Kirjoittaja Aihe: Ketutusarkisto  (Luettu 278596 kertaa)

Lizlego

• Vieras
Vs: Ketutusarkisto
« Vastaus #150 : 01-03-2010, 18:42:39 »
Tuen työtaistelutoimia, mutta voi halvatun perse, että osui sitten niin paskaan aikaan tuo kuljetusalan lakko, että mua korpeaa nyt jo ihan sairaasti!  :P Vittujen vittu että tekee elämän vaikeaksi! Enkä ole ollenkaan optimisti sen suhteen, että loppuisi pian. Kuollaan varmaan kaikki nälkään sitä ennen.
« Viimeksi muokattu: 01-03-2010, 19:17:23 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Chuuko

• superhessu
    • Toinen tähti oikealta suoraan aamunkoittoon
« Vastaus #151 : 01-03-2010, 21:22:15 »
Hienoon aikaan ajottavat muutenkin tuon lakon.
Eihän se pysäytäkkään kun tuonnit ja viennit ja muut. Ja juuri passelisti, eihän meillä olekkana kun joku pikkuriikkinen taloustaantuma meneillään...   ::)
Tekee taatusti hyvää tuonnin/viennin pysähtymiselle ja tehtaiden toiminnalle ja muuta.
Häntä pystyyn vaikka hakaneuloilla.

Poissa Mando

• viilee tyyppi
    • Tumblr
« Vastaus #152 : 02-03-2010, 16:07:51 »
Kaupoista loppuu ruoka ennen kun meikäläinen (persaukinen) saa rahaa. ;D Mene siinä sitte hamstraamaan ruokaa kun ei oo mitään mitä hamstrata. Se ei kyllä mua haittaa, että talviloma alkaa kolmea päivää etuajassa...

Poissa Beelsebutt

• vähemmän
  • viilee tyyppi
  • malmi
    • Ficciarkisto
« Vastaus #153 : 02-03-2010, 17:45:03 »
Jaa, pitäiskö sitä hamstrata...
Fifi-ficitLJAO3

Poissa Mando

• viilee tyyppi
    • Tumblr
« Vastaus #154 : 02-03-2010, 18:07:14 »
Noo, kun koko kuljetusliikenne lakkoilee niin joo, kun mikään ei tuo lisää ruokaa kauppoihin. Enhän minä toisaalta tiedä miten pitkään tää kestää, mutta pelaan varmanpäälle. :)

Poissa Fiorella

• viilee tyyppi
  • Hyvän tuulen kotisatama
« Vastaus #155 : 02-03-2010, 20:14:12 »
Ei kai nuo tuollaiset lakot ikinä pitkään kestä? Pakkohan ihmisten on jotain ruokaa saada.

Minä puolestani vastustan lakkoja, ainakin tietyssä määrin. Mikä ala ei tahtoisi lisää palkkaa, jos sitä voisi saada? Ja pienipalkkaisia aloja riittää vaikka kuinka, eikä kaikille kumminkaan riitä, ja siitä tulee sitten närää kun yhdet saavat lisää rahaa ja toiset eivät. Ja jos ihminen on sitoutunut työskentelemään jollain määrätyllä palkalla, niin tuntuu vähän oudolta, että sitten kieltäydytään tekemästä sitä työtä mihin on itse ruvennut ja tehnyt työsopimuksen. Matalapalkkaisella alalla työskentelen itsekin, mutta en kyllä rupeaisi lakkoon. Se tuntuisi tosi törkeältä asiakkaita kohtaan, koska sitten he olisivat ihan pulassa, eikä heillä ole valtaa siihen, miten palkkani määräytyy.

En oikein tiedä, vaikuttaako se oikeasti ihmisten asenteisiin, että jonkun ryhmän tärkeys huomattaisiin kun he lakkaisivat tekemästä työtään. Kun yksi jos toinenkin ammattiryhmä lakkoilee toinen toistensa perään, se saattaa lähinnä ärsyttää ja tuntua ahneelta ja huomionhakuiselta, vaikka oikeastikin olisi oikeasta tarpeesta kysymys?

