Tapahtunut tähän mennessä:Acario ja Beth saapuvat Leipzigiin. Crewe lähettää kirjeen ja osan opetuslapsistaan Renate Mendesin luo. Herra Fertig paljastaa haluavansa vampyyriksi. 23. Luku
Fertig vanhemman paettua huoneesta sangen vikkelään, Bethillä oli noin kaksi sekuntia aikaa painaa päänsä veteen, velloen häpeässä, järkytyksessä ja itsesäälissä, kunnes hän tajusi, että hänen oli pakko lähteä miehen perään. Asia oli selvitettävä isä-Fertigin kanssa saman tien tai Bethin (ja luultavasti Acarion) julkinen elämä romuttuisi iltaan mennessä.
Pukeuduttuaan ennätysvauhdilla ja erittäin huolimattomasti Beth syöksyi portaat alas, kiitollisena markkinoista ja silminnäkijöiden vähyydestä. Hän painoi hatun päähänsä, piilottaen märät hiukset ja sulki takkinsa vasta ulko-ovella.
Kadulla hän näki vilauksen pois kiirehtivän Fertigin takin ruskeista häntämyksistä. Beth pinkaisi juoksuun, irvistellen samalla itselleen ja miettien, että olisi mieluummin vaikka Crewen kanssa kuin tässä tilanteessa. Mukulakivikatu oli liukas, mutta hänen onnistui silti saavuttamaan herra Fertig juuri kun tämä nousi vaunuihinsa.
Mies huomasi hänet ja haki epätoivoisesti pakoreittiä, mutta Beth puikahti vaunuihin hänen perässään ja niin he olivat kasvotusten.
Fertig näytti hyvin tuskastuneelta. 'Menkää pois', hänen katseensa tuntui sanovan. Beth yritti hillitä punastelemistaan ja hengästymistään ajatuksen voimalla.
”Meidän täytyy nyt kyllä puhua”, Beth sanoi viimein, syyttävästi. Minkä ihmeen takia herra Fertig edes oli tullut sisään koputtamatta! Minkä takia hän oli edes tullut käymään keskellä päivää, kun Acario nukkui?
”Teidän on kai pakko selittää”, Fertig vastasi varautuneesti. ”En tosin usko siitä olevan mitään hyötyä.”
Hän koputti ajurille merkiksi ja vaunut lähtivät liikkeelle. Ainakaan hän ei yrittänyt väkipakolla syöstä Bethiä kyydistä.
Mikä asenne, Beth ajatteli. Fertigillä ei ollut mitään ongelmia suhtautumisen kanssa silloin kun Acario paljasti itsensä ja kai se nyt oli paljon isompi asia.
Mitä hän sitten kertoisi?
”Minä olen orpo, kuten te tiedätte.”
Oli hyvä aloittaa perusasioista – ja ihan alusta.
”Vanhemmillani oli todella paljon velkaa kuollessaan ja jouduin sen takia suuriin ongelmiin – niin suuriin, etten olisi niistä mitenkään itse selviytynyt. Minulla ei ole enää elossa olevia sukulaisia tai läheisiä. Kun tapasin lordi Dwyren, teimme eräänlaisen sopimuksen ja pakenin hänen kanssaan. ”
Fertig näytti tuskaiselta.
”Pakenitte?”
”Niin. Olin aika epätoivoinen, naamioiduin mieheksi ettei kukaan tunnistaisi minua. Olin pahassa tilanteessa ja minua etsittiinkin. Se oli viime kesän loppua. En jotenkaan ole vain vaihtanut takaisin... Vielä. Sitten Verdenissä lordi alkoi vaatia minua mukaansa illanviettoihin, jolloin yhtäkkiä olinkin olemassa. Miehenä on muutenkin helpompaa olla minä.”
”Miten niin?” herra Fertig kysyi jähmeästi. Hän puristi hanskojaan polvensa päällä tiukassa nyrkissä, muttei vaikuttanut mitenkään vihaiselta.
Hän halveksii minua! Beth ajatteli epätoivoisesti. Miten hän muka selittäisi miehelle, millaista oli olla nainen tässä tilanteessa? Kuinka häntä katsottaisiin kieroon jos hän matkustaisi kahden Acarion kanssa tukka nutturalla ja mekko yllään.
Juuri tätä hän oli pelännyt! Fertigin mielipide ei ollut erityisen tärkeä hänelle, mutta Klausin oli. Mitä jos sana leviäisi?
”No, lordi Dwyre ei ole tuonut tätä julkisesti kovinkaan paljoa esiin, mutta minä olen oikeastaan enemmänkin hänen palkollisensa kuin suojattinsa. Lisäksi vastaan Erlebergissä päiväasioista. Meillä ei ole ihmispalveluskuntaa kuin ajuri, ompelija ja keittäjä.”
”Niin?”
”No minä nyt vain teen näin.”
Piste. Mitä sitä turhaan selittelemään. Fertiginhän pitäisi olla pyytelemässä vuolaasti anteeksi – hän on ilman lupaa rikkonut Bethin kylpyrauhaa. Ainakaan hän ei ollut yrittänyt mitään...
”Jaa”, Fertig sanoi. ”Ja lordi Dwyre tietää?”
Beth nyökkäsi.
”Mitä mieltä hän on tästä?”
Hyvä kysymys!
”En ole ihan varma onko hän koskaan edes kommentoinut asiaa. Hän ei ihan aina huomaa minua kokonaan... Hän se kuitenkin leikkasi hiukseni lyhyiksi.”
Fertig rypisti hieman harmaantuneita kulmiaan. Hän ei ainakaan ymmärtänyt.
”Joten te ette..?”
”Me emme?” Beth aloitti. Fertig kohotti kulmiaan. Kesti aika kauan ennen kuin Beth tajusi. ”No emme! Emme tietenkään!”
Fertigillä oli niin diplomaattinen ilme kasvoillaan, ettei hän kai uskonut Bethiä.
”Vai niin. Olette kuitenkin kovin läheinen poikani kanssa. Entä hän sitten?”
Beth oli kauhistunut syytöksistä.
