Kirjoittaja Aihe: Off-topic  (Luettu 171829 kertaa)

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #555 : 09-02-2010, 10:57:43 »
Mä en muistanut, että ihmisillä on noin paljon tekstejä, joita en ole edes lukenut.  :P Huonompi juttu kun ei voisi ihan just nyt kuluttaa aikaa lukemiseen.  :D Tuonne on sattumalta näköjään eksynyt ihan muitakin aiemmin lähteneitä ficcareita.  :o

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #556 : 09-02-2010, 12:21:45 »
On kyllä aika kummallinen olo. Olen viimeinkin saanut aikaiseksi alkaa editoida niitä HP-ficcejäni ja jokusia on jo postattuna tuonne Finiin.

Yllätyin kyllä siitä, että tuotokseni ovat niinkin kelvollisia kuin ovat. Kyllä minä tosiaankin taidan ne postata tännekin kunhan ehdin, ja laittaa pystyyn sen arkistosivun myös Pysyvätpähän tallessa, jos Finistä tulee lähtö. Katsoo nyt.


zilah

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1069
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic
« Vastaus #557 : 09-02-2010, 21:58:26 »
Hyvä, zilah! :) Tykkään kirjoituksistasi ja moni muukin, niin että tuotat iloa monella tällä suunnitelmallasi. :)

Minulle tämä tempaus on tuottanut hirmuisen kirjoituskuumeen, kun vain ei olisi näin kiireinen aika...

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #558 : 09-02-2010, 23:09:38 »
Mulla on asiasta kahtiajakautunut olo. Mä olen iloinen, että vihdoinkin monet mulle Finin kautta tutuiksi ja tärkeiksi tulleet ihmiset ovat palanneet. Oli äärimmäisen turhauttavaa katsella kuinka tutut lähtivät ja kuinka tuntu, ettei päätöksiin saatu järkeä tai niihin voitu vaikuttaa tai että ne jotenkin liiaksi kiteytyivät vain muutamaan ihmiseen vaikka oli paljon muitakin, mutta toisaalta mulla on jotenkin syyllinen olo siitä, minkä kautta tämä paluu tapahtui. :P Syyllisyydelle sinänsä ei ole syytä, koska sanojeni ja mielipiteitteni takana pysyn, mutta tiedättekö sen olotilan kuin juhlisi toisten onnettomuutta?  :o Vaikkei kyseessä ole vissiin edes onnettomuus...
« Viimeksi muokattu: 09-02-2010, 23:12:48 kirjoittanut Lizlego »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #559 : 09-02-2010, 23:46:00 »
Ymmärrän kyllä tunteesi, Liz. Mutta en toisaalta voi olla ajattelematta, että Tossu sai mitä ansaitsi. Olen aina ajatellut, että jokainen joutuu jossakin vaiheessa kohtaamaan tekojensa tai tekemättä jättämistensä seuraukset, ja tässä se kyllä toteutui.

Mutta ei se minun Finissä viihtymättömyyteni ollut kiinni pelkästään yhdestä ihmisestä. Juuri se yleinen piittaamattomuuden ilmapiiri minua myös vaivasi, ja olen jo törmännyt siihen tosiasiaan, että sama taitaa olla yhä vallalla. Aika pelottavaa, että oltuani Finin jäsen vasta vajaat 2 vuorokautta, alkaa jo tavallaan ahdistaa.

Mutta toisaalta, oli tästä ainakin se hyöty, että sain viimeinkin aikaiseksi alkaa editoida niitä HP-ficcejäni. Ja kävi tuon Finin kanssa miten vain, ne tulevat säilymään ainakin täällä.


