Hah! Muistui mieleen, että joskus lupasin itselleni kirjoittaa Ron/Hermione-ficin, koska se paritus kirjoittamisen näkökannalta tuntuisi kaikista pahimmalta.
Hermionesta en ole tainnutkaan ikinä kirjoittaa.
Ne on vaan mielenkiintoisempia ne hahmot, joista ei ole kirjoitettu kirjaan ummet ja lammet, mutta toisaalta helppoa on kirjoittaa juuri niistä, joista on kerrottu paljon ja niistä on erityisesti helppoa ja turvallista aloittaa. Ja toisaalta joku hoodee on sellainen, johon ihmiset jostain syystä tykästyvät kovasti.
Periaatteessa sen viehätyksen voi ymmärtää, mutta Harry ja Draco hahmoina... no joo, kai ne menee. Kyllä mua silti niiden sijasta nappaisi Severus/Sirius enemmän.
Jotkut suositut ficit ovat olleet tosi hyviä, mutta tosi monet ovat olleet sellaisia, jotka eivät vaan nappaa. Ja usein niissä on jotain sellaista, joka on musta ihan kardinaalimunaus juonessa tai hahmoissa ja aiheuttaa epäuskottavuutta, mutta sietäisin epäuskottavuuttakin, jos teksti muuten olisi puhuttelevaa tai tunnelmallista. Ei sitä oikein pysty pakottamaan itseään tykkäämään jostain, mistä ei vaan tykkää. Usein siinä on sellainen tuntu, että teksti jää tyhjäksi. Paljon sanoja peräkkäin, mutta ei jää mitään tuntua tai tunnelmaa. Useimmat tekstit tuntuu musta etäisiltä enkä jaksa lukea. Tämä on yleistä myös kansainvälisissä ficeissä ja monet sielläkin tosi suosituista ficeistä jää multa kesken, koska ne ei pidä imussaan tai sitten juoni levähtää ihan ihmeellisesti tai kohtaukset venyy ja vanuu älyttömiksi ja tylsiksi ja huomaa haukottelevansa sen sijaan, että lukisi tosi jännittyneenä ja kiinnostuneena eteenpäin. Ei oikeastaan ole kyse edes hahmoista, koska H/D:kin voi olla hyvää - kynnys H/D-ficin aloittamiseen on vaan korkeampi, mutta itse se teksti ratkaisee jaksaako sitä vai ei.
Mulla on RPF:n kanssa se ongelma, että paritukset on pääsääntöisesti ihan passeleita, koska niillä ei ole edes väliä, mutta tekstin sisältö ei, vaikka en osaa edes määritellä mikä siinä mättää. Ei siinä varmaan mikään mätä. Ei ole kyse odotuksistakaan, koska en mä mitään erityistä odota, mutta olen sen verran levoton ihminen, etten väkisin jaksa lukea mitään, jos ei mitään tunteita herää tai hahmot tai tilanne ala aidosti kiinnostaa. En usko, että tällä on sitten taas mitään tekemistä sen kanssa, mitä itse kirjoittaa, koska ei omien ficcienkään sisältö ole yhtään sen puhuttelevampaa kuin muidenkaan.