Toi on tosissaan aika hukassa tuo loukkaavuuden ja rehellisyyden ero. Rehelliseksi tuntuvat kutsuvan itseään sellaiset ihmiset, jotka ylpeilevät "suorapuheisuudellaan" ja sillä, etteivät nuoleskele ketään. Suorapuheisuus taas ymmärretään sellaisena, että lauotaan asiat tökerösti ajattelematta ja annetaan aina vihan - tai pettymyksenpuuskassa kaiken tulla ja sitten pyöritellään silmiä sille, että toiset ovat niin herkkänahkaisia. Suorapuheisuus ei minun mielestäni tarkoita sitä, ettei kunnioiteta ollenkaan kanssaihmisiä ja kanssaihmisten tekeleitä. (Lol. Tiedän, että olen mennyt tuossa itse aika monta kertaa vikaan, joten en voi lähteä liikaa syyttelemään ketään...)
En mä tiedä, mitä mä tuolle asialle voin tehdä. Tuskin tuohon kukaan tulee reagoimaan, kun se menee sanan - ja mielipiteenvapauden rajoissa, enkä mä haluaisikaan, että siihen virkavalta puuttuu. Sen pitäisi lähteä ihmisistä itsestään, että haluttaisiin että on yleisesti kivaa ja mukavaa ja kommentointi ja ficcien kirjoittaminen tapahtuisi hyvässä, positiivisessa ja rakentavassa hengessä, jossa jokainen kokisi turvalliseksi ja kannustavaksi kirjoittaa, olipa sitten minkä tasoinen kirjoittaja hyvänsä ja olipa tähtäimessä mitkä tulevaisuudentavoitteet hyvänsä. Sellaisessa ilmapiirissä myös annettaisiin sitä rehellistä palautetta, joka kunnioittaisi kuitenkin ihmisiä ja rohkaisisi kirjoittamaan lisää, vaikka jonkun mielestä teos korjaamista ja parantelemista kaipaisikin. Se ei ole henkilökohtaisten totuuksien tylyä töksäyttelemistä toisille vaan tekstien kommentoimista. No ne on lopulta kuitenkin vain mielipiteitä, joissa (toivoakseni) ei ole tarkoitus ihmisten loukkaaminen. Joskus kun ei oikein nykyään voi olla varma, mitä noiden palautteiden on tarkoitus antaa ja aiheuttaa. Kun ensin sanotaan jotain tylysti ja sitten loppuun lisätään lause "Älä ota tätä loukkauksena. Kyllä se siitä", niin mua lähinnä alkaa itkettää. Jos itsekin arvelee, että toinen voi ottaa loukkauksena, saattaisi olla hyvä vaivautua vähän muuttamaan sitä sisältöä ja sen tyyliä.