Hm, minusta Etsyn kaltaisessa virallisessa paikassa on ihan ok olla virallinen. Sen sijaan esim. tällaisilla ficcifoorumeilla on vähän eri juttu kyseessä.
Minä olen aina ollut vähän sen suhteen varovainen, millaista kritiikkiä kenellekään antaisi. Jossain vaiheessa minua suoraan sanottuna ärsytti se, että jotain rakentavaa olisi ollut suunnilleen pakollista antaa, ja monesti kommenteista luki "en löytänyt yhtään virheitä" -tyylisiä ilmaisuja, joskus suorastaan pahoitteluja siitä että nyt ei mitään ihmeellistä korjattavaa ole vaikka vähän yritti etsiäkin. Ei kai nyt kenenkään tarvitse jotain huvikseen luettavaa juttua sillä silmällä lukeakaan, bongatakseen sieltä mahdolliset virheet pois. Minusta rakentavaa kritiikkiä on järkevämpi antaa silloin jos jokin pomppaa silmiin niin että se vaikuttaa varsinaiseen lukukokemukseen jotenkin, ja silloinkin on hyvä vähän varoa sanojaan.
Peccantiksen tyyli kirjoittaa mielipiteitään on vähän kärkevänpuoleinen, ja kun uteliaisuuttani tarkistin tuon DA:n kommentin, niin ymmärrän kyllä miksi piirtäjä oli ilmeisesti pahoittanut siitä mielensä vaikka siinä ei suoranaisesti mitään rumasti sanottukaan. Se on kirjoitettu sillä tapaa, että siitä tulee joka tapauksessa paha mieli. Varsinkin jos kyseessä on aloitteleva piirtäjä tai kirjoittaja tai mikä tahansa joka yrittää jotain innoissaan (ja varsinkin jos on kyseessä lapsi tai nuori), niin sitä on niin herkkä sille tekemälleen asialle, että vaikka tuotos olisi keskinkertainen tai jopa kehno, ei sitä voi arvostella "oikeasti". Minusta silloin on parempi ihan oikeasti vähän silitellä päätä ja kannustaa jatkamaan tai olla sanomatta yhtään mitään. Yleensä sellaiset ihmiset eivät ole vielä oikein kypsiä vastaanottamaan kriittistä palautetta, edes pohjimmiltaan kannustavaksi tarkoitettua.
Näistä asioista on puhuttu niin sataan kertaan että en nyt enempää jatka kun se menee aina saman toistoksi (veikkaan että ainakin puolet teistä muistaa jo liiankin hyvin ennestään mitä olen aiemmin aiheesta kirjoittanut kaikenlaisissa keskusteluissa esim. Finissä ja varmaan täälläkin) mutta sinänsä on kyllä mielenkiintoista keskustella aiheesta. "Haliboksi" -ilmaisu oli minulle uusi ja en ole niin pitkään aikaan ollut missään ulkomaisilla ficcisivuilla tai muualla että olisin kiinnittänyt asiaan huomiota, joten on itse asiassa aika mielenkiintoista lukea näitä vertailuja.
Toisaalta sekin voi tosiaan vaikuttaa asiaan, että Suomessa ollaan aika rehtejä siinä mitä sanotaan ja tehdään. Juttelin pari päivää sitten Facebookissa ystäväni kanssa, joka asui Suomessa perheineen viimeiset kymmenkunta vuotta ja nyt muuttivat takaisin tuonne Atlantin taakse. Kuulemma suurin kulttuurishokki olikin kaikkien yllätykseksi iskenyt perheen isään, joka törmäsi työyhteisössä siihen ongelmaan, että hän oli ehtinyt tottua suomalaisten tapaan olla vilpittömiä. Kun sanotaan että "nähdään joskus" tai "pitää joku kerta tehdä niin tai näin" jne niin yleensä suomalaiset ovat silloin myös aikoneet oikeasti niin tehdä eivätkä vain puhu lämpimikseen. Kuulemma jo nyt oli tullut muutamia noloja tilanteita tällaisista tottumuksista johtuen.
Minulle tulee aina näitä kilometripostauksia, jaksaakohan kukaan lukea... Mutta pakko vielä kommentoida noita köyhäilyhäitä. Ymmärrän toisaalta molemmat näkökulmat tilanteesta; pariskunta tahtoo jotain hauskaa, epävirallista ja omannäköistään. Kuitenkin on aika mautonta valita aihe, joka on oikeasti ollut vähän muutakin kuin nostalgisen herttaista ja hauskaa. Hääväki näyttää ihastuttavan onnellisilta kuvissa ja häät ovat varmasti olleet tosi kivat, mutta selvästi niistä huokuu se, että kyseessä ei ole olleet "köyhäilyhäät" vaan varmaan noihin valmisteluihin on mennyt ihan sama raha ja vaiva kuin perinteisiinkin, koska kaikki on tehty ja teetetty yhtä lailla, ainoastaan ulkonäkö on erilainen. Jotenkin luulen, että jos joku olisi pitänyt "luomu-köyhäilyhäät" ja mennyt oikeasti juhliin missä sattuu runttuvaatteissa, jos koristeet olisi tehty vanhoista vessapaperirullista tai sanomalehtisilpusta ja muutenkin kaikki ollut aidosti kotikutoista, kulunutta ja kierrätettyä, niin sama hääpari olisi pitänyt häitä surkeina.