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #560 : 10-02-2010, 00:11:22 »
Mä en ole varma mihin sä viittaat, mutta olen kyllä melko varma, ettei se tosiaan ole joka tapauksessa paikka sun makuun.  :D Mä en usko, että tämäkään paikka miellyttäisi sua, jos tämä olisi iso paikka, koska siinä tultaisiin ikuisesti sen kysymyksen äärelle, että mikä on piittaamattomuutta ja mikä vain erilaisuutta eikä siitä kai tule ikinä päätöstä.Sen myötä tulisi myös ikuinen sensruui/sanavapausvääntö ja mietittäisiin muutenkin palautteen laatua. Fifin ns. paremmuus ja rauhallisuus eivät oikeastaan vielä edes liity siihen ketkä täällä adminoivat vaan siihen, että täällä on hiljaista. Jos käyttäjämäärä nousisi tuhannella, tämä olisi ihan Fininkaltainen katastrofivyöhyke, jossa osa vastustaisi kaikkia kehitystä mihin suuntaan hyvänsä ja osa olisi uudistamassa milloin mitäkin. Joillakin olisi näkemys, miten ja kenen pitäisi hommat hoitaa ja toiset väsyisivät ja valittaisivat jatkuvasta draamailusta. ;) Se olisi varmaan musta viihdyttävää, mutta samat ihmiset, jotka nyt ovat väsyneet Finiin erinäisten syiden takia, väsyisivät tähänkin.

Harmi sinänsä jos et viihdy Finissä, koska meillä ainakin on aika poikkeavat käsitykset asiasta ja olisi ihan virkistävää vääntää. Käytiin tänään katsomassa myös vanhaa keltaista Finiä ja pääsin taas toteamaan, että niin sitä itse on kirjoittanut juuri sellaista palautetta mitä nyt lukee hiukset pystyssä.  ;D Loistava tapa pitää jalat maassa ja lukea vanhoja kommenttejaan.
« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 00:17:21 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Fiorella

  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 1069
  • Hyvän tuulen kotisatama
Vs: Off-topic
« Vastaus #561 : 10-02-2010, 00:13:25 »
Minä iloitsen siitä, että jo tässä ajassa pääsee vähän pulisemaan kanssanne (tai ylipäätään kenenkään kanssa) ficeistä ja kirjoista, sitä olen kaivannut. Keskustelua ficcien kommenteissa. :)

Zilah, minusta tuntuu, että Finissä on nyt eri ilmapiiri kuin ennen aikaan ihan jo siksikin, että siellä on hullun lailla enemmän ihmisiä, uusia käyttäjiä jotka ovat tottuneet tähän nykyiseen meininkiin ja toistavat sitä oppimaansa näkemättä siinä mitään sen ihmeempää. En oikein tarkkaan tiedä mitä tarkoitat yleisellä piittaamattomuudella, mutta sen perusteella mitä entisistä jutuista muistelen, niin minusta nykyisin Finissä toimii paremmin se, että käyttäjiäen mielipiteitä kuunnellaan ja muutoksia ollaan valmiita tekemään tai ainakin harkitsemaan sen mukaan kuin ehdotuksia satelee.

Itse ehkä vähän kaipaan siellä sitä entistä tietynlaista pienen porukan tunnetta, vaikka voihan olla että jo silloin kun minä Finiin tulin, se oli vain tietty fininsisäinen porukka joka tuli vain jutelleeksi enemmän, eikä "koko Fini". Onhan siellä nytkin varmasti tietyt kuppikunnat, jotka keskustelevat tietyissä paikoissa, lukevat tiettyä fandomia tai pysyvät ylipäätään omassa piirissään. Ei kai siinä mitään vikaa ole, kunhan mukaan pääsee halutessaan. Minulla on ollut ilo huomata, että minut on otettu Finissä alusta asti mukaan kaikkeen, mihin vain olen nenäni mennyt työntämään sekaan, ei sekään ole mikään itsestäänselvyys. (Paitsi ircciin, tai mikä onkaan, mutta sekin johtui lähinnä siitä että en oikein osannut semmoista itse käyttää ja siinä keskustelu oli minusta hankalaa, joten itse en siellä käynyt kuin parina kertana, joten siitä tuskin voi "syyttää" muita kuin itseään. ;) )