”En! Millaiseksi nai-- öh, henkilöksi te minua luulette? Sitä paitsi teidän poikanne on niin rakastunut neiti de Beurreen, että tuskin ajattelee ketään muuta.”
Fertig vaihtoi asentoaan.
”Niin on. Tarkalleen millaisessa suhteessa hän ja neiti de Beurre ovat?”
Fertig jatkoi tuijottamistaan. Ristikuulustelu oli siirtynyt seuraavaan aiheeseen. Hänen ylhäisen odottava ilmeensä ei ollut aivan samanlainen kuin Acarion vaativa tuijotus. Tässä oli enemmän ärtynyttä kärsimättömyyttä.
Voi ei. Beth ei halunnut paljastaa Klausia. Kiero mies tuo Fertig!
”Sitä teidän täytyy kysyä Klaus Fertigiltä itseltään.”
”Minun poikani ei ymmärrä suoria tai epäsuoria kysymyksiä. Eikä hänellä tunnu olevan minkäänlaista säädyllisyyttä. Typerys mikä typerys.”
Sitten Fertig vanhempi kääntyi ikkunan puoleen. Beth oli mykistynyt tästä tunteenpurkauksesta. Ruskeat puunrungot valuivat laiskasti tienlaidan ohi, ilmeisesti vaunut kiersivät jotain puistikon tapaista.
”Toivotteko koskaan, että olisitte kuin lordi Dwyre?”
”Ai aatelismies?”
Fertig soi hänelle hyvin kuivakan katseen. Beth älähti mielessään. Ei tätä aihetta.
”En ole kokenut sitä vaihtoehdoksi.”
”Mutta hän tekee teistä vampyyrin. Hän kertoi minulle.”
Bethin suu oli loksahtaa auki. Hänen silmänsä kapenivat viiruiksi ajatellessaan asiaa. Kaikkiko siitä tiesivät ja puhuivat ihan varmana? Oliko Acario kertonut ennen häntä Fertigille?
”Koska?”
”Toissapäivänä illallisen jälkeen.”
Ai se oli niin kevyt aihe!
”He eivät koskaan sairastu, tiedäthän. Eivät koskaan vanhene. Vampyyrit.”
Fertigin katse lasittui omituiseen kiiltoon ja hän tuijotti ulos hyvän tovin hiljaa. Bethiä puistatti.
”Niin, no. Suurin osa heistä ei ole kovinkaan mukavia. Meillä asuu Erlebergissä tusinan verran... heitä. A-- Lordi Dwyre on ainoa, jonka seurassa voi jotenkin rentoutua.”
Voi kuinka
mukava särähtikään hänen korvaansa!
”Mutta hänkin on niin epäinhimillinen. Jos hän ei tee mitään erikoista, hän ei todellakaan tee yhtään mitään. Ei huokaile, raavi korvantaustaansa tai pyörittele peukaloitaan. On vain liikkumatta paikallaan.”
”Aivan! Minäkin olen huomannut – hän saattaa olla vaikka kuinka kauan räpäyttämättä silmiään.”
Beth nyökkäsi hieman vähemmän vaisusti. Oli harvinaista päästä puhumaan tästä – ehkä hän pystyisi työntämään aiemman keskustelun ja epäsovinnaisuuden mielestään hetkeksi tämän takia.
”Minun oli hirvittävän hankalaa tottua siihen aluksi. Kaikki pienetkin eleet tuntuivat sopimattomilta... On omituista käydä kylillä asioilla tai sunnuntaisin kirkossa, kun näkee tavallista väkeä. Epäsäännöllisiä piirteitä: vinoja neniä ja hampaattomia suita ja nykiviä silmäkulmia! Näkisittepä muuten kun hän nukkuu. Hän ikään kuin kuolee päivän ajaksi. Ei liiku ollenkaan.”
Liian myöhään Beth tajusi, ettei hänen olisi kannattanut tunnustaa nähneensä nukkuvaa Acariota. Sen lisäksi, että se vaikutti erittäin sopimattomalta, Acario oli aika tarkka päivän vietostaan. Hän oli määrännyt Bethin pysymään majatalolla, vartioimassa nukkuvaa kehoaan.
Vaunuissa oli taas kovin epämukavaa.
Fertig ei kuitenkaan osoittanut sen isompaa reaktiota. Ehkä Beth oli hänen mielestään jo niin pohjasakkaa, ettei mikään enää yllättänyt häntä.
”Te olette todella omituinen, tiedättekö sitä? Ennen tätä päivää en nähnyt teissä mitään naismaista. En totta puhuakseni pahemmin kiinnittänyt edes huomiota teihin, olisitte voinut varmaan olla eri henkilö joka tapaamiskerrallamme. Nyt näen ihan selvästi kuinka epämiehekkään näköinen olette. Meidän olisi pitänyt edes epäillä.”
No olisi ihme jos Fertig ei äskeisen jälkeen tunnistaisi häntä naiseksi!
Beth ei loukkaantunut vaan nyökkäsi. Hänestä oli hieman outoa, ettei kukaan koskaan oikein epäillyt sukupuoltaan. Useimmiten hän kuittasi sen vain sillä, ettei oikeastaan ollut oikein kukaan oikea muille kuin itselleen ja ehkä Erlebergin ihmisvähemmistölle, joten ehkei kukaan muukaan kiinnittänyt huomiota häneen. Nyt hän kuitenkin epäili muuta, kenties hän kysyisi asiasta myöhemmin Acariolta.
He olivat taas samalla kadulla missä majatalo oli. Oli aika nousta pois. Beth ei ollut enää niin huolissaan.
”Tiedän, ettette puhu tästä eteenpäin. Pojallenne tai kenellekään muulle. Lordi Dwyre ei pitäisi siitä.”
Mitään muuta hän ei sanonut. Hän loi viimeisen, synkän katseen keski-ikäiseen mieheen, tämän harmaisiin silmiin, ja laskeutui sitten maan kamaralle.
Vasta majatalolle päästyään hän antoi häpeän palata ja päätti tästä lähin riisuutua vain lukkojen takana, ehdottomassa pimeydessä.
~*~
Esitys oli ohi.
