Age Of Sail on minulle ihan uusi juttu fandomkokonaisuutena, vaikka noista sen sisältämistä fandomeista kaikki ovat vähintään nimeltä tuttuja. Kieltämättä idea ajallisesti samanhenkisistä ficeistä samassa paikassa on kiehtova, mutta se, toimiiko sellainen täällä meidän pikkufoorumilla riippuu minusta paljon siitä, onko täällä monta joiden mielestä sellainen osasto on tarpeellinen (verrattuna siihen että kaikki ne aihepiirien ficit voivat hyvin olla foorumilla, mutta olisivat muuten vain sekaisin eri osastoilla).
Oikeastaan minulla ei ole suoranaista mielipidettä suuntaan tai toiseen koska minulle henkilökohtaisesti se on ihan sama puolin tai toisin - kumpikaan ei häiritse - mutta olen kuitenkin sitä mieltä että jos täällä on useampia sellaisia, joille osastosta olisi käytännössä hyötyä, miksi sellaista ei sitten voisi perustaa? Se on tietyllä tapaa tällaisen pienen foorumin etu, että pienenkin ryhmän tarpeisiin on mahdollista vastata eri tavalla kuin suuressa joukossa, jossa sama käytäntö johtaisi järkyttävään sillisalaattiin.
Sitä tosin en oikein ymmärrä, miten Austenin kirjat (tai siis niihin liittyvä fanfiction) liittyvät kokonaisuuteen, koska vaikka ne nyt ovat samaa aikakautta, niin ei niissä kyllä mitenkään huimasti purjehdita. Ja pelkän aikakauden perusteellahan sinne saisi ympättyä ihan sun vaikka mitä muutakin. Eli jos vaikka tänne tuollainen osasto tulisikin, ilmeisesti kirjoittaja silti saisi itse valita, tahtooko Austen-ficcinsä kirjoihin perustuvat ficit-osastolle vai AoS-osastolle, sen mukaan kumpaa se ficci hänestä paremmin ilmentäisi (tai PotC-ficit vastaavasti elokuvaficceihin /AoS-ficceihin, jne)? Jos nyt ymmärsin tämän osastojako-idean oikein.
Kieltämättä minustakin olisi kiva ja yhdenmukainen jos tuolle fandomryppäälle keksisi jonkun osuvan suomenkielisen nimen, mutta ei kai sellaista väkisin tarvitse vääntää kuitenkaan? Toki joku "Age of Sail - tarinoita purjelaivojen aikakaudelta" -tyylinen nimitys kuvaisi fandomia selkeämmin sellaiselle joka ei tätä fandomia ennestään tunne.