Uuh, tykkään! Yksi sukulainen siivosi kaappejaan ja heitti minulle
kolme isoa, tursuilevaa muovikassillista nahkaa! Fiilis oli
koska se on aitoa, ei tekoa. Oho. Mutta kiitin kauniisti, kyllä kelpaa! Ja jos ei enää pysty ompelemaan niin eipä niillä tosiaan mitään teekään ja kaikki on jämäpalaa eli tylsästi ajateltuna roskaa. Suurin osa on johonkin suuntaan pientä palaa, sellaista että isot vaatteet pitäisi tilkkuilla, mutta esim. pienehköitä laukkuja ei. Kaikkeen fantasiahenkiseen kamaan mätsäävät loistavasti, jee! Tuo ihan uusia ulottuvuuksia, nahka on aika kiva materiaali. Olen ihan hurahtanut! Aloitin oikeastaan jo keväällä, kun sain käsiini Leather braiding -kirjan, siellä opetetaan kaikkia kivoja letityksiä, koristeompeluita, nappien tekoa, nyörejä, vähän kaikenlaista. Ohjeita en sanoisin kovin selkeiksi, mutta kyllä niiden kanssa pärjää, kunhan vähän luovuutta käyttää. Ja nahan lisäksi moniin käy materiaaliksi myös lanka ja luovuus, kesällä kun nahan kultasuoni ei vielä kohdalle ollut osunut.
Mutta hei, oletteko tehneet nahkapussukoita/ pikkulaukkuja? Eniten kiinnostaa kiinnitysratkaisut. Teen itse fantasiahengessä, joten vetoketjut on hylätty vaihtoehto. Oliko keskiajalla nauhakujia? Ja jos sellaisen tekee nahasta, mitä kujan suuaukoille kannattaisi tehdä, voiko vain antaa olla? Kun nahka on vähän paksua sisääntaitettavaksi.
Toinen kysmy. Olen jutellut tästä parin ihmisen kanssa, mutta kaikki on eri mieltä, kuulisin mielelläni teiltäkin. Jos on pussukka, jonka suulle pitäisi tehdä nauhakiristyskiinnitysjuttu siten että ei olisi kujaa, vaan kiristysnauha menisi sisään ja ulos ja sisään ja ulos niin kuin rypytysnauha, niin pitää tehdä sisään- ja ulosmenoreikiä. Tarvitaan siis reikiä. Mitä niille rei'ille pitää tehdä? Kestääkö nahka sellaisenaan, riittääkö että ompelee käsin reikien reunoja tukevammiksi, pitäisikö laittaa jotain metallireikäpohjia (mutta kun nahka on liian paksua, miten se onnistuisi?), vääntää jotain tukikangasta tueksi (mietin tässä vähän, että keskiajalla tuskin oli kiinnisilitettävää tukikangasta) vai pitäisikö nahan olla reikien kohdalta kaksinkertaista? Vai onko idea kokonaisuudessaan tuhoon tuomittu? Nahka ei ole liian jämäkkää ja rypistyy kiristettäessä ihan nätisti.