Tosi kiinnostava keskustelunaloitus ja myös hyödyllinen, kun voi pohtia kirjoittamistaan pitkästä aikaa. Sitä on vain jäänyt toteuttamaan vähän automaattisesti, eikä ole tullut mietittyä ikiaikoihin mitenkään kovin tavoitteellisesti.
Minulle tyypillinen tapa kirjoittaa on vähän tajunnanvirtamainen. Yleensä kaava menee näin:
1. Inspiraatio iskee ja keksin loistavan aiheen, josta tekee hirveästi mieli kirjoittaa.
2. a) Istun alas ja kirjoitan niin pitkään kuin ikinä kerkiän, kun inspiraatio on vielä päällä. Vaikka yöhön asti (tai yöstä aamuun) ja annan tarinan virrata.
3. Annan valmiin tekstin hautua muutaman päivän (jos maltan) ja sitten luen ja korjaan, joskus lyhennän ja poistan liikaa toistuvia ilmaisuja, mutta useammin vain lavennan, kun tulee mieleen kaikkea, mitä voisi vielä lisätä.

4. Julkaisen tekstin. Tai jos teksti kaikeksi epäonneksi jää kesken, se saattaa jäädä kesken
hyvin pitkäksi aikaa, koska väliin todennäköisesti iskee se seuraava idea.
Vaihtoehtoisesti:
2. b) Laadin jonkinlaisen karkean runkokaavion juonen pohjaksi ja lähden kirjoittamaan sen mukaan. Siitäkin huolimatta päädyn kirjoittamaan epä-kronologisessa järjestyksessä aina sitä kohtaa, joka tekstissä inspiroi sillä hetkellä eniten, mutta runko helpottaa osien yhdistämistä oikeaan paikkaan ja etenkin pitkässä tarinassa toimii muistin tukena. Tästä syystä juuri minulla on monta keskeneräistä ficciä, koska useimmista niistä puuttuu joku palanen keskeltä ja niin ei voi vielä julkaista jatkoakaan.
Jos joudun tilanteeseen, missä pitäisi kirjoittaa ilman inspiraatiota tai vaikkapa jatkaa kesken jäänyttä ficciä, istun turtuneena ja mietin, mistä pääsisin alkuun. Yleensä, jos on jotain edeltävää, luen sen alle ja fiilistelen siinä kunnes pääsen kirjoitustunnelmaan ja siitä se sitten lähtee kuin lumivyöry alamäkeen, kun vähän töytäisee.

Jos on joku muu teksti, joka vain "pitäisi kirjoittaa", olen alkuun ongelmissa, koska minulla vaikuttaa olevan luontainen vastenmielisyys minkään sellaisen tekemiseen, mikä "pitäisi tehdä".

Tavallisesti tuollaisessa tilanteessa (liittyipä mihin tahansa asiaan, ei vain kirjoittamiseen) vitkuttelen viimeiseen asti ja toivon, että tulisi äkillinen hillitön halu tehdä juuri sitä asiaa juuri sillä hetkellä. Mutta yleensä vain alan kirjoittaa jotain, kunnes ajatus lähtee muotoutumaan. Sitä voi sitten säätää ties kuinka pitkään, mutta tavallisesti jossain vaiheessa iskee se läpimurto ja sitten ollaan taas tukevasti flow-tilassa.

Luulen, että iso osa tyytyväisyydestäni kirjoittamaani tekstiin johtuu siitä, että olen kirjoittaessani niin hyvissä fiiliksissä, että se tunne jää siihen tekstiin. Kirjoitinpa mitä vain, usein luen sitä itse moneen kertaan ja viihdyn siinä tunnelmassa viipyilyssä. En tiedä, näkyykö se sivulliselle lukijalle, mutta olen päätellyt, että itselleni tuo varmasti vaikuttaa paljon asiaan.
Tekisi mieli sanoa tuota samaa kuin
Voldemort yllä, että henkilöhahmot elävät paljolti omaa elämäänsä. Voi hyvin ajatella tietävänsä, miten tarinan juoni kulkee, mutta hahmot pistävät kuviot uusiksi.

Aika usein sitä vain kirjoittaa ja seuraa, mitähän ne seuraavaksi tekevät ja sanovat.