Kirjoittaja Aihe: Off-topic  (Luettu 171842 kertaa)

Poissa Nappeli

  • Hassu
  • värkkääjä
  • Viestejä: 1099
  • Kemiat kohtaa
Vs: Off-topic
« Vastaus #570 : 10-02-2010, 10:26:47 »
Nimenomaan se tahallisen ilkeilyn ja rakentavan kritiikin välinen ero tuntuu hämärtyneen ihmisiltä täysin. Monesti huomaa, että ihan selkeästi vain puretaan omaa pahaa tuultaan palautteessa ja että sillä on hyvin vähän tekemistä itse tekstin laadun kanssa.

Itse sain muuten finissä nyt juuri erään todella hyvän palautteen ficciini. Siinä oli erittäin asiallisesti pureuduttu niin tekstin ongelmiin, kuin sen onnistumisiinkin. Se olisi kyllä tyyppiesimerkki hyvästä palautteesta, jossa on rakentavaa kritiikkiä mukana, mutta täysin henkilökohtaisuuksiin menemättä ja täysin objektiivisesti pelkästään tekstiä tarkastellen. Aivan liian usein näkee sitä, että lukija on pettynyt johonkin sen kaltaiseen kuin tekstin tyylilaji (olisi haluttu angstia, mutta teksti olikin fluffya, tai toisin päin), tai jopa paritus ja sitten tätä pettymystä puretaan palautteessa.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #571 : 10-02-2010, 13:46:02 »
En kyllä usko, että olen sanonut että sun ficcisi on paska.  :P
Eäh, mä käytin sua vaan esimerkkinä ::)

Siis en oo missään vaiheessa loukkaantunut mistään sun kommentoinnista ja et sä oikeesti oo sanonut noin jyrkästi koskaan mistään tekstistä :D Mutta ymmärrät varmaan, miksi käytin mieluusti sua esimerkkinä? :P
Fifi-ficitLJAO3

Sarelon

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #572 : 10-02-2010, 15:27:26 »
Jostain ihmeen syystä mua ärsyttää vielä haukkumispalautteita enemmän kehuvat palautteet, joissa ei ole juuri mitään sisältöä. Olen saanut nyt Finissä sellaisia samalta ihmiseltä varmaan melkein kymmenen, ja voi helvetti kun ne osaavat ottaa päähän! Tekisi mieli sanoa, että helvetti mä tiedän, että tässä fikissä käy Narcissaa sääliksi, tiedän sen varmaan paremmin kuin sinä kun kerran tämän olen kirjoittanut, oliko sulla jotain muuta sanottavaa?

Mä tiedän, että tällaisista ärsyyntyminen on tavallaan epäreilua, koska ihminen ihan oikeasti yrittää vain olla kiva ja sanoa mielipiteensä tekstistä parhaansa mukaan. Mutta samalla ottaa ihan hitosti päähän, kun näen saaneeni kommentin ja sitten se onkin vain makeilevaa "voi kun hahmoa X käy sääliksi, en löytänyt kirjoitusvirheitä ja muutenkin hyvä teksti, kiitos!" ympäripyöräilyä. En tietystikään vaadi (en ainakaan tunnusta), että jokainen kommentti olisi neljän sivun analyysi käyttämieni välimerkkien symboliikasta, mutta haluaisin nähdä jonkin merkin siitä, että tekstini on herättänyt lukijan päässä jonkinlaisia ajatuksia. Mun ihannekommentit on sellaisia, joissa kommentoija sanoo tekstistä jotain sellaista, joka ei ole kirjoittajan päähän pälkähtänyt ollenkaan  tai katsoo asiaa vähän toisesta näkökulmasta. Positiivisista ja negatiivisista kommenteista pidän tässä mielessä oikeastaan yhtä paljon, niin kauan kuin eivät ole lyttäämistä.

