Kirjoittaja Aihe: Masennusarkisto  (Luettu 78845 kertaa)

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #135 : 17-08-2012, 12:31:33 »
Se on tosiaan tullut harvinaisen selväksi, että sellaisilla ihmisillä, jotka ei itse ole joutuneet taistelemaan vastaavien ongelmien kanssa, ei ole yleensä harmainta aavistustakaan mitä se on. Kai se läheisenkin ulkopuolelta asiaa seuraavan silmään näyttää joltain ihan muulta (laiskuudelta, saamattomuudelta, tms.). Minunkin vanhemmat alkoi tajuta vähän ehkä vasta sen mun terapiajakson aikana. Opin itsekin puhumaan asioista varmaan jotenkin ymmärrettävämmin, kun aloin itsekin ymmärtää itseäni paremmin. Voimia sulle peccantis.

Minä jouduin hakeutumaan yksityiselle terapiaan (julkiselta puolelta ei ollut toivoakaan), mutta onneksi sain järjestettyä asiat terapeutin avulla niin, että sain siihen Kelan kuntoutustuen ja jotain muita avustuksia, niin ettei tullut kuin puolittainen konkurssi.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2509
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #136 : 17-08-2012, 12:50:39 »
Otan osaa, Peccantis ja Nappeli. Osani masennuksesta olen saanut minäkin, vaikka aivan noin vakava tilanne ei kohdallani ollut. Tiedän kuitenkin täsmälleen miltä tuntuu, kun se läheisin ihminen ei ymmärrä ollenkaan. Minulla ei edes ollut mahdollisuutta vältellä sitä supersuorittajaa joka minua piiskasi eteenpäin, koska kyseessä oli aviomieheni. Voin sanoa, että elämä supersuorittajan kanssa on yhtä helvettiä ja voi päättyä vain huonosti. Äitini oli samanlainen ja hän murtui lopulta itselleen asettamiensa vaatimusten alla ja hänestä tuli alkoholisti. Ex- mieheni taitaa mennä samaa rataa. Elämäni onnellisin päivä oli se, kun erosimme.

Masennukseni on parantunut ilman lääkkeitä. Pikkuhiljaa, mutta tasaisesti sitä mukaa kun olen saanut elämääni järjestykseen. Enää en elämääni huoli ihmisiä, jotka ahdistavat minua.



Zilah

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #137 : 17-08-2012, 14:08:01 »
Tsemppiä ja voimia vaan täältäkin, peccantis!

Mulla ne läheisimmät ihmiset näkivät mun masennuksen yleisenä saamattomuutena, laiskuutena ja mukavuudenhaluisuutena. Ihan kuin mä olisin tähdännyt tarkoituksellisesti siihen, että kusen kaikki opiskelut ja henk.koht. elämäni. ;)

Ei ole helppoja asioita nämä.
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1018
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #138 : 17-08-2012, 14:31:11 »
Minäkin toivotan jaksamista. Jollei se muuten auttaisikaan niin ehkä se ajatus edes helpottaa, että kaikki eivät ajattele sinusta samoin kuin ne joiden "kannustus" lähinnä ahdistaa.

Minulla ei itselläni ole masennusta koskaan ollut, mutta tunnen läheisesti ihmisiä joilla on ollut vaikka mitä elämässään. Tässä taannoin keskustelin erään ystäväni kanssa siitä, miten suuri rikkaus ihmiselle on tuntea laajalti erilaisissa elämäntilanteissa olevia ja olleita ihmisiä; sitä pystyy ymmärtämään erilaisia ihmisiä ihan toisella tavalla kun tietää mitä on arki mielenterveyskuntoutujalla, kehitysvammaisella, perheenäidillä, yritysjohtajalla tai vanhuksella. On oikeasti aivan liian helppoa ajatella toisen elämäntilanteesta, että mitäs tuo joutavia nitisee. Pienellä rahalla sinnittelevä työtön ei voi tehdä samanlaisia valintoja ruokakaupassa kuin hyväpalkkainen työssäkäyvä, ja masennuspotilaalle on turha sanoa että sen kun nyt ryhdistäydyt ja alat hommiin niin murheet unohtuvat. Päättäjätkin tekevät monesti hölmöjä päätöksiä varmasti ihan siksi, että eivät osaa samaistua todellisten ihmisten todelliseen elämään, teoriassa kaikki voi toimia mutta käytännössä ei välttämättä niinkään.

