Kirjoittaja Aihe: Kirjoittajien offtopic  (Luettu 135167 kertaa)

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Kirjoittajien offtopic
« : 12-11-2009, 10:18:17 »
Aloitin tällaisen topicin, koska itse tarvitsen tätä kipeästi.

Tarkoitus olisi siis puhua kaikesta, mikä liittyy meidän kaikkien yhteiseen harrasteeseen, kirjoittamiseen taikka lukemiseen. Aiheena voivat olla ficit, originaalit, mikä tahansa maan ja taivaan väliltä. Voitte kertoa mitä olette kirjoittamassa/lukemassa juuri nyt, angstata kirjotitusblokkianne tai hehkuttaa inspiraatiotanne. Voitte myös kertoa, mitä haluaisitte joko kirjoittaa itse tai lukea muiden kirjoittamana. Varsinaiset haasteet kuitenkin pidettäisiin omana topicinaan.


Niin siis...  :D

Noiden alkuselvitysten jälkeen sitten varsinaiseen asiaan.

Minua on alkanut poltella uusi ficci-idea, mutta en ole vielä varma kirjoittaisinko sen suomeksi vai englanniksi. Kaikki viime aikoina toteuttamani Lotr-ideat olen kirjoittanut poikkeuksetta englanniksi, siitä yksinkertaisesta syystä että suomenkielisillä Lotr-tarinoillani ei tunnu olevan tarpeeksi kiinnostuneita lukijoita. Nyt kuitenkin minulla on englanniksi menossa sen verran monta keskeneräistä tarinaa, etten tahdo tätä juuri nyt aloittaa vaan jätän sen sitten tuonnemmaksi.

Joten, kysynkin nyt: kiinnostaako ketään lukea, jos aloittaisin pidemmän Lotr-ficin suomeksi ja alkaisin postata sitä tänne? Toivoisin rehellisiä mielipiteitä asiasta, vaikka sanoisitte että ei voisi vähempää kiinnostaa. Mieluummin rehellinen kielto kuin se, että aloitan tarinan ja huomaan että kukaan ei ole siitä kiinnostunut.

Omasta puolestani tahtoisin, että tänne foorumille tulisi muitakin Lotr-tarinoita, mutta se saattaa olla toivoton haave. Meitä aktiivisia Lotr-ficcareita kun kun muutenkin suomenkielisellä alueella niin vähän. Loftiksessakaan ei enää kukaan kirjoita suuresti rakastamaani haltiaslashia.

Toki Twilight kiinnostaa minua myös, ihan lukijankin ominaisuudessa. Fandom on kuitenkin vielä todella uusi ja minä sen verran nirso lukija, että minun on todella vaikea löytää mitään kiinnostavaa. Voipi se kyllä johtua siitäkin, että Twilight-ficcarit yleensä tuppaavat olemaan sieltä nuoremmasta päästä ja sitä myöten arastelevat korkean ratingin kamaa, joka taas on minun ykköslajini.  ;D


Että sellaista. Avatkaahan tekin sanainen arkkunne.


zilah




Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #1 : 12-11-2009, 13:41:33 »
Musta olisi kyllä kiva saada lisää Lotria ihan suomeksi, mutta en ole varma ehdinkö antaa rakentavaa tai mitään palautetta ennen joululomaa.  :P Riippuu päivitysnopeudesta. Lukisin myös mieluusti lisää Twilight-ficcejä. Mulla menee hermot kaikkiin Bella/Edward-ficceihin mitä joka puolelta löytyy. En tiedä onko kyseessä nuoret vai vaan se, että harva lukija tuntuu koukuttuneen pelkkään maailmaan tai joihinkin hahmoihin ilman, että on koukuttunut juuri kyseiseen paritukseen tai haluaisi lukea siitä.  :D

Poissa Kuolonsulka

  • Harvinaisen
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 92
    • Sielunsisarusten kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #2 : 12-11-2009, 15:29:56 »
Minä (kuten silloin (ei kai siitä ole kahta vuotta) sitten lupasin) olen kyllä ehdottoman valmis lukemaan ja kommentoimaan ficcejäsi^^
Pahuksen muistilista töröttää yhä tietokoneeni vieressä ja muistuttaa minua... *mutinh ja potkaisee itseään*

Vaan nyt täytyy lentää töihin, tuli vähän kiirus...^^
Naura, älä itke.
Ei Kuolema satu, se helpottaa.
Antaudu minulle, tiedä, että kuolet turvassa.
Älä ajattele hampaitani kaulallasi,
taivuta pääsi taaksepäin ja vedä viimeisen kerran henkeä.
Sulje silmäsi, et avaa niitä koskaan.