Se syy, minkä takia sisällöttömät kehut on mun mielestä oikeastaan vielä pahempia kuin haukkuminen, on se, että haukkumisesta voi valittaa modeille tai vastata takaisin samalla mitalla, mutta kehujalle ei niin oikein voi tehdä, kun se voi ihan oikeasti olla joku 12-vuotias joka ei osaa sanoa tekstistä mitään sen hienompaa kuin että hyvä oli. Eihän sellaiseen voi oikein mitään sanoa, koska jokaisella on oikeus kommentoida, vaikka ei osaisikaan saattaa YTL:ää kyyneliin ajattelunsa kypsyydellä, ja eihän se taito voi kehittyä jos sitä ei saa harjoittaa. (Ja se on muuten aika suo, jos aletaan antaa rakentavaa palautetta kommenteista.)

Poissa zilah

  • Sydänten kapteeni
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 2531
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Vs: Off-topic
« Vastaus #573 : 10-02-2010, 15:51:34 »
Se on tietysti, kuka kokee minkäkin rasittavana. Minä olen koko ficcarinurani ajan saanut niin vähän kommentteja ficceihini, että toivotan tervetulleeksi kaiken palautteen laadusta riippumatta. Jos nyt joku ärsyttää, niin ehkä se, että kommentoija yrittää vääntää rakentavaa puoliväkisin etsimällä virheitä sieltäkin, missä niitä ei ole.


zilah

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #574 : 10-02-2010, 16:06:26 »
Lainaus
Tekisi mieli sanoa, että helvetti mä tiedän, että tässä fikissä käy Narcissaa sääliksi, tiedän sen varmaan paremmin kuin sinä kun kerran tämän olen kirjoittanut, oliko sulla jotain muuta sanottavaa?

Lol. Tietää ainakin olla kommentoimatta sun ficcejä.  :D

Mutta entä jos on tarkoittanut, ettei Narcissaa kävisi yhtään sääliksi?  :D Tuosta meinaan tuli mieleen, että joskus kun kirjoitin jonkun ficin, jossa oleva hahmo X ärsytti mua itseäni aivan kympillä tai inhosin sitä alkuperäistä ainakin, huomasin että mua ärsytti aivan kympillä myös sitten ne palautteet, jossa hahmoa ihkutettiin.  :D Tuntui, että oli ihan epäonnistunut ficissään, mutta eihän sitä oikein voinut kohteliaasti ilmaista, että se kehu kääntyikin mun mielessä epäonnistumiseksi.  ;D

Mä taisin joskus kokea mitään sanomattomat palautteet rasitteina, mutta en voi sanoa kokevani enää. Musta on ihanaa, jos joku ylipäänsä lukee ja vielä kivempaa jos tykkää lukemastaan. Kilomterianalyysejä mä en itsekään jaksa ottaa vakavasti ja musta on vaikea uskoa, että kukaan viitisisi nähdä sellaista vaivaa mun tekstin tähden, enkä oikeastaan halua ihmisten näkevänkään, koska mä en myöskään kirjoita ficcejäni syvästi analysoiden.  :D
« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 16:09:00 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Vs: Off-topic
« Vastaus #575 : 10-02-2010, 16:08:00 »
Ja tuli mieleen tuosta Lizlegon edellisestä kommentista että se jos lukijan on käynyt hahmoa X sääliksi saattaa johtua nimenomaan siitä kuinka olet hahmon olotilat kirjoittanut. Eli sinä olet herättänyt ajatuksia lukijassa.

Hoo, täällähän on kunnon keskustelut käynnissä  ;D Itse tykkään palautteesta kuin palautteesta oli se sitten negatiivista tai positiivista kunhan se on edes jollain tasolla rakentavaa... Tai edes lähellä rakentavaa. Hyvistä kommenteista tulee aina hyvälle tuulelle olivatpa ne millaisia tahansa joten en koe niitä lainkaan rasittavina vaikka olisihan se kiva saada kommentista irti jotain muutakin kuin se että "hyvä oli." Tässä tapauksessa haluaisin kuulla mikä siitä teki hyvän? Miten voisin saada tekstistäni vielä parempaa?
Kritiikki on myös ihan loistavaa jos sille on perustelut koska haluan oikeasti kehittyä kirjoittajana, mutta jos kommentti on vaan "ihan paska" niin siitä tulee vähän kurja olo. Eihän kaikkien tarvitse teksteistä tykätä mutta olisihan se taas sitten tässäkin kova kuulla miksi se oli niin huono kuin toinen väittää  ;D Mutta toisaalta pääasiahan se on että porukka edes kommentoi tekstistä jotain jos kerta sen vaivautuivat lukemaan ja siitä jotain ajattelevat.
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #576 : 10-02-2010, 16:12:07 »
Lainaus
Ja tuli mieleen tuosta Lizlegon edellisestä kommentista että se jos lukijan on käynyt hahmoa X sääliksi saattaa johtua nimenomaan siitä kuinka olet hahmon olotilat kirjoittanut. Eli sinä olet herättänyt ajatuksia lukijassa.