Yleisö oli hiljaa jännittyneen hetken ja aloitti sitten raikuvat aplodit. Äänekkäimmät tai ainakin innokkaimmat tulivat kolmannelta riviltä. Klaus, hänen serkkunsa Heilgard Mittelmattel ja Valentine nousivat seisomaan hakaten käsiään yhteen intohimoisesti. Isä ja lordi Dwyre istuivat paikoillaan Klausin toisella puolen, taputtaen huomattavasti hillitymmin, eno Mittelmattel nukkui. Täti ei taputtanut, koska hän oli edellisenä päivänä murtanut sormensa etsiessään pudonnutta neulaansa (eno oli juuri silloin esitellyt
quadrillen askelia heidän nuoremmalle serkulleen Wilhelmille ja sattui taaksepäin astuessaan litistämään täti-paran sormet parkettiin).
Klaus tunsi olonsa riemastuneeksi. Ooppera oli loistava. Tarina oli jännittävä ja näyttelijät ilmeikkäitä, eläviä. He olivat jo aiemmin illallistaneet heistä muutaman kanssa, sillä Heilgard oli ehtinyt tutustua heihin jo ennen itse esityksiä ja käyttäytyi kuin päätähti Genastin ja Köckertin mesenaatti esitellessään heidät muille.
Hän kääntyi Valentinen puoleen, jonka kasvoilla oli samanlainen virne kuin hän epäili omillaan olevan. Hetken mielijohteesta Klaus syleili poikaa ja oli aikeissa suudella tämän poskea hurmiossa kun sattui sivusilmällä näkemään lordi Dwyren ilmeen.
Ensinnäkään, lordi Dwyrella harvemmin oli
mitään ilmeitä, joten tämäkin oli enemmän tunnelman muutos kuin mikään fyysinen irvistys. Hän joko hymyili tai piti kasvojaan tylsässä vakavassa kivikuoressa, jota Klaus kutsui perustyytymättömyydeksi tai ehkä ylemmyydentuntoisuudeksi.
Nyt lordi Dwyre tuijotti häntä hetken hyvin perustyytymättömästi, mutta tilanteessa oli jotain uhkaavaa. Kylmät väreet kulkivat pitkin Klausin selkärankaa ja hän tunsi hien nousevan pintaan. Sitten se oli ohi, yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.
Klaus tunsi itsensä vainoharhaiseksi.
Olen nukkunut liian vähän, hän ajatteli, mikä oli ihan totta. Charlotten ajattelu ja murehtiminen valvotti häntä tunti tolkulla melkein joka yö. Miksei hän ollut vaatinut tyttöä vastaamaan, kirjoittamaan jotain? Hän ehkä kuolisi, jollei saisi minkäänlaista viestiä viikon sisässä!
”Fertig? Kuulehan Klaus Fertig, voit päästää irti jo.”
Lyhyt naurahdus. Valentine oli hänen jäykässä puristuksessaan edelleen, hymyillen kiusaantuneesti.
”Ilmeisesti esitys oli liian pelottava serkulleni”, Heilgard nauroi. ”Liikaa laulua paholaisista ja vampyyreistä! Mutta hyvyys voitti lopussa, voit huokaista helpotuksesta, Klaus.”
Klaus tokeni ajatuksistaan ja suoristautui. Hänen halauksensa oli kestänyt ilmeisesti turhan pitkään. Hän katsahti serkkunsa hymyileviä kasvoja ja Valentinen kysyvää ilmettä, vältteli isänsä paheksuntaa.
”Pyh!”
Mitään muuta kommenttia hän ei saanut aikaiseksi. Sitä paitsi,
Der Vampyr loppui oikeasti aika onnettomasti, vaikka illan esitys muutoksineen erinomainen oli ollutkin.
~*~
Noin viikko teatterin jälkeen he kävelivät takaisin majatalolle illanvietosta Mittelmattelien ystäväperheen luota. Ilta oli rauhallinen ja lämmin. Pimeyskin oli eri tavalla jännittävää nyt kun Acario oli mukana. Beth tunsi itsensä voittamattomaksi, hänen ei tarvinnut pelätä mitään. Antaa herra vampyyrin hoidella rikolliset! Hän melkein toivoi, että he kohtaisivat taas ryöstäjiä.
...Mutta kaduilla ei näkynyt edes humalaisia. Ja toisaalta Acario oli myös sanonut, että jos Beth joutuisi hankaluuksiin hänen oli turha odottaa apua. Mutta toisaalta kai kuka tahansa laitapuolen kulkija tajuaisi käydä ensin isomman ja kalliimmin vaatetetun kimppuun. Vaikutti myös siltä, että Acario vastaan ketä tahansa olisi epäreilua haastajalle. Kenties Bethin siis kuuluisi auttaa ryöstäjiä!
Beth tunsi Acarion tuijottavan häntä tiiviisti ja se sai hänet hieman levottomaksi. Acario näytti nälkäiseltä ja häntä oli tuntunut ärsyttävän jokin jo pari päivää. Huono yhdistelmä.
Beth ei ollut kysynyt, sillä hän pelkäsi, että sillä oli jotain tekemistä hänen selkkauksensa Fertig vanhemman kanssa. Ei hän ollut kertonut siitä tietenkään, se oli liian hävettävää, eikä siihen ollut syytäkään, kun kerran nähtävästi Fertig ei ollut aiheesta puhunut. Beth ei ollut ihan varma Fertigistä. Ehkä hän yrittäisi myöhemmin kiristää Bethiä tiedoillaan? Mittelmatteleilla Beth yritti vältellä herra Fertigiä parhaansa mukaan ja pyrki olemaan koko ajan Klausin ja tämän serkkujen seurassa. Ja koska herra Fertig oli niin mielellään Acarion seurassa tilanne saattoi vaikuttaa myös siltä, että Beth vältteli Acariota.
Mutta miten Beth muka selittäisi asian oikean laidan!
Nytkin he olivat lähteneet etuajassa, ennen illallista. Bethillä oli ollut juuri hyvä juttu kesken Hildegard Mittelmattelin ja Klausin kanssa, joten aikainen lähtö oli harmillista.
