Kirjoittaja Aihe: Rareparitukset  (Luettu 3492 kertaa)

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Rareparitukset
« : 30-10-2010, 16:19:18 »
[aloituksessa aihe rajautuu Harry Potter -fandomiin, mutta jos tuntuu, että keskustelua tulee myös muista fandomeista, niin siitä vaan!]


Onko Remus/Severus rarea?

Eräs nimeltä mainitsematon henkilö antoi tämän parituksen WoooT3-haasteeksi ja koko haasteen tarkoitushan on esitellä rarepareja. Mulle Remus/Severus on suhteellisen normiparitus, mutta myönnän, että mun pään sisällä ei ihan tavallista ole 8)

En nyt sano, etteikö sitä voisi haasteeksi hyväksyä, mutta pisti miettimään, että mitä ne rareparitukset sitten oikein ovat...

Ja mikä noin muutenkin tekee rarea? Se, ettei siitä löydy montaa ficciä vai se ettei siitä löydy yhtään ficciä? Toi jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu varsin vaativalta.

Onko rareus lukijan/kirjoittajan silmässä? :E
Fifi-ficitLJAO3

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2498
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Rareparitukset
« Vastaus #1 : 30-10-2010, 23:22:01 »

Onko rareus lukijan/kirjoittajan silmässä? :E

Varmaankin näin. Mutta totta puhuen, ei Severus/Remus kyllä mitenkään erityisen rarelta tunnu. Toisaalta, mielipiteeni voi ehkä jättää huomiotta, kun en ole itse edes osallistumassa ko. haasteeseen.


zilah

Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Rareparitukset
« Vastaus #2 : 14-08-2012, 12:06:15 »
Mun mielestä raren voi helposti määritellä niin, että jos parituksen mainitsee seurassa, on vaikea tai mahdoton saada vastakaikua. Mitä isompi ja parituskeskeisempi seurue, sen rarempi on paritus, joka ymmärrystä/kannatusta ei saa.

Sit laajemmin raren voi määritellä niin, et sivuun tai taka-alalle jäävä hahmo (paitsi jos se on ylipäätään, parituksen ulkopuolellakin, "yllättävän suosittu") tekee parituksesta semiraren, ja jos molemmat/kaikki osapuolet on sitä, ni sitten kyseessä rare. Tää ei ota kantaa parituksen kaanonisuuteen (eli esim. "rehellinen" Draco/Pansy (eli sellanen joka ei o vaan alkusoittoa Dracon sinkkuelämälle tai suhteelle toisen kanssa) olis aika rarea vaikka onkin kaanonia) eikä ota huomioon sitäkään, et sivuhahmoistakin muodostuva paritus voi olla suosittu (mieleen tulee lähinnä Narcissa/Bellatrix, joka ilmeisesti vetoaa erittäin monien pahat tytöt -, lesboilu-, insesti- ja voimakasluonteisetnaiset-kinkkuihin... enkä kyllä voi syyttää heitä :P)...

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.

Poissa Chuuko

  • superhessu
  • Viestejä: 609
    • Toinen tähti oikealta suoraan aamunkoittoon
Vs: Rareparitukset
« Vastaus #3 : 14-08-2012, 12:11:32 »
Mulle ainakin Remus/Severus olisi rarea, koska en muista koskaan lukeneeni yhtäkään fikkiä tuolla parituksella, en muista nähneeni kovinkaan montaa fikkiä tuolla parituksella, ja itselleni ei oikeastaan tulis mieleenkään parittaa niitä kahta toisilleen.  ;D

Tietenkään oma henkilökohtainen rareni ei ole rarea kaikille, kuten yllä tulikin jo ilmi, Remus/Severus on ihan arkipäivää joillekin.  Toisaalta HP:n maailmasta löytyy henkilöitä joita on enemmistön vaikea varmaan sulattaa paritukseksi, joka tekisi siitä taas yleisesti rarea. Joistakin on varmaan ihan normaalia kirjoittaa Dobby/Pancya, mutta luultavasti enemmistölle ei tulisi tuota mieleen. Ehkä. Tai jotain.
Häntä pystyyn vaikka hakaneuloilla.

Poissa peccantis

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 252
  • Ennen kuin pimeä tulee
    • tumblr
Vs: Rareparitukset
« Vastaus #4 : 14-08-2012, 12:26:11 »
Nii, onhan siinä se omakohtainen kokemuskin... Esim. toi Remus/Severus voi tuntua itselle ihan itsestäänselvältä ja arkipiäväiseltä, mut ei se kyl mikään valtavirtaparitus silti ole... Ja toisaalta se, et ei o sattunut koskaan näkemään esim. Draco/Ginny-ficciä (mä en muuten oo nähny sellaista vuosikausiin, mut en kyl o selaillut HP-osastojakaan 8I) ei tee siitä yhtään vähemmän valtaparitusta... Öö oliks mulla tässä joku pointti? :P

Niin siis valtaparitusten ja "todella todella rarejen paritusten" välillä on sellainen vaihtelevan harmaa alue, jonka sisällä se oma kokemus parituksesta vaikuttaa aika paljon siihen, miten rare sen uskoo olevan. Ja kokemus omissa pienemmissä piireissä, esimerkiksi yksittäisellä foorumilla. Ja sit voi tulla yllätyksiä kun pulahtaa isompiin altaisiin.

Tekstini - dA - இந் உஹ்ர்தழில்ஷ்ஐ அன ஜ்ங்ஞ்கஓல்ஆித்வு. ௸.