culliina, minun on pitänyt vastata sinulle jo monta päivää, mutta nettiyhteyspä päätti toisin. Itse olin Ranskassa vaihto-opiskelijana, joten tulin järjestön kautta. En työntekomahdollisuuksista sen takia tiedä oikeastaan ollenkaan, itsellä aika kun meni opiskellessa (no joo, opiskellessa eri viinimerkkejä ehkä...). Itse olin Pariisissa (asuin kylläkin ensimmäisellä esikaupunkialueella, josta minulla on vain hyvää sanottavaa), ja itse olen vieläkin ihan rakastunut kyseiseen kaupunkiin. Itse asiassa tulin eilen Pariisiin vähän verestämään muistoja ja tapaamaan vanhoja tuttuja (ja muistin tässä taas, kuinka ärsyttävää ranskalaisella näppäimistöllä on yrittää kirjoittaa suomea...).
Eteläisin Ranskan kolkka, missä olen ollut on Lyon, joten etelästä en tiedä paljonkaan. Aksentti on ainakin erilainen :D Suosittelisin ehkä itse järjestön kautta lähtemistä, varsinkin, jos kielitaitoa ei vielä kovasti ole.
Toivottavasti pääset lähtemään! :) Itse olen ihan rakastunut Ranskaan, vaikka osaankin suoralta kädeltä sanoa myös kasan huonoja puolia. Silti tässä jokin vetää puoleensa. Voin palata vielä asiaan, kunhan palailen taas Suomeen (ensi viikolla siis), jos sulla on vielä kysyttävää :)