Nukkemestari, minäkin olen sitä mieltä, että on ihan hyvä jos oppii motivaatiota käytännön kautta.
Joillekin ihmisille kaikki tuntuu tulevan kuin itsestään, tai siis tarkoitan sitä että eivät ymmärrä asioiden (esim. rahan) arvoa, kun aina on annettu kaikki valmiina eteen.
Voi kun minusta tuntuu niin haikealta ja suloiselta, kun kävin aika pitkästä aikaa isotätini (mummoni isosiskon) luona kylässä. Juttelimme koko pitkän illan ja hyvä kun malttoi pois lähteä. Meitä yhdistää niin moni asia; sama ammatti ja työ, samat harrastukset, monin paikoin samat kiinnostuksen kohteet ja ajatusmaailma. Hänkin on jo 77-vuotias ja alkaa jo näyttääkin ikäiseltään, käy kerta kerralta hauraamman oloiseksi. Minua aina niin surettaa ajatella, jos jonakin päivänä ei näitä rakkaita vanhuksia enää olisikaan... Olen yrittänyt kyläillä paljon paitsi isovanhempieni, myös heidän elossa olevien sisaruksiensa luona. Tuntuu vain että vaikka kävisi joka viikko jossain, ei silti ehdi kovin usein joka paikkaan, kun tapaa myös omaa perhettä, sisaruksia, serkkuja, ystäviä, ja tietysti joskus on ihan yksinkin kotona tai jossain muualla. Pitää vain toivoa, että läheisillä riittäisi terveyttä vielä pitkäksi aikaa.
On ihanaa lääkettä nostalgiannälkään istua ja kuunnella tarinoita entisajan tapahtumista. Viime vuonna tein muutamia kyläreissuja mikrofonilla varustetun iPodini kanssa ja tallensin muistelmia. Vielä kun ehtisi sen kanssa kiertää - toisen mummoni kanssa se taisi tulla kreivin aikaan; nyt on jo muisti lähes kadoksissa, kun alzheimer etenee vääjäämättä. :'(