Nyt taisin taas harhautua pohtimaan omiani, mutta pohjimmainen idea taisi olla se, että on vaikea ymmärtää toista ilman samanlaista kokemuspohjaa, ja siksi myös vertaistuki on monesti se suurin apu. Minusta on ihana lukea tällaisiakin keskusteluja, joista näkee että toinen tukee toistaan. :)

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2509
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #139 : 17-08-2012, 14:42:27 »
Mulla ne läheisimmät ihmiset näkivät mun masennuksen yleisenä saamattomuutena, laiskuutena ja mukavuudenhaluisuutena. Ihan kuin mä olisin tähdännyt tarkoituksellisesti siihen, että kusen kaikki opiskelut ja henk.koht. elämäni. ;)

Ei ole helppoja asioita nämä.

Melkolailla tällaista on ollut minunkin läheisteni kanssa. Minun masennukseni ei ole siis ollut sellaista joka olisi vaatinut lääkitystä, vaan on ollut suoraa seurausta siitä, että läheiseni ovat kohdelleet minua kaltoin lähes koko elämäni. Mieleen on tullut, että aika vahva pitää ihmisen olla, että näinkin tervepäisenä on selvinnyt sen myllytyksen läpi.

 Äitini on koko elämäni pyrkinyt järjestelmällisesti tuhoamaan itsetuntoni jatkuvalla vähättelyllä ja nyt kun on huomannut ettei se toimi, huutaa ja haukkuu minua toinen toistaan kamalammilla nimityksillä. Jo lapsuudestani muistan ne satuttavat kommentit mitä tahansa yritinkin: no elä nyt turhaan rehki. Et onnistu kuitenkaan. Sä nyt vaan oot tollanen toivoton tapaus... ja niin edelleen.

Menin sitten naimisiin aivan liian nuorena, ensimmäisen seurustelukumppanini kanssa. Alkuvuodet olivat jokseenkin onnellisia, kun en ymmärtänyt kyseenalaistaa elämääni, enkä nähnyt mikä oli vialla. Mies oli tyytyväinen, olihan hän saanut itselleen loistavan kynnysmattovaimon, joka on olemassa vain hänen tarpeitaan varten. Hän oikein kehuikin minua milloin olin sopivan alistuva, mutta aina kun minulla alkoi mennä liian hyvin, veti maton jalkojeni alta samantyylisillä kommenteilla kuin äitini ennen häntä. Nyt vasta olen ymmärtänyt, että eksäni on jonkin sortin luonnehäiriöinen, eikä liene ihme, että olin niin maahan poljettu. Vuosia elin kuin jossakin tunnetyhjössä, missä en tuntenut mitään, eikä kukaan kyennyt minua satuttamaan. Ajatus, joka lopullisesti mursi minut ja käänsi vaa'a  masennuksen suuntaan oli se, että tätäkö helvettiä koko loppuelämäni tulee olemaan ja että mieluummin otan ja päätän koko homman tähän. 

En edes tiedä, mistä sain voimaa repäistä itseni irti siitä helvetistä, mutta minä olen sittenkin osoittanut olevani vahvempi kuin kumpikaan heistä, jotka minua pyrkivät alistamaan. Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen, eikä helpotusta ole näköpiirissä, mutta minä olen viimeinkin vapaa. Vapaa päättämään omista asioistani ja luomaan itselleni sellaisen elämän kuin minä itse tahdon. Jo se asia yksin on ollut omiaan piristämään. Ja sekin, että minulla on rakkaita ystäviä, jotka ovat vaikeina aikoina olleet tukenani. Toivon sydämeni pohjasta, että lapseni eivät seuraa isänsä jalanjälkiä, sillä he ovat paras mitä elämässäni olen koskaan saanut aikaan.