Lizlego

• Vieras
« Vastaus #156 : 02-03-2010, 20:37:47 »
Mä en vastusta lakkoja. Mua korpeaa tarpeeksi paljon jo se, että aina ne, joilla on millä mällätä, yrittävät sanella kaikkien ehdot ja sitten kun eivät saa porukkaa suostumaan, vievät tuotantonsa Kiinaan ja kehtaavat sen jälkeen vielä paasata jotain Suomen viennistä ja tuonnista ja isänmaallisuudesta.  :P Tosi isänmaallisia päätöksiä ovat kaikki ulkoistamiset, optiot, irtisanomiset voittoisinakin vuosina sun muut. Mitä veetä se on, että viime vuosina on yrityksissä tehty maksimivoittoja ja pistetty porukkaa surutta pihalle? Sitten kehdataan paasata yhteisvastuusta laman aikana  ja tuntuu, että tuo aivopesu vielä on tehonnut. Kantaisivat yritykset vastuunsa nousukausina, mutta kun ei. Tuotantoa Kiinaan tai Baltian maihin vaan voittojen maksimoimiseksi ja omistus kansainväliseksi. Se on sitä isänmaallisuutta kun myydän Suomi pienissä osissa pois ja viedään tuotanto ulkomaille kustannussäästöjen vuoksi. Oma rahapussi siinä on vaan syynä, vaikka kauniita puheita aina annetaan.

Kun kerran jokainen huolehtii vain omistaan ja omasta rahastaan, tehköön liitotkin niin. Miksi olisivat omistajiaan lojaalimpia kun ei kuitenkaan, myöntymälläkään voi tietää tulevaisuudestaan ja työpaikkojen pysyvyydestä?

//Muoks: Selkeästi tästä kyllä huomaa, että mulla on liittoon kuuluvat vanhemmat ja työläistausta. ;D ;D No, oikeastikin sen huomaa, kuinka vuosien mittaan olosuhteet työnteossa ovat huonontuneet ja tärkein syy tuntuu olevan se, että päätöksenteko on niin eriytynyt itse työntekijöistä, että ne tapahtuvat paperilla sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät asiasta mitään todellisuudessa tiedä kuulematta itse työntekijää.

//Muoks2: Palkan riittävyyteen liittyy olennaisena inflaatiokehitys. Ja mä muutenkin vastustan sitä, että sillä perusteella että on olemassa köyhempiäkin, ei saisi vaatia lisää palkkaa tai pitäisi hyväksyä reaaliansioiden lasku. Se olisi samaa kuin sanoisi, että köyhyyden perusteella on hyväksyttävää käyttää muita hyväksi,
« Viimeksi muokattu: 02-03-2010, 20:51:17 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Gwyneth

• viilee tyyppi
« Vastaus #157 : 02-03-2010, 22:43:11 »
Minä taas en tajua, miksi ihmeessä lakosta aiheutuvista ongelmista aina syytetään pelkästään työläisiä - onneksi ei sentään enää voida käyttää sitä neuvostoliittokorttia!

Lainaus käyttäjältä: Chuuko
Hienoon aikaan ajottavat muutenkin tuon lakon. Eihän se pysäytäkkään kun tuonnit ja viennit ja muut. Ja juuri passelisti, eihän meillä olekkana kun joku pikkuriikkinen taloustaantuma meneillään...
No se nyt ainakaan ei ole millään tapaa AKT:laisten syy! Lakon ajankohta johtuu ihan siitä, että alan työehtosopimus meni vanhaksi ja nyt ollaan neuvottelemassa uutta. Neuvotteluissa työnantajapuolen kanssa nyt vaan on aina sellainen epäsuhta, että työnantajapuolella on raha ja valta (ja aseet ja patukat, ja painokoneista tulviva myrkky ja oikeuslaitos ja vankilat, kuten laulussa lauletaan :P). Eikä se työnantajapuoli suosiolla ja hyvää hyvyyttään palkkoja korota tai muita etuuksia työntekijöille anna, kyllä se on jatkossakin työntekijöiden oikeuksistaan taisteltava kuten tähänkin asti. Ja kuten Liz tuossa jo totesi, on palkankorotusvaatimusten takana ihan jo se, että rahan arvo muuttuu ja ellei palkkoja ajoittain tarkasteta, laskevat työntekijöiden reaaliansiot koko ajan. (Tosin ei tässäkään lakossa pelkästään palkoista ole kyse, vaan siitä työehtosopimuksesta yleensä.)

