Minä iloitsen siitä, että jo tässä ajassa pääsee vähän pulisemaan kanssanne (tai ylipäätään kenenkään kanssa) ficeistä ja kirjoista, sitä olen kaivannut. Keskustelua ficcien kommenteissa.
Zilah, minusta tuntuu, että Finissä on nyt eri ilmapiiri kuin ennen aikaan ihan jo siksikin, että siellä on hullun lailla enemmän ihmisiä, uusia käyttäjiä jotka ovat tottuneet tähän nykyiseen meininkiin ja toistavat sitä oppimaansa näkemättä siinä mitään sen ihmeempää. En oikein tarkkaan tiedä mitä tarkoitat yleisellä piittaamattomuudella, mutta sen perusteella mitä entisistä jutuista muistelen, niin minusta nykyisin Finissä toimii paremmin se, että käyttäjiäen mielipiteitä kuunnellaan ja muutoksia ollaan valmiita tekemään tai ainakin harkitsemaan sen mukaan kuin ehdotuksia satelee.
Itse ehkä vähän kaipaan siellä sitä entistä tietynlaista pienen porukan tunnetta, vaikka voihan olla että jo silloin kun minä Finiin tulin, se oli vain tietty fininsisäinen porukka joka tuli vain jutelleeksi enemmän, eikä "koko Fini". Onhan siellä nytkin varmasti tietyt kuppikunnat, jotka keskustelevat tietyissä paikoissa, lukevat tiettyä fandomia tai pysyvät ylipäätään omassa piirissään. Ei kai siinä mitään vikaa ole, kunhan mukaan pääsee halutessaan. Minulla on ollut ilo huomata, että minut on otettu Finissä alusta asti mukaan kaikkeen, mihin vain olen nenäni mennyt työntämään sekaan, ei sekään ole mikään itsestäänselvyys. (Paitsi ircciin, tai mikä onkaan, mutta sekin johtui lähinnä siitä että en oikein osannut semmoista itse käyttää ja siinä keskustelu oli minusta hankalaa, joten itse en siellä käynyt kuin parina kertana, joten siitä tuskin voi "syyttää" muita kuin itseään.
)
Yhtä kaikki, toivottavasti et turhasta ahdistu, ei tällaisen harrastelun pitäisi ketään ahdistaa millään tavalla. Sitten jos ahdistaa liikaa, niin käyt vain siellä harvemmin, ei kai sitä ole mikään pakko poistumalla poistua?
En jotenkin osaa ajatella foorumilla olemista jonkin asian "jäsenenä" olemisena, enemmänkin ajattelen foorumin paikkana, missä voi tutustua johonkin asiaan ja keskustella muiden kanssa. Verraten, en liittyisi mihinkään yhdistykseen tms aatteelliseen toimintaan ilman tarkkaa harkintaa, mutta foorumi nyt vain on paikka, jossa voi osallistua johonkin harrasteeseen.
En koe, että siinä sitoutuisi yhtään mihinkään (paitsi noudattamaan yleisiä käyttäytymissääntöjä, joita nyt luonnollisesti muutenkin noudattaa).
Syyllisyydelle sinänsä ei ole syytä, koska sanojeni ja mielipiteitteni takana pysyn, mutta tiedättekö sen olotilan kuin juhlisi toisten onnettomuutta? Vaikkei kyseessä ole vissiin edes onnettomuus...
Eihän siinä ole mitään semmoista kai käynyt, mistä pitäisi tuntea syyllisyyttä tai surua, koska eihän tässä tapauksessa Tossu ole minnekään lähtenyt (ainakaan omien sanojensa mukaan) vaan hengailee toivon mukaan hyvillä mielin ja vastuun taakka niskastaan pudonneena ficcien ym. parissa. Sitten ehkä, jos olisi tilanne että olisi myötävaikuttanut jonkun lähtöön pois, voisi tuntua tuollaiselta. Jälleen kerran ihmetyttää se yleinen asenne adminin tai moden aseman vaikutukseen, mitä en ole ikinä ymmärtänyt. (Ehkä siksi etten ikinä ole siinä asemassa ollut, enkä aiokaan olla.
) Sehän on vain yhdenlainen työtehtävä, ja tässä tapauksessa aika epäkiitollinenkin sellainen, voisi ajatella että olisi kivaa että se tehtävä ei ole kenenkään taakkana ikuisesti.
Toivon mukaan nyt, kun moni nykyisistä admineista ja modeista on aktiivisesti muutenkin foorumin menossa mukana, ei enää tulisi enempää sitä valheellista aseman kautta ihannointia, jota aina välillä on saanut hämmästellä, vaan että ihmiset tajuaisivat että samaa porukkaa sitä kaikki ollaan, toiset vain ovat avuliaasti ottaneet osan vastuuta kannettavakseen, että muilla olisi helppo ja hyvä olla harrastuksessaan.
Luulen että näiden aiempien kanssa sellaisen idolisoivan näkemyksen syntymiseen on vaikuttanut juuri se, että adminit ovat olleet tavallaan muun toiminnan "yläpuolella" eivätkä siinä arjen hulinassa jokapäiväisesti mukana^. Varmaan juuri tämä on tehnyt sellaisen vaikutelman että siinä olisi joku ero normaaliin foorumilaiseen.
// Liz jo välissä kerkisikin sanoa saman asian vähän lyhyemmin ja selkeämmin sillä aikaa kun minä naputtelin tätä. ^^