Kivaa, keskustelua! (Olkoonkin sitten ketutusarkistossa, heh.) Ymmärrän nyt jollain tavalla paremmin tuon Culliinan näkemyksen ihkutuksesta, ja olen ihan hyvilläni etten ole sellaiseen niin kovin usein törmännyt. (Kenties siksi etten Twilight-ficcejä harrasta? Ainakin sellaisen käsityksen keskustelusta sain...)
Kommentoinnissa on paljolti kyse mielipideasioista, joten minusta tuntuu että se kommentinantamisohjeistus voisi toimia joillekin tosi hyvin, jos nyt ei pakollisena niin suositeltavana ainakin silloin jos toiveissa on tietyntyyppinen kommentti. Olen edelleen sitä mieltä, että kenelläkään ei ole velvollisuutta antaa mitään tietynlaista kommenttia, ja murskakommentinkin antaminen periaatteessa on yhtä sallittua kuin ihkutuksenkin, ellei foorumilla päätetä että sellainen on ilkeilyä ja poisteta sitä siitä hyvästä.
Tämä vertaus siniseen ja punaiseen ja pikaisesti vilkaisuun tuo mieleen sen, että ei kaikilla lukijoilla ole välttämättä mitään tarvetta perehtyä aiheeseen sen syvällisemmin. Ihannekommentti on mikä kullakin on, omanlaisensa, mutta periaatteessa kirjoittajan pitää tyytyä siihen mitä kommentoija hänelle antaa.
Mikäli ei ole valmis oikeasti miettimään toisen tekstiä ja kirjoittamaan perusteltua kommenttia on minusta väärin antaa negatiivistä kritiikkiä, sillä siitä ei jää kirjoittajalle käteen kuin paha mieli.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Tosin, saattaa kirjoittajalle tulla paha mieli vaikka se kritiikki olisi perusteltuakin. Kuten Pahatar mainitsi edellä, voi ihan hyvin olla niin että kritiikin antaja on itse "väärässä" tai toisin sanoen näkee eri asiat tärkeinä kuin kirjoittaja, jolloin todellakin kirjoittaja masentuu ihan turhan takia.
En kannata mitään alkutietojen lisäämistä, koska on myös elämää oppia kestämään erilaisia ihmisiä ja elämään näiden kanssa - ei sitä voi bussissakaan päättää, kuka siihen viereen istuu eikä sukuaan valita.
Mielestäni taas juuri sellaisille jotka toivovat jotain erikoistunutta sen sijaan että nauttisi yhtä lailla mistä tahansa kommentista, siitä olisi oikeasti hyötyä. En tarkoita että pitäisi laittaa mitään elitististä hienostelua siitä että kommentin pitäisi täyttää tietyt laatukriteerit ollakseen arvollinen vaan että esimerkiksi mainitsisi ystävällisesti että kuulisi mielellään erityisesti mielipiteitä ja näkemyksiä jostain asiasta, kuten juonen tai henkilöhahmojen toimivuudesta tms. Tai kuten tuolla aiemmin oli puhetta, että kommentissa olisi edes ne kolme mainintaa, jotka antaisivat siitä heti enemmän irti.
Niin monet vuodet on kuitenkin keskusteltu esim. Finissä siitä, miten korkea kynnys ihmisillä on uskaltaa kommentoida ylipäätään, että on ilmiselvästi parempi kannustaa kommentoimaan vaikka vain yhdellä sanalla, kuin kieltää kommentoimasta ellei kommentti ole riittävän kelvollinen.