Yhtä kaikki, toivottavasti et turhasta ahdistu, ei tällaisen harrastelun pitäisi ketään ahdistaa millään tavalla. Sitten jos ahdistaa liikaa, niin käyt vain siellä harvemmin, ei kai sitä ole mikään pakko poistumalla poistua? :) En jotenkin osaa ajatella foorumilla olemista jonkin asian "jäsenenä" olemisena, enemmänkin ajattelen foorumin paikkana, missä voi tutustua johonkin asiaan ja keskustella muiden kanssa. Verraten, en liittyisi mihinkään yhdistykseen tms aatteelliseen toimintaan ilman tarkkaa harkintaa, mutta foorumi nyt vain on paikka, jossa voi osallistua johonkin harrasteeseen. :) En koe, että siinä sitoutuisi yhtään mihinkään (paitsi noudattamaan yleisiä käyttäytymissääntöjä, joita nyt luonnollisesti muutenkin noudattaa).

Lainaus
Syyllisyydelle sinänsä ei ole syytä, koska sanojeni ja mielipiteitteni takana pysyn, mutta tiedättekö sen olotilan kuin juhlisi toisten onnettomuutta?  :o Vaikkei kyseessä ole vissiin edes onnettomuus...
Eihän siinä ole mitään semmoista kai käynyt, mistä pitäisi tuntea syyllisyyttä tai surua, koska eihän tässä tapauksessa Tossu ole minnekään lähtenyt (ainakaan omien sanojensa mukaan) vaan hengailee toivon mukaan hyvillä mielin ja vastuun taakka niskastaan pudonneena ficcien ym. parissa. Sitten ehkä, jos olisi tilanne että olisi myötävaikuttanut jonkun lähtöön pois, voisi tuntua tuollaiselta. Jälleen kerran ihmetyttää se yleinen asenne adminin tai moden aseman vaikutukseen, mitä en ole ikinä ymmärtänyt. (Ehkä siksi etten ikinä ole siinä asemassa ollut, enkä aiokaan olla. ;) ) Sehän on vain yhdenlainen työtehtävä, ja tässä tapauksessa aika epäkiitollinenkin sellainen, voisi ajatella että olisi kivaa että se tehtävä ei ole kenenkään taakkana ikuisesti. :)

Toivon mukaan nyt, kun moni nykyisistä admineista ja modeista on aktiivisesti muutenkin foorumin menossa mukana, ei enää tulisi enempää sitä valheellista aseman kautta ihannointia, jota aina välillä on saanut hämmästellä, vaan että ihmiset tajuaisivat että samaa porukkaa sitä kaikki ollaan, toiset vain ovat avuliaasti ottaneet osan vastuuta kannettavakseen, että muilla olisi helppo ja hyvä olla harrastuksessaan. :) Luulen että näiden aiempien kanssa sellaisen idolisoivan näkemyksen syntymiseen on vaikuttanut juuri se, että adminit ovat olleet tavallaan muun toiminnan "yläpuolella" eivätkä siinä arjen hulinassa jokapäiväisesti mukana^. Varmaan juuri tämä on tehnyt sellaisen vaikutelman että siinä olisi joku ero normaaliin foorumilaiseen.

// Liz jo välissä kerkisikin sanoa saman asian vähän lyhyemmin ja selkeämmin sillä aikaa kun minä naputtelin tätä. ^^
« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 00:18:24 kirjoittanut Fiorella »

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #562 : 10-02-2010, 00:25:51 »
Tarkoitin tuolla yleisellä piittaamattomuudella ihan sitä, että mm. kommentointi tuntuu yleisesti ottaen kumman tylyltä. Enkä tarkoita tässä nyt niitä muutamia vastauksia, mitä omiin ficceihini olen saanut. Olen vain käyttänyt tilaisuutta hyväkseni ja lukenut aika paljon kaikenlaista, kun nyt kerran pääsen myös noihin K-18 ficceihin. Ja aika töykeitä kyllä ihmiset ovat, se on pakko sanoa. Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että rehellisyyden varjolla on lupa olla niin ilkeä kuin vain haluaa.

