Kirjoittaja Aihe: Ketutusarkisto  (Luettu 248402 kertaa)

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2509
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #525 : 18-04-2012, 00:40:54 »
No en nyt vielä itseäni ainakaan onnittelisi, vaikka kasvatustyö näyttää ainakin toistaiseksi onnistuneen. On tottakai näitä aivan mahdottomia tapauksia sitten, ja kiitän luojaani etten ole sellaisiin törmännyt. Mutta kyllä siinäkin tapauksessa pitäisi vanhemmalla olla sen verran vastuuta ja nöyryyttä että hakee apua jos ei tenavalleen pärjää. Ja tulee mieleen kyllä sekin, että ne käsittämättömän vaikeat tapauksetkin olisi monessa tapauksessa vältetty, jos ne rajat olisi osattu laittaa, tai apua olisi haettu ajoissa.


zilah

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #526 : 18-04-2012, 07:42:04 »
Ja tulee mieleen kyllä sekin, että ne käsittämättömän vaikeat tapauksetkin olisi monessa tapauksessa vältetty, jos ne rajat olisi osattu laittaa, tai apua olisi haettu ajoissa.
Totta. Ihmisillä on taipumus odotella ihan liian kauan, että ongelmat ratkeaisivat itsestään. Toisaalta monissa kunnissa ei perheille nykyään juuri apua heru ja esim. pienryhmäopetusta ei saa, vaikka olisi lastenpsykiatrin lausunto asian tärkeydestä. Kunnasta saatetaan alkaa ehdotella jopa lapsen huostaanottoa ratkaisuksi, vaikka tarve olisi aivan muun tyyppiselle avulle.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #527 : 18-04-2012, 08:17:37 »
Mutta eikö jut tuossa kyseisessä tapauksessa ollut puhe lapsesta, joka saa kaiken haluamansa ja vaikka jäätelöä aamupalaksi? :D Ei se aina auta että yrittää laittaa ne rajat ja kasvattaa, mutta aika usein kuitenkin näissä kauhutapauksissa on havainnut että ei niitä rajoja ole edes yritetty laittaa kun oma kullannuppu voisi siitä järkyttyä ja vähän itkee. Että jos nyt sitten onkin niitäkin tapauksia, joissa se ei auta, niin kuitenkin vähemmän kuin niitä, joissa se olisi voinut auttaa mutta jää kokonaan näkemättä olisiko vai eikö.
« Viimeksi muokattu: 18-04-2012, 08:20:52 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #528 : 18-04-2012, 09:23:35 »
Mutta eikö jut tuossa kyseisessä tapauksessa ollut puhe lapsesta, joka saa kaiken haluamansa ja vaikka jäätelöä aamupalaksi? :D
Mun täytyy myöntää, että koko aihe saa mun niskavillani pystyyn ihan henkilökohtaisista kokemuksista johtuen. Mun tätini, joka oli silloin vielä lapseton, oli koko suvun paras kasvattaja. Kaikkien kakarat oli sen mielestä ihan mätämunia ja huonosti kasvatettuja ja huonokäytöksisiä. No, kyseinen täti sai sittemmin lapsen. Nykyään tämä lapsi on jo yli kaksikymppinen, ei edes peruskoulua loppuun suorittanut sairaseläkeläinen. Varmaan oli jo syntyessään huonot kortit saanut, mutta väkivaltainen hurmos-uskonnollinen tätini tuskin varsinaisesti paransi kasvatuksellaan asiaa.

Liian usein muutenkin oon tavannut ihmisiä, jotka arvostelee toisten kakaroiden käytöstä ja ärsyyntyy muiden pennuista ihan turhastakin ja sitten niiden omat kakarat on suurin piirtein  koko seutukunnan pahimmat koulukiusaajat. Naapurissa esim. on perhe, jossa on ihan järkyttävän ankara kuri, mutta ei se estä niiden kakaroita varastelemasta ihmisiltä. Monesti niissä ankarimman kurin ja tiukimpien rajojen perheissä tuntuu olevan just sitä ongelmaa, että kakarat tekee kaiken salaa ja oppivat olemaan jäämättä kiinni.

Mitä taas lellimiseen tulee, niin harvemmin siitä mun nähdäkseni seuraa sitä, että lapsesta kasvaa yhteiskuntaan sopimaton yksilö. Tämäkin vain omien havaintojeni perusteella. Lellimistäkin on tietysti montaa eri tyyppiä. Jos kakaran kaikki tarpeet pyritään paikkaamaan vaikkapa rahalla, herkuilla ja tavaralla ja penska jää ilman todellista välittämistä, niin eipä siitä kyllä taatusti hyvää seuraa.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #529 : 18-04-2012, 09:56:38 »
Tarkoitan lähinnä sitä, että mun mielestä ei ole ollenkaan kivaa, että toiset ei kunnioita mitään toisten omaa vaan hajottaa ne mennen tullen, koska ne on saaneet aina kaiken hajonneen tilalle uudet lelut.  :P Siitä johtuen sitten esimerkiksi meillä mökillä muinaiset, hyvin kestävät lelutkin hajosi serkun käsittelyssä ja se taisi vielä polttaakin osan niistä.  ;D Olkoon vaikka kuinka lellipentu, mutta voisi sitä sentään opettaa siihen että muita kunnioitetaan eikä kaikkea toisen omaakin tuhota.