Poissa Guadaloupe

  • Susilapsi
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 22
  • Kulkija hämärän rajamailta
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #3 : 12-11-2009, 15:59:31 »
Lotria luen minä ainakin, kirjoitan tekeleitä joita en ole vielä kehdannut normaalien ihmisten silmille potkia.

Belwardista. Itse en kestä sitä paritusta kuin ajoittaisissa pienissä oneshoteissa, mutta pidempää ficciä en voi kuvitellakaan kirjoittaani. Muuten maailma kyllä iskee ja pahasti, Volturit sekä Quileottien (oikolue haluamallasi tavalla) ihmissusilauma iskevät paremmin. Parituksina Bella/Jacob ja Alice/Jasper. Ja James/Bella. Jacobin ja Renesmeen välejä en todellakaan edes kommentoi. Ja Edward mieleeni on suurimmaksi osaksi jäänyt Bellan ikkunan takana kyttäävänä sovinistisena ja sairaalloisen mustasukkaisena stalkkerihyypiönä. Joo sori.

Hei, asiasta pullonokkadelfiiniin, onko kellään kiinnostusta Buffy Vampyyrintappajaan lähinnä parituksilla Buff/Angel, Spike/Buff tai Angel/Spike? (Jaa miten niin vampyyriongelmia? Ne sentään on vielä kunnon vampyyreitä eikä angstisia teinejä myrkkyhampailla.)
Ja sana, kun sitä aikansa imeskelee,
muuttuu maailmaksi, sielun kehdoksi,
taistelutantereeksi ja lopulta leposijaksi,
eikä lakkaa olemasta niin kuin ei koskaan alkanutkaan.
- Juice Leskinen

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #4 : 12-11-2009, 16:44:01 »
Ohhoo, Guadalupe! Kyllä minua ainakin kiinnostaisi lukea Spikesta kenen kanssa tahansa, olenpa itsekin kynäillyt hänestä yhden crossover-tuotoksen jossa paritin hänet...usko tai älä: Carlislelle.  ;D Noista laittamistasi vaihtoehdoista ehkä Spangel houkuttaa eniten, mutta mikä ettei hän Buffynkin kanssa kävisi... Taihei! Kirjoita threesomea!  :D

Olen pahasti koukussa blondeihin vampyyreihin, fandomista viis.  Asianlaidan luulisi selviävän tuosta allekirjoituksestanikin. *viitta tuohon alapuolelleen*

Twilightista vielä sen verran, että minuakaan ei juuri Bella/Edward jaksa innostaa. Mieluiten luen Voltureita taikka sitten Carlisle-kuka tahansa-tarinoita. Toki hän on upea Esmen kanssa, mutta paritan häntä mieluusti vähän kenelle tahansa. Minun tarinoissani hän onkin päätynyt vällyjen väliin milloin Voltureiden, milloin Jasperin tai sen Spiken kanssa. Taino, Spiken kanssa eivät kyllä ehtineet sänkyyn asti... ;D

Noista kommenteista on kyllä syytä tarkentaa vielä sen verran, että eivät ne sinänsä ole kynnyskysymys minun kirjoitusinnokkuudessani. On selvää, että näin pienellä foorumilla ja jokseenkin harvalukuisten suosikkifandomissa niitä ei kovin paljoa tule. Mutta foorumille julkaistessa on ainakin se etu, että näkee kuinka paljon ficciä luetaan. Silloin kun julkaisin pelkästään kotisivuillani, niin minulla ei ollut aavistustakaan siitä, lukeeko ylipäänsä yhtään kukaan kun vieraskirjakin oli hiljainen kuin hauta. Minulle riittää, että joku ylipäänsä tekstejäni jaksaa lukea, kommentoidaan niitä sitten taikka ei.

