummallinen sääntömuutos, mua ketuttaa finissä just tuo yleinen muutos huonompaan suuntaan. En ole seurannut keskusteluja siellä ihan kauhean tarkkaan, mutta jonkun verran kuitenkin. Siellähän on nykyään se tyyli, että pidetään hirveän tiukkaa rajaa siitä mistä asiasta saa puhua missäkin, joka jo sinällään aiheuttaa paineita ainakin minulle. Enkä minä ainakaan ole nähnyt siellä kuitenkaan mitään sellaista, joka välttämättä edellyttäisi tämän kaltaiseen vallankäyttöön.

Oli foorumi kuinka valtava hyvänsä, itse olen sillä linjalla, että asioihin voi puuttua sitten kun se oikeasti näyttää, että on tarvetta. Jos esim. keskustelu homoseksuaalisuudesta polveilee transseksuaaleihin, niin en näe mitään järkeä estää sitä. Vasta sitten, jos joku asiakeskustelu tukahtuu kahden sivun mittaisiin höpötyksiin, voi mahdollisesti käydä ehdottamassa, että jospa siirtyisitte offtopiciin, tai teette asialle oman keskustelun.

Ficcitopiceihin syntyneistä keskusteluista on ilmeisesti myös huomauteltu. Mun mielestä ficistä syntyneeseen keskusteluun on oikeus puuttua vain ficin kirjoittajalla. Jos kirjoittaja itse pyytää, että mode käy huomauttamassa, niin sitten ok. Mua ahdistaa todella kovasti kaikki täysin turhaksi kokemani ja havaitsemani päsmäröinti ja vallankäyttö. En ymmärrä sitä ollenkaan, enkä ihmisten tarvetta toimia sillä tavalla, tai jopa pitää sitä hyvänä toimintamallina. Minulle sellainen on yksinomaan pelottavaa, ahdistavaa ja tukahduttavaa.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #440 : 14-03-2012, 09:29:04 »
Joo, toi asia on yksi, joka on ottanut päähän jo pitkään. Ensin se otti päähän Vuotiksessa ja sieltä se on siirtynyt Finiin. Vuotiksessa tapahtui aikoinaan mun mielestä paljon enemmän rönsyilyä, joten siellä se vielä meni, mutta Finissä varsinkin väittelyt on olleet tahdiltaan niin hitaasti eteneviä, että niihin puuttumisessa ei oikein tunnu olleen järkeä. Toisaalta yhdistelläänhän siellä kaksi perkkäistä viestiä samalta käyttäjältä, vaikka niiden kirjoittamisella olisi ollut väliä puoli vuotta. En mä näe sitäkään kauhean tarpeellisena. Sitä varmaan perustellaan siisteydellä tai jollain tai sillä että kaikki on säntillistä ja säännöllistä, mutta hyvän keskustelun tai väittelyn tyrehdyttäminen turhaan on tympeää enkä ole oikein keksinyt, että kenen edun mukaista se lopulta on. Onko se käyttäjien edun mukaista, että valvonta aiheen sisällä on niin tarkkaa? En muista, että siitä olisi kauheasti tullut Neuvostossa ilmiantoja ja on siellä muutkin joskus ilmaisseet käytäntöön tyytymättömyytensä, mutta ei se ole johtanut mihinkään muutokseen keskusteluilmapiirin suhteen tai sen suhteen, ettei oltaisi niin tiukkoja. Ehkä se ei muita vaivaa, mutta se osaltaan tekee tunnun ilmapiirin tiukkenemisesta. Ficcitopiceissa keskustelemisen kieltämistä mä en ymmärrä, kun ne keskustelut yleensä on siinä just mielenkiintoisia ja jos ficci on jo loppu, niin eihän siitä pitäisi olla kenellekään edes mitään haittaa. Kyllähän kirjoittajan pitäisi halutessaan voida omassa topicissaan kommunikoida lukijoidensa kanssa.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #441 : 14-03-2012, 09:34:11 »
Ja mun mielestä siinäkin on epäkohta siihen nähden, että ihan selkeiden loukkausten (tai jopa uhkausten) sanominen omalla foorumillakaan (siis Finissä) ei johda kuin korkeintaan varoitukseen. :P Vai kumpi on pahempaa? Se, että ilmaisee että tietyt ihmiset tekisi mieli ampua vai se, että te ootte ihan n00b, ette kelpaisi Finiin?
Sama osui omiinkiin silmiin, ja nyt ymmärrän sua Liz, koska muakin alkoi pelottaa for real :E
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #442 : 14-03-2012, 11:00:25 »
Itse asiassa säännöissä on epäloogisuus, koska rasismi on määritelty varoitettavaksi asiaksi ja Suomen lakien rikkominen bannin aiheuttavaksi, mutta kuitenkin rasismi on nimenomaan Suomen lakien vastaista. :P Sitten taas toisen käyttäjän uhkailu aiheuttaa bannit, mutta mitään mainintaa ei ole siitä, jos esittää uhkaavia mielipiteitä. Toisaalta eikö se ole juuri rasismia, jos sanoo että joku ihmisryhmä tekisi mieli ampua aina kun vastaan osuu? :P Rasismi on määritelty varoituksen arvoiseksi, mutta eikö se silti ole pahempaa kuin trollailu, jos trolli ei uhkaile ketään tai esitä uhkaavia/pelottavia, kiihkeitä (LOL) mielipiteitä? :P
« Viimeksi muokattu: 14-03-2012, 11:10:54 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #443 : 14-03-2012, 12:33:54 »
^ Kai se on päätettävissä, että mikä voidaan tulkita todelliseksi uhkaukseksi ja mikä on vain "tuulettamista". Veikkaisin.

