Hmmm, luulen että jonkinlainen toimiva versio foorumista on joka tapauksessa saatava aikaan, ennen kuin porukkaa tulee enemmän. Suurehko määrä ihmisiä vaatii ainakin mun mielestä jonkinlaisen järjestyksen tai ainakin on käytännössä vaikea kuvitella, että iso porukka innostuisi liittymään täysin keskeneräiseltä vaikuttavalle foorumille ja asioita on vaikea saada aikaan kovin ison määrän ihmisiä kanssa, jos ne asiat pitää tehdä/päättää alusta asti. Mutta mä olenkin tämän demokratiapuolen kanssa aika maltillinen ja laiska eikä mua liiemmin sinänsä häiritse se, ettei kaikista asioista käydä/käytäisi läpi laajan ihmismäärän keskustelua. Tärkeämmältä tuntuu, että jos niitä laajoja ihmismääriä on, kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa ja yleinen ilmapiiri on sellainen, että kaikki on samalla viivalla. Nyt kuitenkin on tämän verran ihmisiä.
Luulen että olennaisempaa kuin alkuvaiheen päätösten teko on se, miten asiat tulevaisuudessa lähtevät menemään, enkä tiedä voiko sitä tässä vaiheessa vielä arvailla. Pitää olla joku foorumi johon ihmiset voivat tulla, ja sitten ihannetilanne on, että kaikki pystyvät vaikuttamaan asioihin ja tuleviin muutoksiin ja jos joku juttu tökkii, siihenkin voi vaikuttaa.
Plus mun mielestä on ihan hyvä, että on joku ylin päättävä/toteuttava elin elikkä täällä Beelsebutt, Liz ja Nappeli, jotta ei mene ikuiseksi huutoäänestykseksi. Tai saahan sitä huutaa ja äänestää mielin määrin, mutta jos kuvitellaan tänne nyt suuri määrä ihmisiä, suurimmalle osalle luultavasti tärkeintä on, että homma toimii, ei niinkään yksittäiset asiat. Ja jos se tuolla Tiimalasissa puhuttu vallanvaihtosysteemi äänestyksineen tulee käyttöön, sekin antaa vaikuttamaan haluaville ihmisille tien päästä vaikuttamaan ja sitten toisaalta myös valtaa pitäville syyn kuunnella kaikkia muita, koska valta ei ole itsestäänselviö.
Ja pointti oli, eh, en oikein pysynyt kärryillä edes itse
Mutta mun mielestä jutun voi laittaa alkuun pienemmällä porukalla eikä se välttämättä tarkoita, että loppusysteemistä tulisi epädemokraattinen tai sisäänpäinkääntynyt. Jonkinlainen alku vaan pitää olla ja sen pitää mielellään toimiakin, että homma voi edetä.