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #140 : 17-08-2012, 20:03:10 »
Mä en ole varma, että olenko kussut tietyt asiat ihan saamattomuutta ja laiskuuttani. Okei, mulla on tietyissä asioissa vahva ihmispelko, joka tekee esimerkiksi työpaikkojen perään soiton kauheaksi helvetiksi ja joskus olen miettinyt, että pitäisikö sellaiseen hakea jotain ammattiapua. On mennyt muutamaan kertaan kaikki rahat nollille sen takia eikä sitten saa edes tunnustettua minnekään, että on vaan pelännyt niin paljon ja sitten jälkeenpäin itsestäkin tuntuu, että on vain ollut saamaton ja laiska, vaikka tietää itse ettei se ole ainakaan pelkästään sitä. Pelkään, että nykyinenkin opiskelu kusee siihen kun pitäisi työharjoittelupaikka hankkia ja myydä itseään, koska se kynnys on joka kerta aivan älyttömän suuri. :P Muutamat kivat nöyryytykset takana, ei auttaneet asiaa ja joo tosi hieno CV. Mutta ajatuskin siitä, että menisi jonnekin myöntämään että joo, en uskalla tehdä normaaliasioita kuin silloin kun olen poikkeuksellisen rohkealla päällä, on jotenkin ylivoimainen.  :P

Miksei sitä voisi olla vaan miljonääri?  :P

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #141 : 17-08-2012, 21:48:46 »
On mennyt muutamaan kertaan kaikki rahat nollille sen takia eikä sitten saa edes tunnustettua minnekään, että on vaan pelännyt niin paljon ja sitten jälkeenpäin itsestäkin tuntuu, että on vain ollut saamaton ja laiska, vaikka tietää itse ettei se ole ainakaan pelkästään sitä.
Se on kuule sama juttu kuin alkoholistilla, että ongelman myöntäminen on ensimmäinen askel paranemisen tiellä. Tiedän kylläkin tuon tunteen, kun ei pysty oikein myöntämäänkään. Ei ihan tosissaan. Sulla se varmaan on vielä sata kertaa pahempaa, kun tiedän, että sun perheenjäsenillä on ollut tapana lyödä aina vyön alle ja piikitellä ja ivailla. Ei oikein kannusta tunnustamaan heikkouksiaan sellainen kasvuympäristö. :(

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #142 : 17-08-2012, 22:03:31 »
zilah, vau, pakko sanoa, että sä oot kyllä pirun vahva! Ihan uskomatonta, miten tollaisesta läpi elämän kestäneestä rumbasta pääseekään ylös, eikä enää anna kenenkään kävellä ylitse. Huh! Tosi hyvä homma, että taloudellisista vaikeuksista huolimatta sä voit itse hyvin - sehän tässä on tärkeintä.

Liz, kuulosti tutulta! Oon toisinaan niin ujo, että jätän tärkeitäkin asioita (työhaastatteluja, virastorundeja, lääkäriaikoja...) väliin sen vuoksi, mutta jälkeenpäin tulee sellainen olo, että olisi ollut vain laiska ja saamaton. Kun se sitten kerääntyy oikein urakalla, mä yleensä itken nimenomaan saamattomuuttani, vaikka todellisuudessa se ei siitä ollut kiinni. Vielä kun läheiset huohottaa niskaan syyttävällä sormella heristellen, on soppa valmis.