Acario ei koskaan tullut ajatelleeksi, että Bethinkin tuli syödä elääkseen! Kostoksi Bethin teki mieli pinkaista kadulla pakoon. Ihan vain vaikka kokeen vuoksi, nähdäkseen mitä sitten tapahtuisi! Se olisi ehkä hieman lapsellista. Hän mietti kuitenkin kuinka kauas ehtisi, ennen kuin Acario tekisi jotain. Ei varmaan kovin pitkälle. Lisäksi katu oli liukas, hän voisi kaatua ihan ilman avustusta ja murtaa nenänsä ja sitten hänen kasvonsa olisivat veressä ja housujen polvet auki.
”Siinä olisikin hankalampaa korjaamista”, Acario sanoi.
”Mitä, sir?” Beth kommentoi hajamielisesti. Olisi kyllä harmillista jos hänen juhlahousunsa ratkeaisivat. Hän oli menettänyt monet hyvät paidat ja housut viimeisen parin kuukauden aikana.
He saapuivat majatalolle. Sisällä isäntä tervehti heitä. Beth aikoi pyytää illallista, mutta Acario veti hänet mukanaan yläkertaan. Oli aika ilmiselvää kumman nälkä oli tärkeämpi.
Acario lukitsi oven heidän perässään ja kääntyi Bethin puoleen, näyttäen jotenkin synkän tyytyväiseltä tilanteeseen.
”Tuo ilme pelottaa minua”, Beth kommentoi, rehellisyyden puuskassaan.
”Ette te pelkää minua.”
Acario riisui hansikkaansa ja takkinsa, Beth samaten. Seinää vasten lepäsi jo heidän matka-arkkunsa. Acario oli ehdottanut, että he lähtisivät jo ylihuomenna kotimatkalle, joten Beth oli päivän aikana jo joudessaan pakannut ja hoitanut muita matkavalmisteluja.
”En niin”, hän myönsi, samalla kun ripusti heidän takkinsa naulakkoon. Kyllä hänen pitäisi pelätä.
Silmäkulmastaan hän erotti Acarion seisovan takanaan. Beth syöksähti yhtäkkiä oikealle. Hänen tarkoituksensa oli loikkia sängyn yli takaisin ovelle, mutta Acario otti hänet kiinni saman tien ja painoi sänkyä vasten.
Hetken näytti siltä, että Acario purisi Bethiä. Hän häilyi Bethin yläpuolella käsiensä varassa, katsoen toista laskelmoivasti.
”Mikä pyrähdys tuo oli?”
”Minä... halusin tietää mitä tekisitte.”
Se kuulosti melko naurettavalta.
”No, voin luvata teille, että aina jos yhtäkkiä syöksytte jonnekin, otan teidät kiinni. Se on minun luontoni. Ehkä ensi kerralla kysytte.”
”Minun ei ole lupa kysyä mitään hänen ylhäisyyteensä liittyvää.”
Acario tarttui vieressä olevaan tyynyyn ja mottasi sillä Bethiä päähän.
Bethiä nauratti. He olivat hetken hiljaa. Hän oletti, että Acario nousisi pois, mutta toinen jatkoikin keskustelua samalta paikalta.
”Se on oikeastaan aika erikoista. Veri maistuu parhaimmalta vapaasti annettuna, mutta jahtaaminen ja kiinniotto ovat hauskimmat osat. On siis hankalaa saada molemmat samalla kertaa. Pakeneva harvemmin on halukas.”
Acario katsahti Bethiin kuin kysyäkseen jos tällä oli jotain mielipidettä asiaan. Beth vain nyökkäili. Vampyyriasioista puhuttiin nykyisin paljon entistä useammin ja avoimemmin.
”Tietenkin kiinniottamisen jälkeen toisen voisi vietellä, näin ainakin teoriassa, mutta siinä kohtaa harvalla on kärsivällisyyttä yhtäkkiä pidättäytyä ja hidastaa tahtia. Ja metsästäessä haluaa saaliin
pelkäävän. Pelkoa on hankala saada katoamaan tuosta vain.”
Puhuuko hän tosissaan nyt viettelystä ja saaliista? Beth älähti itsekseen. Hän yritti hilautua alta pois, mutta tilaa oli liian vähän ja hänen käsivartensa olivat ansassa Acarion käsivarsien välissä. Vaihda puheenaihetta, Beth komensi itseään.
”Minä en usko, että minusta tulisi kovin hyvää vampyyria. En minä oikein edes tykkäisi terävistä kulmahampaista.”
”Tietäisitkin kuinka käytännölliset ne ovat! Sinusta tulee mahtava.”
Acario laskeutui toisen kyynärpäänsä varaan ja katseli Bethiä seesteisesti. He olivat hyvin lähekkäin ja Beth oli erittäin tietoinen siitä. Hän yritti keskittyä johonkin muuhun, mutta kaikki muut ajatukset tuntuivat teeskentelyltä.
Acario upotti vapaan kätensä Bethin tukkaan.
Olenko minä kauhistunut? Beth kysyi itseltään. Hänen rintakehänsä kohoili raskaan, hitaan hengityksen myötä. Hänen pitäisi nousta nyt ylös. Kävellä alakertaan tai vaikka vaatekomeroon. Mutta iso osa hänestä halusi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuisi.
Acario siveli Bethin kasvojen sivua ja käänsi leukaa niin, että he olivat kasvokkain. Sitten hän veti solmion kaulan ympäriltä ja avasi Bethin kauluksia. Hän nousi Bethin päälle ja kumartui kaulan puoleen. Beth taivutti päätään taaksepäin ja sulki silmänsä vaistomaisesti. Acario nuolaisi kaulaa ja väristys kulki Bethin selkäpiitä alavartaloon.
Valentine, Beth muistutti itseään epätoivoisena. Hän ei halunnut samanlaista kohtaloa. Miksei hän ollut noussut ja lähtenyt silloin kun oli vielä tilaisuus? Nyt oli jo myöhäistä, ei hän ollut menossa enää mihinkään.
”Pyydä minua puremaan. Sano, että saan tehdä mitä haluan. Sano, että nyt”, Acario kuiskasi.