Totta sekin! Jos teksti onnistuu herättämään jotain lukijassa, mun on täytynyt siis onnistua jossain, mutta joskus harvoin kun oikeasti tekee jotain tarkoitusperäisesti, saattaa kokea epäonnistuvansa, jos hahmoa edelleen ihkutetaan sen jälkeen kun on yrittänyt kirjoittaa siitä vähemmän ihanan. ;)

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Vs: Off-topic
« Vastaus #577 : 10-02-2010, 16:15:56 »
Lainaus
Totta sekin! Jos teksti onnistuu herättämään jotain lukijassa, mun on täytynyt siis onnistua jossain, mutta joskus harvoin kun oikeasti tekee jotain tarkoitusperäisesti, saattaa kokea epäonnistuvansa, jos hahmoa edelleen ihkutetaan sen jälkeen kun on yrittänyt kirjoittaa siitä vähemmän ihanan.

No siis ei siinä välttämättä tarvitse kokea epäonnistuneensa koska anteeksi nyt että ilmaisen tämän näin suoraan... mutta jotkut hehkuttavat hahmoa ihan vain periaatteen vuoksi. Ei kaikki mutta osa :D Toiseksi se mikä saattaa olla sinulle vähemmän ihana voi olla toiselle enemmän ihana koska porukka näkee asiat niin eri tavalla ^^
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #578 : 10-02-2010, 16:32:13 »
Niinhän sitä monesti tehdään periaatteen vuoksi tai sen vuoksi, että se on niiiin hot! ;D Sitä on aika vaikea yhdellä ficillä muuttaa. Tosin mun syvä inhoni joitain parituksia kohtaan on vahvemmin syntynyt ficeistä kuin itse kirjoista, ja sitten on kauhea taistelu oman itsen kanssa, kun yrittää taistella omia periaatteitaan vastaan.  :o

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Vs: Off-topic
« Vastaus #579 : 10-02-2010, 16:50:02 »
Lainaus
Tosin mun syvä inhoni joitain parituksia kohtaan on vahvemmin syntynyt ficeistä kuin itse kirjoista

Saanko esimerkin? :D Kiinnostaa ^^ Itse en inhoamalla inhoa parituksia mutta en myöskään ymmärrä sitä kun porukalla tuntuu olevan pakkomielle parittaa juuri ne kaksi joille romanssi on kaukaa haetuin.
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Lizlego

  • Vieras
Vs: Off-topic
« Vastaus #580 : 10-02-2010, 16:56:29 »
Aivan järjetön Sirius/Remus -vastustukseni, josta en pääse eroon, johtuu ihan siitä että mun alkuaikoinani Finissä se oli se paritus, jota piti fanittaa tai jäi jalkoihin. Se johti siihen, että mä inhosin sitä siitäkin huolimatta, että Azkabanin vangin lukemisen aikoihin rakastuin hahmoihin. Tietenkin tuohon inhoon vaikutti kovasti se, että mä en vaan oikein ymmärtänyt, että miksi useimmat Sirius/Remus ficit olivat sellaisia kuin olivat: Sirius oli ehkä niissä vähän edes poikamainen, mutta Remus oli liian usein kuin teinityttö. Ei, ei, ei. Vieläkin nousee muistoista kauhea Sirius/Remus -vastustus, vaikka kyseinen paritus ei ole ollut niin suuressa suosiossa vuosikausiin (ja vaikka mä luen niitä ficcejä ja niissä on tosi hyviä  ;D). Edes H/D, jota luen luultavasti suhteessa paljon vähemmän, ei aiheuta vastaavaa automaattista vastustusreaktiota.  :D