//Mä en edes ole pahasti sietämätön eikä meteli haittaa, mutta jumalauta että on ärsyttävää, jos kaikki jonkun yhden ihmisen jäljiltä hajoaa tai pitää piilottaa. Mä en niinkään arvosta omaisuutta, mutta ei sitä kenenkään tarvitse tahallaan tulla tuhoamaan ja sitten kun siitä sanotaan niin äiti pillastuu, kun sen lapsi on niin herkkä ettei sille saa sanoa. Se jätkä on niin herkkä, että on pienestä pitäen sylkenyt mun naamalle kun estin sitä tuhotöistä.  ;D
« Viimeksi muokattu: 18-04-2012, 10:00:32 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #530 : 18-04-2012, 10:06:30 »
Oot ihan oikeassa. Ton tyyppisissä jutuissa kyse on yleensä puhtaasti siitä, että vanhemmat joko eivät raski kieltää lapseltaan mitään, tai sitten siitä, ettei niitä kiinnosta paskaakaan koko penska. Sen ei luulisi olevan liian vaikeaa kenellekään, että opettaisi penskat kunnioittamaan toisen omaisuutta (ja mielellään myös omaansa) edes sen verran, ettei aleta tahallaan särkeä mitään.
Jossain vaiheessa kakarat kuitenkin jotakin särkee, tai tuhrii, mutta luonnollisesti asian vakavuus pitäisi tehdä penskalle hyvin selväksi, niin ettei moinen tule mieleen enää uudestaan. Usein siellä vanhempien suunnalla on kuitenkin lellimisen sijasta silkkaa välinpitämättömyyttä.

Mä en edes ole pahasti sietämätön eikä meteli haittaa, mutta jumalauta että on ärsyttävää, jos kaikki jonkun yhden ihmisen jäljiltä hajoaa tai pitää piilottaa. Mä en niinkään arvosta omaisuutta, mutta ei sitä kenenkään tarvitse tahallaan tulla tuhoamaan ja sitten kun siitä sanotaan niin äiti pillastuu, kun sen lapsi on niin herkkä ettei sille saa sanoa. Se jätkä on niin herkkä, että on pienestä pitäen sylkenyt mun naamalle kun estin sitä tuhotöistä.  ;D
Joo, näitäkin oon nähnyt ja näissä tapauksissa se äiti ja isä olis ne jotka kuuluu johonkin kasvatuslaitokseen.  >:(

//Ihmisiä on moneen junaan, niin lapsia kuin aikuisiakin ja syyt erilaisille ongelmille vaihtelee laidasta laitaan. Aina ei voi syyttää pelkästään vanhempia, mutta niin kuin sanoin tuolla aiemmin, niin kyllähän se 90% tapauksista varmaan vanhempien suuntaan menee. Mulla on vain mennyt hermot jo aikoja sitten tähän aiheeseen, kun tuntuu, että jokaisella on paras mahdollinen näkemys miten lapset pitäisi kasvattaa. Jokainen penska on kuitenkin ihan erilainen heti syntymästään lähtien ja mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi pätkääkään toiselle. Joku on alun perinkin hiljainen ja kiltti, eikä halua herättää huomiota. Toinen on rasavilli puusari, jonka perässä saa hypätä kuin heinämies ja sittenkin se ehtii jotakin tehdä. jne..
« Viimeksi muokattu: 18-04-2012, 10:18:33 kirjoittanut Nappeli »

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #531 : 18-04-2012, 10:21:59 »
Mun täti piti tätä lastaan jostain syystä jonain ihmepentuna, vaikka kaikkien muiden silmään se oli ihan tavallinen lapsi. No varmaan aika moni vanhempi pitää lastaan muiden lapsia herkempinä, fiksumpina ja muutenkin ihmeellisinä, koska se nyt vaan taitaa olla normaalia pitää omaa hedelmää muita parempana, mutta siinä mennään metsään jos se estää kasvattamasta muiden kunnioittamiseen. Eihän tämä lapsi, joka nyt on jo aikuinen, myöskään kunnioita omaa äitiään ja vaikea sitä on alkaa vaatia isolta ihmiseltä jotain tai yhtään mitään, kun ei ole ikinä lapsena vaatinut mitään. Ja sitten ihmetellään miten siitä lapsesta on sellainen tullut, kiittämätön ja odottaa saavansa kaiken valmiina. :D Jos sitä hommaa seurasi, niin aika vaikea olisi ollut nähdä siitä tulevan mitään muuta kuin juuri sellainen kuin se nyt on.
« Viimeksi muokattu: 18-04-2012, 10:24:48 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #532 : 18-04-2012, 10:41:30 »
Niinhän se on, että aika usein sitä saa mitä tilaa.  :D