Ne olivat voimakkaita sanoja. Tämä oli eri mies kuin yleensä. Bethin oli pakko vastata jotain, mutta hän ei uskaltanut avata suutaan. Hän sanoisi kuitenkin ihan mitä vain Acario tahtoi ja sillä olisi luultavasti hyvin kauaskantoiset seuraamukset. Silmien sulkeminen ei tarjonnut yhtään tilaa. He olivat niin paljon kosketuksessa että pimeässä sen vain tunsi selkeämmin.
”Puhu.”
Acarion huulet hipaisivat sanojen myötä hänen poskipäätään. Jos Beth kääntäisi päätään hiukkasenkin, hän voisi...
Sano ei, Beth pyysi itseään silkasta soveliaisuudesta, vaikka oli kiusallisen varma, että se oli turha toivo. Sano jotakin muuta!
”Tarvitsetteko te minun suostumukseni?”
Sanat tuntuivat painavilta, heikoilta.
”En.”
Sitten Acario suuteli hänen kaulaansa. Beth veti terävästi henkeä.
”Ette edes...” Mistä hän puhui enää? ”...vampyyriksi muuttamisen kanssa?”
Acario pysähtyi. Hän nousi yhtäkkiä ylös, istuma-asentoon hajareisin Bethin päällä. Paheksuva ilme, ehkä pettynyt.
”Ei. Siihen teidän on suostuttava itse.”
Beth oli hieman pyörällään päästä, mutta sanojen merkitys valkeni hiljalleen hänellekin. Hänestä ei voisi tulla vampyyria vasten tahtoa! Se oli riemastuttava ajatus, hiljainen voitto. Miten sopivasti Acarion oli sattunutkaan unohtaa kertoa tällainen pieni yksityiskohta...
Acario katsoi hetken häntä, yhä inhoten, ja nousi sitten pois.
”Ehkä te menette nyt muualle.”
Hän hieroi otsaansa tuskastuneen oloisesti ja viittoi ovelle.
Oli kuin joku olisi kaatanut kylmän ämpärillisen vettä Bethin niskaan.
Hän kampesi itsensä ylös ja vilkaisemattakaan Acarioon käveli ovelle. Se ei ollut lukossa. Hän muisti takkinsa ja nappasi sen mukaansa.
”Oletteko huomannut, oi herrani”, Beth sanoi vielä ovelta, ennenkuulumaton määrä sarkasmia äänessään, ”Kuinka teillä on tapana olla
mukava vain silloin kun siitä on hyötyä teille.”
”Niin. Niille ollaan mukavia, joilta halutaan jotain.”
Beth veti takin yllensä, loukkaantuneena ja vihaisena.
”Ei se niin mene”, hän sanoi vielä lähtiessään.
~*~
Talsiessaan Leipzigin katuja Bethin sisällä myllersi hirveä määrä tunteita, joista suurinta osaa hän ei osaisi nimetä. Pelkoja, odotuksia, pettymyksiä ja turhautuneisuutta. Beth ei ollut ihan varma tarkalleen
mihin hän oli turhautunut. Hän tiesi haluavansa
jotain hyvin kiihkeästi, muttei ollut vielä saanut selville tarkalleen mitä. Ainakin hänen tunteitaan oli loukattu.
Puolimatkassa Mittelmattelien luo Klaus käveli Bethiä vastaan, hartiat lysyssä.
”Minä olin tulossa tapaamaan sinua”, Beth sanoi, kuin kello yksitoista yöllä olisi aivan normaali vierailuaika.
”Minä olen menossa tappamaan itseni. Hukuttaudun. Etsin joen ja sillan ja hyppään.”
Beth hymähti jotain. Klaus näytti hyvin surkealta. Hänen tukkansa oli sekaisin ja silmät punakat ja turvonneet.
”Jotakin pahaa on tapahtunut? Mennään. Etsitään majatalo, joku eri, sillä lordi Dwyre on kotona ja me emme kaipaa häntä. Hankkikaamme huone ja juokaamme itsemme hengiltä”, Beth julisti. ”Hukuttautuessa palelee.”
Siihen meni hieman aikaa. Ensinnäkin he joutuivat kävelemään usean korttelin matkan, jonka aikana Beth ehti sadatella itsekseen kuinka vastenmielistä kävely ylipäätään oli! Olisipa hänen hevosensa Abigail täällä!
Sitten piti vielä löytää auki oleva paikka, joka ei olisi ilotalo. Kun he viimein löysivät sopivan paikan, olivat he molemmat väsyneitä. Vasta kun he olivat kahden suljettujen ovien takana, rommipullo ja Klausin taskumatillinen konjakkia seuranaan, oli Klaus valmis puhumaan.
”Minä kosin Charlottea ennen lähtöä.”
Beth oli arvellutkin, että Klausin murheet liittyivät Charlotteen.
”Kieltäytyikö hän?” hän kysyi varovasti.
”Ei – ei oikeastaan. Sanoin etten tarvitse vastausta heti. Pyysin häntä miettimään asiaa.”
Beth huokasi. Hän ei ymmärtänyt miksei Charlotte de Beurre suostuisi. Kai hän piti Klausista melko lailla, kun ajatteli mitä he tekivät yhdessä. Joten mikseivät he menisi naimisiin!
”No mitä sen jälkeen? Etkö ole kuullut hänestä sittemmin?”
”Olen minä kirjoittanut hänelle. Hän ei ole vastannut, mutta tänään... Tänään sain kirjeen. Neiti Mendesiltä. Ehdin lukemaan sen vasta äsken.”
Beth oli juuri silloin ottanut ison kulauksen rommia suoraan pullosta. Oli hyvä ettei hän tukehtunut siihen. Hän kääntyi kauhuissaan katsomaan Klausia, joka nökötti sängyn laidalla tuhkanharmaana.
”Minun ja Charlotten kirjeenvaihto kulkee hänen kauttaan. Hän on ollut niin hyvä meille.”
Klaus kääntyi katsomaan Bethiä. Hän näytti hetken niin tyyneltä ja höperöltä, että Beth epäili hänen olevan jonkin pahan taian pauloissa.
