Jostain ihmeen syystä mua ärsyttää vielä haukkumispalautteita enemmän kehuvat palautteet, joissa ei ole juuri mitään sisältöä. Olen saanut nyt Finissä sellaisia samalta ihmiseltä varmaan melkein kymmenen, ja voi helvetti kun ne osaavat ottaa päähän! Tekisi mieli sanoa, että helvetti mä tiedän, että tässä fikissä käy Narcissaa sääliksi, tiedän sen varmaan paremmin kuin sinä kun kerran tämän olen kirjoittanut, oliko sulla jotain muuta sanottavaa?
Mä tiedän, että tällaisista ärsyyntyminen on tavallaan epäreilua, koska ihminen ihan oikeasti yrittää vain olla kiva ja sanoa mielipiteensä tekstistä parhaansa mukaan. Mutta samalla ottaa ihan hitosti päähän, kun näen saaneeni kommentin ja sitten se onkin vain makeilevaa "voi kun hahmoa X käy sääliksi, en löytänyt kirjoitusvirheitä ja muutenkin hyvä teksti, kiitos!" ympäripyöräilyä. En tietystikään vaadi (en ainakaan tunnusta), että jokainen kommentti olisi neljän sivun analyysi käyttämieni välimerkkien symboliikasta, mutta haluaisin nähdä jonkin merkin siitä, että tekstini on herättänyt lukijan päässä jonkinlaisia ajatuksia. Mun ihannekommentit on sellaisia, joissa kommentoija sanoo tekstistä jotain sellaista, joka ei ole kirjoittajan päähän pälkähtänyt ollenkaan tai katsoo asiaa vähän toisesta näkökulmasta. Positiivisista ja negatiivisista kommenteista pidän tässä mielessä oikeastaan yhtä paljon, niin kauan kuin eivät ole lyttäämistä.
Se syy, minkä takia sisällöttömät kehut on mun mielestä oikeastaan vielä pahempia kuin haukkuminen, on se, että haukkumisesta voi valittaa modeille tai vastata takaisin samalla mitalla, mutta kehujalle ei niin oikein voi tehdä, kun se voi ihan oikeasti olla joku 12-vuotias joka ei osaa sanoa tekstistä mitään sen hienompaa kuin että hyvä oli. Eihän sellaiseen voi oikein mitään sanoa, koska jokaisella on oikeus kommentoida, vaikka ei osaisikaan saattaa YTL:ää kyyneliin ajattelunsa kypsyydellä, ja eihän se taito voi kehittyä jos sitä ei saa harjoittaa. (Ja se on muuten aika suo, jos aletaan antaa rakentavaa palautetta kommenteista.)