(Mulla alkoi soida päässä Zen Cafén Laiska, tyhmä ja saamaton. ;D)
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #143 : 17-08-2012, 22:15:32 »
Mun oli pakko laittaa toi biisi soimaan, malla! ;D

Poissa malla

  • superhessu
  • Viestejä: 742
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #144 : 17-08-2012, 22:23:53 »
Mun oli pakko laittaa toi biisi soimaan, malla! ;D
Heha, oikein! ;D
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Poissa Lavande

  • Vapaamatkustaja
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 878
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #145 : 18-08-2012, 21:50:49 »
Ette te ole mitään laiskoja. Musta tuntuu, et laiskoja on vaan ne, jotka ei edes tajua, että siinä ois jotain pahaa kun makaa sohvalla päivästä toiseen tekemättä mitään.

En kestä koti-iltoja. En kestä turhaa vapaa-aikaa, sellasta, ettei vaikka koko päivänä tekis mitään. Pari tuntiakin tyhjyyttä on liikaa. Ahdistusturhautuminen tulee, kun tiedän, että on enää vähän aikaa jäljellä. Miksen siis tee jotain merkittävää! Tän kesän mun "merkittävä" on tosin ollut humala kolme kertaa viikossa... Pitäis nähdä tuttuja, jutella ja nauraa kun vielä on aikaa. Sen sijaan et hengaisin vanhojen kaverien kanssa, tapaan uusia ihmisiä ja puolituttuja kaiken aikaa ja kierrän heidän seurassaan juhlista toisiin. Olin tässä vähän aikaa sitten juhlissa, joissa ei ollut ketään tuttua ja järjestäjänkin tapasin vasta pari päivää aiemmin.
Ennen olin ihan tyytyväinen siihen, et kävin kerran kuussa jotain kaveria katsomassa. Nyt kun päiviä on rajallinen määrä, oon vaan vihainen itselleni etten käytä niitä kunnolla. Ällistelen kuitenkin parin kuukauden kuluttua, että miten istuin turhana nurkissa silloin kun aikaa ja mahdollisuuksia olis ollut  :(

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2509
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #146 : 19-08-2012, 09:59:12 »
Malla: Kyllä se suurin vau tässä tilanteessa on ehkä se, että pääsee koko elämän kestäneestä kuristusotteesta irti. Se jo yksin on omiaan parantamaan, ja toki auttaa myös se, että tietyt läheiset ihmiset ovat nähneet tilanteen selkeämmin kuin minä itse. Eivät vain aiemmin ole kohteliaisuuttaan halunneet mitään sanoa. Eron jälkeen kannustusta on kuitenkin tullut yllättäviltäkin tahoilta.

Liz: Kyllä tuo virastoissa asioiminen on minullekin vaikeaa, joskus jopa mahdotonta. Samoin työ/harjoittelupaikkojen etsiminen on välillä yhtä piinaa. Mutta jos vertaa siihen, mitä se oli avioliiton aikana, niin voi vaan ihmetellä, että näinkin paljoon pystyn. Silloin pahimpina aikoina jo pelkkä lähikauppaan lähteminen tuntui ylivoimaiselta ponnistukselta ja tosiaan pelkäsin tavata ketään. Ajattelin, että kaikki vain pitää minua jonain ukkonsa rahoilla elelevänä laiskana loisena, josta itsestään ei ole mihinkään.

Siltikään en suostu uskomaan, että laiska olisin. Sitäkin laulua olen saanut kuulla koko elämäni ajan, mutta enää en siihen rupea. Eivät ne asiat ole kertaheitolla muuttuneet loistaviksi, eikä tämä jokapäiväinen tasapainoilu taloudellisen katastrofin ja pinnalla pysymisen välillä ole helppoa, saati mukavaa. Mutta toisaalta, kritisoijan sopii koettaa ihan itse, miten hyvin kykenee piiskaamaan itseään huippusuorituksiin minun kokemustaustani jälkeen.


zilah



Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #147 : 01-09-2012, 16:34:19 »
Miten paskamaista. Kukaan tutuistani ei seuraa samoja sarjoja kuin minä.

