Minulle tulee vampyyreista ja ihmissusista ensimmäisenä mieleen joskus 90-luvun alussa telkkarissa pyörineet "Yön vampyyrit" (Dark shadows) joka tuntui aika kaamealta mutta piti sitä kumminkin katsoa, ja "Naarassusi" (She-wolf of London), joka oli enemmänkin humoristinen. Nyt kun googlettelin noita uteliaana niin löysin Youtubesta paitsi jaksoja tallennettuna myös havainnon että Tim Burton on tekemässä/tehnyt oman Dark Shadows -versionsa! Vau. Johnny Depp vampyyrina... Eiköhän tuolla tahkota rahaa.
Itse en niin kovin vampyyreista perusta, eivät niin kovin vetoa minuun. Jokusia kirjoja ja ohjelmia on kuitenkin tullut luettua ja katsottua ihan yleissivistyksen nimessä, aina Nosferatusta lähtien.
Asuin niin peräkylillä, ettei meillä näkynyt kaapeli-tv ja muistaakseni kyseinen sarja tuli joltain kaapeli-/sateliittikanavalta? Inhosin melkein kaikkia piirrettyjä joita tuli kaapelikanavilta, koska ne näytti minun mielestä ihan älyttömältä älämölöltä, enkä päässyt ikinä niiden juoneen kiinni.
Nappeli, muistelen ihan että se olisi tullut tavalliselta tv-kanavalta, kun ei meilläkään mitään erikoiskanavia ollut ja kolmoskanavakin alkoi näkyä vasta jossain vaiheessa. (Osaako nykypäivän nuoriso edes kuvitella televisiota jossa näkyvät vain 1 ja 2 -kanavat?
) Meidänkin serkuilla oli ilmeisesti ainakin jonkun aikaa joku kaapeli-tv koskapa saimme heiltä joskus lainaan videolle nauhoitettuja lastenohjelmia. Muistan sen että mietin voinko katsoa niitä jos ne ovat jotain laittomasti tehtyjä kopioita (vaikkakin se taisi olla aikaa ennen piraattikopioita ainakin meidän tietoisuudessa) koska kanavatunnus ylänurkassa oli minulle niin vieras.
Nyt kun alettiin ohjelmia muistelemaan, niin tuli mieleen Twin Peaks. Myöskin se tuli televisiosta 90-luvun alussa ja tuotti sellaiset traumat että minulle selvisi vasta aikuisena kun näin sen uusintana että esimerkiksi kattotuulettimia kohtaan tuntemani kammo on tasan tarkkaan sieltä peräisin. Olin unohtanut kokonaan että olin senkin sarjan katsonut silloin herkässä iässä, kuvittelin että en olisi nähnyt kuin ensimmäisen jakson mutta ehei, uudelleenkatsoessa joka kohtaus muistui mieleen kuin eilinen päivä. Etenkin kaikki ne kammottavimmat Bob-kohtaukset. Jos olisin ollut järkevämpi, en olisi katsonut sitä ollenkaan silloin nuorempana. Aikuisena katsoessa se oli latistunut niin paljon että ei ollut enää pelottava, mutta inhottava se kyllä oli.
Muutamia Salaisten kansioiden jaksoja jäi kummittelemaan myös mieleen silloin ensi näkemällä, mutta uusintoja katsoessa ihastuin sarjaan ja katsoin sen innokkaasti useampaankin kertaan läpi.
Näitä on kiva muistella.