Mun viimeisin asiointini työkkärissä muutama vuosi sitten oli jotain aivan järkyttävää. Mun piti toimittaa sinne todistus opiskelujen päättymisestä. No, pyysin AMK:sta todistuksen, jonka ystävällinen kanslisti mulle lähetti… MUTTA työkkärissä sanoivat, ettei se kelpaa! Siinä luki, että ammattikorkeakoululain liirumlaarum pykälän senjasen mukaisesti en opiskele enää heidän opinahjossaan. No, työkkärissä sanoivat, että siinä pitää lukea, että olen lopettanut. Minä yritin suomentaa heille, että niinhän siinä lukeekin. Ei kelvannut. Soitin kouluun ja selitin tilanteen ja sieltä lähetettiin uusi… MUTTA sekään ei kelvannut, kun siinä ei lukenut, että olen lopettanut opinnot, vaan siinä luki, että olen opiskellut siellä alkaen XX.XX.XXXX – päättyen XX.XX.XXXX. Pyysin työkkärin tätiä tavaamaan minulle sanatarkasti millaisen sanamuodon he paperiin haluavat, soitin jälleen opinahjoon, tavasin sanamuodon heille. Se paperi lopulta kelpasi.
Ihan käsittämätöntä touhua. Ne ei olleet ensimmäiset lopettamistodistukset, joita koulun kansliasta lähetettiin, eivätkä hekään siellä kansliassa olleet koskaan ennen törmänneet moiseen.