Ihan kaikkein pahimmat kasvatuksen aiheuttamat häiriöt mitä minä oon nähnyt, johtuu kuitenkin ylivoimaisesti eniten rakkauden puutteesta. Pari todella ikävää tapausta sukulais-/lähipiirissä. Itkettää kun edes ajattelee. :'(

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #533 : 18-04-2012, 10:51:08 »
Joo, tuossa ei voi sanoa olevan kyse siitä. Paitsi sitten ehkä taas nuorempaa tyttölasta kohtaan, kun tuossa on se tilanne, että poika on se lellipentu, joka on saanut kaiken ja tyttö on se, joka on joutunut tekemään kaikkea myös tämän lellipennun puolesta, koska eihän nyt äidin pikku kullannuppua voi vaatia esimerkiksi siivoamaan tai mitään. Tyttölapsellehan sellaiset kuuluu.  ::) Ei ihme, että tyttö muutti aika varhaisessa vaiheessa pois kotoa.

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #534 : 18-04-2012, 11:08:23 »
Mun toinen pikkusisko (mulla on monta!) on kymmenen ja kaatu pyörällä täs pari viikkoa sitte. Siis ei mitenkään pahasti, ei vaan kattonu eteensä ja pyöräili pois pyörätieltä. Saldo oli yks mustelma polveen. Niin nyt hänelle pitää sitten ostaa uusi pyörä, koska vanhalla pyörällä kerran kaatuu. Vanha ei mennyt kaatumisesta mikskään ja on hyvä Helkama, mutta tietenkin kun tyttöä nyt pelottaa pyöräily niin pitää hankkia uus, jolla ei varmaan sitte kykene kaatumaan...

Mun silmät putoo vielä kuopistaan tästä kaikesta pyöräyttelystä  ::)

Tuli mieleen tosta vanhempien pillastumisesta, mun 4-w pikkuveljen päiväkodissa niitä lapsia ei komenneta käytännössä yhtään, kun vanhemmat vetää heti herneen nenään. Siellä saa erikseen teroittaa, että joo, tälle lapselle saa ja pitää sanoa tiukasti jos se tekee jotain tyhmää, ei se muuten opi :D

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #535 : 18-04-2012, 11:22:12 »
Vanha ei mennyt kaatumisesta mikskään ja on hyvä Helkama, mutta tietenkin kun tyttöä nyt pelottaa pyöräily niin pitää hankkia uus, jolla ei varmaan sitte kykene kaatumaan...

Mun silmät putoo vielä kuopistaan tästä kaikesta pyöräyttelystä  ::)
:o No huhhui! Lapsi-parka, sillä on vielä kova tie edessään, kun tulee isoksi ja huomaa, ettei asiat oikeasti noin toimi. Mun silmät meinaa kyllä pudota kuopistaan myös, on tuo jo sen verran älytöntä! ::)
Jos tenava onkin saanut ihan oikean kammotuksen kyseistä kulkuneuvoa kohtaan, niin kai siihen nyt jotain muitakin ratkaisuja olisi kuin heti ostaa uusi pyörä.
« Viimeksi muokattu: 18-04-2012, 11:25:24 kirjoittanut Nappeli »