”Tänään sain siis häneltä kirjeen. Siinä oli mukana Charlotten kirje – hänelle, ei minulle. Hän... Hän ilmoitti kihlauksestaan herra Neidermannin kanssa.”
Beth pääsi yli Renate Mendesin mainitsemisen aiheuttamasta pahoinvoinnista.
”Mitä ihmettä?”
Neidermann ja hänen sisarensa olivat järjestäneet tanssiaiset viime vuonna. Beth muisti juhlista lähinnä keskustelunsa neiti Mendesin kanssa.
”Häitä vietetään näillä näkymin kesäkuussa.”
Klaus siemaisi rommia. Ajatus näytti sekä kuvottavan että raivostuttavan häntä.
”Vielä sen raakalaisen kanssa! Häntä ei kiinnosta taide tai universumi, vaan metsästyskoirat ja
urheilu!”
”Neiti Mendes kirjoitti olevansa pahoillaan tiedon aiheuttamasta mielipahasta, mutta että minun oli jo korkea aika saada tietää.”
”Miten ystävällistä häneltä”, Beth sanoi katkerasti ja sieppasi pullon takaisin. Maku etoi häntä, mutta silti hän siemaisi pitkän kulauksen. Ensin sitä ja sitten konjakkia. Taustalla jankutti hänen lupauksensa itselleen olla enää juomatta, mutta oli hänellä muutakin vaimennettavaa. Lisää juomista siis.
”Hetkonen, korkea aika? Ovatko neiti de Beurre ja herra Neidermannkin siis..?”
Klausin ilme oli surkea.
”Ilmeisesti Renate Mendes on auttanut Charlottea tapaamaan myös muita rakkaitaan.”
”No voi hitto.”
Se oli ensimmäinen kerta kun Beth kirosi elämässään ääneen.
He joivat melko reippaasti. Klaus oli nauttinut omien sanojensa mukaan aiemmin jo viinipullon, mutta Beth ei tarvinnut yhtä paljon alkoholia humaltuakseen.
”Minä vihaan elämää”, Beth sopersi. ”Mikään ei koskaan mene hyvin.”
”Aamen”, Klaus sanoi ja nosti sille maljan. ”Mutta sinun ongelmasi varmasti helpottaisivat jos saisit vaihteeksi naisseuraa.”
Beth tuhahti. Klausin piti aina esittää niin paljon vanhempaa ja viisaampaa!
”Paljonpa se on sinua auttanut!”
Hänellä oli sentään muitakin ongelmia. Hänen vanhempansa olivat kuolleet, hän oli vieraassa maassa, köyhä ja täysin riippuvainen epätasapainoisesta ja epäkuolleesta vanhasta, vanhasta,
vanhasta pakanamiehestä, jolla oli ties kuinka monta murhaa kontollaan ja joka oli juuri ajanut hänet ulos kesken mitä hämmentävimmän kohtauksen! Niin ja sitten tietenkin hän esiintyi isäntänsä kuolleen rakastajan nimellä ja naamioi sukupuolensa ja joutuisi varmaan loppuelämänsä tapaamaan herra Fertigiä, joka oli nähnyt hänet alasti. Se oli vielä pahempaa kuin se, että Crewe oli silloin joskus häirinnyt hänen kylpyrauhaansa. Herra Fertig pitäisi olla kunnollinen, Creweä ei kukaan erehtyisi luulemaan hyväksi!
Hän listasi murheensa Klausille melko sensuroidusti.
”No... Jos isä antaisi minulle rahaa, voisimme matkustaa Venetsiaan tai Pariisiin. Tai oikeastaan, ei Pariisiin. Ei Ranskaan ollenkaan. Ehkä jonnekin Välimeren saarelle. Kyprokselle!”
”Minne tahansa muualle.”
Beth oli vetänyt tuolinsa lähemmäs sänkyä. Hän veti taskukellonsa esiin, muttei erottanut viisareita.
”Ja sitten voisit koittaa onneasi korttipöydässä ja voittaa meille lisää rahaa. Minä voisin lukea ja julkaista runojani ja sitten olisimmekin jo itsenäisiä ja eläisimme kuninkaallista elämää.”
”Toimisikohan se? Minä olen voittanut ennenkin korttipöydässä!”
Sitten Beth muisti erinnäisiä asioita.
”Sinun isäsi tuskin innostuisi ideasta jos tietäisi että lähtisimme yhdessä.”
Klaus kääntyi katsomaan häntä.
”Niin! Hän varoittikin tässä minua sinusta. Kehotti, että ehkei meidän kannattaisi viettää niin paljon aikaa yhdessä. Tai ollenkaan. Olet huonoa seuraa.”
Beth ei sanonut mitään. Hän yritti nousta ylös, tähyilläkseen ikkunasta ulos, mutta tuli toisiin aatoksiin huoneen keikkuessa huolestuttavasti.
”Tule tänne istumaan minun viereeni”, Klaus sanoi. Beth nyökkäsi ja totteli. ”Sinä. Sinä olet paras ystäväni. Ainoa ystäväni koko maailmassa. Ainoa järkevä henkilö. Minä rakastan sinua.”
”Kaikki muut ovat teeskentelijöitä”, Beth myönsi. Hänen oli kuuma. Huoneessa oli huono ilma. ”Lordi Dwyre, sinun isäsi, Renate Mendes, Charlotte de Beurre, Neidermannit. He luulevat olevansa jotain niin paljon parempaa! Me olemme niitä harvinaisia, jotka näkevät asiat kuin ne ovatkin.”
Klausin silmät täyttyivät kyynelistä kun neiti de Beurre mainittiin.
”Minä en kestä elämää ilman häntä. Miten hän voi tehdä minulle näin?”
Beth laski kätensä pojan olkapäälle myötätuntoisesti, vaikkei hän oikein osannutkaan samaistua toisen tunteisiin. Klaus itki hyvän tovin. Sitten hän rauhoittui ja he molemmat tuijottivat seinää hiljaa jonkin aikaa.
Klaus kääntyi katsomaan Bethiä.
”Mitä?”
”Minä tiedän sinusta ja lordi Dwyresta.”
”Tiedät mitä?”
Jos isä-Fertig oli paljastanut jotain, Beth kertoisi Acariolle. Olettaen, että kehtaisi puhua tälle ensin. Ja että Acario tekisi jotain.
”Lupaan, etten tuomitse sinua. Olen hölmö kun en ymmärtänyt aiemmin.”
Klaus laski kätensä rohkaisevasti Bethin polvelle. Beth pudisti päätään. Hän ei ymmärtänyt ja liikekin oli nopeampaa kuin mitä hänen silmänsä pystyivät seuraamaan.
”Olen pahoillani, kun yritin sillä tapaa tyrkyttää sinulle neiti Mendesin seuraa. Sen on täytynyt olla melko ahdistavaa. Olet niin nuorikin.”
Beth nyökkäili vaiti. Hän ei halunnut ajatella neiti Mendesiä.
”Ja kuinka mustasukkainen lordin on täytynyt olla!”
Beth jatkoi nyökkäilyä, vaikkei oikeastaan kutsuisi Acarion omistuksenhaluisuutta mustasukkaisuudeksi. Hän muisti miten mielipuolisen keskustelun Acario ja neiti Mendes olivat käyneet hänestä ja omistusoikeuksista. Vampyyrit!
”Pääsin jutun jujusta kiinni vasta sen jälkeen kun olin syleillyt sinua teatterilla. Olisitpa nähnyt miten häijysti lordi Dwyre minua tuijotti. Myöhemmin isä sitten tuli varoittamaan, että minun ei kannattaisi olla niin läheisissä väleissä sinun kanssasi. Ajattelin, että ehkä lordi oli sanonut hänelle jotain – isäni ihailee häntä naurettavan paljon. Ja sitten kaikki palat vain loksahtivat kohdalleen. Sinä ja hän olette aina yhdessä. Nytkin yövytte samassa majatalossa!”
”Serkkusi luona ei ole tilaa!” Beth protestoi, vaikka olisivat he yöpyneet majatalossa muutenkin. Olisi ollut melko hankalaa selittää, miksi Acario viettää päivät sisällä lukittujen ovien takana. Ja selittävä osapuoli olisi luultavasti ollut Beth itse.
Hän yritti kuumeisesti päättää juodako lisää rommia. Pullo oli pöydällä sen tuolin vieressä, jolla Beth oli istunut. Matka saattaisi olla hankala.
”Kyllä maailmassa on tilaa kaikenlaisille ihmisille. Riitelittekö te tänään? Sinun kauluksesi olivat ihan sekaisin ja olit pihalla ilman päähinettä ja hanskoja.”
”Vähän niin kuin”, Beth myönsi ja tunnusteli päätään. Hän oli tosiaan unohtanut hattunsa.
”Tiedätkö, minä olen aina halunnut kokeilla miehen kanssa”, Klaus tunnusti.
”Millaista se on lordi Dwyren kanssa? Oletko ollut muiden miehien kanssa?”
Ai puhuttiin taas tästä!
”No en! Ole hiljaa jo!” Beth tiuskaisi pää punaisena. ”Eikä mitään sellaista ole meneillään... Luulisin. Tai siis ei ole, hän ei ole edes kovin
mukava minulle. Siitä kun ei hyödy mitään!”
Klaus repesi nauruun.
Beth mulkaisi ystäväänsä rumasti. Hän ei tiennyt miten korjata tällainen harhaluulo valehtelematta lisää ja aiheen ajattelu vasta vaaralliselta tuntuikin. Onneksi hänen ei tarvinnutkaan, sillä tovin seinän tuijottelun jälkeen Klaus kellahti selälleen ja nukahti. Beth yritti samaa, mutta hänen ajatuksensa harhailivat yhä uudelleen ja uudelleen Acarioon, kaikesta juomisesta huolimatta.
”Pyydä minua puremaan. Sano, että saan tehdä mitä haluan. Sano, että nyt”Mitä ihmettä se nyt sitten tarkoitti?
Beth tiesi, että hänen pitäisi olla kiitollinen päästyään pois sellaisesta tilanteesta, mutta hän ei tuntenut oloaan sitten yhtään helpottuneeksi. Ei hän itse olisi lähtenyt.
~*~
Klaus heräsi keskipäivällä voimakkaaseen jyskytykseen. Hänen kesti hetki tajuta, että ääni tuli ovelta.
”Niin?” hän sai mutistua. Hän makasi sängyllä vain puoliksi, hänen jalkansa roikkuivat laidan yli lattialla. Valentine makasi vuoteella pää piilotettuna peiton alle. Lattialla oli oksennusta.
No voi hitto, Klaus mietti. Tämän jälkeen ne eivät päästä meitä tännekään.
Joku avasi oven ja käveli sisään. Klaus tunnisti isänsä kengänkärjet. Nekin paheksuivat häntä. Hän kapusi istuma-asentoon vaivoin, pidellen ohimoaan ja yritti vääntää kasvoilleen jonkun hymyntapaisen isäänsä varten.
Isä piteli nenäliinaa suunsa edessä. Ilmeisesti huoneessa haisi.
”Idiootti. Tajuatko kuinka sinua on etsitty?”
Klaus kohautti olkapäitään. Mitä he turhaan häntä etsivät, ei tämä ollut ensimmäinen kerta kun hän vietti iltaa muualla.
Hän katsoi isäänsä. Mies oli pukeutunut mustaan.
”Me saimme eilen pikakirjeen jonkin aikaa häipymisesi jälkeen. Äitisi on kuollut.”
~*~
Tämä ei ole enää tottakaan, Beth ajatteli.
Klaus oli lopun päivää hiljaa. Ei itkenyt tai näyttänyt surkealta, kuten edellisenä iltana, vaan oli vakavana ja ajatuksissaan. Bethkin oli hiljaa. Hän ei osannut auttaa ystäväänsä. Hänen oli lisäksi todella huono olo ja häntä hävetti, että herra Fertig oli nähnyt hänet taas niin epähienossa tilanteessa.
Beth mietti josko hänen olisi pitänyt lähteä. Herra Fertig ainakin vihjaili siihen suuntaan, mutta Beth ei uskaltanut jättää Klausia yksin. Klaus oli impulsiivisempi kuin hän ja saattaisi tehdä jotain oikeasti tyhmää. Beth ei muistanut enää ensimmäisistä päivistä oman äitinsä kuoleman jälkeen muuta kuin synkkyyden ja oman eksyneisyytensä. Klausin eiliset hukuttautumispuheet palasivat vaivaamaan häntä.
Fertig sanoi lähtevänsä heti seuraavana aamuna Klausin kanssa kohti Wiesbadenia, missä vainaja oli.
”Minä olen tiennyt odottaa tätä lapsesta saakka. Tällä ei pitäisi olla mitään väliä”, Klaus sanoi viimein. He olivat vetäytyneet salaa muilta pieneen välihuoneeseen Mittelmattelien ullakolla. Klaus valitti päänsärkyä ja makasi kahdenistuttavalla käsivarsi kasvojensa peittona.
On sillä silti, Beth ajatteli. Ääneen hän sanoi: ”Koska sinä näit hänet viimeksi?”
Klaus naurahti kuivasti.
”Viisitoistavuotiaana. Hän sairastaa... siis sairasti jotain tuntematonta tautia. Isä pelkäsi sen olevan tarttuvaa, eikä siksi päästänyt meitä lapsia tapaamaan häntä. Me kirjoitimme kyllä, aina silloin tällöin.”
Beth lähti vasta taivaan värjäytyessä oranssiksi ja ilman viiletessä. Hän jätti hyvästit Klausille. Ne eivät olleet kovin sydämelliset, koska herra Fertig seisoi vieressä, mutta Beth toivoi Klausin kirjoittavan isänsä mielipiteistä huolimatta. Herra Fertig veti Bethin syrjään vielä ennen lähtöä ja vihjasi painokkaasti, ettei Bethin todellakaan tarvitsisi vastata mihinkään sellaisiin kirjeisiin.
Kävellessään taas Leipzigin katuja Bethiä harmitti, että hänen oli palattava sen yhden luo, tai tulisi sanomista.
Vai tulisiko? Acariohan se oli hänet ulos ajanut. Beth pohti tilannetta närkästyneenä ja kiusaantuneena hetken ja päätti sitten haluavansa ainakin vaihtaa paitaa.
~*~
Majatalo oli yllättäen tupaten täynnä väkeä. Sisällä joku lauloi jotain vähemmän hienostunutta ja majatalon pitäjä säesti vanhalla cembalolla. Pöytiä oli yhdistetty huoneen mittaisiksi ja ne notkuivat ruokaa ja juomaa.
Häät, Beth tajusi huomattuaan morsiammen ja sulhasen. Hän luikahti nopeasti portaikkoon ja alta pois, kun juhlaväki kokoontui uuteen tanssiin.
Yläkerta oli autio, mutta alakerran melu kantautui sinne hyvin kuuluvasti. Tänään olisi vielä hankala saada unenpäästä kiinni. Beth pysähtyi huoneeseen vievälle ovelle, sillä se oli ensinnäkin hieman raollaan, mitä sen ei todellakaan kuuluisi olla. Huolestuttavaa. Hän raotti ovea enemmän, varovasti, ja kurkisti raosta sisälle.
Hänen sängyllään oli joku pariskunta! Yläosaansa laskenut nainen istui vuoteella hajareisin jonkun miehen päällä, vaalea tukka auki, roikkuen muuten paljaan selän peittona. Hameen helmaa oli sysitty syrjään, niin että paljaat reidet vilkkuivat ovelle saakka. Nainen nauroi hengästyneen kuuloisena ja alla oleva mies veti häntä kohti itseään. Tämän vaaleat käsivarret olivat paljaat.
Hyi, minä en halua nähdä enempää, Beth ajatteli ja vetäytyi ovensuusta. Ovelle ei näkynyt paljon muuta, kuin naisen selkä, mutta Beth ehti huomata tyynyille levittyneen, miehen pitkän, mustan tukan. Ei kenelläkään ollut sellaista hiustyyliä enää nykypäivänä.
Paitsi yhdellä.
”Äpärä!” Beth sihahti sulkiessaan oven. Alas painuessaan hän potkaisi turhautuneena portaikon kaidetta. Hän väisteli melko juopunutta juhlaväkeä ulos ja jatkoi matkaa suoraan katua alas kohti tyhjää toria.
Mitä nyt?
Oli jo ilta ja aikansa harhailtuaan Beth oli harmikseen ja täysin ajattelemattomasti poikennut autiolle ja pimeälle pikkukadulle. Hänen olisi pitänyt heti majatalolta lähdettyään etsiä toinen majatalo ja mennä nukkumaan, mutta hän oli liian kuohuksissaan ajatellakseen mitään niin järkevää.
Kadun hämärässä kuitenkin valtava tunne siitä, että jokin oli todella huonosti valtasi hänet. Katu vaikutti rauhalliselta, eikä hänestä kuulostanut, kuin että joku olisi seurannut häntä. Koska takaa kantautuva valo oli lähempänä, Beth kääntyi ympäri. Silloin hänen takaraivoonsa osui pikkukivi.
Beth oli käännähtää takaisin katsomaan vaistomaisesti, mutta pinkaisikin juoksuun kohti pääkatua. Jos nyt tapahtuisi jotain, kukaan ei tulisi häntä auttamaan, koska Acario oli
varattu, eikä muutenkaan kuulemma aikonut rientää Bethin apuun.
Joku tarttui häntä olkapäistä kiinni paljon ennen pääkatua ja pysäytti väkisin.
”Kuka?” Beth sai parahdettua.
”Ei mitään henkilökohtaista... Siis sinun kanssasi”, tuttu ääni hänen takaansa sanoi.
Sitten pari kämmeniä lämähti Bethin korville hirvittävällä voimalla. Se sattui niin paljon, että hänen polvensa olisivat varmaan pettäneet, ellei hän olisi jo menettänyt tajuntaansa ja valahtanut kivetykselle.
*