Noi pienten piirien omat fanonit on musta vähän kaksipiippuinen juttu. Oon enkkupuolella jumittunu lukemaan lähinnä vaan tiettyjä parituksia, ja sinänsä musta on suorastaan ilahduttavaa bongata niitä yhteisiksi urautuneita elementtejä. Joistain kliseistä tulee kliseitä juuri siksi, että ne vaan toimii ja niistä tykätään, ja samalla ne tiettyjen paritusten omat konventiot sopii kaltaiselleni laiskalle lukijalle suorastaan täydellisesti - tiedän, mitä saan. Ainakin suurinpiirtein, ainakin yleensä. Siinä mielessä siis pidän vakiintuneista, kirjoittamattomista laeista.
Mutta kyllä silti muakin pännii, jos jengi käy avautumaan mainitsemallasi tavalla, että ei hahmo ole tuollainen vaan tällainen sen fanonin perusteella. En itse kaikista tulkinnoista tykkää tai ne eivät ole minusta toimivia, mutta kyllähän sitä nyt jokaisen pitäisi ihan rauhassa saada omia ideoitaan toteuttaa ilman, että niitä lytätään ihan vain siksi, että on totuttu toisenlaiseen.
En tiedä, olenko vaan sokeutunut vai luenko vääriä ficcejä, mutta nykyään moista toimintaa ei osu ainakaan omaan silmään yhtä räikeästi kuin vaikka joskus keltaisen finin aikoihin. Mulla on itselläni edelleen lievä asennevamma Sirius/Remusta kohtaan ihan vain sen takia, että sain jokaikiseen finissä ja vuotiksessa julkaisemaani Severus/Remukseen aikanaan vähintään sen yhden kommentin (yleensä enemmänkin), joissa keskityttiin lähinnä pointtamaan, että Remus kyllä kuuluu Siriukselle, ettäs tiedät. Musta ficcaamisessa yksi paritus tai hahmotulkinta ei ole koskaan ollut mitään muilta pois, mutta kyllä siitä jäi sen verran karvas maku suuhun, että muutoin ihan kelpo paritus onnistuttiin minulta pilaamaan. Elän edelleen siinä toivossa, että joskus se voisi olla mulle vain yksi paritus muiden joukossa, koska tykkään Remuksesta, ja tällä nihkeilylläni multa sulkeutuu ulottumattomiin tosi suuri valikoima ficcejä.
Toisaalta eikös silloin wanhoina "hywinä" aikoina käyty hirveitä taistoja siitäkin, että kumpi on päällä, Harry vai Draco?