Lainaus käyttäjältä: Fiorella
En oikein tiedä, vaikuttaako se oikeasti ihmisten asenteisiin, että jonkun ryhmän tärkeys huomattaisiin kun he lakkaisivat tekemästä työtään.
Lakkoa ei suunnata yhteiskuntaa vastaan (tai siis näitä lakkoja ei suunnata  ::) ), vaan ne ovat nimenomaan työnantajaan kohdistuva painostuskeino. Valitettavasti siinä usein sitten aiheutuu kaikenlaista epämukavuutta ja haittaa muillekin, mutta ei lakon tarkoitus silti tässä tapauksessa ole osoittaa yhteiskunnalle, kuinka tuikitarpeellinen kyseinen ammattiryhmä on.
« Viimeksi muokattu: 02-03-2010, 22:48:00 kirjoittanut Gwyneth »
"We were addicts of ideology. A fatal drug, worse than heroin. A few cubic centimetres of it and you're done for life." ~ Franceschini.

Poissa Nappeli

• Hassu
  • värkkääjä
  • Kemiat kohtaa
« Vastaus #158 : 02-03-2010, 23:16:39 »
Jo periaatteen vuoksi kannatan työtaisteluita ja se periaate kumpuaa juuri noista seikoista, joita yllä on tuotu esille. Kuitenkin tämä lakon ajankohta on äärimmäisen huono ja voi kostautua kuljetusalan työläisille itselleen. Työskentelen rakennusalalla ja tänään töissä tuli puhetta ulkomaan kaupoista, jotka ovat vaarassa peruuntua, mikäli lakko jatkuu pitkään. Rakennusala ja nimenomaan vienti on ollut viimeisen vuoden ajan täysin lamassa ja juuri kun vienti osoittaa pientä virkistymisen merkkiä, tulee tämä. Minun työpaikkani tilanne on ollut kohtuullinen lamasta huolimatta, eikä lomautuksia ole tarvinnut tehdä, toisin kuin suurimmassa osassa muita saman alan toimijoita, jotka ovat joutuneet todella ahtaalle. Pelkään pahoin, että tämä lakko pitempään jatkuessaan voi lyödä sen viimeisen naulan muutenkin ahtaalle joutuneiden yritysten arkkuun ja sitten lähtee taas porukkaa kilometritehtaalle. Jonkinlainen yhteiskunnallinen vastuu olisi siis ihan paikallaan, vaikka kuinka hyvän asian puolesta taistellaan.

Lizlego

• Vieras
« Vastaus #159 : 03-03-2010, 00:05:43 »
Jep, mutta se yhteiskuntavastuu kuuluisi tosiaan myös työnantajapuolelle ja mitä olen keskusteluja ja puheenvuoroja seurannut, koskaan ei ole oikea aika lakoille. Eikä muuten olekaan, mutta onhan se työnantajapuolenkin vastuulla, jos koskaan ei myönnytä ja mennään niin pitkälle että lakko alkaa. Ei se ole vain työntekijöiden vika, kun neuvotteluissa on kaksi osapuolta.  :P Jos tämän seurauksena joutuu porukkaa kilometritehtaalle, se on edelleen molempien osapuolien vika kun kerran kahden osapuolen neuvotteluissa ollaa eikä voi syyllistää vain toistan.
« Viimeksi muokattu: 03-03-2010, 00:07:26 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Gwyneth

• viilee tyyppi
« Vastaus #160 : 03-03-2010, 00:10:57 »
Täysin samaa mieltä kuin Liz. Miksi hitossa juuri duunareiden pitäisi olla aina niin isäinmaallisia ja uhrata oma etunsa yhteisen hyvän, isänmaan tulevaisuuden ja talouskasvun nimissä kun niillä, joilla rahaa on, ei tunnu samaa velvollisuutta olevan? Mun ei pitäisi lukea eri puolilla käytyä lakkokeskustelua, siitä tulee vain kiukku - tai ainakaan mun ei pitäisi sitten tulla purkamaan sitä tänne  ::) Kun nyt ketutusarkistosta on kyse, niin sanotaan nyt tähän samaan syssyyn, että minua ketuttaa, kun minulla on nykyään kamalan korkea kynnys osallistua nettikeskusteluun, en ole ikuisuuksiin oikeastaan edes kirjoittanut viestejä muualle kuin tänne FiFiin.
« Viimeksi muokattu: 03-03-2010, 00:16:23 kirjoittanut Gwyneth »
"We were addicts of ideology. A fatal drug, worse than heroin. A few cubic centimetres of it and you're done for life." ~ Franceschini.