Siihen ensimmäisenkin luvun postaamiseen saattaa mennä aikaa. Tälläkin hetkellä työt painaa päälle, ja aikaa kirjoittamiseen on äärimmäisen vähän.  Ja lisäksi pitää vielä vähän sulatella tuota juonikuviota, se kun tulee olemaan vähän synkempää kuin yleensä tykkään kirjoittaa.


zilah
« Viimeksi muokattu: 12-11-2009, 16:45:47 kirjoittanut zilah »

Poissa Kuolonsulka

  • Harvinaisen
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 92
    • Sielunsisarusten kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #5 : 12-11-2009, 20:18:04 »
Minä tässä muistelin aiemmin tänään (muistin nyt), sitä kun vuosia sitten kirjoitin Forgotten Realms-ficciä erään toisen ficcarin kanssa. On taas palautunut yksi ajatus mieleen kun olen uudelleen alkanut ko sarjaa tavaamaan, mutta kun olen niin sukka ficeissä...
Sitä paitsi juonetonta seksikohtausta on niin paljon helpompi kirjoittaa kuin juonellista ficciä^^ (tietysti olen hyvä möläyttämään moisen mielipiteen^^)

Mutta tulipas tosiaan hyvä maininta noista angstisista teini(h/n)uorista myrkkyhampailla. Kunnon vampyyreja niiden olla pitää. Ihan hinguttaisi joskus kirjoittaa ihan kunnon tarina liittyen ihan pelkästään vampyyreihin. Mahdollinen tuleva kirjani on jo aika lähellä, mutta kaikki on vielä niin lapsenkengissään...
Naura, älä itke.
Ei Kuolema satu, se helpottaa.
Antaudu minulle, tiedä, että kuolet turvassa.
Älä ajattele hampaitani kaulallasi,
taivuta pääsi taaksepäin ja vedä viimeisen kerran henkeä.
Sulje silmäsi, et avaa niitä koskaan.

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1097
  • Kemiat kohtaa
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #6 : 18-11-2009, 16:56:45 »
Nyt se sitten taas tuli. Johan tuota on odotettukin. Täydellinen kirjoitusblokki ja epätoivo. Tämän epätoivon laukaisi tällä kertaa uusin Portti, jossa oli suomennettuna Hugo-voittajanovelli+muuta mukavaa luettavaa ja tulin sitä selaillessani siihen tulokseen, etten koskaan ikinä milloinkaan enkä kuunaan päivänä osaa/halua/pysty kirjoittamaan sellaista tekstiä kuin siinä esiintyy. Perussyy voi olla keskittymiskyvyttömyyteni, tai ehkä se on luontainen laiskuuteni, tai lahjattomuuteni, mutta missään tapauksessa minusta ei voi koskaan tulla julkaissutta kirjailijaa, ellen sitten sorru johonkin maailman kököimpään omakustanteeseen. Tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja kirves kaivoon, mutta valitettavasti tiedän, että jostakin se inspiraatio taas pukkaa ja siinä vaiheessa oksennan taas ulos jotakin täysin suunnittelematonta tekstiä. ::)
Olisi vain niin kiva kirjoittaa joskus jotain hyvää, jotain sellaista, josta edes joku saisi jotakin irti, jotain joka herättäisi ajatuksia ja mielenkiintoa ja olisi vielä hyvin kirjoitettukin.

Sitä paitsi juonetonta seksikohtausta on niin paljon helpompi kirjoittaa kuin juonellista ficciä^^
Amen.


Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #7 : 18-11-2009, 17:43:41 »
Älä unohda, että Houkutuskin on julkaistu ja myynyt miljoonia ja siinä ei ole kummoista juonta eikä hahmoissa päätä eikä häntää.  :D Julkaisuun ei siis ole välttämättä niin korkeaa kynnystä kuin mitä aina sanotaan. No, en tiedä. Suurin osa opuksista on muutenkin kauhean kökköjä kirjoitukseltaan, että mä luen hyvin monen nettikirjoittajan tekstejä mieluummin ja uskon, että ne pärjäisivät ihan hyvin vertailussa. Ei julkaistuissa kirjoissakaan useinkaan ole maata mullistavia juonia.

Hugo-voittajia ja muita neroja kukaan ei ymmärrä tai harvat ymmärtävät, mutta suurin osa ei edes arvosta tai arvostavat ulkokohtaisesti, kun eivät sisäistä sanomaa. Se olisi ehkä pahinta, että olisi arvostettu muttei ymmärretty.  :D Sen sijaan sellaista tusinatavaraa ostetaan, siitä tehdään elokuvia ja sitä fanitetaan. Okei, on joukossa muutakin, mutta neropatteja, joilla on oikeasti paljon ideaa ja juonta, ei niin laaja-alaisesti tunnuta fanitettavan kuin pyhää yksinkertaisuutta. Meillä voi olla vielä toivoa siitä, että meidän teksti myy tai että sitä jaksaa edes joku lukea.  ;D Tosin en tiedä jaksaako kukaan mun tekstejä lukea, mutta eivät ne liian vaikeita ainakaan ole.  ;D Mua vituttaisi ehkä enemmän, jos osaisin kirjoittaa ja sitten kukaan ei kumminkaan ymmärtäisi kuinka nero olen ja saisin elää köyhänä, kun yksinkertaisilla juonettomilla konsepteilla menestyisi.  :D

