Jäin miettimään tätä, että aikoinaan, varsinkin keltaisessa Finissä, näitä "Sirius kuuluu Remukselle" tai "mä tykkään vain H/D:stä" -tyyppisiä kommentteja tosiaan esiintyi säännöllisesti, ja kyllähän ne harmittivat.
Varsinkin, kun ne saattoivat olla tyyliltään aika töksähtäviä ja sen myötä loukkaavia. Ei tällaisia minusta ole kuitenkaan näkynyt enää pitkään aikaan, ja hyvä niin. Minusta ne kertoivat eniten lukijoiden omasta ahdasmielisyydestä, eivätkä yhtään mitään siitä, millainen se ficci oli, johon tuollaisia kommentteja tuli. Sen takia en itse osannut niistä loukkaantua, vaan lähinnä tuli sellainen "no nämä on taas näitä" -fiilis.
Enkä sano tätä vähätelläkseni sun tunteita, vaan minusta on iso harmi, että tuollaiset ajattelemattomat ja aika tyhjänpäiväiset kommentit vaikuttivat niin paljon kuin kerroit.
Tuo sen sijaan, että jos joku kommentoi, miten kokee jonkun parituksen vaikeaksi, on minusta vähän eri juttu. Se on vähän sama asia kuin jos sanoo, että tykkää eniten korkeasta/matalasta ikärajasta tai tykkää enemmän angstista kuin romantiikasta. Kaikilla meillä on omat mieltymykset, ja mietin, että onko niistä loukkaavaa ylipäätään mainita? Minä en ole kokenut sitä sellaisena, kun sekään ei minusta kerro mitään siitä, millainen kommentoitava ficci on, vaan kommentoija ikään kuin taustoittaa kommenttiaan kertomalla, mistä juuri hän tykkää.
Minusta ratkaisevaa on se, miten kommentti jatkuu. Jos joku kommentoi, että ei yleensä tykkää tästä parituksesta tai kokee sen vaikeaksi, eikä tykännyt tästäkään ficistä, sehän on selkeä loukkaus, eikä tällaista kommenttia pitäisi varmaan antaakaan.
Jos taas sanoo, että ei yleensä pidä tästä parituksesta tai se on itselle vieras/vaikea, mutta tykkäsi silti lukea siitä tässä ficissä, onko se silloin loukkaus? Minusta se on paremminkin iso kohteliaisuus, jos saa omalla tekstillään jonkun ihmisen pitämään sellaisestakin, mistä tämä ei yleensä pidä.
Tämä jäi mietityttämään sen takia, kun itse on tullut monesti kommentoitua juuri näin. Viimeksi eilen kommentoin, että vaikka en yleensä tykkää angstisesta ficistä, juuri tästä pidin. Samoin olen kommentoinut jotain paritusta, että vaikka tämä pari ei yleensä ole minun juttuni, tässä tapauksessa siitä oli kiva lukea. Minun kokemukseni mukaan ihmiset ovat ottaneet tällaiset kommentit hirveän positiivisesti vastaan, enkä ole tullut itse edes ajatelleeksi, että se voisi loukata ketään. Mutta näetkö itse niin, että näin ei pitäisi tai kannattaisi sanoa?