Mutta, en minä vielä heitä pyyhettä kehään. Katselen rauhassa ja yritän vältellä pahimpia tappeluita. Ja Lizin kanssa voisin vaikka vääntääkin, koska tiedän ettet vetäse hernettä nekkuun, vaikka olisimmekin eri mieltä asioista.  ;D

Ilman hyvää syytä en ole lähdössä. En ainakaan samalla tavoin kuin viimeksi. Mutta jos en viihdy, niin annan luultavasti Fini-tilini hiipua pikku hiljaa unohduksiin ja jatkan eloani muualla.


zilah






Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #563 : 10-02-2010, 00:35:04 »
No mä luulen, että kestää ehkä hetken aikaa että Tossu kokee sen vapauden. Mä olen poistunut monta kertaa joltain vastuupaikalta ja aina ollut sen jälkeen vähän luuseriolo niin kuin olisi jotain riisuttu pois.  :D Mutta mä toivon, että niin käy kuten sä sanoit, koska Finissä oleilu ilman mitään muita velvoitteita on ihanteellista. Mä en tarkoita syylliisyydellä sitä, että olisi jotain aiheuttanut, mutta kieltämättä kun porukka on palannut kuin riemusaatossa, se voi tuntua vahingoniloisuudelta, vaikka en usko, että kellään meistä on mitään tekemistä eläköytymisen ja sen syiden kanssa.Ainakaan mä en ole kuullut, että olisi.


Kommentointi Finissä on kyllä tylympää kuin mitä mä haluaisin. Olisi aivan mahtavaa, jos kommentointi olisi sellaista hyväntuulisen letkeää ja rentoa, josta henkisi se että tärkeintä kaikessa on yhteinen harrastus ja viihtyminen.  :) Se menee ehkä vähän ryhmittäin. Mun mielestä esimerkiksi joidenkin haasteiden piirissä on sellaista yhteisen harrastmisen meininkiä, mutta sitten on joitain odastoja ja ihan joitain käyttäjiä, joiden kommenttien lukemista melkein angstaan kun niistä puuttuu melkein kaikki positiivisuus liian usein ja sellainen on ahdistavaa. :P :P

« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 00:38:50 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #564 : 10-02-2010, 02:25:24 »
Mä oon vähän kahtaalla ton kommentoinnin suhteen. Toisaalta on kohteliasta kommentoida kohteliaasti, mutta toisaalta henkkoht kaipaan hyvinkin rehellistä palautetta. Mutta kai se on eri juttu saada/antaa palautetta kaverilta jolle uskaltaa sanoa suoremmin. Njaah.
« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 04:48:28 kirjoittanut Beelsebutt »
Fifi-ficitLJAO3

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #565 : 10-02-2010, 02:53:11 »
No kyllä minusta voi sanoa asiat suoraan ja rehellisesti olematta silti tahallisen ilkeä. Monilta vain tuntuu tuo raja olevan kadoksissa.


zilah

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #566 : 10-02-2010, 04:49:51 »
Ilkeä ei tarvi olla, totta ;D Mä vaan tarkotan sitä eroa, mikä on vieraammalle kommentoidessa, sellainen vähän sokerikuorrutus, ja sitten verraten sitä esim. siihen, kun Liz sanoo mulle, että mun ficci X on paska. No okei, ei se ehkä koskaan oo sanonut ihan noin, kai, mutta ehkä tuosta ymmärtää, mitä yritän selittää? En taaskaan löydä oikeita sanoja :)
Fifi-ficitLJAO3

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #567 : 10-02-2010, 09:21:26 »
En kyllä usko, että olen sanonut että sun ficcisi on paska.  :P Se, että sä et kirjoita mun maun mukaisia ficcejä yleensä ei tarkoita edes sitä, että mun mielestä sun tekstisi on paska.  :D Mä en vaan ole niin kauhea fani sille nuorelle sukupolvelle, josta sä yleensä kirjoitat ja sitten kun sä vielä kirjoitat yleensä sellaista toiminnallista tekstiä, mulla on vaikeuksia uppoutua siihen. Se on hyvin kirjoitettua, mutta mä vaan en saa siitä niin paljon irti kuin mitä sä tai joku muu siitä saavat. Makuasiajuttuja.

