En ruokablogeista juuri tiedä, mutta ainakin Pirkan ruokalehdissä on jonkun aikaa ollut erikseen esille nostettuja halvempia reseptejä (kustantavat euron pari per annos). Eilen just selailin kirjastossa yhtä Jamie Oliverin keittokirjoista, joka ainakin mainosti halpoja reseptejä. Toki Suomessa saatavuus ja hinnat voi olla ihan eri luokkaa, mutta erilaisia ideoita ainakin voisi hänen kirjoistaan irrota (ja näköjään Opiskelijaruokaa-blogi myös suosittelee Jamien sivuja). Itse tykkään inspiroitua enemmän ruokaohjelmista. Australian Masterchefiä tulee seurattua ahkerasti, "opetusjaksoista" saa hyviä vinkkejä. Tykkään myös Nigellan ohjelmista, niistä tämmöinen ummikokokkikin ymmärtää, ja ruoat on varmasti äärimmäisen herkullisia mutta myös aika simppeleitä.
Oon vasta viimeisen parin vuoden sisään oppinu oikeesti laittaa ruokaa (kiitos hyvän opettajan!), ja jos joskus aikaisemmin aattelin että kunhan on jotakin pöperöä, niin nyt en kyllä viitsi edes aatella tekeväni ruokaa vähän sinne päin. Oikeesti hyvän ruuan tekeminen ei kuitenkaan vaadi kuin vähän lisäpanostusta jos juuri lainkaan, joten miksi tehdä pahaa. Mä ehkä hifistelen vähän liikaakin terveellisyysnäkökohtien lisäksi myös raaka-aineiden alkuperän kanssa; ulkomaista yleensä ostan vasta sitten, kun kotimaista ei saa, tai joku ulkomainen tuote on vaan parempaa kuin suomalaiset vastaavat. Budjettia en viitsi edes laatia, sillä käytän ruokaan varmaan enemmän rahaa kun mihin mulla olis varaakaan. Mut toisaalta se on niitä asioita, joissa en halua säästää ennen kuin on pakko.
Yksi säästövinkki tosin tuli opittua tänä syksynä. Nimittäin herranen aika olis kannattanu opetella sienestämään jo aiemmin. En ole koskaan tykännyt sienistä, kun en ole niihin tottunut, mutta tällä hetkellä lemppariruoka on kyllä ehdottomasti herkkutattipasta. Itse kerätyistä, tuoreista tateista. Ei tuu kauheesti hintaa (hyvällekään) pastalle, sipulille, kermalle, mausteille ja voille, ja bonarina saa myös kaikki sienestämisen mielialaa kohottavat vaikutukset.