Minä en ihan ymmärrä, mistä tämä Reginan nimi on vedetty näihin keskusteluihin. Nyt olen törmännyt sekä täällä että aiemmin Finissä kommentteihin, joissa sanotaan, ettei saa mollatta Reginaa. Mitä vittua? Minä en ole nähnyt yhtään viestiä, jossa olisi mollattu yhtään ketään.
Omasta puolestani voin sanoa, etten tunne yhtäkään Finin adminia, enkä todennäköisesti modeakaan. Nimimerkit voivat olla tuttuja, mutta en osaisi yhdistää heitä admineiksi tai modeiksi, niin vähän asia minua kiinnostaa. Siksi on aika paksua tulla väittämään, että esim. minä olisin osallistunut jonkun tietyn ihmisen parjaukseen, koska minulla ei ole ollut edes käsitystä, että tässä puhutaan yhdestä ihmisestä.
Mielestäni minä olen puhunut tasan näistä asioista:
a. Onko oikein bannata ihmisiä muualla netissä tapahtuneista rikkeistä.
b. Finin yleisestä sääntöjen tiukkenemisesta ja ahtaasta ilmapiiristä.
c. Väkivaltaisiksi tulkittavissa olevista puheista kiukkuisen keskustelun yhteydessä.
Ja olen koko ajan olettanut, että muutkin ovat puhuneet samoista/samantyyppisistä asioista niin täällä kuin Finissä. Mielestäni on vainoharhaista kuvitella muuta.
Jos joku ihminen puolestaan osaa yhdistää Bbuttiksen säikähdyksen omiin puheisiinsa, niin sehän on sen henkilön asia. Asiaa tuntemattomat ihmiset eivät olisi osanneet yhdistää tapahtumaa keneenkään tiettyyn henkilöön. Esim. minä oletin koko ampumis-keskustelun lähteneen eräästä paljon varhaisemmasta kommentista, jossa joku satunnainen finiläinen ilmoitti haluavansa ampua juopot ja pummit ja siitä onko moinen kommentointi asiallista.
Minusta tällaisessa henkilöön menemisessä on yhtä vähän järkeä, kuin siinä, että minä menisin draamailijoita harmittelevaan keskusteluun julistamaan, että ei saa haukkua Liziä!
Lähtijöiden dissaaminen ja epädemokraattisuudesta syyttely alkaa kyllä jo aikalailla myöskin korpeamaan. Kukaan ei käsittääkseni ole syyttänyt Finin ylläpitoa natseiksi, tai diktaattoreiksi sen jälkeen, kun äänestys pantiin pystyyn. Ainoat syytökset tulivat ennen äänestystä niistä jo annetuista banneista. Mielestäni on todella hienoa ja hatunnoston arvoista, että siellä äänestetään nyt, eikä siitä sen enempää. Mielestäni koko äänestystopikin keskustelu on ollut suhteellisen asiallista, vaikka hieman kyllä korpeennuin muutamista ylimielisiksi tulkitsemistani kommenteista, mutta nekään eivät liity kehenkään yhteen ihmiseen, vaan sellaisia kommentteja on tullut useammilta ihmisiltä.
Minun lähtöni Finistä liittyy vain ja ainoastaan yleiseen kyttäämisilmapiiriin, joka siellä on ottamassa valtaa ja siihen, etten halua, enkä voi olla osallisena tietyn tyyppisiin asioihin, jos aion olla edelleen uskollinen periaatteilleni. Ei demokratia sitä tarkoita, että täytyy myötäillä kaikessa enemmistöä ja luopua sen vuoksi periaatteistaan. Finin ylläpito on sidottu enemmistön päätökseen ja se on oikein ja hyvä niin, mutta yksittäisiä ihmisiä siihen ei voida sitoa eikä velvoittaa sitoutumaan. Ei opposition argumentointia voida väittää demokratian vastaiseksi. Kai oppositiolla on sentään kuitenkin edelleen oikeus tuoda oma näkemyksensä esiin?