Mä välttäisin kyllä kommentoimasta nykyään julkisesti edes kaverille jotenkin tuohon tyyliin, koska siitä voi muut saada sen käsityksen, että samalla tyylillä on ihan ok kommentoida kenelle tahansa ja muutenkin mua ärsyttää koko ajatus, että pitäisi olla valmis ottamaan vastaan millaista palautetta hyvänsä kun on julkaissut. Kai sitä voisi sitten sanoa, että mä en edes tahdo sitä suoraa ja rehellistä palautetta, koska se on yleensä synonyymi just sille, että menee vaikkapa sanomaan sen "Olisit voinut panostaa enemmän" tai "Tää olis ollut parempi jos olisit nähnyt enemmän vaivaa". Sellaisella rehellisyydellä mä en tee kyllä yhtään mitään muuta kuin heitän sillä vesilintua.  :D Sen sijaan jos kommentoija käyttää aikaansa pohtimalla sitä, miksi se ei oikein tehnyt minkäänlaista vaikutusta, se on kiinnostavaa, mutta yleensä sitä eivät kommentoijat pidä suorana ja rehellisenä palautteena. Mä taas tulkitsisin sen rehelliseksi, kiinnostavaksi että kirjoittajaa kunnioittavaksi, mutta se taas vaatisi vaivaa. Helpompaa on lätkäistä palautteeksi pettymyksensä jotenkin muuten. 
« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 09:24:30 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Off-topic
« Vastaus #568 : 10-02-2010, 09:52:40 »
Mä näen tässä aivan selkeän yhtymän kaikenmaailman idols- ja heikoinlenkki-kisoihin. Pelkäsin jo alunalkaen, että sellaiset murskakritiikkiohjelmat tulee vaikuttamaan ihmisten kommentteihin ja se on nyt aivan täydellisesti nähtävissä. Sellainen murskakommentti, joka olisi herättänyt suurta paheksuntaa vielä keltaisen finin aikoihin, on nyt täysin hyväksyttävää palautetta. Mä en pidä yhtään tästä kehityssuunnasta, mutta ymmärrän sen, että niiden jotka ovat kasvaneet lapsuutensa ja nuoruutensa kyseisenlaisten ohjelmien äärellä, on hyvin vaikea erottaa asiallista palautetta siitä murska-arvostelusta, oman pettymyksen purusta tai jopa suoranaisesta vittuilusta.

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #569 : 10-02-2010, 10:00:39 »
Taidat olla aivan oikeassa, Nappeli. Olen työssäni huomannut tämän saman ilmiön, tosin en pelkästään nuorten keskuudessa. Oppilaani ovat monenikäistä porukkaa, mutta heillä on yksi yhteinen nimittäjä. Nimittäin se, että suurin osa uusista oppilaista odottaa minun ruotivan heidät palasiksi ja kertovan heidän virheensä samaan tyyliin kuin juuri nuo Idols-tuomarit. He ovat todella hämmästyneitä, kun en tee niin, vaan keskityn mieluummin siihen, mikä on hyvää.

Jos opetukselliselta kannalta katsotaan, ei ketään saada oppimaan sillä, että hänen taitonsa lytätään. Toki kritiikkiä pitää antaa ja ottaa vastaan, jos tahtoo kehittyä, mutta ei sillä ilkeydellä ja vittuilulla mitään saavuteta. Tai korkeintaan saadaan pilattua toisen ilo harrastuksesta.


zilah