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #581 : 10-02-2010, 17:12:44 »
Aivan järjetön Sirius/Remus -vastustukseni, josta en pääse eroon, johtuu ihan siitä että mun alkuaikoinani Finissä se oli se paritus, jota piti fanittaa tai jäi jalkoihin. Se johti siihen, että mä inhosin sitä siitäkin huolimatta, että Azkabanin vangin lukemisen aikoihin rakastuin hahmoihin.
Ja tämä on syynä siihen, että sulle kirjoitetaan edelleenkin syndelahjaksi Sirre/Remppa ficcejä ;D


Mä lukeudun myös kuppikuntaan, jolle kommentti kuin kommentti on ihQa ;) Tosin mä arvostan myös niitä kilometripalautteita ja täytyy sanoa, että aina kun joku kertoo tekstistäni jotain muuta kuin sen tavallisen "Oli hyvä ficci, kirjota lisää!", naamalle leviää iso hymy ;D



// Miksi mulle tuli heti mieleen tämän luettuani, että mua epäiltiin bannatuksi Finistä :D En mä tiedä, tarkoittiko kirjoittaja kommentillaan sitä (ehkä ei), mutta jotenkin tuli välittömästi mieleen, että oltais oltu vuosi bannattuna Finistä ja nyt tultu takas kun bannit loppuu :D Vähän ois ollut siistiä, jos ois sellanen oikeesti tapahtunut. Tosin mun ylpeys olis ehkä estänyt paluun siinä tapauksessa, että lähtö ei olis ollut minusta itsestäni kiinni...
« Viimeksi muokattu: 10-02-2010, 17:15:11 kirjoittanut Beelsebutt »
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Vs: Off-topic
« Vastaus #582 : 10-02-2010, 17:15:41 »
Aaaa.... Luulisin tajuavani :D Mä olen muuten huomannut noissa parituskysymyksissä että jos et tykkää jostain parituksesta tosiaan saattaa jäädä jalkoihin kuten Lizlego asian ilmaisikin. Ja jollain foorumeilla harrastetaan jopa syrjintää niitä kohtaan jotka parittavat alkuperäis parituksia... (kuten vaikka Twilightin Bella ja Edward) En ymmärrä mikä tässä on.

Ja ihanne palautteesta tuli muuten vielä mieleen että kaikista ihaninta olisi jos saisi kuulla positiivista sekä negatiivista palautetta hyvin perustein samassa palautteessa :--D
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.

Poissa Beelsebutt

  • vähemmän
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 3081
  • malmi
    • Ficciarkisto
Vs: Off-topic
« Vastaus #583 : 10-02-2010, 17:21:47 »
Ja ihanne palautteesta tuli muuten vielä mieleen että kaikista ihaninta olisi jos saisi kuulla positiivista sekä negatiivista palautetta hyvin perustein samassa palautteessa :--D
Jeh. Eräs viisas ;D ihminen kerran sanoi, että hyvään palautteeseen kuuluu sanoa, mistä piti ja mistä ei. Sillä selvä. Henkkoht mä jätän palautetta ainoastaan, jos pystyn (myös) sanomaan jotain positiivista tekstistä. Ja koitan pehmustella sen negatiivisen siihen positiiviseen pilveen, joo tiedän, oon softis :P
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Monster

  • Mörkö sänkysi alla
  • viilee tyyppi
  • Viestejä: 38
  • Pleasure to meet you but prepare to bleed.
    • Fellowship // Keskustele ja tutustu muihin. Tapa aikaa, julkaise ficcejä ja taistele yksinäisyyttä vastaan.
Vs: Off-topic
« Vastaus #584 : 10-02-2010, 17:24:12 »
Beelsebutt, mun mielestä toi on lähinnä vaan söpöä :--) Hahah, palautteen antajana mussakin on tosiaan kanssa se huono puoli että en itse voi jättää palautetta jos mulla ei ole positiivista sanottavaa. Negatiivista sanottavaa en aina edes löydä, siinä mun pitäisi itsekin palautteen antajana vähän kehittyä... ^^"
All this pain, take this life and make it yours
All this hate, take your heart and let it love again
You will survive it somehow.