Poissa Nappeli

• Hassu
  • värkkääjä
  • Kemiat kohtaa
« Vastaus #161 : 03-03-2010, 10:47:07 »
Yhteiskuntavastuuta perätessäni en suinkaan ajatellut, että vastuu olisi duunareitten. Mielestäni vastuu on valtiovallan, joka nykyään väistää kaikkea vastuunottamista, pahimpana esimerkkinä valtionyhtiöiden yksityistämiset ja jatkuvat irtisanomiset sun muut kiristykset ja täysi välinpitämättömyys vielä valtion omistuksessa olevien yhtiöiden työntekijöistä. Kyllä hyväpalkkaisille johtajille niitä optioita heruu kummasti.
Lähinnä huolestuttaa se, että jos tällaisella hetkellä aloitettu lakko lamauttaa nousuun lähteneen talouden, kärsijät löytyvät nimen omaan sieltä duunaripuolelta ja silloin tuossa hommassa käy niin, että sahataan omaa oksaa.
Kuten tuolla ylempänä jo mainittiinkin, lakko ei koskaan ole oikeaan aikaan, kun siitä aiheutuu harmia ja harmaita hiuksia jollekulle kuitenkin ja se kai siinä on tarkoituksenakin, eihän sillä muuten olisi mitään tehoa. Nyt kuitenkin siinä voi käydä niin, että monilla voi mennä sen takia jopa työpaikka alta ja ne syyttömät sivulliset kärsijät ovat duunareita myös. Kaiken jären mukaan luulisi kyllä, että sopu saadaan nopeasti aikaan, eikä kauhuskenaarioni toteudu. Sehän kyllä on tiedossa, ettei elinkeinoelämän keskusliitto missään tapauksessa kaada paskaansa kuin niiden duunarien niskaan, samoin kuin hallitus, joka veisaa samaa virttä ja levittelee käsiään.

Poissa Gwyneth

• viilee tyyppi
« Vastaus #162 : 03-03-2010, 11:37:34 »
Nappeli, olet valitettavasti aivan oikeassa. Minun pointtini oli siinä, että sen syyttävän sormen ei pitäisi osoittaa sinne lakkolaisiin, minne se valitettavasti useimmissa keskusteluissa tuntuu aika yksiselitteisesti osoittavan. Kyllä se syyllinen ihan muualta löytyy...
« Viimeksi muokattu: 03-03-2010, 11:40:58 kirjoittanut Gwyneth »

Poissa Fiorella

• viilee tyyppi
  • Hyvän tuulen kotisatama
« Vastaus #163 : 03-03-2010, 11:44:25 »
Pakko kyllä myöntää, että itse en ole perehtynyt oikein mihinkään ja olen sitä mieltä, että asioiden tulisi muuttua, mutta jotenkin en usko lakkoilun vaikuttavan kylliksi että asiat todella muuttuisivat. Eipä kyllä oikein ole mitään vaihtoehtoistakaan tapaa tarjota maailman muuttamiseen, mutta itse en silti tykkää/ole kiinnostunut ammattiliitoista enkä lakkoilusta, en politiikasta tai vastaavasta. Ehkä sitä elelee vähän pää pensaassa eikä siksi pitäisi mennä sanomaan mitään, mutta silti sitä aina joskus sanoo. ;)

Olen kyllä silti sitä mieltä, että kaikilla tulisi olla mahdollisuus kunnolliseen palkkaan, ja että palkkaerot toisiaan vastaavilla aloilla eivät olisi kohtuuttoman suuria. Ja että niiden, joilla rahaa on, tulisi ajatella toisiakin. Maailman kerta kaikkiaan pitäisi olla parempi ja toimia järkevämmin. Ja todellakin pidän hulluna, että niin paljon kaikkea ulkoistetaan Suomesta pois.

Poissa Miaplacidus

• viilee tyyppi
« Vastaus #164 : 04-03-2010, 18:38:45 »
Kuinka paljon tällaiseen pieneen ihmiseen voi mahtua räkää?

Kiva tulla kipeäksi nyt, kun ensi viikko on lomaa. Eipähän mene sairastellessa arvokkaita koulupäiviä *sarcasm*
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.