Mun omasta mielestäni Fini on ihan jees, jos siitä tykkää. Mutta mun makuuni se on liian keskittynyt, rajoitettu ja
iso, siellä näkyy todella selvästi tietyt ryhmät. Lisäksi siellä on monia käyttäjiä, joiden kanssa en henkilökohtaisista syistä tahdo olla tekemisissä ja jotka ovat minua teoillaan syvästi loukanneet, pinnani pettäisi takuuvarmasti jossain vaiheessa ja sota alkaisi - tosin vastapainoksi on vielä enemmän ihania ihmisiä, joita näkee valitettavan harvoin ja joihin tutustumisesta iloitsen. Mun mielipiteeseeni vaikuttaa myös paljon se, että kuulun siellä kirjoittajana räikyvään vähemmistöön ja jään massafandomien alle, kurjan harva kun lukee Darren Shania, DKV:tä tai edes tlotria...
Mutta vaikka Finissä on paljon huonoja puolia, niin on myös muualla - joku voi varmasti loukkaantua anti-finiydestä ja jonkun mielestä on ihan randomia, kun foorumilla on muutakin kuin Potteria ja käyttäjien sananvapautta ei ole rajoitettu. Puolensa kussakin ja eikös siksi ole hyvä, että foorumeja on useita? Voi yhden tyyppiset ihmiset mennä finiin, toiset tänne ja kolmannet twiniin. Mun mielestäni kukin voi vapaasti ilmaista negatiiviset tunteensa asioita kohtaan (oli sitten kohteena Fini tai Joulupukki), mutta koko foorumin leimautuminen ei olisi kovin mukavaa.
Miten se olisi yhtään sen enempää teiniplagiointia kuin sekään, että matkittaisiin Finin tapaa julkaista ja kommentoida joulukalenteria samassa topicissa? Miksi yhdessä asiassa on ok käyttää toisten esimerkkiä, mutta sitten toisessa se muuttuukin halveksuttavaksi teiniplagioinniksi?
Pointti. Kiinnostaa minuakin. Sinänsä mulla ei ole mitään sitä vastaan, että omaksutaan muilta foorumeilta hyvältä tuntuvia käytäntöjä, mutta tämä quotti kyllä esittää pirun hyvän kysymyksen.
Musta ero on siinä, että joulukalentereja on todella
todella monissa paikoissa ja se on yleinen tapa, niin kuin esimerkiksi jakaa foorumi osastoihin. Sen sijaan Finipikareja järjestetään ainoastaan Finissä ja se puolestaan
ei ole yleinen tapa. Kilpailut samoin ovat perinteisiä ja sen takia minusta ei olisi väärin järjestää esimerkiksi nyt Jouluturina'12 -skabaa, mutta Fifisikarit tai muu sellainen selvä teiniplagiointi on aika lapsellista. Ja musta ei ole kaikkia foorumin käyttäjiä kohtaan oikein alkaa purkaa yhden käyttäjäryhmän anti-fini -aatetta tälläiseen selvään piruiluun Finiä kohtaan - eri foorumi, eikö siis voisi olla omat perinteetkin? Miksi Fifin pitäisi yrittää matkia tai olla parempi Finiä? Itselleni tää foorumi ainakin on pakopaikka Finin tulista, ihana paikka jossa tietää saavansa olla rauhassa - eli juuri sitä, mitä Fini
ei ole. Musta olisi ihanaa, jos tekemisissä voitaisiin Finistä irtautua ja alkaa elää omaa elämäämme. Tietysti pälinöissä voi traumatisoijasta jutella, mutta ei sen tekemisiä tarvitsisi ohjata.