Keskustelut > Pälinää

Ruoka-topic

<< < (2/17) > >>

peccantis:
Olisko kellään vinkkejä antaa koulukeittiölle, et miten mä kauniisti sanoisin niille et älkää pirussa tehkö mun ruokaa niin et vaan jätätte reseptistä allergia-aineet pois!ö

Oon siis allerginen suunnilleen kaikelle punaiselle ja keltaiselle paitsi maissille ja banaanille ja koulun keittiön lähestymistapa mun ruokasatseihin vaikuttaa olevan "no jätetään tosta jauhelihakastikkeesta sit tomaatti ja ananas pois", mikä tuottaa sellaista liotetun sahajauhon makuista möhnää. Tai "no jätetään tästä sitte paprikajauhe ja curry pois" ja sit mun ruoassa ei ole mausteita lainkaan :K

Odotan päivää, jolloin ruokalistalla on currymaustettua tomaattilihakeittoa ja saan sit pari palaa lihaa ja kauhallisen vettä ;K

Teoriassa pystyisin elään silleen et otan liha- tai kasvisruokaa sen mukaan mikä mulle sopii (ne on jopa ehdottaneet tätä mulle) ja mulle sopis tämä erityisen hyvin, mutta ainakin kahtena päivänä viikossa on liharuoassa chilit ja kasvisruoassa tomaatit :K

Asiaa tietty vaikeuttaa se, että meillä on opetuskeittiö, jossa väki vaihtuu joka viikko, ja pysyvästä henkilökunnasta kukaan ei koske ruokiin koska niiden homma on ohjata. Mä voisin veikata, et joka päivä uus tyyppi saa allergiasafkat tehdäkseen ja niin joka päivä yhdellä tyypillä välähtää "hei en joudu keksii uutta reseptiä jos vaan jätän noi kielletyt aineet pois lol". :K

//edit niin ja joo, olis eri kivaa saada suosituksia erilaisiin broileriresepteihin ilman currya, paprikaa, chiliä, tomaattia, sitruksia, ananasta, mansikkaa, kiiviä, rosé-pippuria, kurkumaa, cayennepippuria, granaattiomenaa, omenaa, ananaskirsikkaa, punaherukkaa, puolukkaa, sitruunaruohoa, sitruunapippuria, inkivääriä, omenaa...

täsä mun oma, varsin yksinkertainen mutta aika nami

Uunibroileria
* broilerin koipireisiä tai muita osia
* suolaa, valkosipulia, valkopippuria, rosmariinia ja/tai muita mausteita oman maun mukaan

- Älä nylje broileria
- Lado koipireidet/osat uuninkestävään vuokaan lomittain, mausta jokainen kerros runsaasti
- Lorauta pohjalle sopivasti vettä
- Kypsennä broilerin ohjeen mukaan (koipireidet yleensä 60-70 min 175 asteessa)
- Tarjoile tumman riisin ja salaatin kanssa

culliina:
^Mä en kyllä osaa auttaa, koska allergiaruoathan tehdään juuri noin säästöbudjetin vuoksi. Mä itse olen maidolle allerginen (ei laktoosi-intoleranssi, vaan maitoproteiiniallergia) ja sen takia ruoasta puuttuu yleensä myös herneet ja mausteet, suolainen perunavesi on aika namia tosiaan. Mutta se on kuitenkin ruokaa ja koska sen saa itselle ilmaiseksi, en nurise ja näkkärillä saa masun täyteen, jos suolavesi ei riitä.

Osaatteko sanoa, voiko jauhelihalle tai kanalle tarkoitettuja fajitas-, burrito-, taco- tms. maustepusseja käyttää soijaan? Opettelin kesän aikana vegaaniksi ja ihania burritoja jäisi ikävä... omnomnom. Pirkan juustodippi on vain jotain niin käsittämättömän hyvää! Sitä, juustoa, paprikaa, hottia salsaa ja maustettua "lihaa" kun heittää tortillalättyyn, valelee päältä dipeillä ja juustolla ja uunittaa niin ah ♥

Tsihi, vettäkin voi kuulemma polttaa pohjaan ^^ luulin sitä pitkään vitsiksi, mutta pari kuukautta sitten kuulin kaverilta, että hänelle on todella näin käynyt. Juuri tänään tuli tämä mieleen, koska toinen kaveri kirosi juuri kattilansa pilaantuneen, kun aamuteevesi pohjaan paloi ;D Sai sympatiani, ts. repesin räkänauruun.


Chuuko:

--- Lainaus käyttäjältä: peccantis -  14-08-2012, 10:46:15 ---//edit niin ja joo, olis eri kivaa saada suosituksia erilaisiin broileriresepteihin ilman currya, paprikaa, chiliä, tomaattia, sitruksia, ananasta, mansikkaa, kiiviä, rosé-pippuria, kurkumaa, cayennepippuria, granaattiomenaa, omenaa, ananaskirsikkaa, punaherukkaa, puolukkaa, sitruunaruohoa, sitruunapippuria...