Parempi on elää köyhänä siksi, että ei tosiasiassa ole mitään uutta sanottavaa, ei osaa eikä keksi hyviä uusia juonia ja kirjoittelee vain omaksi ilokseen. Ei vituta niin paljon. Mä olen kyllä iloinen, että jotkut kirjailijat ovat jopa myyneetkin, niin kuin vaikkapa Stephen King. Sillä on paljon niin hämäriä ideoita, että arvostan niitä.  :D
« Viimeksi muokattu: 18-11-2009, 17:53:03 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Keba.

  • WOWOWOW
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #8 : 19-11-2009, 18:32:49 »
Olen itse lukenut kaikki nuo Houkutus kirjasarjan kirjat, paitsi Aamunkoita, mutta joululahjaksi senkin varmaan omakseni saan. Pidin kirjoista todella paljon, ovat hyvin kuvailtuja ja mukavia lukea. Ensimmäiseen elokuvaan olen itse hieman pettynyt, saa nähdä millainen tuo toinen on uuden ohjaajan kanssa. Menen sitä perjantaina katsomaan.
Paras kirja ehdottomasti noista kolmesta on Epäilys tai itse Houkutus. Mielestäni molemmat erittäin hyviä kirjoja.
Onko kukaan lukenut täällä Darren Shanin kirjasarjaa? Friikkisirkusta, Vampyyrin oppipoikaa, Kauhun tunnelissa? Itse olen nuo kaikki kolme lukenut, jäin koukkuun tuohon sarjaan. Aloitin tänään lukemaan Vampyyri vuorta. Kaikki nuo kirjat ovat olleet hyviä, jokseenkin myös todella pelottavia :D. Hieman lisää romantiikkaa noihin kirjoihin, niin olisi aivan täydellinen.
Dying swans twisted wings, beauty not needed here
Lost my love,
lost my life,
in this garden of fear

Poissa Kuolonsulka

  • Harvinaisen
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 92
    • Sielunsisarusten kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #9 : 19-11-2009, 22:27:45 »
Minäkin itse pidin juuri eniten Houkutuksesta ja Epäilyksestä. Aamunkoikin oli hyvä, mutta Uusikuu ei ihan iskenyt... Pitäisi varmaan lukea uudelleen^^

Haa, minä olen lukenut vissiin kahta (?) tai yhtä uusinta lukuunottamatta koko sarjan^^ Se on kyllä ihanan kevyttä luettavaa^^
Naura, älä itke.
Ei Kuolema satu, se helpottaa.
Antaudu minulle, tiedä, että kuolet turvassa.
Älä ajattele hampaitani kaulallasi,
taivuta pääsi taaksepäin ja vedä viimeisen kerran henkeä.
Sulje silmäsi, et avaa niitä koskaan.

Poissa toyhto

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 105
    • LJ
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #10 : 20-11-2009, 09:15:46 »
Hmm, olenko minä muka ainoa, jolle jäi tosi huono jälkimaku Breaking Dawnista (tai Aamunkoista, hui en ollut edes tajunnut että sekin on jo suomennettu)? Sen kummemmin spoilimatta; siinä vaan alkoi aika nopeasti tuntua, että kaikki palaset alkoivat liukua vauhdilla pois edes jonkinlaiselta uskottavuuden alueelta. Jälkikäteen tuntui kuin ois lukenut kehnonpuoleisen ficin. Ehkä siinä oli sitten sekin, että Houkutuksesta tykkäisin aikoinaan tosi kovasti lukiessani sen ensimmäisen (ja saman tien toisen ja kolmannenkin kai) kerran, ja New Moon oli Bellan hahmon kannalta mielestäni Houkutusta selkeästi parempi, ja Eclipsekin vielä ihan jees, vaikka en siitä oikein enää muistakaan mitään. Voisi lukea suomennoksen, kun se kerran ilmeisesti on tullut. Mutta Breaking Dawn, apua...

Ääh. Oon yrittänyt kehitellä uuteen pitkään tarinaan ideaa, mutta jotenkin juonen kehitteleminen irrallaan tarinan kirjoittamisesta on vaan hankalaa ja vähän tylsää. Saatan kyllä keksiä ideoita, mutta haluisin, että niistä tipahtaisi sitten mieleen ihan itsekseen semmoinen monisäikeinen ja toimiva juoni!
Imagine what you would do if you knew you couldn't fail.

ficci-arkisto | avatar

Lizlego

  • Vieras
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #11 : 20-11-2009, 10:55:52 »
Lainaus
Hmm, olenko minä muka ainoa, jolle jäi tosi huono jälkimaku Breaking Dawnista (tai Aamunkoista, hui en ollut edes tajunnut että sekin on jo suomennettu)? Sen kummemmin spoilimatta; siinä vaan alkoi aika nopeasti tuntua, että kaikki palaset alkoivat liukua vauhdilla pois edes jonkinlaiselta uskottavuuden alueelta. Jälkikäteen tuntui kuin ois lukenut kehnonpuoleisen ficin.

Musta tuo on juuri se vertaus, mikä mulle tuli mieleen.  ;D Monet pitkät ficit menettävät matkan varrella lopulta aika yhtäkkiä otteen mihinkään todellisuuteen ja lopputulos on just sen oloinen, että huh huh. Tuossa käy minusta niin, ja silti kyllähän monet niistä pitkistäkin ficeistä saavat suitsutusta loppuun asti, mutta itsellä on kyllä lukeminen ficcien kohdalla monesti jäänyt siihen vaiheeseen kun mopo on lopullisesti karannut käsistä. BD:ssä mua yllättää vain se, että mä olen saanut luettua sen loppuun, mutta kyllä siinä jälkipuoliskolla alkoi epäusko ottaa valtaa, vaikka mä tiesin jo etukäteen mitä kirjassa tapahtuu.  ;D

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #12 : 23-11-2009, 11:36:11 »
Aargh!

Suosikkihaasteeni ilmoittautumisaika on alkanut. Olen kuitenkin tehnyt päätöksen, etten tällä kertaa osallistu. Viime kerta oli harvinaisen raskas ja iloton urakka kaikin puolin. Muutenkin, kun on kirjoitusblokki päällä niin en tahdo enää lisää hirttä niskan päälle. Kirjoitus kyllä sujuu, tavallaan, mutta mitään niistä lukuisista ideoista en saa valmiiksi.

Päätökseni pitäminen onkin sitten kokonaan toinen juttu. Nyt jo sormia syyhyttäisi niin kovasti...*istuu käsiensä päälle ja hokee itselleen enosallistu, enosallistu...*

Miten ihmeessä saan itseni pidettyä aisoissa koko kuukauden jonka ilmoittautuminen kestää?



zilah


Poissa Kuolonsulka

  • Harvinaisen
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 92
    • Sielunsisarusten kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #13 : 28-11-2009, 20:25:29 »
Minua ärsyttää se, että minulla on vuorellinen hahmoja, joilla on aivan ihana luonne ja ulkonäkö ja historia. Minä en vain osaa löytää hyvää tapaa kirjoittaa heidän tarinaansa... Joko siitä tulee niin sekava, että hahmotkin näyttää huonovointisilta, tai sitten juutun jaarittelemaan johonkin kohtaan ja innostus lopahtaa.
Jos minä jossain olen huono, niin kirjoittamaan suhteiden alkuja. Tai niiden kehittymistä alusta asti. Liian kärsimätön mitä luultavammin... *huoh*
Naura, älä itke.
Ei Kuolema satu, se helpottaa.
Antaudu minulle, tiedä, että kuolet turvassa.
Älä ajattele hampaitani kaulallasi,
taivuta pääsi taaksepäin ja vedä viimeisen kerran henkeä.
Sulje silmäsi, et avaa niitä koskaan.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Kirjoittajien offtopic
« Vastaus #14 : 29-11-2009, 11:11:08 »
Huh! Olipa aika tiukka rutistus tuon ficcini parissa. En edes osannut aavistaa miten vaikea on kirjoittaa Lotria suomeksi, kun on ollut pitkä tauko. En ole vieläkään varma, onko tuosta ensimmäisestä luvusta mihinkään, mutta julkaisin sen kuitenkin kun en jaksanut sitä enää pyöritellä edestakaisin.

Ja minä myös tunnustan kirjoittavani mieluiten lopuja. Ne alut tuntuvat joskus todella vaikeilta.



zilah