Jessus, mikä vitutus. Yritin tässä vähän itselleni selvittää sitä, mikä tällä hetkellä kirjoittamisessa aiheuttaa näin kovaa kiukutusta, ja tosi nopeasti alkoi tuntua siltä, että kuulostan ihan Liziltä
Siis vähän niinku kaiken vitutus on ihan mulle(kin) tyypillistä kamaa, mutta kun ratkaisuksi alkaa nousta se, että voisin jättää tekstini pöytälaatikkoon, tulee jotenkin Liz mieleen... en mä ainakaan itse ole kauheasti aiemmin sellaista kelannut.
Siis kirjoittaminen on nyt itse asiassa tosi kivaa -- olen hirveän innostunut monista jutuista ja ideoita putkahtelee mieleen melkein liikaakin, ja silloin kun on aikaa kirjoittaa, se itse homma tuntuu mukavalta. Mulla on nyt kuitenkin jo jonkin aikaa ollut jotain hampaankolossa tän kirjoittamisen kanssa, ja vääntö Finin animanga-osastosta auttoi jotenkin oikeille urille sen suhteen, missä mättää. Ja siis kyse on kokonaan omista asennevammoista sekä komplekseista, itse pahamaineista foorumia käytäntöineen ei nyt oikein voi syyttää
Muahan ahdistaa tässä se julkaiseminen! Olen vuosien varrella oppinut siihen, että vaikka kirjoitankin lähinnä itselleni (tai joskus jollekin tietylle kaverille) enkä tyydyttämään sen isomman yleisön ficci-tarpeita, se tekstin prosessointi päättyy vasta, kun ficci on netissä. Foorumille lykkääminen on minulle merkki siitä, että teksti on nyt valmis, nyt sen voi antaa olla, nyt sille ei enää tarvitse/voi tehdä mitään. Sitä ennen ei rauhaa saa. Ja onhan se aina ollut ihan kivaa, että kun itse tykkään ficcejä lukea, niin samalla tavalla asetan oman hengentuotteeni esille niitä varten, joita sattuisi kiinnostamaan. Mahtavaa, jos joku muukin tykkäää, mutta kyllä se teksti on aina lähtenyt liikkeelle siitä, mitä olen halunnut tuottaa itse itselleni sitten myöhemmin luettavaksi tai millaisilla kuvioilla on sillä hetkellä hauskaa leikkiä.
Nyt mua kuitenkin vituttaa nimenomaan tämä ajatus julkaisemisesta aivan saatanallisissa määrin. Olen jo päättänyt, että kirjoittelen tässä nyt mitä kirjoittelen, mutta pidän ihan suosiolla tekstieni nettiin änkemisestä ainakin parin kuukauden tauon. Ehkä se vitutus laskee. Tai sitten ei, mutta ehkä tarve pistää se viimeinen piste kirjoitusprosessille kasvaa niin sietämättömäksi, että se ylittää vitutuksen.
Ei mulla ole mitään tarvetta olla juhlittu ja kehuttu ficcari, mutta olen tässä pari kertaa törmännyt jonkun muun teksteissä sellaisiin kommentteihin, etten ihan suoraan sanottuna haluaisi sellaisia omiin ficceihini. Niistä jäi näin ulkopuolisenakin lukijana sen verran paska maku suuhun. Annan kyllä kommenteissani kritiikkiäkin enkä sinänsä pahastu sitä itse saadessani, mutta sellainen yleisvalitus-meininki pistää vihaksi. Argh.
En nykyään enää omien tekstien alkutiedoissa edes sano, että kommentít ois kivoja, koska en tiedä, onko ne. Olen itse saanut viime aikoina ainoastaan tosi ihania kommentteja, joista on tullut hirveän hyvä mieli, mutta olen niin paskat housussa huomatessani tekstini saaneen kommentin, että apua. Olen kyllä aika satavarma, että vaikka millaisen paskasilsa-kommentin saisin, se ei muuttaisi mun kirjoittamista, mutta kummasti se silti hirvittää. Ja kappas, tämän huolen poistaisi se, etten enää julkaisisi.
Myös muun kuin HP:n kirjoittaminen aiheuttaa edelleen kummia paineita. HP on jo niiiiiin tuttu fandom ja suomalaisella ficci-kentällä niin iso, että sitä on helppo vääntää, mutta muut pienemmät piirit hirvittävät. Animanga-osasto nosti mulle pintaan jonkun oman oudon riittämättömyyden tunteen -- olenko tarpeeksi hyvä ficcaamaan tästä vieraammasta tavarasta, onko minulla tähän lupa, ja muuta ihan ihmeellistä paskaa.
Vittu yhyy, hyväksytäänkö mut ficceineni?!?!?!!111 En muista, että kukaan olisi ikinäkoskaanmilloinkaan sanonut mulle mitään sellaista, mutta minkäs sitä omalle tunteelleen mahtaa.* Pitäisi varmaan vaan nyt kirjoittaa hirveä kasa just niitä animanga-ficcejä ihan vain tempaistakseni omaa urputusta turpiin. Oma riittämättömyys on tietysti asia, jonka kanssa painin about kaikille elämänaloilla, joten ei kai mikään ihme, että se aika ajoin nousee esiin myös tämän harrastuksen puitteissa... mutta voihan nyt perkele silti!
(*Edit. tajusinpa juuri, että itse asiassa ON sanottu, mutta se oli niitä wanhoja aikoja, jolloin joku innokas Sirius/Remus-lahko tuomitsi kommenteissa kaikki muut paritukset noilla hahmoilla... ja se on kyllä jo ihan eri asia)
Joidenkin fandomien kohdalla piiri pieni pyörii sen verran tiiviisti, ettei mua huvita enää edes lukea niitä ficcejä, koska ne tuntuu jo niin vahvasti niiden ihmisten omalta keskinäiseltä kamalta. Siinä ei tietenkään ole mitään väärää, kukin tietysti kirjoittaa mitä ja miten haluaa! En vain enää näe sitä fandomia siellä tekstien takana ollenkaan, ja koska maailma luonnollisesti pyörii juuri minun napani ympärillä, tämä inside-ilmiö onnistuu listimään minun kiinnostukseni koko fandomia kohtaan. Ja siis okei, useinhan nämä fandomit eivät mitään minun suuria suosikkejani ole alun alkaenkaan olleet, mutta nyt on kyllä noussut esiin yksi lemppari, josta ficcaaminen vähän kutkuttelisi, mutta ficci-skenen ansiosta ei huvita edes kokeilla. Mutta omapa on ongelmani, en mä siitä toisiakaan syyttää, tuskin ne ihmiset on tahallaan "omineet" sitä.
Huh huh, mikä avautuminen. Tuli nyt tosi huonosti jäsennelty ja sekava tilitys, kaikki on varmaan selitetty ihan päin persettä ja monta asiaa unohtuikin jo, mutta sainpahan nyt jotain ulos. Kumma tarve jakaa tämäkin vitutus.