Ts. jos nobody menee ja kirjoittaa että "haluaisin ampua ylläpidon", niin se otetaan vakavissaan, mutta jos tunnettu ja luotettu ylläpitolainen kirjoittaa "haluaisin ampua tiettyjä ihmisiä" ja samassa viestissä suht selkeästi viittaa juurikin draamailua käyneisiin osapuoliin, niin silloin se on vain pelkkää puhetta eikä sitä tarvitse ottaa vakavana uhkauksena.

Tää on siis mun mielipide asiaan, mikä lienee sitten koko totuus, tuskin saan koskaan tietää! :E
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #444 : 14-03-2012, 12:59:42 »
Sä puhut eri jutusta kuin minä.

Okei, nyt siis oikeasti alkaa pelottaa. Pitäisikö vaan poistaa Fifi? :P Mä en halua alkaa elää pelossa sen takia, että ihmiset on vihaisia jostain foorumidraamasta, mutta on vaikea toisaalta ottaa ihan kevyesti sitäkään, jos joku sanoo haluavansa ampua draamailijat, vaikka se olisikin lausuttu vihassa.  :P  Ei hyvää päivää. Ehkä mä menen kahville, jos se vaikka rauhoittaisi... ;D
« Viimeksi muokattu: 14-03-2012, 13:04:26 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #445 : 14-03-2012, 13:17:17 »
Ei kannata ihan kauheasti säikähtää tuollaisesta. Mun äitillä on tapana sanoa aina suutuksissaan, että "pitäisi ampua" ja se on ihan sanontatapa, joka kylläkin ärsyttää mua, koska näinä nykyaikoina sen voi joku ottaa ihan aiheellisesti todesta. Ehkä tuollaisia kommentteja pystyi ennen heittämään ihan keveästi ja pystyi olettamaan, että kaikki ottavat sen vain ärtymyksen osoituksena. Mutta nykyään kun netissä pyörii toisilleen tuntematonta porukkaa, pitäisi ihmisillä olla vähän enemmän itsekritiikkiä, että jättäisivät tuollaiset sanomatta. Mustakin on pelottavaa, jos netissä aletaan puhua, että joku ihmisryhmä pitäisi ampua.

Mutta silti ottaisin tuollaiset puheet ainakin tässä tapauksessa vain samaan tyyliin, kuin joku sanois, että pitäisköhän mennä tallin taa.

edit/ Ja vielä lisäyksenä, ettei kukaan nyt luule mun äitiäni kauhean murhanhimoiseksi, että se ei tiettävästi ole koskaan omistanut asetta. Toisekseen se ei ole vihassa kovin väkevä, vaan paremminkin kuin ananias haaleassa vedessä. En usko, että äitiä saisi ärsytettyä edes niin suutuksiin, että se tirvaisisi ketään edes nyrkillä nenukkaan. :D
« Viimeksi muokattu: 14-03-2012, 13:23:54 kirjoittanut Nappeli »

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #446 : 14-03-2012, 13:30:18 »
Joo, totta, sitä tulee sanottua vaikka ja mitä ja vaikkamissä ;D
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #447 : 14-03-2012, 13:31:17 »
Se on hieman eri asia jos joku tuttu ihminen sanoo, että jotkut pitäisi ampua, mutta se että joku itselle muuten kuin foorumin kautta tuntematon sanoo sen ja itse mahdollisesti kuuluu ammuttavaan joukkoon, on ahdistavaa ja pelottavaa ja tämä on ensimmäinen kerta kun itse siihen törmään. Voi ne tietenkin yksityisesti olla murhanneet mut jo vaikka millä tavoilla. :D Mut tämä on ensimmäinen kerta tätä lajia netissä koko pitkän nettihistorian aikana. Pitäisiköhän sitä tosissaan alkaa ottaa asiat vakavammin, kun eihän nyt ihmiset ihan pikkujutuista varmaan tuollaisia kumminkaan sano?
 Ei asiat ilmeisesti riitele vaan ihmiset.

Mun isälläkin on tapana raivopäissään sanoa jotain sellaista, joka liittyy muiden vahingoittamiseen enkä mä ole ikinä pystynyt ottamaan sitä kevyesti siksi, että siinä on sellaiset piirteet, etten mä voi olla siitä varma. Ja kun muistaa että se on joskus pahoinpidellyt.

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #448 : 14-03-2012, 13:37:47 »
Kun tuntee ihmisen, se on ihan eri asia. Minäkin tunnen ihmisiä, joiden ampumiskommentit ei olisi ollenkaan niin kevyitä ohittaa, kuin vaikkapa mun äidin.
Siksi mun mielestä tuollaiset ampumispuheet pitäisi jättää netissä kokonaan sanomatta. Mun käsittääkseen tuollaiset kommentit on jopa rikollisia? Ilman muuta sellaisista puheista pitäisi myös rangaista. Ainakin hyvin selkeästi ilmoittaa, ettei sellaista puhetta suvaita.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #449 : 14-03-2012, 13:43:12 »
Hehe, mielenkiinnolla odotan, miten tilanne etenee vai eteneekö mitenkään! Taitaa olla niin, ettei sinne jäänyt ketään, joka alkaisi moista ääneen ihmetellä :P

Ja toisaalta, en edes odota mielenkiinnolla koska mä en enää seuraa Finistä muita kuin omia ficcitopikkeja ja niitäkin vain niin kauan että kerkeen ne poistaa. Niin ja se LW-haaste pitää vielä tuupata jollekin.

Ihan sama, mua ei enää kiinnosta mikään.
Fifi-ficitLJAO3