Case in point, kukaan tutuistani ei ole katsonut Gravitationia (tai pitää animea mangan raiskauksena), jota katson nyt toista kertaa koska se nyt vaan on liian hyvä.

Sit aloin katsoa UtaPrinceä kun on kiinnostanu jo pidemmän aikaa ei niinkään juonen vaan hahmokemian takia ja kukaan ei o nähnyt eikä ketään kiinnosta! :K Ni minä ruinaan "katoin ekan jakson, se vaikuttaa aika kivalta, siin on paljon kivoi hahmoja ja se on aika hyvin animoitu ja musiikki vaikuttaa siedettävältä" ja ne tyrmää "enkä, sitä paitsi se päähenkilö on ihan tyhmä".

Vittu hinkatkoon samoja sotapelejä aamusta iltaan perkele jos ei kiinnosta hengenelämää edes vähän monipuolistaa. Mä sentään oon suostunu kattoo kaverin seuraksi koko sarjan Nightmare on Elm Streetejä ja ihan kivaa on ollut vaikken ees välitä kauhufilkoista Oikeesti ei voi olla näin nirsoa sakkia, muuten hyvä sarja ja sille ei anneta edes kahta kolmea jaksoa aikaa ottaa mukaansa kun päähenkilö ei oo just oman maun mukainen??!! Ja kuka muka skippaa haaremisarjan päähenkilön tylsyyden takia???????????????????????????????????

Sehän on haaremigenren KOKO VITUN POINTTI että se päähenkilö on ihan normitavis!

Joo harmittaa.
« Viimeksi muokattu: 01-09-2012, 18:13:23 kirjoittanut peccantis »

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #148 : 01-09-2012, 17:30:35 »
Päähenkilön tylsyyden ei luulisi olevan niin iso este. Jos ajattelee, että monikin on jaksanut käsittääkseni lukea Potterit, vaikka ovat pitäneet päähenkilöä tylsänä. Päähenkilön ärsyttävyys on sitten asia erikseen.  ;D

Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Masennusarkisto
« Vastaus #149 : 01-09-2012, 18:12:31 »
Okei asun tässä topsussa.

Hetken nyyhky:

nyhyhääääää miksi Gravitationin pitää olla niin hyvääääää

(animeversio, en oo ... vieläkään päässyt kiinni mangaversioon...)

Viimeksi kun katsoin sen se oli eka kerta mulle ja ja ja kävi niin että minä neiti Itken Noin 1,5 kertaa vuodessa vuodatin kyyneleitä suihkulähteenä vikan jakson lopussa.

Ja nyt katson tätä uudestaan läpi ja tää on VIELÄKIN parempi (o(~~~~~

jaa se nyyhkyosuus

emmätiedä

vain se että MUN TÄRKEIN ja ehkä rakkain HAHMO ON IHAN PIRUNMOINEN KLOONI MAAILMAN EHKÄ TUNNETUIMMAN ja parhaan BL-SARJAN PÄÄHENKILÖSTÄ

TTATT

Niiden TUKKA on sama niiden SILMÄT on samat niiden ÄÄNI on sama ne PUHUU samoin ne HARRASTAA samoja asioita niiden TYYLI on sama niiden STRESSIDEFENSSIT on samat ne TUPAKOI molemmat niillä on SILMÄLASIT molemmilla ja ne on ESTOISIA MULKKUJA molemmat!!!!!!!!!!

\o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/ <o> \o/

TIEDÄN kyllä ettei IHAN kaikki planeetalla OLE nähneet/lukeneet Gravia (etenkään nykynuoret) mutta salaa oon SATAVARMA siitä että vähintäänkin puolet mun teksteihin tutustuvista kääntää selkänsä eikä palaa koska koko hahmo A = hahmo X  -juttu on niin pirullisen NOLO TTATT
« Viimeksi muokattu: 01-09-2012, 18:25:30 kirjoittanut peccantis »

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.