Mun mielestä olisi selvintä, jos fandom luokiteltaisi perustuvaksi siihen, mistä alkuperäinen teos on, esim. TSH:sta ei ole erikseen kirjaan ja elokuvaan perustuvaa osastoa. FF taitaa olla alunperin peli (??korjatkaa jos olen väärässä), joten selvintä ehkä olisi, että FF-ficit sitten peliosastolle, vaikka FF:stakin on myöhemmin tehty ties mitä elokuvista mangaan ja animeen
Mä taas olisin sitä mieltä, että samaan fandomiin perustuvia ficcejä (myös TSH:n tai Potterin itse asiassa, jos niissä on eroja itse kirjoihin) voisi olla eri osastoilla sillä perusteella, mihin ne perustuvat. Niissä kun on välillä juonieroja ja eri hahmojakin. Mä meinasin esimerkiksi kirjoittaa joskus 24 The Gameen perustuen, mutta jos sijoittaisin sen TV-sarjan alle, siinä ei olisi mitään järkeä, koska tapahtuma perustuu ja on tapahtunut käsittääkseni vain siinä peliversiossa, vaikka hahmot ovatkin itse sarjasta (ilmeisesti, en alun perin ollut varma edes siitäkään, kun en seuraa 24:ää aktiivisesti mutta tykkäsin pelistä, joten mua muutenkin arveluttaisi kirjoittaa sellaista ficciä TV-sarja kategorian alle, kun tietämykseni sarjasta ovat vähäiset ja perustuvat liikaa peliin.
Se aukenisi ehkä siis eri tavalla niille, jotka ovat pelanneet peliä eikä toisaalta sarjan seuraamista edellytettäisi vaan pelin pelaamista, koska en minäkään sitä ole seurannut vaan pelannut.
Pointtini tuli kai selväksi?
Toisaalta tuolla jaolla olisi voinut aikoinaan välttää kaikki ne ärsyttävät Legolas/Aragorn-ficit, joissa hahmojen luonteet ja ulkonäöt ja muut jutut oli selvästi bongattu vaan elokuvasta, eikä olisi kirjafanin tarvinnut ärsyyntyä niin pahasti.