--- Lainaus päättyy ---

Herranjestas sun allergioiden määrää. e_O Mun käy niin sääliksi sua. Mikään ei oo parempaa kun kana-paprika-tomaatti-ananas sörsseli kermassa uitettuna lohkoperunoiden kera. (Anteeksi, käännän veistä haavassa.  ;D)
Mutta varmaan tosta sais sullekin toimivan version. Heittäis vaikka kesäkurpitsaa ja mitä muita kasviksia nyt voitkaan syödä. Kermaa ja kastiketta perään, tarjoillaan lohkoperunoiden/riisin/pastan kanssa.

peccantis:
Chuu,  tossa oli pelkät ruoka-aineet :D

Ketään ei oikeesti kiinnosta mut pakko listata loputkin:
* lääkeaineet: tetrasykliinit, ermycin, kefalosporiinit (nämä kolme tosi käytettyjä antibiootteja... ja tarviin antibiootteja aika usein koska iho ja hillitön taipumus VTI:hin), neljäs jota en muista nimeltä mut jonka tunnistan kun vastaan tulee (myös antibiootti)
* kasvit: koivun ja männyn siitepöly
* koskeus: useimmat kissat ja koirat (hilse/pöly, joskus karvat, joskus sylki), heinäpöly, viljapöly, melkein mikä vaan pöly, hiki, suolavesi, jotkut liimat (esim. osa laastareista)

Onneksi pelkkiä iho-oireita.

Plus lievä laktoosi-intoleranssi 8D Ja mä kun olin lapsena niin allergiaton, ainoastaan tetrasykliiniallergia on tiedetty pikkuvauvasta lähtien.


--- Lainaus käyttäjältä: culliina -  14-08-2012, 16:26:35 ---(...)Osaatteko sanoa, voiko jauhelihalle tai kanalle tarkoitettuja fajitas-, burrito-, taco- tms. maustepusseja käyttää soijaan? Opettelin kesän aikana vegaaniksi ja ihania burritoja jäisi ikävä... omnomnom. (...)

Tsihi, vettäkin voi kuulemma polttaa pohjaan ^^ luulin sitä pitkään vitsiksi (...)
--- Lainaus päättyy ---
Miksei voisi? o.o Mausteet on mausteita, ja tollaiset texmexmausteet mun mielestä tois oikein kivat maut soijaan. Eri asia tietty jos niissä eläinperäistä, mut senhän sä näät sisällysluetteloista parhaiten.

Ja anteeksi nyt kun nillin mut vettä ei voi "polttaa pohjaan"... tyhjäksi vesikattilan voi kuitenkin keittää ja tulos on sama kuin jos unohtaisi laittaa mitään kuumenevaan kattilaan. Heikommissa kattiloissa pohja vääntyy tai pullistuu, tukevammissa (tai lievissä tapauksissa) ainoastaan kirjavoituu sillä lailla jännästi, sateenkaaren tapaisesti kuin öljyläikät. Tosin sotkuisemmin. Nimim ei o hieno synttärikattila enää ihan niin hieno :P Mut Hackmannin laatua, eipä vääntyny \o/

Ikinä pitäis musiikkia kuunnella ku aikoo munia keittää :P mä kun tarkkailen veden kiehumista kuulon perusteella ja yleensä olis luvassa kivempaakin puuhaa kuin kattilan vahtiminen... ;>_>

culliina:
^Ja teflonkattilasta valuu teflonit pohjaan :)

Soijan kanssa mietin lähinnä sitä, miten se reagoi mausteiden kanssa. Koska vaikka soijaa olen käyttänyt säännöllisesti vuoden, en ole koskaan kokenut tarvetta maustaa sitä... eli imeekö se mausteita (makuja) itseensä jauhelihan tavoin, vai jääkö mausteet pinnalle kerrokseksi? Jos ne jää pinnalle, voi sen mausteen hoitaa ruokaan muutenkin kuin soijan kautta eli uuniruoissa (kuten noissa mainitsemissani burritoissa) ei tarvitse soijaa erikseen pannulla paistaa, turvotus riittäisi ja säästyisi tiskiltä.

Hihhih, arvatkaas kuka voitti viime Vegfestin bilemmässykilpailun? Jeejee, mun tikkareista sitten tykättiin. Harmitti kyllä hirveesti, etten päässyt aikeista huolimatta koko häppeninkiin (olin menossa sinne töihin ärtsiksen kaveriksi), olin koko viikonlopun Pohjanmaalla :-\ Ainoo tyhmä juttu on, että palkintona saamani Runsaudensarven lahjakortti pitää käyttää kerralla! Blääh, pitäisi suunnitella vähän etukäteen ostettavat, koska pitkällä matikalla ei lasketa mitään paikanpäällä kaupassa... mutta onneksi olen niin vakiasiakas, että tiedän tuotteet etukäteen, onhan niillä nettisivutkin - eiku?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta