//edit niin ja joo, olis eri kivaa saada suosituksia erilaisiin broileriresepteihin ilman currya, paprikaa, chiliä, tomaattia, sitruksia, ananasta, mansikkaa, kiiviä, rosé-pippuria, kurkumaa, cayennepippuria, granaattiomenaa, omenaa, ananaskirsikkaa, punaherukkaa, puolukkaa, sitruunaruohoa, sitruunapippuria, inkivääriä, omenaa...
Olet varmaan jo kokeillutkin, mutta tuli mieleen kanawokki. Minä tykkään wokata kanasuikaleita
(maustamattomissa ei ole mitään ylimääräistä) ja siihen riittää helposti mausteeksi ihan vain kevyt suola ja mustapippuri ja kenties korianteri. On myös erilaisia aromisuola-mausteita joista saa vähän erilaista makua kuin pelkästä suolasta, sikäli kuin niissä ei ole jotain sinulle sopimatonta. Sitten kaikenlaisia suikaloituja kasviksia joita pystyt syömään, ja joko kippaat wokin sellaisenaan riisin tms lisukkeen päälle tai teet siitä kastikkeen lisäämällä tilkan vettä, soijakastiketta tms josta saa makua tai jos joku fondi / liemikuutio käy niin voi pistää siitä hiukan. Itse olen huomannut että liemikuutiosta saa kivan pienen lisämaun vaikka sitä laittaisi neljännes- tai kuudennesosankin ruokaan. Lisäksi voi laittaa ruokakermaa (nyt on myös tosi kivoja maustettuja ruokakermoja olemassa) tai ihanaa kookosmaitoa, ja pitäisi tulla hyvää.
Korianteri on sellainen mauste joka jakaa mielipiteitä, itse sitä rakastan sekä tuoreena että kuivattuna, mutta sitä kannattaa annostella kevyesti. Siitä tulee vähän itämaista sävyä ja se sopii hyvin esim. kookosmaito-kanaruokaan. Itse miellän korianterin enemmän kanamausteeksi, mutta laitan sitä melkein kaikkeen aina jauhelihakastikkeesta lähtien.
Yksi mikä myös tulee mieleen, oletko tehnyt paljon keittoruokia? Kanakeittokin on ihanaa, siihen voi laittaa kaikkia kasviksia mitkä vain itselle sopivat, ja sitten ruskistetut ja maustetut kanasuikaleet, ja lopuksi sulatejuustoa, ruokakermaa tai sitä kookosmaitoa. Vaihtelua on sekin.
Ruoka-aiheesta pitää tulla keskustelemaan jatkossa laajemminkin, mutta nyt mainitsen omasta puolestani vain yhden uuden ruoka-aineen, jota sain lahjaksi, kokeilin ja ihastuin! Nimittäin ruusupapuja. Höyrytin ne kevyesti ja söin sellaisenaan (jopa ilman suolaa tai mitään) ruoan lisukkeena. Oli aivan taivaallisen hyvänmakuista. Mistähän niitä saisi lisää... Olen siis toki tiennyt sellaisenkin kasviksen olemassaolosta mutta en ole missään törmännyt niihin aiemmin, pitää kai ruveta itse puutarhuriksi ensi kesänä.
Minusta nuo olivat tavallisia papuja paremman makuisia.
Mainittakoon myös, että olen tyytyväinen sekasyöjä ja pidän paljon niin liharuoista kuin kasviksistakin. Minusta se, että syö lihaa, ei tarkoita että sitä pitäisi syödä joka aterialla, tykkään myös kasvisruoista. Pari päivää sitten tein todella ihanaa kukkakaali-sosekeittoa. Erityisen mielelläni syön riistaa ja "vapaana elänyttä" lihaa, pyrin välttelemään sian ja naudanlihaa paitsi jauhelihana ja karjalanpaistina tai satunnaisesti hyvänä pihvinä. Pääsyy siihen tosin on se, että en tykkää liian rasvaisen makuisesta lihasta. Lisäksi vastustan jossain määrin tehotuotantolaitoksia ja sitä että eläimet eivät saa elää oikeaa elämää, vaikka ei se kyllä minua ole tähän mennessä niin paljon koskettanut että olisin lopettanut kokonaan. Kalaa ja mereneläviä en syö lainkaan, olen niille vähän allerginen. Ja vaikka olen syönyt kaikennäköisiä epämääräisiä sisäelimiäkin, en niitä mitenkään suosi, mieluummin välttelen. Kotoisa, maukas kana on suosikkini hirvenlihan, jäniksen ja metsäkanalintujen ohella. Karhupaistiakin olen joskus syönyt, ja se oli mureaa ja herkullista. Jos söisin kalaa, niin se olisi pannulla paistettua kuhaa tai ahventa, niistä tykkäisin vaikka ne tekevätkin kurkkuun reaktion. Sitten puolestaan lohi ja etenkin tonnikala suorastaan oksettavat hajullaan, niitä pyrin välttämään viimeiseen asti, vaikka monen mielestä juuri ne ovat herkkua. En pysty mitenkään kuvittelemaan että söisin raakaa kalaa kuten sushia, tai raakaa lihaa kuten tartarpihviä. Voin tosin vallan hyvin kuvitella, että muiden suussa ne maistuvat herkulliselta.
Yleisesti sanoen, valintoja tehdessäni suosin mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa, luomua ja eläinten hyvinvoinnin huomioon ottaen tuotettua ruokaa. Mutta silloin jos ei ole järkeviä valinnanmahdollisuuksia tai rahatilanne on huono, ei se minulle niin tarkkaa ole. Toisin sanoen, pyrin tekemään kauniita ja hyviä päätöksiä järkisyistä, en periaatteen vuoksi.