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #536 : 18-04-2012, 12:08:25 »
Tuli mieleen tosta vanhempien pillastumisesta, mun 4-w pikkuveljen päiväkodissa niitä lapsia ei komenneta käytännössä yhtään, kun vanhemmat vetää heti herneen nenään. Siellä saa erikseen teroittaa, että joo, tälle lapselle saa ja pitää sanoa tiukasti jos se tekee jotain tyhmää, ei se muuten opi :D
Niin no, mä en yhtään ihmettele kyseisen päiväkodin käytäntöä. Nyt kun on itse työskennellyt lasten parissa (eskarilaisten ja koululaisten) muutaman vuoden, on ihan käsittämätöntä miten erilaisia vanhempia ja kasvatustyylejä löytyykään. Anteeksi tuleva  kielenkäyttöni, mutta viime syksyn ryhmässä mulla oli yksi helvetin hankala lapsi hoidossa, siis itse Saatana, joka oli selvästi saanut kotona kaiken periksi, ei kunnioittanut aikuisia, toisia lapsia tai materiaa tippaakaan. Kun sitten tuli niitä tilanteita, joissa mun oli yksinkertaisesti pakko ottaa se rauhottumaan syliini tai istuttaa se pöydän ääreen keskustelemaan sen käytöksestä, tuli kotoa aikamoista viestiä takaisin. Lapsen äiti käyttäytyi kuin 12-vuotias: sain joka päivä monta vihaista sivullista tekstiä reissuvihon mukana, mutta se ei koskaan suostunut puhua mulle kasvokkain aiheesta. Se lapsi oli kotona sanonut, että kohtelen sitä epäreilusti yms. Sillä ei ollut kotona minkäänlaisia rajoja tai sääntöjä, joten totta helvetissä siltä tuntui siltä, että mä kohtelen sitä väärin kun asetan ehtoja ja sääntöjä! Ihan samalla tavalla ne kaikki säännöt koski ryhmän muitakin lapsia, enkä mä koskaan kohdellut sitä lasta yhtään erilailla kuin muita. Olin jo sanomassa itseäni irti sen äidin vuoksi, kunnes lopulta suorastaan pakotin sen juttelemaan mun kanssa asioista. Huoh.
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2509
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #537 : 18-04-2012, 13:44:29 »
Joo, tuossa ei voi sanoa olevan kyse siitä. Paitsi sitten ehkä taas nuorempaa tyttölasta kohtaan, kun tuossa on se tilanne, että poika on se lellipentu, joka on saanut kaiken ja tyttö on se, joka on joutunut tekemään kaikkea myös tämän lellipennun puolesta, koska eihän nyt äidin pikku kullannuppua voi vaatia esimerkiksi siivoamaan tai mitään. Tyttölapsellehan sellaiset kuuluu.  ::) Ei ihme, että tyttö muutti aika varhaisessa vaiheessa pois kotoa.

Aivan niin kuin minun vanhempani. Vanhempi veljeni oli se suosikki kullannuppu, joka teki kaiken oikein. Minua verrattiin häneen jatkuvasti ja todettiin vajavaiseksi kerran toisensa jälkeen. Ei liene ihme, että muutin kotoa 16-vuotiaana.

... mulla oli yksi helvetin hankala lapsi hoidossa, siis itse Saatana, joka oli selvästi saanut kotona kaiken periksi, ei kunnioittanut aikuisia, toisia lapsia tai materiaa tippaakaan. Kun sitten tuli niitä tilanteita, joissa mun oli yksinkertaisesti pakko ottaa se rauhottumaan syliini tai istuttaa se pöydän ääreen keskustelemaan sen käytöksestä, tuli kotoa aikamoista viestiä takaisin. Lapsen äiti käyttäytyi kuin 12-vuotias: sain joka päivä monta vihaista sivullista tekstiä reissuvihon mukana...

Juurikin näin. Tällaiset vanhemmat ovat se syy, miksen ikinä rupea millekään kasvatus-tai opetusalalle. Kyllä ne lapset aina kuriin saa, mutta tuollaisia vanhempia en kerta kaikkiaan kestä ollenkaan.  >:(

Minä taidan olla aika kova kurinpitäjä, mutta en mikään tyranni. Niitä tiukkoja sääntöjä meillä on aika vähän, mutta niistä pidetään kyllä johdonmukaisesti kiinni. Niihin kuuluvat juurikin toisten ihmisten ja heidän omaisuutensa kunnioittaminen ja se, ettei yhteiskunnassa voi elää kuin pellossa.


zilah

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #538 : 18-04-2012, 14:11:43 »
Minä taidan olla aika kova kurinpitäjä, mutta en mikään tyranni. Niitä tiukkoja sääntöjä meillä on aika vähän, mutta niistä pidetään kyllä johdonmukaisesti kiinni. Niihin kuuluvat juurikin toisten ihmisten ja heidän omaisuutensa kunnioittaminen ja se, ettei yhteiskunnassa voi elää kuin pellossa.
Minä puolestani en ole kummoinenkaan kurinpitäjä, mutta nuo säännöt on kyllä meilläkin iskostettu kakaroiden päähän. Hyvät säännöt, joilla pärjää jo aika pitkälle. :)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #539 : 18-04-2012, 14:18:14 »
Jos mulla olisi lapsia ja paljon rahaa, mä olisin luultavasti juuri sellainen että ostaisin penskoilleni uudet pyörät kun ne saisi vanhoista traumoja kaatumisten kautta.  ;D Mä olen aika varma tästä asiasta. Toisaalta jos mulla olisi lapsia ja rahaa, mun lapset varmaan joutuisi tätä nykyä myös pelaamaan lätkää.  ;D LOL on se hyvä ettei mulla ole rahaa eikä lapsia.